recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 24p og spile tid ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket24p og spile tid ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Emne: 24p og spile tid ?
    Sendt: 14-November-2009 kl. 08:00
håber der er en der lige kan forkalre mig det,  kom til af tænke på 24p afspling alser bluray det er 24 billder  i sek. så vidt jeg husker køre en alm dvd ved 60hrz er det så ikke 60 bilder i sek. ?. for vis det er så er det jo overdobelt så mange,  burde der så ikke være en forlængelse i spile tid man vil like mærke til ?. har nok opfatet dt forkret  men  har bare tænkt over det. så vile lige have det ud af værden håber nolge lige kan svare mig på detSmile
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 10:32
Film optages ved 24fps.

I biograferne verden over afspilles de med 24fps.

På TV i USA afspilles de en anelse langsommere - 23.976fps - som så - via 3:2 pulldown - konverteres til 29.97fps (59.97Hz, da TV er interlaced i modsætning til film, som er progressivt). 29.97fps/59.97Hz er billedfrekvensen på amerikanske TV. Ulempen ved denne metode er, at der er synlige "ryk" i filmen, samt at 2 billeder ud af hvert 5. billede er dannet af 2 forskellige billeder fra den originale film, hvilket giver et uskarpt billede. Den minimalt langsommere afspilning betyder også, at spilletiden vil være en anelse længere på TV end i biograferne (0,1% længere).

På TV i Europa afspilles de en smule hurtigere - 25fps - ved simpelthen at afspille filmene hurtigere. Dette giver den bedste kvalitet rent billedmæssigt, idet der er en 1:1 relation mellem billeder på film og billeder på TV, men til gengæld ændres lyden, så den bliver højere i frekvens (pitch). Dette kan så - men bliver ikke altid - korrigeret elektronisk, så lydsporet bevarer sin korrekte pitch. Ved denne hurtigere afspilning vil du opdage, at spilletiden for en film er 4% kortere på en europæisk DVD end på en amerikansk, selv om det er den selv samme film-rulle, der står bag.

På BluRay leveres filmene på enten 23.976fps (fortrinsvis amerikanske film), 24fps (fortrinsvis europæiske film), 25fps (video-optagelser, dvs. ikke fra film) eller 29.97fps (også video-optagelser).

Når de er med 23.976fps, så er de som sagt 0,1% langsommere. Kun BluRays, der er på 24fps er nøjagtig det samme som i biograferne.

Alle mine danske BluRays (Rejsen til Saturn, Disco-ormene, De fortabte sjæles ø), samt min eneste svenske BluRay (Män som hatar kvinnor) er på 24fps, hvorimod alle mine amerikanske BluRays er på 23.976fps ("danske", "svenske" og "amerikanske" i denne sammenhæng betyder, at filmen er lavet/produceret i Danmark, Sverige og USA, ikke at selve udgivelsen stammer derfra).

Min eneste TV-serie på BluRay (Torchwood) er udgivet i 59.97Hz - forstå det, hvem som kan...

Det bliver spændende, hvad DR udgiver sine BluRays i, når det kommer dertil (Forbrydelsen, Livvagterne og vistnok Rejseholdet er optaget i HD).

Redigeret af HeartWare - 14-November-2009 kl. 10:36
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Min eneste TV-serie på BluRay (Torchwood) er udgivet i 59.97Hz - forstå det, hvem som kan...


Utroligt at man vil være bekendt at forsætte den utilgivelige dovenskab på Blu-ray udgivelserne.Ouch

Mange amerikanske TV udgivelser på DVD er 29.97fps med hard telecine ligesom broadcast udgaven (og NTSC VHS i de gode gamle dage), fordi man ikke "gider" lave en 23.976 encodning med 3:2 pulldown flags. Det kan måske bortforklares på DVD hvor decoderen er spec'et til 480i@59.96Hz output uanset om det er film eller videomateriale, men på Blu-ray hvor 23.976fps er en mulighed er det helt utilgiveligt (det synes jeg sådan set også at det er på DVD, da det er tåbeligt at encode med hard telecine, og det er sværere for de-interlaceren i DVD afspilleren at producere det korrekte progressive output).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu