recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5 spørgsmål vedr. nas og SB - Nu bare billig NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5 spørgsmål vedr. nas og SB - Nu bare billig NAS

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Snade Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-August-2011
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: 5 spørgsmål vedr. nas og SB - Nu bare billig NAS
    Sendt: 07-August-2011 kl. 10:37
Hvis muligt må du også gerne svare på flere Wink
 
Jeg har bestemt mig for at investere i en Nas http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=614683 og samtidig en SB duet som er på tilbud her http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/streaming/LTSQBOXDUET/logitech-squeezebox-duet
 
Planen er at NAS'en skal stå i stuen, og forbindes til min medieafspiller (Mede8er MED500X) via kabel. Samtidig skal den forbindes trådløst til den indkøbte SB duet.
Jeg har en bredbåndsforbindelse fra telia, som er tilsluttet den medfølgende trådløse router. (Thompson TG712)
 
Her kommer mine spørgsmål:
 
1: Kan NAS'en klare arbejdet, eller findes der bedre alternativer i samme prisleje?
 
2: Hvor godt fungerer torrent-klienten der er på NAS'en?
 
3: Kan den nævnte router fra Telia god klare arbejdet?
 
4: Hvad er den bedste metode til at organisere sin MP3+CD samling, så den er lettest tilgænglig med SB?
 
5: Hvor lang tid ca. skal der påregnes til opsætning hvis man kun har en lille smule forstand på sagerne?


Redigeret af Snade - 08-August-2011 kl. 17:20
Til top
StueGnu Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 11:08
1: Jeg har haft indtil for nylig haft en squeezebox duet sammen med en Synology DS210j og det var et dårligt match. DS210j og DS211j har begge mindre RAM end der anbefales til SB-server. Jeg kunne også se i ressourceovervågningen på Nas'en at det var RAM'en der var for lidt af.

2: Torrentklienten på NAS'en er min bedste oplevelse med Torrentklienter nogensinde. Det fungerer virkelig godt.

3: Routeren skal være temmelig ringe for at have en negativ indflydelse på NAS/SB

4: SB indekserer din musik efter ID3-tags så hvordan mappestrukturen er burde være ligemeget
5: Opsætning af NAS og SB er rimelig hurtigt, men organisering af din musik tør jeg ikke gætte på.
Til top
Snade Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-August-2011
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 11:13
Tak for dine svar.
 
SB-server er det noget man skal have installeret for at kunne bruge SB?
 
Alternativt skal jeg have en NAS med 256 ram?
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Snade Snade skrev:

Tak for dine svar.
 
SB-server er det noget man skal have installeret for at kunne bruge SB?
 
Alternativt skal jeg have en NAS med 256 ram?

Helst 512mb eller mere. Jo bedre nas des bedre response for Squeezebox
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
StueGnu Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 11:22
Ja SB-server installeres (nemt) på NAS'en og fodrer duetten med musik. Du kan også logge på fra computeren og afspille musik via browseren.

Ja det bliver noget dyrere med 256 ram, men det er det værd. Ellers ender du med at sælge SB duet'en efter et halvt år og købe Sonos, som jeg har gjort og det er endnu dyrere ;)
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 12:15
Min Ds209 med 256 Mb RAM kørte SB-server fint, men halvdelen af RAM'en blev slugt. I interfacet på Synologyen vælger du blot at installere SB-server fra den fil du kan hente forskellige steder på nettet. Jeg husker ikke hvilken version de er på nu, men den hedder vist noget med 7.5.x.

Når du har installeret dette plugin (dette gøres i "pakkeadministration" på NAS'en), så kan du i din "pakkeadministration" se hvilken IP og port den kører på og så er det blot at åbne dette link i en browser, så fortsætter opsætningen. IPen vil være identisk med NASens og porten er 9002, dvs. du kan åbne SB-interfacet på eks. 192.168.0.10:9002 hvis din NAS kører på denne IP.

Opsætningen kan nok gøres på en halv times tid plus den tid SB-server skal bruge på at læse dit musikbibliotek. Der vil dog være noget efterfølgende tweaking af albumcovers kan jeg forestille mig...

Redigeret af Yakken - 07-August-2011 kl. 12:39
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Snade Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-August-2011
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 12:50
Igen mange tak for svarene. Det ser ud til der skal ofres lidt flere penge end jeg havde håbet, men sådan er det jo med elektronik.
 
Ds209+ ser ikke rigtig ud til at føres længere, så kan i anbefale en nas med +256 ram? Helst under 2000 kr.
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 15:27
Qnap eller Synology , ja det er lidt over men det er altså det værd.
 
Jeg ejer selv Qnapen og kan anbefale den. Du kan se et udtræk af hvad den kan her, inkl. guide til installering af squezecenter.
 
Qnap simulation - login med qnap - qnap
Synology har vist noget ligende
 
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 19:36
Hvis du ville ofre lidt mere ville jeg gå efter Synology Ds211+ Så får du ingen problemer.
Og så vil jeg anbefale dig at kable din SqueezeBox, i stedet for Trådløst. Det køre langt mere stabilt, og du vil ikke opbleve udfald
 
Overvej desuden om det er en Duet du vil have ? Jeg vil til hver en tid Anbefale Touchèn frem for Duetèn. Touchen er nyere, og lyder bedre. Og dine gæster/eller dig selv, har mulighed for at gå hen og trykke direkte på den. Den fjernebetjener der følger med til Duetten, er alligevel langt fra optimal. At bruge sin ipod touch/iphone/android device med iPeng (iOS) eller SqueezeCoammander(android) Virker 10 gange bedre.


Redigeret af SilverLine - 07-August-2011 kl. 19:37
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Overvej desuden om det er en Duet du vil have ? Jeg vil til hver en tid Anbefale Touchèn frem for Duetèn. Touchen er nyere, og lyder bedre. Og dine gæster/eller dig selv, har mulighed for at gå hen og trykke direkte på den. Den fjernebetjener der følger med til Duetten, er alligevel langt fra optimal. At bruge sin ipod touch/iphone/android device med iPeng (iOS) eller SqueezeCoammander(android) Virker 10 gange bedre.
 
Enig mht. at vælge Touch istedet og bruge ipod touch/iphone/android device. Dog er der kommet et officielt program fra logitech til android så det ikke er nødvendigt at købe SqueezeCoammander
Til top
Snade Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-August-2011
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 17:19
Puha det ser desværre ud til der skal spares lidt flere penge sammen ÆV!
 
Nu overvejer jeg helt at droppe SB (altså bare Pt) også bare købe en rigtig billig nas til torrents og lagerplads. Jeg ville så bare kable den til min mede8er.
 
Men hvordan er kvaliteten på de NAS der koster 1000 kr. og har 1 tb HD med? Fungerer torrent-delen, og vil den kunne klare at streame (via kabel) til min mede8er?
 
Til top
StueGnu Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 19:02
Jeg har erfaring med 2 NAS-modeller

Min Synology DS210j og svigerfars ReadyNAS NV+

Jeg synes brugergrænsefladen på ReadyNAS er virkelig ringe. I forhold til hvor fantastisk Synology virker kan jeg aldrig råde nogen til at købe en discount NAS. Synology er selvfølgelig ikke det eneste der dur, men brugergrænsefladen har virkelig stor betydning for hvor glad man bliver for apparatet. Jeg overvejer kun Synology, Qnap og måske Thecus til min kommende 4bay NAS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu