recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 fullscreen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

16:9 fullscreen

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 10:01
 
 Jeg tvivler på at det bliver sidste gang man ser sådan noget makværk.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 10:09
Har I brokket jer til DR?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 10:37
For det første er filmen noget makværk udi ringe historieskrivning og dårligt skuespil - så er der sagt.

DR har den på lager fra tiden, hvor man sendte alt tv i 4:3, det vil sige at den er letterboxed til 4:3. Nu sendes den så i det moderne 16:9 format og så er der sorte kanter hele vejen rundt. Heldigvis falder DR ikke for fristelsen og zoomer den ud så den passer til skærmen, men det står jo frit for den enkelte seer at zoome, så det passer.

Jeg er sådan set ret tilfreds med at de ikke har skullet til at betale for filmen en gang til, for at kunne sende den i fuld 16:9 det er filmen simpelthen for ringe til!

Klaus

Redigeret af KlausDM - 29-September-2013 kl. 10:38
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 10:56
Ja sådan kan man også se på det. Så er det bedre de bruger en masse penge på det underholdnings junk de sender nu.

Sarkasme kan forekomme..

Redigeret af Kampus - 29-September-2013 kl. 10:57
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:



Sarkasme kan forekomme..

Men gjorde det? Det fremgik ikke rigtigt af teksten.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:



Sarkasme kan forekomme..


Men gjorde det? Det fremgik ikke rigtigt af teksten.

Er det virkelig nødvendigt at svare på...
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 11:55
Det står enhver frit at udtale om en film er dårlig eller ej. - Nogle ser måske en vis underholdningsværdi i visse film!

Men DR står som en public service station med forpligtigelser at leve op til filmkunsten!

Nu skulle man tro, at med fladskærmstvets indtog, at det så ville give forbedrede muligheder for det rette filmformat - det lader ikke til, at være tilfældet.

Derfor ser vi sikkert disse forskelligartede formater - lige fra DVD, Blu-ray til tv-kanaler.

Om streamingstjenester som f.eks. Netflix bedre respekterer filmformater, ved jeg ikke?
- Jeg har ikke p.t. denne tjeneste.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Nu skulle man tro, at med fladskærmstvets indtog, at det så ville give forbedrede muligheder for det rette filmformat - det lader ikke til, at være tilfældet.
 

Efter hvad Klaus skrev, så blev filmen sendt i rigtigt format. 
Jeg så ikke noget af filmen selv, men ved at Klaus har indstillet sit tv rigtigt.


Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Nu skulle man tro, at med fladskærmstvets indtog, at det så ville give forbedrede muligheder for det rette filmformat - det lader ikke til, at være tilfældet.
 

Efter hvad Klaus skrev, så blev filmen sendt i rigtigt format. 
Jeg så ikke noget af filmen selv, men ved at Klaus har indstillet sit tv rigtigt.




Den mere generelle debat vedr. hvordan film i sin tid blev lavet kontra de måder som tv-kanaler vælger at sende film på, er så altid noget som kan debatteres   

Når filmselskaber har solgt film til visning på tv-kanaler, så har de måske i nogle tilfælde mistet grebet?

Redigeret af tonice25 - 29-September-2013 kl. 12:19
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Så er det 4:3 udgaver du har set og hvor du så har strukket billedet, så det fylder hele bredden.

Nu ser du så hele billedet i korrekt format.


Hmm... der er ikke noget forkert strukket billed her

Men DVD-udgaverne jeg har købt, de har nok et fejlformat så - jeg må håbe de udkommer på Blu-ray

Morsomt: DU har ikke lavet noget forkert, men de store filmselskaber har udsendt millionvis af forkerte DVD'er.
Naturligvis.

Det skal dog nævnes an nogen film undervejs i deres liv har skiftet format, fx har Olsen Banden et format i biografen og udkom på VHS og DVD i 4:3 og på Blu-ray i ~5:4.

Der er forskel på udgivelserne og Danmarks Radio har tidligere valgt at beskære film for at få dem til at passe til skærmen, og det fik de så forbud mod at gøre, så du kan godt regne med at de sender dem i det format de modtager dem i, men i øvrigt har de mulighed for at bestille dem i forskellige formater.

Men umiddelbart skal du nok tjekke om ikke dit TV står til AutoZoom eller lignende, så det selv fylder skærmen ud.
mvh Infinity
Til top
DonTlaloc Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DonTlaloc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Sarkasme kan forekomme..

Men gjorde det? Det fremgik ikke rigtigt af teksten.

Er det virkelig nødvendigt at svare på...


Jeg vil gerne besvare dit retoriske spørgsmål: Nej, sarkasme forekom ikke i teksten.

Hvis sarkasmen eller ironien, som du retteligt benyttede dig af, er så utydelig, at det vurderes at være nødvendigt direkte at skrive der benyttes sarkasme eller ironi, så var det måske bedre, bare at skrive det du mener i stedet.

Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Så er det 4:3 udgaver du har set og hvor du så har strukket billedet, så det fylder hele bredden.

Nu ser du så hele billedet i korrekt format.


Hmm... der er ikke noget forkert strukket billed her

Men DVD-udgaverne jeg har købt, de har nok et fejlformat så - jeg må håbe de udkommer på Blu-ray

Morsomt: DU har ikke lavet noget forkert, men de store filmselskaber har udsendt millionvis af forkerte DVD'er.
Naturligvis.

Det skal dog nævnes an nogen film undervejs i deres liv har skiftet format, fx har Olsen Banden et format i biografen og udkom på VHS og DVD i 4:3 og på Blu-ray i ~5:4.

Der er forskel på udgivelserne og Danmarks Radio har tidligere valgt at beskære film for at få dem til at passe til skærmen, og det fik de så forbud mod at gøre, så du kan godt regne med at de sender dem i det format de modtager dem i, men i øvrigt har de mulighed for at bestille dem i forskellige formater.

Men umiddelbart skal du nok tjekke om ikke dit TV står til AutoZoom eller lignende, så det selv fylder skærmen ud.


Overfortolkning, er der ingen grund til!

Jeg har faktisk for nylig købt en fransk film på DVD - den har 16:9 fullscreen - men indimellem så er der pludselig enkelte scener, som er formet som en firkant midt i billedet. - Det der her er beskrevet som 4:3 letterboks.
- Det er et fænomen, jeg ikke har set før!

Jeg så heller IKKE den nævnte Præriens skrappe drenge, med zoom.

Mit tv, er heller ikke indstillet til zoom!

- Men det er glædeligt, at Danmarks Radio har mulighed for at købe film i flere formater - det må vi så håbe, at de kunstnerisk benytter sig mere af i fremtiden.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu