recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1 lyd på DR HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5.1 lyd på DR HD

 Besvar Besvar Side  <12345 66>
Forfatter
Besked
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af MichaelA MichaelA skrev:

Jeg kan ikke se der skulle være kommet DD 5.1 lyd her hos Stofa..?
 
 Det kommer sandsynligvis ikke før der kommer DD 5.1 lyd på Canal Digital ..
Til top
Gonardo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af MichaelA MichaelA skrev:

Hmm, kiggede på lydformatet i går på DR HD. Jeg har Stofa og de sender som jeg kan se stadig lyden i Mpeg 1 i 2 kanaler, og altså ikke ACC/DD 5.1.
 
Men måske det kom på senere..?
 
Hvis jeg trykker 2.gange på info og derefter på grøn knap på min Zaptor, står der lyd i Mpeg 1 og i 1 kanal :-(
 
Har også tjekket alle mine højtaller, der kommer kun lyd ud af min centerhøjtaller...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 23:32
Og Julekalenderen kl 19.30 var i perfekt 5.1 DTS surround.Thumbs Up
Til top
ghost-the-man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Status: Offline
Point: 1647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 07:56
Har stadigvæk ingen lyd i centeren ved dansk lydspor,på DR HD via DVB-T,vælge jeg engelske lydspor er der lyd i centeren,synes også at dialogen kommer lidt for meget ud i fronthøjttalerne,selve lyden er okay,men jeg foretrækker at se DR-HD fra CD via satellitten,selvom det ikke er med 5.1 lyd.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Og Julekalenderen kl 19.30 var i perfekt 5.1 DTS surround.Thumbs Up
 
Hvordan kan din reciver køre pagten i dts 5.1, når de sendte den i stereo.
 
Og lige et lille fif. inde på dr.dk/programoversigten. Der står der, hvilken lyd de sender, og billede, osv. Og det enste der kommer i 5.1, det er en fil i aften, efter manden med de gyldne ører 
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af ghost-the-man ghost-the-man skrev:

Har stadigvæk ingen lyd i centeren ved dansk lydspor,på DR HD via DVB-T,vælge jeg engelske lydspor er der lyd i centeren,synes også at dialogen kommer lidt for meget ud i fronthøjttalerne,selve lyden er okay,men jeg foretrækker at se DR-HD fra CD via satellitten,selvom det ikke er med 5.1 lyd.
 
Det danske lydspor er kun i 2 kanal (HE-AAC 2.0) hvorimod det engelske er HE-AAC 3/2.1  - altså ægte 5.1.
 
Mit Sony TV spytter kun 2 kanal PCM lyd uanset valg af lydspor - troede ellers det var meningen at TV'et selv skulle transcode HE-AAC formatet til enten AC3 eller DTS som ens surround reciever forstår ? Det er mig bekendt ingen surround reciever pt der forstår HE-AAC lydformatet ?
Til top
ghost-the-man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Status: Offline
Point: 1647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 09:14
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

 Det danske lydspor er kun i 2 kanal (HE-AAC 2.0) hvorimod det engelske er HE-AAC 3/2.1  - altså ægte 5.1.
 
Så kan jeg bedre forstå det,det er fordi min receiver viser 5.1 dts,lige meget om den står på dansk eller engelske lydspor.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 09:15
Jeg tvivler på at DR i fald de vil sende multikanal sender DTS. Mon ikke DD er det oplagte valg? Det er i hvert tilfælde den platform der understøttes bredest (uanset at mange anser DTS som et bedre format). Men vil da lige tjekke hvad computeren siger i aften, med GraphStudio burde det være en smal sag at connecte til den rå lyd og inspicere formatet.

I kan sagtens regne med at en MPEG4-boks roder med lyden inden den sendes videre...
Til top
culrich Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 09:29
HE-AAC 2.0 kan indeholde mutilkanal lyd og er meget mere effektivt komprimeret end Dolby Digital, DD, AC-3.
 
Dvs. med en bitrate på omkring 200 kbit/s (ca halvdelen i forhold til AC-3), opnår man en væsentlig bedre lydkvalitet.
 
Dolby har lavet en standard, Dolby Pulse, som egentligt blot er en spcifikation på at re-encode HE-AAC -> AC-3, men hvis bitraten på HE-AAC overstiger ca. 160 kbit/s opnår vi et tab i lydkvalitet.
 
Derfor er det bedst at re-encode til DTS istedet, da dette format har en meget højere bitrate (1.5 Mbit/s), således vi ikke får noget tab.
 
Men det kræver dit TV/STB understøtter denne feature.
 
/Christian
 
 


Redigeret af culrich - 02-December-2009 kl. 09:34
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Og Julekalenderen kl 19.30 var i perfekt 5.1 DTS surround.Thumbs Up
 
Hvordan kan din reciver køre pagten i dts 5.1, når de sendte den i stereo.
 
Og lige et lille fif. inde på dr.dk/programoversigten. Der står der, hvilken lyd de sender, og billede, osv. Og det enste der kommer i 5.1, det er en fil i aften, efter manden med de gyldne ører 
Det aner jeg virkelig ikke. Recieveren skifter selv til DTS, og jeg kan tydeligt høre at der er surround.Smile
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af ghost-the-man ghost-the-man skrev:

Har stadigvæk ingen lyd i centeren ved dansk lydspor,på DR HD via DVB-T,vælge jeg engelske lydspor er der lyd i centeren,synes også at dialogen kommer lidt for meget ud i fronthøjttalerne,selve lyden er okay,men jeg foretrækker at se DR-HD fra CD via satellitten,selvom det ikke er med 5.1 lyd.
 
Det danske lydspor er kun i 2 kanal (HE-AAC 2.0) hvorimod det engelske er HE-AAC 3/2.1  - altså ægte 5.1.
 
Mit Sony TV spytter kun 2 kanal PCM lyd uanset valg af lydspor - troede ellers det var meningen at TV'et selv skulle transcode HE-AAC formatet til enten AC3 eller DTS som ens surround reciever forstår ? Det er mig bekendt ingen surround reciever pt der forstår HE-AAC lydformatet ?
Transcode-ningen foregår i boxen, og sendes som PCM til recieveren i et genkendeligt format. Lader til at dette format er DTS.Wink
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 12:10
PCM er det 'rå' ukomprimerede signal (svarende til hvad du finder på en CD) - DTS er en måde at "pakke" signalerne på. Du kan altså ikke sende DTS som PCM - det ville svare til at du overfører en .MP3 lydfil som .WAV

-Kent

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 66>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu