recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anbefaling af ny router
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anbefaling af ny router

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Anbefaling af ny router
    Sendt: 21-Juni-2016 kl. 12:30
Vi bor i et 200 m2 etplanshus med en 90/90 mbit fiber forbindelse. Vi er en familie som er storforbruger af internettet/netværket, og vi søger derfor en stabil, hurtig og simpel router. Prisen har ikke den store betydning.

Der vil primært være Apple produkter koblet på routeren (Macs og iPhones), men også diverse andre ting som NAS, printer, HUE osv.

Hvilken router vil I anbefale os? 
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2016 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Vi bor i et 200 m2 etplanshus med en 90/90 mbit fiber forbindelse. Vi er en familie som er storforbruger af internettet/netværket, og vi søger derfor en stabil, hurtig og simpel router. Prisen har ikke den store betydning.

Der vil primært være Apple produkter koblet på routeren (Macs og iPhones), men også diverse andre ting som NAS, printer, HUE osv.

Hvilken router vil I anbefale os? 
Hvis den skal placeres synligt, bør i tage et kig på Apple Airport Extreme.
Ud over at se fornuftigt ud, yder den også rigtig godt.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2016 kl. 14:31
Får du ikke en router af din udbyder?

Brug routeren fra udbyderen og tilslut et Access Point (AP), fra f.eks Ubiquiti.

Redigeret af Peter.C - 21-Juni-2016 kl. 14:32
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2016 kl. 14:50
AirPort Extreme ser ud til at være et lækkert produkt, som vil passe godt ind i vores Apple miljø. Men kan også se den nyeste version er fra 2013. Går router teknologien så langsom, at det stadig er en god router? Eller kommer Apple snart med en ny AirPort Extreme?

I øjeblikket bruger vi en gammel Asus RT-N56U router, og dens rækkevidde er ikke god nok.
Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2016 kl. 14:59
Jeg har købt en Apple Airport Extreme for 2-3 måneder siden og det er det bedste køb jeg har gjort meget længe. Før det kørte jeg på den router, som kom fra YouSee og havde prøvet at sætte et ekstra access point op for at kunne dække hele lejligheden (100 m2).

Efter jeg satte Aiporten til og fik den konfigureret har der ikke været problemer med dækning eller langsom forbindelse mellem router og enheder. Jeg fik det bekræftet, da jeg skulle trække kabler til Airportens endelige placering og derfor havde den slået fra i et par uger - det var et helvede at skulle nøjes med YouSee-routeren!

Ja, Apple Aiport Extreme er ikke ny, men den har flere antenner end mange andre routere og den kører på alle de gængse 802.11-teknologier. Herudover bliver den stadigvæk opdateret, så den er ikke outdatet. Sidst, men ikke mindst er den nok den eneste router på markedet, som ikke er grim at have stående fremme ...
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2016 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

AirPort Extreme ser ud til at være et lækkert produkt, som vil passe godt ind i vores Apple miljø. Men kan også se den nyeste version er fra 2013. Går router teknologien så langsom, at det stadig er en god router? Eller kommer Apple snart med en ny AirPort Extreme?

I øjeblikket bruger vi en gammel Asus RT-N56U router, og dens rækkevidde er ikke god nok.
Den understøtter 802.11ac standarden, som er den nyeste der findes.
I praksis kan jeg trække 285-290 Mbit/s fra min iPhone, hvis jeg står lige ved siden af den Wink

Hvis du ikke allerede tager TimeMachine backup af dine Mac computere på en anden måde, bør du også tage et kig på Time Capsule, som er den samme router, blot med indbygget harddisk og TimeMachine funktionalitet. Det fungerer rigtig godt.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2016 kl. 16:37
Jeg har selv ligeledes en AirPort Extreme og trækker fuld signal i stuen. Min router står i et værelse i den anden ende af huset. Købte først en Asus som var anbefalet i 1000kr markedet. Men der kunne jeg i stuen blot trække 15 m/bit på min 100 linie. Selv stående lige ved siden af oplevede jeg tab. Eneste rum jeg har tab i på 120 m2 et plans hus er soveværelset i modsatte ende. Her trækker jeg 91 m/bit. Er imponeret faktisk over den AirPort. Og den kan sælges om nogle år stadig til en ok pris - det er der ingen andre routere der kan prale af
Til top
madslundt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madslundt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2016 kl. 22:45
Jeg købte en Asus RT-AC87U og har ikke fortrudt det dét mindste! Den er dog ikke billig, men kommer med en masse lækre features som VPN server.
Selvfølgelig hvis du ikke har behov for alt det, så gå med noget der er billigere. Jeg har dog ikke problemer med rækkevidden herhjemme.
Asus skriver selv at den har en rækkevidde på 465 m², men det er nok testet under de aller bedste forhold.

Sørg for at vælge en router med dual band (2.4 og 5 GHz).
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads
Til top
joensson Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joensson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2016 kl. 23:42
Vi har et ét plans 155m^2 hus.
Jeg har kørt med følgende forskellige setups  i løbet af det sidste års tid: 
2x Asus RT-N66U med TomatoUSB firmware. Glimrende stabilitet, men ikke så høj hastighed og rækkevidden var heller ikke helt i top. 
1x Asus RT-AC87 - Glimrende hastighed (når det virker) og meget god rækkevidde.
1x Apple Airport Extreme - Trods alderen gør den det fantastisk - meget tæt på AC87 hastighed.

Jeg opgraderede til en AC87 fra RT-N66'erne pga. hastigheden og rækkevidden. Den var super med mine kablede devices og wifi til vores macbooks, og jeg kunne godt lide de mange muligheder med deres software. 
Men der var problemer med at holde en stabil forbindelse til de iPhone 5, og 6 vi har her på matriklen, samt en Lenovo Thinkpad af nyere dato (konens arbejdslaptop). Problemerne var der uanset hvor tæt på AC87'eren enhederne var. Nyeste firmware fra Asus var installeret og jeg prøvede at skifte mellem de forskellige channels uden at det hjalp.
Jeg synes ikke jeg har læst om andre med samme problem, så måske var jeg bare uheldig. (har den stadig liggende i skuffen til når jeg får tid til at tweake lidt - den er ikke opgivet endnu :)).

I forhold til andre routere jeg har haft, så bliver AC87 en hel del varmere og den er meget større end RT-N66 modellen. Så selvom den ikke just er køn, så har den det bedst ved ikke at være gemt af vejen i et skab. WAF faktoren er rimelig negativ, især når den også smider hendes devices af nettet ;-).
Problemerne med iPhones og Lenovoen kom og gik, så det kan også have været noget udefra kommende. Jeg prøvede at justere på den i 3 uger uden markant forbedring af wifi-stabiliteten for vores iPhones og konens Lenovo og så røg den i skuffen - jeg har ikke haft problemer før eller efter med de andre routere og access points jeg har.

På det tidspunkt havde jeg egentlig besluttet mig for et par Ubiquity AC loftmonterede access points med PoE ned gennem huset, men de var i restordre og så fik jeg et godt tilbud på en brugt Apple Airport Extreme fra en kollega og købte den.

Jeg var ligesom andre i tvivl om en 3 år gammel model stadig var ok. Men jeg blev glædeligt overrasket - den spiller max - både med Apple grej og alt det andet. 
AndroidTV, AppleTv4, Lenovo laptops, Dell laptops, Macbook Pro, og diverse Chromecasts - det hele kører klippestabilt. Hastigheden og rækkevidde er kun en anelse ringere end AC87, men det er ikke meget. FTP overførsler over wifi kører med ca. 55MB/s stabilt - og det virker til at være min NAS der ikke kan følge med ret meget højere op - overførsler over LAN rammer ca. samme hastighed.
Der er ikke nogen synlige antenner og så er det hvide 'tower' noget mere konevenligt end det typiske router design - så man kan faktisk have den stående fremme uden alt for mange spydige kommentarer fra fruentimmeret.
Der er dog også ting ved  Airport Extreme jeg ikke synes er så fedt: 
 - Jeg var lidt overrasket  over at der kun er 3 LAN porte på den - men har en større switch stående i et skab nær ved som de kablede devices forbindes til, og så går der ét kabel op til extreme'n - så jeg mangler ikke den 4. port som sådan i mit nuværende setup.
 - Airport Utility som man bruger til at indstille Airport Extreme med synes jeg er meget begrænset. Man kan lave DHCP reservationer til mac-adresser, mappe porte, dele et tilkoblet USB-drev, og evt. extende et eksisterende netværk  - men det er også ca. det. 
Airport utility er nemt at bruge, men det er også et noget skrabet tool sammenlignet med hvad man normalt kan på routere og access points fra andre firmaer. 


Redigeret af joensson - 21-Juni-2016 kl. 23:51
Til top
askernedefragrillen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2015
Sted: Måløv
Status: Offline
Point: 165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér askernedefragrillen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2016 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Vi bor i et 200 m2 etplanshus med en 90/90 mbit fiber forbindelse. Vi er en familie som er storforbruger af internettet/netværket, og vi søger derfor en stabil, hurtig og simpel router. Prisen har ikke den store betydning.

Der vil primært være Apple produkter koblet på routeren (Macs og iPhones), men også diverse andre ting som NAS, printer, HUE osv.

Hvilken router vil I anbefale os? 

Jeg har længe kørt med ASUS produkter, senest en RT-AC87U som har kørt rigtig fin. Men jeg har ikke helt været tilfreds med dækningen. Og skal man have flere enheder, så er der bedre løsninger.

Derfor har jeg lige investeret i 
1 stk UBNT Unifi AP-AC Pro: 
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/
1 stk UBNT Edgerouter X SFP:
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp/

Og jeg må sige, at jeg er meget imponerede! Big smile

Access Pointet dækker langt bedre end min RT-AC87U og hastigheden er mindst lige så god. Jeg har 50 Mbit i download og speedtesten på min iPhone 6S siger 50 sharp. 

Fordelen ved UBNT's produkter er, at de er lavet og gearet til at køre flere accesspunkter for wifi. Og med Power over Ethernet er det nemt at montere dem diskret på væg, loft eller over loftet.

Klart de bedste produkter jeg har haft i hænderne længe!
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2016 kl. 10:21
Det er en Asus AC68U jeg havde og må indrømme jeg var skuffet, især ift de anmeldelser den faktisk har fået. Måske det bare var mit hjem:).

Evt prøv at købe i elgiganten, de er ikke så firkantede ift prøveperiode. Men er enig i at apple airport app er ikke til de store tweaks, det skal man lige gøre sig klart. Til gengæld er det lynhurtigt at sætte op og i mit hjem rock solid. Ikke et udfald har den haft. Miin router står på et skab inde i et værelse hvor der er lukket dør 24/7 og her trækker jeg som nævnt 100% ja endda trækker jeg 110/110% på en 100/100 linje;). Men det skal nok tilskrives min netudbyder mere, men den sender fuld styrke
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2016 kl. 11:37
Jeg prøvede en hel det forskelligt gennem tiderne. Men altid med diverse forskellige problemer. Det hele faldt på plads da jeg købte en bruge Airport Extreame (den flade model) Siden har der ikke været problemer. Så den får en klar anbefaling fra mig :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu