recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afspil rippede cd'er til stereoanlægget, hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afspil rippede cd'er til stereoanlægget, hvordan?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
enkopkaffe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2023
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér enkopkaffe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Afspil rippede cd'er til stereoanlægget, hvordan?
    Sendt: 13-December-2023 kl. 11:21
Hej.

Kan nogen hjælpe med råd her.

Jeg har rippet mange af mine cd'er (i wav format) og har dem på min pc. I øjeblikket kører jeg gennem hdmi kabel til tv og så tv-lyden til anlægget, men det er vist ikke en optimal måde at gøre det på.

Det kunne være godt at få det digitale signal fra PC'en direkte over i min forstærker ( Gato DIA-400), der har en indbygget DA-konverter.
Hvordan får jeg bedst et digitalt signal ud af PC'en, og med bedst mulig lydkvalitet?
(forstærkeren har 3 digitale indgange. Optisk/toslink, USB (ældre type stik) og COAX/alm phonostik.)

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 11:37
Det kommer an på hvad du søger. Om det er trådløs eller om det er med kabel, Mellem din pc og forstærker.

Du kan købe en usb til optisk Konverter, eller kører usb direkte. Men har dog jo hørt timingen ikke bliver sat ved direkte usb overførsel.

Ellers kan du kigge mere behagelige veje i form af en streamer, som så enten understøtter Roon eller Chromecast også kører en Roon eller Plex server på din pc, så du kan streame via Roon appen til streameren eller bruge Chromecast sammen med plex
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 12:17
Det er ganske let, sæt et usb kabel mellem pc og forstærker.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 12:25
Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor din nuværende løsning ikke skulle være optimal. Du sender jo signalet digitalt hele vejen igennem til din forstærker, og så længe det ikke bliver behandlet/tolket inden det videresendes så bør det være så godt som det kan blive.

Er det fordi der er jitter/timing issues? Edit: lige dette har jeg ikke så meget viden om eller erfaring med.

Plejer "man" ikke at sige at optisk toslink er bedst når det ikke er både HD billede og lyd, altså når det kun er lyd. Pga. båndbredden og signaltypen? Du kan ikke forstyrre den optiske signal med mindre noget er defekt.


Redigeret af HessiDude - 13-December-2023 kl. 12:26
Til top
enkopkaffe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2023
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér enkopkaffe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 12:30
T-Duck: En så enkel løsning som muligt, der ikke degraderer lydsignalet.

KlausDM: Nå, ja. Det lyder meget enkelt.Så muligvis et lidt dumt spørgsmål: Kommer der automatisk digital lyd ud af usb-stikket på computeren, eller skal man gøre/aktivere noget?

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 13:03
Hvis PCen har toslink ville jeg vælge den mulighed.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvis PCen har toslink ville jeg vælge den mulighed.

Flemming


Det ville jeg helt sikkert ikke. Det giver ingen mening, når forstærkeren har USB.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af enkopkaffe enkopkaffe skrev:

KlausDM: Nå, ja. Det lyder meget enkelt.Så muligvis et lidt dumt spørgsmål: Kommer der automatisk digital lyd ud af usb-stikket på computeren, eller skal man gøre/aktivere noget?[


Du skal lige sætte det op inde i computeren. Præcis hvordan afhænger af præcis hvilket styresystem du bruger.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af enkopkaffe enkopkaffe skrev:

Hej.

Kan nogen hjælpe med råd her.

Jeg har rippet mange af mine cd'er (i wav format) og har dem på min pc. I øjeblikket kører jeg gennem hdmi kabel til tv og så tv-lyden til anlægget, men det er vist ikke en optimal måde at gøre det på.

Det kunne være godt at få det digitale signal fra PC'en direkte over i min forstærker ( Gato DIA-400), der har en indbygget DA-konverter.
Hvordan får jeg bedst et digitalt signal ud af PC'en, og med bedst mulig lydkvalitet?


Fin forstærker, for det første

For det andet, så ville jeg råde dig til at konvertere dine WAV-filer til FLAC. Som det er nu spilder du bare plads, og FLAC har flere muligheder for at tilføje metadata.

Hvad for en afspiller bruger du på computeren?
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvis PCen har toslink ville jeg vælge den mulighed.

Flemming

Det ville jeg helt sikkert ikke. Det giver ingen mening, når forstærkeren har USB.
Nu spørger jeg måske dumt eller naivt, mest fordi jeg er nysgerrig og ikke ved det selv, men hvorfor er USB et bedre valg? Smile
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 13:49
I forhold til computerbrug giver det bare mere mening, med nogle flere muligheder end optisk giver.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

I forhold til computerbrug giver det bare mere mening, med nogle flere muligheder end optisk giver.
Jeg er virkelig nysgerrig for jeg overvejer at gøre det samme (FLAC på PC til forstærker). Kan du uddybe lidt med hvilke muligheder det giver? Er det noget lydkvalitet eller metadata? Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu