recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ang Reklamer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAng Reklamer

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 12:24
I stedet for at aflevere alle reklamerene fra post-danmark nede i aviscontaineren, så burde man smide dem i postkasserne i stedet.

Mvh Jesper
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 12:26
Jeg har længere til postkassen end containeren og min dovenskab er stor.
Til top
2jur Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 13:12

At have et "Nej tak" til reklamer på døren er ikke nogen garenti for at undgå dem.
Det er afsenderen af reklamen der bestemmer.
Hvis der sidder et lille mærke på reklamen, det samme som det på døren, skal posten respektere "Nej tak". Hvis der ikke er noget mærke, skal reklamen afleveres, da afsenderen har betalt for det. Der er eksempler på at staten sender ud på denne måde, aftenskolerne plejer også at gøre det.

Disse oplysninger får man med i en folder sammen med "Nej tak" skiltet.

Det er selvfølgelig en tåbelig ordning, men det er noget folketinget har afgjort.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 14:13

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Man kan undres over at hvis et firma spammer en med emails, så kan firmaet blive straffet ret hårdt. Men hvis et firma spammer en med papir post istedet, så er det ganske lovligt.

Baggrunden for, at man straffer folk der udsender spam, og ikke folk der udsender almindelige papirreklamer, er logisk nok, at det er meget nemt og omkostningsfrit, at udsende spam. Man har en forventning om, at når folk bruger mange penge på at udsende papirreklamer, så har de faktisk en produkt, som nogle forbrugere kunne være interesseret i at købe og hermed et forretningsgrundlag.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
bomndk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Marts-2006
Status: Offline
Point: 421
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Baggrunden for, at man straffer folk der udsender spam, og ikke folk der udsender almindelige papirreklamer, er logisk nok, at det er meget nemt og omkostningsfrit, at udsende spam. Man har en forventning om, at når folk bruger mange penge på at udsende papirreklamer, så har de faktisk en produkt, som nogle forbrugere kunne være interesseret i at købe og hermed et forretningsgrundlag.

Men er det ikke også korrekt at hvis man (et eller andet sted) bliver registreret i et dertil indrettet register - så vil det være ulovligt at sende reklame (nok kun adressesat) til disse mennesker? 

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 14:53

Oprindeligt skrevet af bomndk bomndk skrev:

Men er det ikke også korrekt at hvis man (et eller andet sted) bliver registreret i et dertil indrettet register - så vil det være ulovligt at sende reklame (nok kun adressesat) til disse mennesker?

Det er korrekt, at hvis man ved sin registering i CPR-registeret (folkeregisteret) har frabedt sig direkte henvendelse fra erhversdrivende, så må erhvervsdrivende ikke sende adresseret reklamer til den pågældende person. Men dette har ikke betydning for udsendelse af ikke adresseret reklamer.

Markedsføringslovens § 6a (det var tidligere § 6):
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/uanmoded ehenvendelse/andredirektehenvende/

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 15:51

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Præcis hvad er det der gør at postdanmark kan tilsidesætte mit "Reklamer Nej Tak" skilt fordi de vikler lortet ind i en flyer med mit navn på? Det gør mig rent ud sagt Rasende, som om det ikke i forvejen er svært nok at få et reklamer nej tak skilt (man skal personligt møde op på posthuset og underskrive en erklæring for at få udleveret et klistermærke)

Er der nogen der kan kaste lys over dette?

Og du er helt sikker på, at du også står registreret i Post Danmarks database som "Nej Tak til reklamer"?   Mange tror nemlig fejlagtigt, at den hellige grav er velforvaret, hvis der i forvejen sidder et "Nej Tak"-mærkat ved døren, fra den forrige beboer, når man flytter ind i en ny lejlighed. Eller at man automatisk kan tage sin "Nej Tak"-registrering med sig, når man skifter adresse. Det kan man ikke. Registreringen gælder for den pågældende husstand, og med dig som personlig bruger. D.v.s.: fraflytter du, ophører registreringen, og du skal så en tur på posthuset igen.

Jeg går så ud fra, at du er korrekt registreret på din nuværende adresse.  Men naturligvis kan der også ske fejl hos Post Danmark. Der er måske gået lidt brok i deres database - noget som af og til kan forekomme, hvis der f.eks. findes to beboere på husstanden, og den ene så fraflytter adressen. Næste gang du henvender dig til dem, så undersøg lige om du i det hele taget står registreret som "Nej tak"-bruger i deres system. Ellers må du genoprettes.

For at komplicere tingene yderligere:
Visse adresseløse forsendelser regnes ikke for "reklame", men derimod for "oplysning" eller "information". F.eks. henvendelser fra Post Danmark, pengeinstitutioner, Det offentlige, kulturelle institutioner, Dag- og Aftenskole-kurser, Folke-Universitet m.m. Dén slags ryger ind ad brevsprækken, uanset hvad. Derudover kan forretningen/virksomheden, der har udsendt en given reklame, faktisk selv bestemme, om den skal respektere "Nej tak"-ordningen eller ej. Det er noget, som godt kan aftales med Post Danmark. Utroligt, men sandt! Og lige præcis hér synes jeg, at Post Danmark skyder sig selv i foden og i reklame-indtjeningens navn selv udvander deres "Nej Tak"-ordning.

Du brokker dig så over det adresserede omslag. Det er noget, som Post Danmark har indført for at få lidt mere kontrol med, hvilke husstande der egentlig skal modtage reklame-tryksager, og hvem der ikke skal. Problemet var, at dertil sidst sad alt for mange ugyldige "Nej tak"-mærkater rundt omkring, som det enkelte postbud jo pligtskyldigst respekterede. Men derved opstod der så et misforhold imellem antallet af bestilte reklame-sæt (på baggrund at registrerings-databasen) og det faktiske antal sæt, der blev omdelt. Og hver gang skulle der så efterfølgende smides ufattelige mængder af papir ud.

Så alle husstande, der ikke står registreret som "Nej Tak" i Post Danmarks database, modtager derfor nu reklamerne i et adresseret omslag. Og postbudet skal faktisk ikke længere gå og kigge efter "Nej tak"-mærkater ved døre og brevkasser. Det véd jeg med sikkerhed, for jeg er selv én af dem.



Redigeret af musicus - 18-Januar-2008 kl. 16:34
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 15:57
Jeg er 100% sikker på at jeg ihvertfald registrerede mig da jeg flyttede ind for 1½ år siden, for de første 2 måneder var jeg ved at drukne i det lort, indtil jeg fik taget mig sammen til at gå ned og registrere mig, men nu du siger det, så er det faktisk sket før for mig at postdanmark har fjernet den registrering, tror jeg går derned med det samme, og giver dem en røvfuld...

EDIT:

Som en lille bonusinfo, kan jeg oplyse at flere af de reklamer i omslaget er forsynet med et "vi respekterer nej tak"


Redigeret af fumper - 16-Januar-2008 kl. 15:58
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 17:40

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

tror jeg går derned med det samme, og giver dem en røvfuld...

Ja, bare gi' dem det glatte lag. Jeg er selv dødtræt af dagligt at skulle slæbe alt det lort op ad trapperne. Måske hjælper det - man har jo lov at håbe på et lille mirakel.  (Ellers kan man finde administrerende direktør i Post Danmark på www. krak., hvis nu man skulle ønske at sende sin klage til "rette vedkommende". Hehe)



Redigeret af musicus - 18-Januar-2008 kl. 16:35
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 18:44
Det viste sig desværre at være en menneskelig fejl, posten har afleveret det forkerte omslag til mig, hvordan det forkerte omslag så indeholder det rigtige post, og de forkerte reklamer, det vil jeg nok ikke forstå... men post danmarks kundeservice vil kontakte omdelingen og anmode dem om at se efter hvor de afleverer deres post...

nægter bare at tro på at det har været samme sag de ANDRE 15 gange jeg har fået sådan et omslag...
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 19:11
Det er jo såre simpelt, det handler om penge, jo flere post dk sender til jo flere penge tjener de.

Omkring adresseløseforsendelser er dette efterhånden også helt i skoven hvad der defineres som information og oplysende. Så vidt jeg ved er Post DK en virksomhed og man kan derfor konkluderer de "misbruger" deres status som postomdeler til at formidle budskaber om dem selv og deres produkter uden at folk egentligt kan sige fra.

Som en markedschef fra Post Danmark blev "fanget" lidt i på åben skærm for ikke så længe siden, så kan firmaer betale post dk ekstra for de skal omdeles selvom man ikke ønsker det fordi det er de firmaer der køber post dk til at levere forsendelserne der skal overholde reglerne og åbenbart ikke post dk, se det er da god etik og moral....

Det er jo ret tæt på skandaløst man i princippet ikke selv bestemmer hvad man ønsker at modtage, det drejer sig trods alt om folks privatsfære
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2008 kl. 20:13

Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Omkring adresseløseforsendelser er dette efterhånden også helt i skoven hvad der defineres som information og oplysende. Så vidt jeg ved er Post DK en virksomhed og man kan derfor konkluderer de "misbruger" deres status som postomdeler til at formidle budskaber om dem selv og deres produkter uden at folk egentligt kan sige fra.

Du mener måske ikke, at f.eks. en husstands-omdelt folder fra Post Danmark med de nyeste porto-takster, kan ha' nogen som helst informativ nytteværdi for forbrugerne?

Men du har da ret i, at det i den sidste ende handler om penge. Post Danmark er jo ikke længere på Finansloven.



Redigeret af musicus - 18-Januar-2008 kl. 16:36
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu