recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 15" DIY passiv subwoofer projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

15" DIY passiv subwoofer projekt

 Besvar Besvar Side  123 12>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 15" DIY passiv subwoofer projekt
    Sendt: 17-November-2014 kl. 13:15
Hejsa

Jeg har fået mod på selv at bygge nogle passive subwoofers, så her kommer en lille tråd om forløbet. Jeg har fået inspiration fra andre tråde og er faldet over en 15" enhed fra Dayton som hedder Ultimax

Det er ikke muligt for mig at svare på tekniske spørgsmål, da dette er helt nyt for mig men jeg tager meget gerne imod råd og vejledning :-)

http://www.parts-express.com/dayton-audio-um15-22-15-ultimax-dvc-subwoofer-2-ohms-per-coil--295-514

Jeg har hørt og læst meget positivt om denne enhed og omdrejningspunktet er :" biggest bang for the buck" og den skal bruges udelukkende til hjemme bio :-)

2 stk subwoofers bestående af:

19mm MDF kabinet 598x672x448 (ca 145 liter indvendig)
2 x 15" Dayton Ultimax enheder
1 x iNuke 3000 forstærker eller lignende
muligvis miniDSP





Kabinet afstivning




Forbindelse imellem min receiver og passive subs


Jeg ved endnu ikke helt hvordan terminal og enhed skal forbindes men jeg forstiller mig noget ala det her:






Her ses datablad over enheden:


Fortsættelse følger når jeg modtager enhederne Smile


Redigeret af Berdel - 17-November-2014 kl. 13:16
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 13:28
Første input.

Når der er indbygget forstærker, er det ikke en passiv subwoofer
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Første input.

Når der er indbygget forstærker, er det ikke en passiv subwoofer

En behringer inuke 3000 er en effektforstærker, så jeg mener nu at det er ok, at kalde dem for passive, når de bliver fodret eksternt.


Redigeret af Berdel - 17-November-2014 kl. 13:34
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 13:38
Spændende projekt. Glæder mig til at høre hvad du synes om dem. Thumbs Up
 
Har du ikke tænkt på en Inuke med DSP? Den har indbygget parametrisk EQ, delay osv?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Baryton Baryton skrev:


Har du ikke tænkt på en Inuke med DSP? Den har indbygget parametrisk EQ, delay osv?

Jo, det har jeg også overvejet, det er kun 300kr mere. Men alle anbefaler at man kører med miniDSP i stedet - jeg ved ikke helt hvorfor. 

I første omgang er tanken at jeg vil lade ARC fra min anthem tage sig af EQ delen
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 13:55
Jeg tror mini DSP kan meget mere end Inuke DSP. Det er sikkert derfor den bliver anbefalet. Tænkte bare et det måske var godt nok med en almindelig Parametrisk EQ.
 

Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 17:15
Hej Berdel 

Hvilket program har du brugt til at udregne kassens udformning ?

vh Rasmus
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 17:18
Inuke med DSP er fint værktøj.Det er der ikke noget "nøjes" over.

De speakon chassis stik er med 2 sæt terminaler, så du kan nøjes med en. Jeg ville også fortrække at bruge forstærker brokoblet, så ens signal går til begge subwoofer.
.....
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 17:19
Det hedder winisd. Jeg har leget lidt med det men de grafer jeg har andre lavet. Afstivningen har jeg selv fundet på men de fleste anbefaler at de får et rumfang på omkring 140l eller mere for at få Q langt nok ned
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 17:22
Arhvså ligevat du ville lave 2 stk. Kabinetter, så er din plan god nok.

Jeg ville dog sætte 2 enheder i hver kabinet, ryg mod ryg for at udligne de mekaniske rystelser en tung membran vil lave.

Så køb "bare" 2 stk enheder mere for at lave 2 subwoofer.
.....
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Første input.

Når der er indbygget forstærker, er det ikke en passiv subwoofer

Første input forkert LOL Wink
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 18:39
Tak for rådene Notfast. Jeg tror nu at jeg holder mig til de 2 enheder, det stemmer også overens med de andre builds jeg har set.

Det lyder også fornuftigt med den brokobling men så mister jeg vel muligheden for at styre subs individuelt med dsp? Men det er måske også nemmere at styre hvis man korrigerer dem som en samlet enhed - det vil arc også gøre
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu