recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - AMOI LC37AF1E - højopløsning på PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAMOI LC37AF1E - højopløsning på PC

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
misterburns Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2005
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Emne: AMOI LC37AF1E - højopløsning på PC
    Sendt: 05-Februar-2006 kl. 16:33
Hej Forum

Amoi AMOI LC37AF1E har opløsningen 1920X1080, hvilket jeg er meget interesseret i til PC-brug, MEN så gennemlæste jeg manualen, hvor der står følgende (jeg anfører kun de højeste opløsninger):

"Display Mode (PC)

Both screen position and size will vary depending on the type of PC monitor and its resolution. The table below shows all of the display modes that are supported:

Resolution Horisontal Frequency Vertical Frequency    Sync Polarity
1280x960        &nbs p;   60.000                         60.000                    (+/+)
1280x1024        &nb sp; 61.981       &nb sp;         &nb sp;     60.020                     (-/+)
1280x1024        &nb sp; 79.976                         75.042                     (-/-)"

Vil det sige at det IKKE er muligt at vise et PC-billede på skærmen i 1920x1080??? Og at det højeste er 1280x960 eller 1280x1024....???

Jeg håber meget at I vil komme med Jeres bud på dette, da jeg måske i stedet så vil købe en Samsung LCD skærm.

Venlig hilsen

Misterburns
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2006 kl. 18:45

Hej misterburns

Ja, det betyder at det højeste PC input er 1280x1024

Som de fleste LCD TV skærme på markedet, så skaleres signalerne (strækkes og vrides) hvilket er ok til TV, men skidt til computere).

Hvis du skal have en skærm som ikke skalerer, så er der i praksis kun LG's skærme (men de er også ok). LG's skærme kan lave pixelmapping 1:1, dvs. du kan føde skærmen med et signal fra PC'en som passer præcis til skærmens egen opløsning.

LG's skærme har opløsningen 1366x768, men er i stand til at tage det PC-input som hedder 1360x760 - hvor der vises 4 pixels sort i hver side. Det er dog ikke alle grafikkort som kan køre 1360x768, men hvis det kan så gå efter en LG skærm.

Samsung skærmene skalerer også PC-input.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
misterburns Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2005
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2006 kl. 19:46

Hej Rasmus Larsen

Hmmm. det er ærgeligt at høre, men jeg frygtede det. Jeg læste faktisk  lige i et tysk diskussionsforum (http://www.hifi-forum.de/viewthread-133-1116-last.html) at det var muligt at få opløsningen helt op til 1920x1080, men jeg føler mig bestemt ikke sikker, særlig ikke når brugermanualen ikke nævner det.

Du nævner at Samsung også skalerer PC-input. Kan du uddybe det...

Vh

Misterburns

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2006 kl. 22:49

Hej misterburns

Jeg hedder nu ikke Rasmus

Jamen, det er som jeg har skrevet. Der er næsten ingen TV på markedet, som kan tage et PC-input via DVI - og vise det på displayet - uden at skalere billedet.

Det er ikke muligt at føde skærmen med et PC-input, der passer til skærmens native opløsning.

Eneste modeller som kan dette, er dem fra LG. Af samme grund er det LG som alle med Mediacenter og HTPC sværmer om.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
bace Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2006 kl. 22:50
Samsung kan så vidt jeg har kunnet finde ud af kun kører pc via analog indgangen - og kan ikke kører 1:1 pixemapping... derfor har jeg i fredags investeret i et LG 32" LCD tv, og det spiller bare - kører 1360*768 i opløsning via DVI indgangen... :)
Til top
misterburns Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2005
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2006 kl. 00:13

Hej Lars

Beklager jeg kom til at skrive Rasmus i stedet for Lars.

Amoi's native opløsning er 1920x1080 så i princippet må dette jo være den opløsning som et PC-signal bliver vist i, forudsat naturligvis at PC'ens grafikkort kan trække dette.

1:1 pixelmapping er udtryk for skærmens evne til at fremvise sin native opløsning. Er native opløsningen - som det jo gælder for de fleste LCD-fjernsyn - 1366x768 så kan computerens grafikkort ikke outputte dette, hvilket skyldes en gammel Motorola-standard, hvorefter opløsningen skal være delelig med 8, hvilket førnævnte opløsning jo ikke er. Ergo kan grafikkortet ikke sende computerbilledet i LCD-skærmens native opløsning.

Dette problem har LG "løst" ved at snyde, idet der beskæres 6 linjer i enten venstre, højre eller 3 hvert sted, hvorved der vises en opløsning på 1360x768.

Jeg er derfor ikke enig med dig, når du skriver at det ikke er muligt at føde en LCD-skærm med et PC-input, der passer til skærmens native opløsning. Dette kan netop lade sig gøre, såfremt delingsfaktoren 8 er opfyldt.

Det er her at AMOI's skærm - og for så vidt også de andre LCD-skærme, der har native-opløsning på et tal, der er deleligt med 8, og i dette tilfælde 1920x1080.

Noget andet er så, hvis Amoi's skærm ikke kan klare et PC-input på 1920x1080, og det er her at mit spørgsmål kommer ind. Diskussionen om netop dette hersker p.t. på nettet, eftersom rigtig, rigtig mange personer af gode grunde er interesseret i en LCD-skærm, der kan vise en imponerende 1920x1080 opløsning, allerhelst progressivt men ellers interlaced, jf. følgende diskussioner:

http://www.hifi-forum.de/viewthread-133-1116-last.html

http://avforum.no/forum/showthread.php?s=38e0f97defe64adc264 0838efd38495e&t=27714&page=2&pp=20

http://www.avforums.com/forums/archive/index.php/t-294603.ht ml

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=620467&h ighlight=amoi

Det er på denne baggrund, at jeg ville tage tråden op her i et dansk forum, og jeg håber på at der måtte være nogen, der kan bidrage med noget her, f.eks. personer der har investeret i skærmen og prøvet at tilslutte en pc.

Venlig hilsen

Misterburns

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2006 kl. 12:07

Oprindeligt skrevet af misterburns misterburns skrev:

Jeg er derfor ikke enig med dig, når du skriver at det ikke er muligt at føde en LCD-skærm med et PC-input, der passer til skærmens native opløsning. Dette kan netop lade sig gøre, såfremt delingsfaktoren 8 er opfyldt.

Ja, men det jeg skriver er at LG er eneste som understøtter dette på DVI.

Mange skærme kan tage PC-input 1:1 på VGA, men forsøger man med DVI eller HDMI bliver signalet skaleret - af de grunde som du selv nævner.

Men det har så vist sig, at selvom 1920x1080 faktisk er en PC-mode kan skærmen godt finde på at skalere aligevel. Dette gælder f.eks. Philips 9830 skærmene som ikke kan vise 1920x1080 direkte selvom selve displayets native opløsning er det.

Oprindeligt skrevet af misterburns misterburns skrev:

Noget andet er så, hvis Amoi's skærm ikke kan klare et PC-input på 1920x1080, og det er her at mit spørgsmål kommer ind. Diskussionen om netop dette hersker p.t. på nettet, eftersom rigtig, rigtig mange personer af gode grunde er interesseret i en LCD-skærm, der kan vise en imponerende 1920x1080 opløsning, allerhelst progressivt men ellers interlaced

Ja, både den og Acer AT3705MGW kunne være interessante som billige bud på 1920x1080 skærme. Spørgsmålet er så bare hvor godt de gør det, min erfaring er at både kina-fabrikanterne og computer-fabrikanterne stadig har en del at lære om hvordan man laver TV. Men det er en mere generel betragtning

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
misterburns Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2005
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2006 kl. 13:29

Hej Lars

Tak for dit svar.

Jeg var ikke klar over at der var en forskel mellem om inputtet var vga eller dvi. Det tyder på at det ville være rart med en Amoi-ejer til at melde sig på banen.....

Jeg har set på skærmen hos EL-Giganten, men det bliver nok svært at få dem til at eksperimentere med opløsningen på en pc, men det ville være rart hvis butikkerne også ydede den service, eller endnu bedre kunne svare på den slags spørgsmål. Det er jo ofte kunderne, der ved mere om butikkernes LCD-skærme end omvendt....

Jeg har i øvrigt også tidligere set lidt på den ACER skærm som du nævner, men den findes desværre mig bekendt ikke i nogen fysiske butikker på Sjælland.

Venlig hilsen

Misterburns

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Status: Offline
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2006 kl. 15:10

Hvis det er hos El-giganten, så kan du jo bare købe skærmen, passe godt på den, eksperimenter i 29 dage og aflevere den igen, hvis den ikke lever op til dine forventninger

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

PS. Jeg venter stadig på at der kommer et anstændigt 26 - 32" LCD TV med DVB-T tuner, som også kan lave 1:1 pixelmapning. Jeg hører gerne fra enhver, som kender til en sådan skærm.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2006 kl. 01:05

Oprindeligt skrevet af misterburns misterburns skrev:

Jeg var ikke klar over at der var en forskel mellem om inputtet var vga eller dvi. Det tyder på at det ville være rart med en Amoi-ejer til at melde sig på banen.....

Ok, jeg troede det var et helt nyt TV.

Hos Dalgaard-IT går det først på lager d. 20. i denne måned (se link), og går man ind på Elgigantens hjemmeside skriver de at modellen ikke er på lager endnu.

Så måske er det bare en tidlig udstillingsmodel du har set i butikken. Det kunne forklare hvorfor ingen kender det TV endnu.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Mollerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2006 kl. 11:50

En anden fed 1080P monitor er http://www.westinghousedigital.com/pc-44-7-42-1080p-monitor. aspx

Den skulle kunne køre 1:1, men sælges kun i USA, pga. den kun køre ntsc, siger de, og hvad så, når man sætter den til en pc kan er det jo lige meget.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2006 kl. 00:09

Oprindeligt skrevet af Mollerup Mollerup skrev:

Den skulle kunne køre 1:1, men sælges kun i USA, pga. den kun køre ntsc, siger de, og hvad så, når man sætter den til en pc kan er det jo lige meget.

Og så smide den ud når den går i stykker?

Men du har ret. Hvis alt kører igennem en PC aligevel, og der hverken er antenne, DVD, DVB-T box, spillekonsol, HD-DVD afspiller, eller andet udstyr tilsluttet direkte - så fungerer den jo bare som en stor computer monitor.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu