recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4 højtalere til mit "legerum"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4 højtalere til mit "legerum"

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4 højtalere til mit "legerum"
    Sendt: 17-September-2012 kl. 15:14
Hej

Jeg leder med lys og lygte efter højtalere til mit kælderrum. Jeg har pt. en eller anden form for halvbilligt surroundsæt, men lyden mangler i den grad mellemtone eller bas.

Jeg er ikke så HI-FI bevandret, jeg kan bare høre at det ikke lyder så godt, der er meget diskant, og så brummer sub'en så den meget dybe bas.

Det skal ikke fungere som surround, jeg vil bare gerne have en i hvert hjørne, da det er et halvlangt rum, og kan så vælge på forstærkeren om det er det ene sæt eller det andet, eller begge sæt der skal spille.

Hvad skal jeg kigge efter ? Jeg satser på at finde noget brugt. Skal jeg helt droppe løsningen med sub og gå efter 4 gulvhøjtalere eller hvad vil I anbefale ?


Redigeret af Kimosabe - 17-September-2012 kl. 15:15
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 08:45
Kunne det her bruges, eller er det noget bras ?
http://www.hifipriser.dk/hoejttalere/kenwood-ks-5200ht-id-147529.aspx
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 09:25
Hvor mange kroner vil du sætte af til det?
Hvor stort er rummet?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 09:29
Jeg ville gerne slippe med under 2k..

Rummet er 6.80 x 4.60

Jeg er ikke ude efter den helt forkromede løsning, da det bare er et rum jeg har indrettet til gaming, se fodbold, og høre musik en gang imellem. Men jeg kan godt mærke at det crap jeg har dernede nu er utilfredsstillende.. Det var også et surroundsæt jeg købte til 2-300,- brugt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Kimosabe Kimosabe skrev:

Jeg ville gerne slippe med under 2k..



Okay, så er jeg noget over dit budget:
http://www.dba.dk/hoejttaler-dls-r55-200-w/id-84731637/

Køb dem og stil dem op i den ene ende af lokalet. De spiller kanont (har selv storebroderen R66).

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 11:18
Og nu det store spørgsmål:

Hvilken receiver/forstærker har du nu ?
Hvilke højttalere har du nu ?

Du siger selv at du ikke er den store hifi nørd !

Så har du tilsluttet enhederne ordenligt ?
Hvad kilde spiller du fra ( TV-tuner, DVD, VHS, Beta, iPod)  ?

Kom med lidt info.

NB. min pointe:

Det hjælper ikke at købe andre højttalere, hvis det er en af de der billige sæt hvor det hele hører sammen
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 11:48
KlausDM, ja de ser fede ud, men det er helt sikkert over det budget jeg har for det lige nu.

Men er det sæt jeg linkede til helt håbløst ? Det skal ikke være top klasse, bare at det spiller ok, med nogenlunde bund i, eller hvad man siger.

Pony65:
Forstærkeren er en gammel JVC RX-668RBK. Tror den klarer jobbet ok.
Højttalerne er disse:
http://www.dooyoo.de/lautsprecher/jamo-pj-hcs-5000-pdd/

Nej jeg er ikke den store HI-FI nørd, men jeg skulle mene at alt er sat korrekt til. Lyden kommer analogt fra CD-afspiller, TV eller direkte fra X-box. Alle tilslutninger er standard phono kabler. Og højttalerkablet er Ixos højttalerkabel 2.1 mm2.

Så jeg mener at det svageste led er de højttalere. Men ret mig meget gerne hvis jeg tager fejl :-)




Redigeret af Kimosabe - 18-September-2012 kl. 12:07
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 12:13
Hvis det var mit legerum

Din JVC receiver er gammel men kan bruges, dine højttalere og dem du linker til er noget billigt ......

Du skal gå efter nogle højttalere som har en lav drifteffekt ( er nemme at drive ) altså hvor receiveren ikke skal bruge så meget power på at spille dem op.

Søg evt. på dba.dk efter Cerwin-Vega højttalere, ved godt de er store men det er jo dit rum ( mandehule )




Redigeret af Pony65 - 18-September-2012 kl. 12:13
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 12:19
Tak for svaret Pony65, jeg vil lede lidt efter Cerwin Vega højttalere til en god pris.

Setuppet med 4 højttalere ville du ikke forfølge ? Nu har jeg trukket højttalerkabel henover loftet og ned igennem kabelkanaler bag i rummet ;-)

Kan du definere hvordan jeg kan se om højttalere har en lav drifteffekt ? Hvor går grænsen nogenlunde ?
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Kimosabe Kimosabe skrev:

Tak for svaret Pony65, jeg vil lede lidt efter Cerwin Vega højttalere til en god pris.

Setuppet med 4 højttalere ville du ikke forfølge ? Nu har jeg trukket højttalerkabel henover loftet og ned igennem kabelkanaler bag i rummet ;-)

Kan du definere hvordan jeg kan se om højttalere har en lav drifteffekt ? Hvor går grænsen nogenlunde ?

4 højttalere er vel fint nok, så gå bare efter det.

Drifteffekt, f.eks kan der stå 88dB/1watt 

dB "tallet" skal være så højt så muligt.

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Kimosabe Kimosabe skrev:

Tak for svaret Pony65, jeg vil lede lidt efter Cerwin Vega højttalere til en god pris.

Setuppet med 4 højttalere ville du ikke forfølge ? Nu har jeg trukket højttalerkabel henover loftet og ned igennem kabelkanaler bag i rummet ;-)

Kan du definere hvordan jeg kan se om højttalere har en lav drifteffekt ? Hvor går grænsen nogenlunde ?
Drifteffekten måles på 1 meters afstand fra højttaleren ( producent oplyser om dette i specifikationer ), når et lydtryk på 96 db opnås, aflæses belastningen på forstærkeren. Dette tal kan i teorien være fra 1 watt til nærmest uendeligt ( overdrivelse fremmer forståelsen ).
De fleste producenter i dag, opgiver i følsomhed på højttaleren, som udtryk for drifteffekt. Du vil derfor tit kunne se i specifikationerne, at der oplyses følsomhed på 90 db ( eksempel ). Dette lydtryk opnås ved 1 watt på/fra forstærkeren.
De fleste producenter ligger omkring 90 db, som i sammenhængen her, må anses for middelsvært drevne højttaler. Du skal vel kigge på tal omkring 92-96 db, som vil høre under kategorien letdrevne højttalere.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2012 kl. 12:56
Tak for svarene, dejligt at få kvalificerede svar fra kendere :-)

Jeg vil se lidt rundt på nettet, og vender tilbage når jeg har fundet på noget.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu