recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afspil rippede cd'er til stereoanlægget, hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afspil rippede cd'er til stereoanlægget, hvordan?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 14:35
Du kan jo aldirg få en bedre lydkvalitet ud af en konvertering. Men FLAC er et lossless format, dvs du mister ikke data ved at konvertere CD'erne, men de kommer til at fylde mindre.
Og der er bedre mulighed for metadata i FLAC
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Jeg er virkelig nysgerrig for jeg overvejer at gøre det samme (FLAC på PC til forstærker). Kan du uddybe lidt med hvilke muligheder det giver? Er det noget lydkvalitet eller metadata? Smile


FLAC fylder mindre og giver flere muligheder for metadata. Eneste årsag til ikke at bruge FLAC er hvis man bruger Mac, og der har de jo ALAC i stedet.

USB giver mulighed for tovejskommunikation mellem forstærker/DAC/etc. og computeren. De fleste DACs med USB er også asynkrone, men om det giver bedre lydkvalitet, som rent faktisk kan høres, ved jeg ikke umiddelbart.

Kommunikationen der går to veje kan f.eks. være, at man på fjernbetjeningen har knapper til skip, play og pause, så man altså ikke behøver bruge computeren, eller en fjernbetjening på telefon eller tablet, til at skifte sange, pause og afspille.

Redigeret af Naiera - 13-December-2023 kl. 14:42
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af enkopkaffe enkopkaffe skrev:

KlausDM: Nå, ja. Det lyder meget enkelt.Så muligvis et lidt dumt spørgsmål: Kommer der automatisk digital lyd ud af usb-stikket på computeren, eller skal man gøre/aktivere noget?
Jeg har en formodning om at USB indgangen virker som et eksternt USB lydkort, og skal sættes op på PC som sådant. Wink

Men jeg kan tage fejl. LOL
Mvh. JørgenT
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Jeg er virkelig nysgerrig for jeg overvejer at gøre det samme (FLAC på PC til forstærker). Kan du uddybe lidt med hvilke muligheder det giver? Er det noget lydkvalitet eller metadata? Smile


FLAC fylder mindre og giver flere muligheder for metadata. Eneste årsag til ikke at bruge FLAC er hvis man bruger Mac, og der har de jo ALAC i stedet.

USB giver mulighed for tovejskommunikation mellem forstærker/DAC/etc. og computeren. De fleste DACs med USB er også asynkrone, men om det giver bedre lydkvalitet, som rent faktisk kan høres, ved jeg ikke umiddelbart.

Kommunikationen der går to veje kan f.eks. være, at man på fjernbetjeningen har knapper til skip, play og pause, så man altså ikke behøver bruge computeren, eller en fjernbetjening på telefon eller tablet, til at skifte sange, pause og afspille.
Tak for svar. Det lyder meget interessant. Det eneste der kan bekymre mig en smule er at det kan give en opsætningshelvede, og selv hvis det bliver sat op kan det være ustabilt.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af enkopkaffe enkopkaffe skrev:

T-Duck: En så enkel løsning som muligt, der ikke degraderer lydsignalet.

KlausDM: Nå, ja. Det lyder meget enkelt.Så muligvis et lidt dumt spørgsmål: Kommer der automatisk digital lyd ud af usb-stikket på computeren, eller skal man gøre/aktivere noget?


Jeg har lige skimmet manualen, og der står der skal installeres en driver på Windows pc, men det virker på Mac uden videre.
Venlig hilsen
KB
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Tak for svar. Det lyder meget interessant. Det eneste der kan bekymre mig en smule er at det kan give en opsætningshelvede, og selv hvis det bliver sat op kan det være ustabilt.


Dét tror jeg sgu ikk' du skal være bekymret over. Man ved selvfølgelig aldrig med Windows, men hvis man så har mulighed for optisk og det virker bedre, så kan man vel bare bruge det i stedet.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg har lige skimmet manualen, og der står der skal installeres en driver på Windows pc, men det virker på Mac uden videre.


Sådan plejer det at være. På Mac skal man bare vælge den rigtige himstregims som lydudgang, mens der skal lidt opsætning til på Windows.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
enkopkaffe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2023
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér enkopkaffe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 15:19
Det er en almindelig bærbar PC, med Windows 10 styresystem. Jeg benytter VLC som afspiller.

Ok, fandt en vejledning på opsætning af usb på pc til lyd på google, så nu mangler jeg bare et usb-kabel.
Til top
enkopkaffe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2023
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér enkopkaffe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 15:24
Omkring 1.000 cd-albums har jeg, og de kan fint være på et 1TB drev, så ingen særlig grund til komprimering. Metadata orker jeg ikke at taste ind / finde på så mange albums.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 16:15
Nu findes der vel andre måder at tilføje metadata på end at taste det hele ind selv? For fremtiden bør du i hvert fald bare rippe til FLAC i første omgang; andet giver simpelthen ikke mening. Der er ingen fordele ved at bruge WAV.

Redigeret af Naiera - 13-December-2023 kl. 16:17
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af enkopkaffe enkopkaffe skrev:

Det er en almindelig bærbar PC, med Windows 10 styresystem. Jeg benytter VLC som afspiller.
Ok, fandt en vejledning på opsætning af usb på pc til lyd på google, så nu mangler jeg bare et usb-kabel.


Jeg vil anbefale at kigge på en bedre egnet afspiller end VLC, men hvis det fungerer for dig er det vel OK. Der er dog mange fordele ved at bruge noget andet, f.eks. noget med fjernbetjening til telefon eller tablet-pc.

Heldigvis er USB-A til USB-B ekstremt nemme at få fat i
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af enkopkaffe enkopkaffe skrev:

Omkring 1.000 cd-albums har jeg, og de kan fint være på et 1TB drev, så ingen særlig grund til komprimering. Metadata orker jeg ikke at taste ind / finde på så mange albums.
Jeg har heller igen særlig grund til at komprimer, disk plads koster næsten intet “2TB+” alle mine rip ligger som aiff som også er i 1:1 men er dog et Apple fil format som indeholder de manglende metadata wav formatet ikke har.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu