recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Airport Express kabel.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAirport Express kabel.

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2011 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af MortenSJ MortenSJ skrev:

PerW. Den jeg har fundet kan du via en lille kontakt vælge mellem indgang A og B. Det tror jeg godt jeg kan leve med :)
Det vil sikkert også være den bedste løsning.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2011 kl. 14:14
@ trådstarter

Hvis dit problem er at du mangler en optisk tos-link indgang på forstærkeren, så kan det løses ved at konvertere til coax. Så kan du benytte den digitale coax indgang på forstærkeren i stedet. Det er trods alt lettere end at skulle skifte om hver gang. Det er desuden ikke ret dyrt:

http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/optisk_converter/optisk_digital_til_coaxial_digital_converter_614_da.html

tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 29-Marts-2011 kl. 14:17
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Det bedste ville jo være, at du kører den optisk ind i din receiver, da D/A konverteren i Airporten skulle være ret dårlig. Èn optisk indgang er godt nok heller ikke meget.


DAC'en i Airport Express (Burr-Brown) er er da ret god? Har du dokumentation for det modsatte? Jeg har sammenlignet analoglyden fra min AE med min semi-high-end CD-player (Denon CX3) og kan overhodet ikke høre forskel. Den samme CD i spilleren og i Apple Lossless over AE. Man skal bare justere lyd-styrken så begge kilder har samme nivå.

Enhver der vurderer at købe en ekstern DAC for sin AE bør først høre efter om der er hørbar forskel (helst i blindtest, så man ikke lar $$-faktoren spille inn). Her er det penger at spare!
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 14:14
Nej, jeg har bare læst det her inde flere gange. Derfor jeg skrev "skulle være". Min Airport har altså selv været tilsluttet med optisk, så har ikke hørt andet.
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:


DAC'en i Airport Express (Burr-Brown) er er da ret god? Har du dokumentation for det modsatte? Jeg har sammenlignet analoglyden fra min AE med min semi-high-end CD-player (Denon CX3) og kan overhodet ikke høre forskel. Den samme CD i spilleren og i Apple Lossless over AE. Man skal bare justere lyd-styrken så begge kilder har samme nivå.

Enhver der vurderer at købe en ekstern DAC for sin AE bør først høre efter om der er hørbar forskel (helst i blindtest, så man ikke lar $$-faktoren spille inn). Her er det penger at spare!
Lige et par tanker. Man skal huske at skelne mellem kvaliteten af DAC chippen, og implementeringen. Kender ikke DAC'en i AE eller den implementering, men for at sætte det i perspektiv så er DAC chippen i XTZ A100 D3 den samme som i f.eks. Benchmark DAC1, som i sig selv koster lige så meget som A100'eren. Meget få vil dog påstå at A100 er lige så god som DAC1.
Dertil vil jeg mene at selv hvis DAC'en er lige så god som high-end udstyr, vil den stadig være meget begrænset af mini-jack formatet.
Sidste vil jeg da også fraråde at justere volumen i iTunes, når du justerer volumen i det digitale domæne, justerer man på bitdybden, hvilket giver et tab i lyden.
Hjemme hos mig selv kan jeg sagtens høre forskel, på AE'ens DAC og min egen Caiman+, og jeg er for længe siden stoppet med at justere lyden på computeren da det lød skidt, og har sidenhen lært hvorfor.
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:


Dertil vil jeg mene at selv hvis DAC'en er lige så god som high-end udstyr, vil den stadig være meget begrænset af mini-jack formatet.

Har du dokumentation for at en minijack hørbart reducerer lydkvalitet?

Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:


Sidste vil jeg da også fraråde at justere volumen i iTunes, når du justerer volumen i det digitale domæne, justerer man på bitdybden, hvilket giver et tab i lyden.

Jeg justerer kun lyden i forstærkeren (Denon CX3), i ITunes står den i max.

Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:


Hjemme hos mig selv kan jeg sagtens høre forskel, på AE'ens DAC og min egen Caiman+

Hvilken test-metode bruger du, for at undgå bias?
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

 
Har du dokumentation for at en minijack hørbart reducerer lydkvalitet?

Ingen. Men det undrer mig at hvis mini-jack skulle være tilstrækkeligt, at der så findes er jack, phono og lignende stik, på alle andre enheder end tlf. og PMP'er.

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Hvilken test-metode bruger du, for at undgå bias?
Min sunde fornuft, og en direkte A-B hvis det skal være rigtig vildt. Til mit eget forbrug gider jeg ikke gå i gang med den store forkromede test, det lader jeg andre om, så jeg må bare stole på mig selv, og de begrænsninger der ligger i det.


Redigeret af Irenicus - 30-Marts-2011 kl. 16:38
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

 
Har du dokumentation for at en minijack hørbart reducerer lydkvalitet?

Ingen. Men det undrer mig at hvis mini-jack skulle være tilstrækkeligt, at der så findes er jack, phono og lignende stik, på alle andre enheder end tlf. og PMP'er.


Det kan forklares gennem legacy og konventioner. Microjack kom efter phono og jack. Og microjacks er/har været måske en smule dyrere når begrenset plads ikke er en faktor?

Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Hvilken test-metode bruger du, for at undgå bias?
Min sunde fornuft, og en direkte A-B hvis det skal være rigtig vildt. Til mit eget forbrug gider jeg ikke gå i gang med den store forkromede test, det lader jeg andre om, så jeg må bare stole på mig selv, og de begrænsninger der ligger i det.


Hmm. Direkte A-B er ikke tilstrækkelig for at undgå bias. Selv har jeg den motsatte erfaring fra din, at der ikke er hørbar forskel på en relativt high-end kilde og en Airport Express DAC.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Dertil vil jeg mene at selv hvis DAC'en er lige så god som high-end udstyr, vil den stadig være meget begrænset af mini-jack formatet.


Hvordan skulel en fysisk forbindelse af et kabel kunne gøre en forskel?

Klaus


Redigeret af KlausDM - 30-Marts-2011 kl. 18:17
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Det kan forklares gennem legacy og konventioner. Microjack kom efter phono og jack. Og microjacks er/har været måske en smule dyrere når begrenset plads ikke er en faktor? 
Fair nok, men vi snakker om minijack?
Har tydeligvis været farvet af erfaring med hvor minijack har været implementeret, og lydkvalitet disse steder. Men for at vende den om, har du evt. nogle målinger på minijack vs. et andet format? Kunne være interessant at se.

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Hmm. Direkte A-B er ikke tilstrækkelig for at undgå bias. Selv har jeg den motsatte erfaring fra din, at der ikke er hørbar forskel på en relativt high-end kilde og en Airport Express DAC.
Det tror jeg heller ikke der er blevet sagt, læs evt. mit indlæg igen. Jeg formulerede mig som jeg gjorde, da jeg er klar over det.
Men det hele skal ses i perspektivet af hvad resultatet skal bruges til, samt hvor omfattende og valide tests man faktisk kan udføre som privat person. Det er fint at sige at alt skal ABX testes, men hvem har kapaciteten, evnerne samt pengene til det? Ikke mig, og derfor må jeg sætte min lid til mig selv, og være klar om de begrænsninger det giver.


Redigeret af Irenicus - 30-Marts-2011 kl. 18:15
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Det kan forklares gennem legacy og konventioner. Microjack kom efter phono og jack. Og microjacks er/har været måske en smule dyrere når begrenset plads ikke er en faktor? 
Fair nok, men vi snakker om minijack?
Har tydeligvis været farvet af erfaring med hvor minijack har været implementeret, og lydkvalitet disse steder. Men for at vende den om, har du evt. nogle målinger på minijack vs. et andet format? Kunne være interessant at se.

Sorry, skrive-lejf... Minijack, ikke microjack. Der er ingen materiel grund til, at der skulle være forskel, så dermed hviler bevisbyrden på den der hevder at forskel findes. Jeg baserer mig på min viden om generell fysik. Men findes der mod formodning målinger som dokumenterer noget andet er det selvsagt interessant.
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:


Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Hmm. Direkte A-B er ikke tilstrækkelig for at undgå bias. Selv har jeg den motsatte erfaring fra din, at der ikke er hørbar forskel på en relativt high-end kilde og en Airport Express DAC.
Det tror jeg heller ikke der er blevet sagt, læs evt. mit indlæg igen. Jeg formulerede mig som jeg gjorde, da jeg er klar over det.

Du skrev da "Hjemme hos mig selv kan jeg sagtens høre forskel", og det tolker jeg som om vi har modsatte erfaringer med AE. 
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Men det hele skal ses i perspektivet af hvad resultatet skal bruges til, samt hvor omfattende og valide tests man faktisk kan udføre som privat person. Det er fint at sige at alt skal ABX testes, men hvem har kapaciteten, evnerne samt pengene til det? Ikke mig, og derfor må jeg sætte min lid til mig selv, og være klar om de begrænsninger det giver.

Alt skal ikke ABX-testes, men hvis man vil være sikker på, at det man hører ikke er en placebo-effekt, er det nok ABX den eneste sikre metode til at undgå at bruge for mange penge på noget der reelt ikke er bedre. Dersom jeg troede, jeg kunne høre en forskel på min AE og min Denon CX3 CDP, ville jeg først arrangeret en blindtest, og, hvis forskellen vedvarede, anskaffe mig en ekstern DAC. Nu slipper jeg det, og kan evt smide de 2-3000 en ekstern DAC koster, efter bedre højttalere eller noget helt  andet. I mit setup lyder både AE og CX3 udmerket, ja kanon.



Redigeret af Fanastril - 30-Marts-2011 kl. 18:56
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Sorry, skrive-lejf... Minijack, ikke microjack. Der er ingen materiel grund til, at der skulle være forskel, så dermed hviler bevisbyrden på den der hevder at forskel findes. Jeg baserer mig på min viden om generell fysik. Men findes der mod formodning målinger som dokumenterer noget andet er det selvsagt interessant.
Omformulerer mig. Har tydeligvis været farvet af erfaring med hvor minijack har været implementeret, og lydkvalitet disse steder, men kan godt acceptere at jeg tog fejl og der ikke ligger en begrænsning heri, siden alt peger i denne retning. Har du evt. noget der understøtter det? Jeg kan intet finde den ene eller anden vej.


Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

 
Du skrev da "Hjemme hos mig selv kan jeg sagtens høre forskel", og det tolker jeg som om vi har modsatte erfaringer med AE.  
Kommentaren var møntet på bias udmeldingen, dette har jeg ikke nævnt noget om, derfor min formulering.

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

 
Alt skal ikke ABX-testes, men hvis man vil være sikker på, at det man hører ikke er en placebo-effekt, er det nok ABX den eneste sikre metode til at undgå at bruge for mange penge på noget der reelt ikke er bedre. Dersom jeg troede, jeg kunne høre en forskel på min AE og min Denon CX3 CDP, ville jeg først arrangeret en blindtest, og, hvis forskellen vedvarede, anskaffe mig en ekstern DAC. Nu slipper jeg det, og kan evt smide de 2-3000 en ekstern DAC koster, efter bedre højttalere eller noget helt  andet. I mit setup lyder både AE og CX3 udmerket, ja kanon.
Men det har ikke ikke bevist noget med det, den ene eller den anden vej. Der kan være uendeligt mange grunde til at man ikke kan høre forskel, og her kan du så snyde dig selv ved at tro at du har afværget en pengesluger. Derfor mener jeg at en ABX test er irrelevant på det niveau meningmand kan gøre det på.


Redigeret af Irenicus - 30-Marts-2011 kl. 19:17
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu