recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1080i/1080p
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket1080i/1080p

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 815
Direkte link til dette indlæg Emne: 1080i/1080p
    Sendt: 12-Maj-2011 kl. 20:43
Hej.
 Har lige modtaget min nye Leonard Cohen Song from the road (har ikke set den endnu)men det undrer mig at der bagpå står 1080i High Definition Picture.Kan det nu være rigtigt.Jeg troede at Blu-ray var 1080p.Er der nogen der kan forklare dette lille mysterium.Jeg skal nok vende tilbage senere når jeg har set den mht.billed kvalliteten.
   carsten
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af CARS10 CARS10 skrev:

Hej.
 Har lige modtaget min nye Leonard Cohen Song from the road (har ikke set den endnu)men det undrer mig at der bagpå står 1080i High Definition Picture.Kan det nu være rigtigt.Jeg troede at Blu-ray var 1080p.Er der nogen der kan forklare dette lille mysterium.Jeg skal nok vende tilbage senere når jeg har set den mht.billed kvalliteten.
   carsten


Blu-ray behøver ikke være 1080P, det understøtter mange forskellige opløsninger (1080P, 1080i, 720P, 576i, 480i...). En del, primært musik-udgivelser, er 1080i. Så det er såmænd ikke så stort et mysterium Smile

Iøvrigt, så er et par af de skiver jeg jævnligt bruger i demo-sammenhæng 1080i - så kvaliteten behøver ikke være dårlig af dén grund. Men det sætter lige pludselig krav til afspillerens eller skærmens de-interlacing.
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 22:18
Tak skal du ha´for forklaringen,så vil jeg håbe mit SONY W 4000 og S360 viser det rigtigt.(er i kolonihaven)Jeg skal se den lige om lidt når den langhårede har set melodi grand prut med danskerne.DeadEvil SmileAngryCensored 
   carsten
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2011 kl. 21:54
ClapSå fik jeg set den igår aftes,og jeg er dybt imponeret.Både billede og lyd er helt fantastisk.
   Musikalsk og poetisk er det helt overvældende,og jeg er ikke kommet helt ned endnu,efter den oplevelse.
    carsten
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2011 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af CARS10 CARS10 skrev:

Hej.
 Har lige modtaget min nye Leonard Cohen Song from the road (har ikke set den endnu)men det undrer mig at der bagpå står 1080i High Definition Picture.Kan det nu være rigtigt.Jeg troede at Blu-ray var 1080p.Er der nogen der kan forklare dette lille mysterium.Jeg skal nok vende tilbage senere når jeg har set den mht.billed kvalliteten.
   carsten
Carsten
Mit yndlingsemne.
Når DR har vedtaget at 720p ved 24 hhv 25 også er HDTV, sendt via Masterne, forstår jeg godt der kan opstå forvirring. Derfor er DR og jeg som Hund og Kat!
 
Når der står 1080p skal det forståes som 1080p ved 24/25/30, og hverken 50 eller 60.
 
Nu tænker jeg på hvor megen information der er på BluRay diskene.
1080i High Definition picture er korrekt nok oplyst. Fordi 1080i er ved 50 eller 60Hz.
 
Hvorledes billedkvaliteten er?  Her tænker jeg mere på informationsmængden på en BluRay disk skifter vel ikke, alt efter hvilken Udgangsformat man vælger.   ____   Jeg mener noget med at billedet på ens 1366x768 skærm ville vel se sært ud, hvis man samtidig havde en anden skærm ved siden af, med 1920x1080 opløsningen.
 
Det holder jo ikke vand, sådan er der så meget. Man skal jo skifte imellem samme, outputmæssigt eller have 2  diske med Leonard Cohen og to separate opstillinger.  Wink   Wink
 
 


Redigeret af moho - 17-Maj-2011 kl. 17:50
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2011 kl. 20:39
Moho  kære Moho.
 Efter i flere år,hvor jeg virkelig har prøvet at forstå hvad du skriver,må jeg indrømme at det ikke er lykkedes mig endnu,og dit sidste indlæg gør det absolut ikke bedre.Jeg vil dog ikke bede dig om at holde dig væk fra mine tråde,da det trods alt har en vis underholdnings værdi,for det er jo ikke alle der mestrer at tale sort,som du kan,men vil du ikke godt lade være med at sende mig PM'er,for jeg aner ikke hvordan jeg skal kunne svare på dem.
 Kære ven,prøv nu at få reguleret din medicin og så se om ikke det vil hjælpe dig.Unhappy 
  mvh. carsten
Til top
detlef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1390
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2011 kl. 05:27
Men når film nu typisk udgives i 1080p, og musik i 1080i, så må der vel være en grund til det? Vi er enige om at kvaliteten ikke nødvendigvis er ringere på 1080i, det afhænger af udstyret, er det så fordi film er skudt i 24p, og musik "kun" ved normal 50/60p? ( tror det var det moho var inde på? )....
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2011 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af detlef detlef skrev:

Men når film nu typisk udgives i 1080p, og musik i 1080i, så må der vel være en grund til det? Vi er enige om at kvaliteten ikke nødvendigvis er ringere på 1080i, det afhænger af udstyret, er det så fordi film er skudt i 24p, og musik "kun" ved normal 50/60p? ( tror det var det moho var inde på? )....


Der kan være forskellige argumenter for det. Koncerter er ofte skudt i 1080i, og så er det mest oplagt at lægge dét på skiven. Men det kan også være fordi koncerten er optaget i 25P, og mens det i princippet ville være muligt at lagre det som 1080P/50, så ville det objektivt set være spild af båndbredde, i forhold til 1080i/50 - hvilket så "bare" kræver korrekt de-interlacing. Men i sidste ende kan det også være noget så simpelt som at man har lavet en 1080i master af hensyn til TV-udsendelse, og så har man kylet dén ned på en blu-ray, i stedet for at "investere" i en ny. Ikke at det behøvede at være særligt kostbart, men nogle gange er den slags producenter ret firkantede - man vælger ikke at konvertere mellem to formater, for så kræver det lige pludselig at man bruger energi (=penge) på at kontrollere at alting er som det bør være. Hvis man ser på hvor forskelligt et resultat en 24P>60i konvertering har givet på forskellige DVD-film, så kan man egentlig godt forholde sig til at de tager den nemme løsning... Koncerter udgives generelt i væsentligt mindre antal end film (naturligvis med undtagelser), og derfor er økonomien altid et issue.

Ét af problemerne kan være at selve optagelsen måske nok er 24P (eller 60P for den sags skyld), men at man så har lavet noget grafik, rulletekster osv i 1080i (designet til tv). Og så giver det problemer at konvertere tilbage til 24P.

For the record, så mener jeg (og har altid ment det) at interlace teknologi bør begraves hurtigst muligt, så det er ikke fordi jeg synes godt om beslutningen om at udgive i 1080i... Men som regel ligger der ét eller andet økonomisk argument bag. 
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2011 kl. 14:16
Tak til Otto for en god forklaring Clap
   carsten
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2011 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

[Mit yndlingsemne.
Når DR har vedtaget at 720p ved 24 hhv 25 også er HDTV, sendt via Masterne, forstår jeg godt der kan opstå forvirring. Derfor er DR og jeg som Hund og Kat!
 
Hvor kan du læse at 720p @24/25hz ikkeHD? - Jeg syntes at standarden er klar og tydelig.
 
Når der står 1080p skal det forståes som 1080p ved 24/25/30, og hverken 50 eller 60.
 
Hvor kan du læse at 1080p altid skal forståes som 24/25/30hz? - Standarden tillader 23,976/24/25/30/50/59,94/60/120hz
 
 
 
.....
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2011 kl. 16:29
Kære  Notfast
 
Det er rigtigt at 720p @ 24/25 kan være i HD.
 
Men ens skærm skal trods alt lave dette om til noget som er 48/50 eller noget andet højere, som er til holde ud at se.
 
Det er jo slet ikke det som det handler om, det handler vel om hvor megen Information som bliver sendt, udtrykt i MegaByte eller MegaBit per sekund. Det med sige eller skrive 720p @ 24/25 er vel kun et spørgsmål om hvilken skærmopløsning man nu vil forsøge anvende.
 
Dette vil bare betyde at der bliver sendt tilstrækkeligt med information "Hen ad de vandrette linier"
Men det gør der IKKE
 
Når noget information kan "afleveres i løbet af 34 mikro sekunder for herefter sige eller få mig overbevist om samme information ikke kan afleveres i løbet af 64 mikrosekunder", at billedet vil se vanvittigt forkert ud er jeg da ligeglad med. Man sender trods alt ____ eet og kun eet HD signal, der sendes vel ikke 2 forskellige HD signaler via kablerne, til de med forskellige skærme.
 
Fordi hvis dette var tilfældet kunne man faktisk også forsøge "Hælde mere information på et 576p25 signal, fra en modtagerboks og input til R-G-B Scart".   Men det gør der ikke.
 
Om jeg ved hvad jeg taler om? Det gør jeg faktisk.
Derfor mit fortrædelige spørgsmål citeret er
"Tiny Tim wrote ____"   hvad er den korrekte opløsning vandret ved HDTV, eller korrekt/rigtig HDTV.
 
Der kom mange svar bl.a. den smukkeste smukkeste forklaring på hvorledes Billedrørs Tv fungerer i forbindelse med Farverne, R G B. Så smuk så smuk!  Clap   Clap  Clap
 
Indenfor al Elektronik har det været noget om at gøre, gøre tingene på hvilke måder.
Selvfølgelig er der behov for standarder men men men
 
Hvorfra har nogen fået den opfattelse at standarder skal virke Bremsende på en udvikling?
Selv standarden om 1152 linier progressivt ved 50 Herz, denne er kun og jeg vil tage mig lov til skrive denne er Kun en evt. standard.   Der er vel en grund til Boxer ikke sender i HD endnu!
 


Redigeret af moho - 18-Maj-2011 kl. 16:59
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2011 kl. 17:07
Notfast
 
fortsat.
De der teknikere der har det her som deres normale arbejde.
Siden vi skriver herom, og hvor lang tid man har haft til opbygge eller gennemføre HDTV, som er bedre end det gamle franske (    )   sort/hvide 819 linier eller 737 aktive linier ved 50Hz. Der må altså være grunde eller årsager til det ikke er blevet gennemført siden for eks. 1995.
 
Farve Tv blev engang beskrevet som et skarpt S/H billede som var blevet malet over med en rimelig B R E D pensel.
 
Eller rettere hvornår man begyndte markedsføre 16:9 tv og med 100 Hz teknologien.  Wink Ingen drømmer om indrømme at et sådant Tv kun var en hårsbredde fra være et HDTV. Derfor undrer det mig nogen gange at B og O havde Linie afbøjningen i CRT ligesom fysisk adskilt, i forhold til alle andre TV mærker.   Og for 117.000 gang, 1080i50/60 ER en Billedrørs standard, og bid lige mærke i ordet Standard.
Eller at Interlacingen er en standard som selv Faroudja har svært ved slå ihjel!   Big smile


Redigeret af moho - 18-Maj-2011 kl. 17:13
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu