recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 240 volt i Danmark?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

240 volt i Danmark?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 05:55
Ud til de boligere der er længst væk.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 06:24
Jeg var ikke klar over at man kørte 230 volt ud fra et kraftværk. Jeg var da ganske overbevist om at det var 10kV eller højere, der så transformeres ned lokalt til 3x400 volt centreret om en nul/jord lokalt i transformerstationen?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Gunraf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-September-2012
Sted: København
Status: Offline
Point: 327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunraf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 06:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg var ikke klar over at man kørte 230 volt ud fra et kraftværk. Jeg var da ganske overbevist om at det var 10kV eller højere, der så transformeres ned lokalt til 3x400 volt centreret om en nul/jord lokalt i transformerstationen?


Klaus

Så må jeg vist også have misset noget, hvis der skulle køres 230 V ud Wink
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 07:23
Det er også noget vås han skriver, bor 2km fra et kraftværk og har aflæst 229,94 V i mine stikkontakter
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Så lad mig oplyse jer. Som tidligere elektriker. Hvis men bor tæt på et kraftværk, køres der 240 V ud, pga. Spændings fald
Så lad mig oplæse dig. Som tidligere elektronikmekaniker på et kraftværk, at spændingen så vidt jeg kan huske var 400kV ud fra værket, og at strømmen ikke går direkte ud til forbrugeren, men derimod igennem flere transformer stationer på vejen, inden den ender hos forbrugeren.

Mvh Jesper
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 09:51
Lidt om historien bag spændingen Smile

Øst, vest, ::1 bedst
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Så lad mig oplyse jer. Som tidligere elektriker. Hvis men bor tæt på et kraftværk, køres der 240 V ud, pga. Spændings fald

Så lad mig oplæse dig. Som tidligere elektronikmekaniker på et kraftværk, at spændingen så vidt jeg kan huske var 400kV ud fra værket, og at strømmen ikke går direkte ud til forbrugeren, men derimod igennem flere transformer stationer på vejen, inden den ender hos forbrugeren.



Ja heldigvis for ellers skulle der godt nok hænge nogle basser af kabler i luften :) en diameter på 2meter er vel ikke utænkeligt :)

I øvrigt kan man argumentere for at der overhoved ikke leveres 230V til slutbrugeren, men derimod 3x400V. Men det er mere et spørgsmål om hvad man definere som spændingen, om der måles mellem faser eller mellem fase og nul.

Redigeret af fiskerendk - 10-Marts-2015 kl. 10:29
Til top
Boddicker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2014
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boddicker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 18:28



I øvrigt kan man argumentere for at der overhoved ikke leveres 230V til slutbrugeren, men derimod 3x400V. Men det er mere et spørgsmål om hvad man definere som spændingen, om der måles mellem faser eller mellem fase og nul


Vil nok vælge at kalde den spænding vi får ind I vores hjem for 3x230V. Det står der jo også på vores el-målere. I visse gamle lejligheder og opgange I Kbh (og sikkert også andre steder) er der kun 1 fase+nul ind I lejlighederne. Disse har jo så 1x230v.

Generelt er det vel sådan, at skriver du 3x foran en given spænding hentydes der til fase-nul.
Ligeledes benævnes vores transmissions spændinger som fase-fase spænding, 400kV, 132kV, 60kV etc

Redigeret af Boddicker - 10-Marts-2015 kl. 18:30
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:


Så lad mig oplæse dig. Som tidligere elektronikmekaniker på et kraftværk, at spændingen så vidt jeg kan huske var 400kV ud fra værket, og at strømmen ikke går direkte ud til forbrugeren, men derimod igennem flere transformer stationer på vejen, inden den ender hos forbrugeren.



De 400 kV er spændingen ud til højspændingsnettet. Generatorspændingen er noget lavere.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 19:15
Jeg mener at gasturbinerne på vestforbrændingen leverede 10kV.
Til top
Boddicker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2014
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boddicker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Jeg mener at gasturbinerne på vestforbrændingen leverede 10kV.


Vestforbrændingen er rigtigt nok koblet til 10kV nettet, dog er der dampturbiner, ligesom på kraftværkerne. Overskudsvarmen fra affaldsforbrændingen varmer kedlerne op, som driver turbinerne.

Gasturbiner bliver primært brugt som nød/hurtig opstartsanlæg, på faste offshore olieplatforme og muligvis decentrale biogas-kraftvarmeværker.

Hilsen en højspændings tekniker :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2015 kl. 20:24
Gasturbiner bruges i stor stil ovre på den anden side af atlanten til produktion af strøm.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu