recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ALR lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ALR lærred

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: ALR lærred
    Sendt: 03-Februar-2018 kl. 20:55
Planen var at skifte TV'et ud med et 65" OLED, men dropper nu helt at have TV i stuen, vil i stedet opgradere projektoren+lærred. Nuværrende lærred er et gråt 86" rullelæred, men har fået overtalt konen til at vi skifter det ud med et fastramme lærred på 110". Jeg kan mørklægge rimeligt, og det er begræsnet hvor meget TV der bliver set i stuen om dagen, men vil alligevel gå efter et ALR lærred.

Har læst meget godt om Dark Energy Abyss, det lyder til at være et fantastisk ALR lærred til prisen.
Men, det kan vist kun købes i USA. Er der nogen her der har erfaringer med dette lærred, og med at bestille det hjem fra USA?

Jeg har kigget efter alternativer på danske websites, men det eneste ALR lærred jeg kan finde er Elite Screens Cinegrey 3D. De anmeldelser jeg har læst om dette lærred har dog ikke været så positive mht. ALR effekten.

Kender I til andre alternativer til Dark Energy Abyss lærred, som kan købes i DK, eller måske bestilles hjem fra Tyskland?
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 13:01
Ja, jeg har kørt med et Dark Energy Abyss lærred i et halvt år ca. og jeg er meget tilfreds - det svarer meget fint til beskrivelsen på hjemmesiden og de videoer producenten har uploaded. Du skal overholde de anviste minimum afstande fra projektor til lærred ellers kan du opleve lidt hotspotting (ikke alvorligt og hvis afstanden er korrekt forsvinder det).  Dark Energy Abyss lærredet afløste et Elite Screen cinnegray 5d som også fungerer fint og er økonomisk overkommeligt, men sort er knap så sort som på Dark Energy men tilgængæld har det et gain på 1.5.
 
Jeg købte DIY udgaven af Dark Energy Abyss hvor man får det rå lærred som man selv skal montere i en ramme - Jeg brugte min Elite Screen ramme og det var ret nemt i det lærredet er lidt elastisk. Jeg betalte ca. 600 USD for et 100 tommer lærred. Kunde service er glimrende via e-mail og de leverer som aftalt - betaling via paypal. 
 
Euroscreen/Draper React 3.0 er et alternativ som også kan betales med almindelige indtægter:
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2018 kl. 20:13
Tak for dit svar! Lyder godt med at dine erfaringer med DEA lærredet stemmer overens med hvad man ellers kan læse om på nettet, også at det gik godt med bestillinen og leveringen til DK, betryggende at vide. :) Ser lige på deres hjemmeside, at de har lanceret 3 lærredstyper mere.

Bare af ren nysgerighed, hvordan har du monteret DEA lærredet på din Elite ramme?

Jeg har også kigget meget på Elite's CineGrey 3D (er vist meget lig den 5D du havde). Det var fristende, for lærredet er billigt, men ALR lader ikke til at være dens stærke styrke desværre, og så jeg læst om mange der er utilfredse med kvaliteten af deres rammer, så Elite er jeg gået bort fra igen.

Kigger også lidt på Seymour Matinee Black (1.4 gain), kan dog ikke finde nogle sammenliginger med dette lærred og så DEA lærredet, så jeg ved ikke hvilket der er bedst, men ALR egenskaberne skulle også være i en klasse for sig her. Ulempen ved dette lærred er dog en snæver betragtningsvinkel på 36 grader. Jeg skal have et 110" lærred og sidder 5,5-6 meter fra lærredet, kan ikke helt gennemskue om betragtningsvinklen ville blive et problem i mit tilfælde. Men det lærred kan købes for under 800$, det er billigt, så kommer der selvfølgelig forsendelse + TOLD og moms oveni.

Jeg kender slet ikke React 3.0 lærredet, men spændende. Har Googlet det lidt, men kan ikke finde så meget om det, kunne godt tænke mig at se sammenligninger med dette opimod andre ALR lærreder, leder lidt videre...
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 15:55
Vedrørende fast ramme fra Elite så er jeg nu meget tilfreds med kvaliteten men det skal jo ses i sammenhæng med prisen - jeg gav ca. 2200 kr på ebay frankrig for en ny 100 tommer fastramme med veltex og et hvidt lærred. Cinegrey lærredet blev købt som løst lærred hos Elite USA for ca. 3000 dk for 3 meter inklusiv transport. Det oprindelige hvide lærred var monteret med stænger i syede kanaler i læredet og en masse små plastik "klosser" der strammer læredet op. Cinegrey læredet og mit nye Abyss læred er monteret uden syede kanaler i kanten af læreddet men udelukkende ved hjlæp af stængerne og plastik "klodserne" det er temmeligt nemt og giver sig selv når man står med det - det er ikke nødvendigt med kanaler i lærredet til stængerne. Stængerne passer net i aluprofilerne og stængerne presser så læredet ned i profilen og klosserne strammer op hele vejen rundt.
Cinegrey 5d har en udmærket ALR effekt men sort gengivelsen er en smule bedre på Abys lærredet - tilgengæld giver gain værdien på 1.5 et lysstærkt billed og et flot "pop" i farverne. Kortsagt så er cinegrey 5d bedst til almindeligt TV og sportudsendelser men Abyss læredet er bedst til film særligt med mange mørke scener og gain 1.0 giver en lidt mere afdæmpet og "filmisk" look.
Jeg oplver ikke indsnævrede betragtnings vinkler som noget problem - ved seriøs TV og film kigning sidder jeg alligevel midt for billedet og selvom du sidder ude til siden og dermed ser et billed med lavere lysstyrke så opleves lystyrken stadigvæk ensartet over helefladen men blot lavere - der er ikke sådan at du ser et billed med mærkelige forvrængninger som på et gammelt LCD TV fra siden.
Seymour Matinee Black er spændende med det er Screen Innovations Slate også når du bevæger dig lidt op i pris (og højere rammekvalitet er der sikkert også)
Men Dark Energy Abyss læredet performer rigtigt fint på ALR fronten og DIY udgaven er nem at montere - du kan også sømme det op på en gør det selv træramme - læredet er elastik og nem at arbejde med 
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2018 kl. 14:19
OK, det jeg havde læst mht. problemerne med Elite rammerne, var deres borderless ramme. Dugen på den monteres jo så selvfølgelig på en helt anden måde, fordi den er uden kant. Det er med velcro, og her var flere ude for at fordi metalrammen havde for spidse kanter, gik dugen i stykker. Flere havde også problemer at rammeprofilerne var skæve. Med din type ramme, så kan jeg se det ikke er noget problem at skifte dug, smart.

SI's bliver for dyre til min pengepung, desværre, de laver ellers også nogle spændende løsninger.

Har set at man kan købe et Drape Frame Vision Light 104" med React 3.0 dugen til 5.995,- her i DK, det er billigt og fristende, men jeg kan bare ikke finde noget om hvor godt React 3.0 performer, når man sammenligner den med DEA eller SMB dugen, disse to duge er jo begge gode til at modstå lys oppefra og fra siden, en del ALR duge er ikke så gode til at modstå lys fra siden. 
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 11:26
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 21:59
Jeg havde allerede læst den test, men tak for tippet. :)
Jeg gad bare godt se den testet sammen med DEA og MB dugen.
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 13:57
Det er nok lidt meget at håbe på :O)
 
Men så enkelt er det desværre ikke så man kan afgøre hvilket lærred der er bedst i en simple sammenlignende test. Der skal mere en blot ALR effekten til at afgøre hvilket læred der er bedst. Det er samspillet mellem projektor, lærred or rum der afgører hvliket lærred der er bedste valg.
Hvad er farven på dine vægge og hvor meget lys er der i rummet?
Hvor stort er lærredet og hvor høj lysstyrke har din projektor - et stort lærred eller lav lysstyrke kan gøre et lærred med gain over 1.0 bedste valg trods lavere ALR effekt.
Et mindre lærred eller en lysstærk projektor favoriserer et lærred med lavt gain men stor ALR effekt.
Der udover er der mange andre parametre som hotspotting, afstand mellem lærred og projektor, shine og struktur i lærredet etc.
 
Men Draper Frame Vision Light 104" med React 3.0 dug til 5.995 er en meget rimelig pris for et kvalitetslærred med en fornuftig ALR effekt - ALR effekten kan også blive for stor til en given projektor eller rum så billedet bliver for mørkt og lyssvagt.
Personligt ville jeg forsøge mig med react lærredet da du under alle omstændigheder får en OK ramme hvor du kan skifte lærredet hvis valget viser sig at være helt forkert.
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 21:43
He he, nej det regner jeg nu heller ikke sker, desværre. ;)
Der bliver ellers skrevet ret meget om ALR på AVSForum, men de fleste er fra USA, og der er React dugene desværre ikke ret udbredte.

Ja, jeg er helt klar over der er mange flere ting der spiller ind. :) Men de parametre jeg først og fremmest går efter, er en dug som er effektiv mod både lys oppefra og fra siden, og det er langt fra alle ALR duge der er det, men både DEA og MB dugen får meget ros her, hvorimod CineGrey 3D kun skulle være effektiv mod lys oppefra. Jeg ved ikke om det samme gælder CineGrey 5D, kunne du se om din DEA dug er meget bedre til at håndtere lys fra siden end din tidligere 5D dug var?

Jeg skal som sagt også have ny projektor, men lærredet bliver købt først, så projektoren bliver købt til at passe til lærredet og ikke omvendt, men umiddelbart er jeg mest til en Epson eller Sony. Ja, jeg er godt klar over ALR dugene som regel kræver en ret stor throw distance for at undgå hotspotting, MB kræver f.eks. hele 1.9x, men med mine 6 meters afstand til "skærmen", så kan 1.9 sagtens lade sig gøre.

Jeg har mørklægningsgardiner i stuen, så det meste lys kan holdes ude, gulvet er et mørkt trægulv og væggen hvor dugen hænger er meget mørkegrå, men resten af væggene samt loftet er hvidt, så der vil altid være noget genskin som påvirker sortniveauet. Her vil et ALR klart kunne hjælpe, så sort bliver meget mere sort. Nu hvor det er i en stue, så vil det nemlig være rart også at kunne have noget lys tændt, uden at sort bliver helt gråt og udvasket, hvis vi f.eks. har nogle venner på besøg og skal se en eller anden stor sportsbegivenhed. En god film ses selvfølgelig altid med alt lys slukket. :)


Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2018 kl. 08:02
Husk at projektoren ved ALR lærreder helst skal placeres i midten af lærredet både i forhold til bredde, men også højde.

Jeg har selv haft et DNP lærred i en stue alla din, og projektoren flugtede med ovenkant af lærred. Grundet filteret i lærred kunne man tydeligt se at lysmængden i billedet faldt jo længere ned i billedet man kom
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2018 kl. 14:49
Hvordan projektoren skal placeres afhænger af hvordan ALR lærredet fungerer.
Cinegrey 5d består såvidt jeg kan regne ud af kun to lag - et mat absoberende lag øverst der absorberer lys fra siderne (lidt som en privacy screen til en computerskærm) og et sølvgråt reflekserende lag underst der reflekterer lys med samme udgangsvinkel som indgangsvinklen i modsat plan med et gain på 1.5 så projekteren skal side lige under loftet og sidepositionen er optimal under projektoren (nogle læreder reflekterer direkte tilbage i samme plan som projektoren og så skal projektoren helst stå på et bord foran eller bag sidepositionen typisk high gain læreder med glaskugler i dugen). Cinegrey 5d fungerer ved at lys fra siderne (inklusiv gulv og loft) enten absorberes eller reflekteres væk fra sidepositionen samtidigt med at lyset fra projektoren reflekseres til sidepositionen (på en hvid dug med gain 1.0 reflekteres alt lys inklusiv det fra projektoren ensartet rundt i hele rummet og får lyse vægge og lofter til at lyse op og det lys ender tilbage på lærredet med tab af kontrast til følge). DEA lærredet består iht. producentetn af mange lag med forskellige absorberende og reflekterende (forretningshemmelighed sikkert) egenskaber. Resultatet er en temmelig mørk grå overflade der alligevel har et gain på 0.9 og et relativt lystærkt billede også om dagen hvor sort subjektivt ser sort ud. Som tidligere sagt så er ALR effekten lidt større på DEA end på cinegrey 5d der til gengæld er mere lysstærkt.
Uanset hvor godt et ALR lærred er er der ingen der kan klare direkte sollys på læredet, men med moderat mørklægning og lyse vægge med lys nok i stuen til at kunne læse en avis så er det muligt at se TV, sport og tegnefilm med et fornuftigt resultat uden udvaskning af billedet (se eksemplerne på youtube). En seriøs spillefilm med mørke scener er bedst om aftenen.
Min projektor hænger helt tæt til loftet i plan med overkanten på mit lærred og det hvirker helt optimalt med både Cinegrey 5d og DEA lærredet.
Begge læreder klarer fint lys fra oven og fra siden (lys bagfra i plan med projektoren bør man undgå) - jeg har halogen spots i loftet og med mindre de lyser direkte på læredet så er kontrasttabet forbavsende lille. Jeg har skiftet mit fjernsyn ud med projektor og ingen i familien klager over billed kvaliteten.  
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu