recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.2.4 Kælderbio i Gentofte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

7.2.4 Kælderbio i Gentofte

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
cooljules1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-August-2022
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cooljules1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 7.2.4 Kælderbio i Gentofte
    Sendt: 05-December-2023 kl. 10:44
Hej hjemmebio-nørder,

Jeg gik for noget tid siden igang med at omdanne et gammelt kælderværelse til et sted jeg kunne lukke verden ude og se film og høre musik. Det tog jo selvfølgeligt om sig - heldigvis Smile

Rummet er relativt småt (nedenstående billede er taget med iPhone wide angle), og måler BxD 3.88m x 3.43m, og min throw distance er 3.93m. 

Mit udstyr er som følger
Sony VPL-XW7000
Anthem AVM70
Anthem MCA325mk2 (til LCR)
Integra DTA-70.1 (til surrounds og atmos)
Crown XLS 2502 (til to passive subs)
Zidoo NEO X
HDFury Vertex2 (Til Dolby Vision LLDV)
Stewart Filmscreen 120" 16:9
Højtalere er custom bygget af en ex-M&K ingeniør: 7.2.4

Flere billeder her af det færdige setup, samt lidt før og efter billeder: https://imgur.com/a/yFJypIM 




Redigeret af cooljules1 - 05-December-2023 kl. 10:53
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2023 kl. 13:16
Wow Smile
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Online
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2023 kl. 19:06
meget imponerende Clap

godt nok en vild projekter til det rum

Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2023 kl. 23:50
Vildt fedt setup ClapClap
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2023 kl. 10:25
Ser godt ud!

Hvad gjorde, at valgte faldt på Sony-projektoren?

EDIT: Og hvad har du lavet i loftet? Er det bare tværgående-trælister for at bibeholde lidt liv i rummet? Nogle udregninger ift. afstand mellem dem ift. hvor du vil have det reflekterer/absorberer?




Redigeret af Jonas_h - 06-December-2023 kl. 14:21
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2023 kl. 11:52
Super flot resultat!

Du må godt nok sidde tæt på lærredet, men det giver jo ekstra bio effekt.
Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 312
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2023 kl. 16:26
Tillykke med din bio, den er godt nok blevet flot.
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
cooljules1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-August-2022
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cooljules1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2023 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Ser godt ud!

Hvad gjorde, at valgte faldt på Sony-projektoren?

EDIT: Og hvad har du lavet i loftet? Er det bare tværgående-trælister for at bibeholde lidt liv i rummet? Nogle udregninger ift. afstand mellem dem ift. hvor du vil have det reflekterer/absorberer?

Hej Jonas,

Mange tak! Og i lige måde Wink

Jeg havde en Sony VPL-VW590ES før, og havde egentligt svoret jeg ville skifte over til JVC efter næste ryk. Os Sony forbrugere synes jeg bliver syltet af Sony, der ikke laver ny firmware, nye features eller tillader særlig meget customization (som f.eks. custom gamma curves). Men så fik jeg et godt tilbud på en XW7000 der havde gået 100 timer i en butik, og så blev jeg nødt til at slå til LOL Men er nu ret glad for den - JVC er næste gang..

Godt spottet vedr. difuserne i loftet. Det er lavet på anbefaling, af ham jeg havde til at installere det for mig. 

Jeg går og ønsker mig at skifte mit 16:9 lærred ud med 2.4:1... Men jeg tror jeg bliver nødt til at anskaffe mig en anamorphic Short Throw Expansion lens pga. min throw distance kun er knap 4m. 
Til top
cooljules1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-August-2022
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cooljules1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2023 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Super flot resultat!

Du må godt nok sidde tæt på lærredet, men det giver jo ekstra bio effekt.

Ja - jeg har hele tiden haft sofaen helt op mod bagvæggen - men jeg rykkede den 50cm frem, på anbefaling ifht. coom calibration - og det har gjort en verden til forskel. 

Ja, man sidder lidt tæt - og det sætter RET store krav til et godt kalibreret billede, da jeg faktisk har for meget lys i XW7000'eren, og det kan blive belastende for øjenene.. 

Men jeg pynser på at skaffe mig et 2.4:1 lærred i stedet for mit 16:9 - med lidt ekstra bredde tror jeg det kunne blive endnu bedre, specielt når man sidder lidt tæt.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2023 kl. 16:46
Har du fået projektoren kalibreret og af hvem? 

Jeg leder selv efter en der kan kalibrere min Sony VPL-VW590.
Til top
cooljules1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-August-2022
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cooljules1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2023 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Har du fået projektoren kalibreret og af hvem? 

Jeg leder selv efter en der kan kalibrere min Sony VPL-VW590.

Ja, jeg fik min VW590 og min XW7000 kalibreret - men jeg vil faktisk ikke anbefale ham jeg brugte. De færreste kalibrerer også HDR så vidt jeg ved - og det er ret vigtigt disse dage må man sige. Dertil kommer custom gamma curves osv. 

Dem der er dygtige gider ikke tage ud til en og kalibrere en projetor for under kr. 10.000, og dem der gør har for det meste bare taget et weekendkursus. 

Jeg har taget sagen i egen hånd i stedet. Det giver de bedste resultater synes jeg. Der er rigtigt meget at lære, men det er overskueligt. Sig til hvis du vil have lidt info..
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2023 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Har du fået projektoren kalibreret og af hvem? 

Jeg leder selv efter en der kan kalibrere min Sony VPL-VW590.

Ja, jeg fik min VW590 og min XW7000 kalibreret - men jeg vil faktisk ikke anbefale ham jeg brugte. De færreste kalibrerer også HDR så vidt jeg ved - og det er ret vigtigt disse dage må man sige. Dertil kommer custom gamma curves osv. 

Dem der er dygtige gider ikke tage ud til en og kalibrere en projetor for under kr. 10.000, og dem der gør har for det meste bare taget et weekendkursus. 

Jeg har taget sagen i egen hånd i stedet. Det giver de bedste resultater synes jeg. Der er rigtigt meget at lære, men det er overskueligt. Sig til hvis du vil have lidt info..

Det kunne være spændende at høre mere til din fremgangsmåde og værktøjer/kurser/instruktions videoer omkring kalibrering. Eventuelt skriv gerne en personlig besked
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu