recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Angående bitrater på tv og Boxer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Angående bitrater på tv og Boxer

 Besvar Besvar
Afstemningsspørgsmål: Hvornår skifter Mux 3 og 4 til DVB-T2
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
0 [0.00%]
2 [16.67%]
4 [33.33%]
0 [0.00%]
2 [16.67%]
0 [0.00%]
3 [25.00%]
1 [8.33%]
Du har ikke adgang til at deltage i denne afstemning

Forfatter
Besked
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Angående bitrater på tv og Boxer
    Sendt: 22-Juni-2013 kl. 12:43
Angående undersøgelsen med målinger af forskellige tv udbyderes bitrater. Jeg er godt tilfreds med Boxer, selvom jeg godt kan se, at billedet gerne måtte være bedre. Det er et kanaludbud, der passer til mig.
Det er vel rigtigt, at skifter de Mux 3 og 4 til DVB-T2, så kan de opnå højere bitrater og bedre billeder. Hvis da ikke de i stedet for vælger at proppe dem til med flere kanaler, hvilket jeg godt kan frygte, de gør.
Hvornår tror du, Mux 3 og 4 skifter til DVB-T2?
Og hvad med 1 og 2? Dem har jeg ikke med i afstemningen, fordi dem bestemmer Boxer ikke over, men de er også relevante. Hvad kan DR opnå ved skift til DVB-T2, alle deres kanaler i HD eller nye kanaler.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2013 kl. 12:49
Og jeg glemte en mulighed, det kan jo også være, at de ikke skifter til DVB-T2, fordi der kommer endnu en ny endnu bedre standard.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2013 kl. 12:52
Jeg tror skiftet kommer i 2015 pga kravet om flere kanaler på samme plads, ikke for at højne kvaliteten.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2013 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Og jeg glemte en mulighed, det kan jo også være, at de ikke skifter til DVB-T2, fordi der kommer endnu en ny endnu bedre standard.


Der kommer ikke nogen ny transmissionsstandard til statisk modtagelse. 

Men den ny   HEVC / H.265 videokompression er meget tæt på at kunne leveres (indenfor 12 mdr).    HEVC kræver kun omkring den halve bitrate - for samme kvalitet.   

Alle eksisterende modtagere - antenne, kabel, satellit mfl. - kan imidlertid ikke udpakke HEVC / H.265 og derfor vil der nok gå lidt tid før  HEVC anvendes.

Streaming (fx Netflix) belaster imidlertid de centrale dele af internettet ganske meget.  Ejerne af de centrale dele af internettet er begyndt at bede om betaling fra bla. youtube mfl. Det må derfor forudses at  HEVC vil hurtigt blive meget udbredt ved streaming, ganske enkelt for at halvere betalingen for brug af internettet.

HEVC er også den første mulighed for at sende Full HD  1080p50 over andet end BlueRay.
   
Det vil gøre de nye chips, der også kan behandle HEVC / H.265, meget hurtigt vil blive billige og vil erstatte de nuværende MPEG-4 chips.  Det er sådan, at  videokomprimeringen med HEVC kræver meget mere regnekraft end MPEG-2/4,  medens de chips der skal udpakke HEVC ikke kræver meget mere regnekraft elle hukommelse end de nuværende MPEG-4 chips. 

Man må håbe, at  der kan blive enighed om at bruge HEVC chip som standard i alle fjernsyn og STBer.

Personligt mener jeg, at EU skulle gøre HEVC til et krav i nye fjernsyn fx fra  januar 2015. 


  Lars  Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2013 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg tror skiftet kommer i 2015 pga kravet om flere kanaler på samme plads, ikke for at højne kvaliteten.


Det vil være klogt, hvis skiftet til DVB-T2 blev koordineret med et skifte til  HEVC/H.265 i modtagerne.
Det kan ret sikkert ske allerede fra foråret 104.

Vi skulle nødigt få gentaget den mega-fejl, som DR lavede, da de lukkede MPEG2 og lod 200-300.000 seere købe  DVB-T fjernsyn i stedet for at anbefale DVB-T2 udstyr (der stort set ville have kostet det samme).  

Husk, at et krav om HEVC i nye bokse ikke betyder at Boxer i starten skal sende mere en måske en test/demo-kanal med HEVC.  Men da der sælges 600-700.000 fjernsyn om året, vil der hurtigt være mange, der har apparater som kan modtage HEVC.  
I modsætning til skiftet fra DVB-T  til DVB-T2 der jo gælder en hel mux ad gangen, kan HEVC  vælges for den enkelte fjernsynskanal.

Lars  :)
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2013 kl. 16:44
Husk, du er oppe imod politikerne, som garanteret ikke læser disse sider!

Redigeret af turbo2 - 22-Juni-2013 kl. 22:16
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2013 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg tror skiftet kommer i 2015 pga kravet om flere kanaler på samme plads, ikke for at højne kvaliteten.


Det vil være klogt, hvis skiftet til DVB-T2 blev koordineret med et skifte til  HEVC/H.265 i modtagerne.
Det kan ret sikkert ske allerede fra foråret 2014.

Vi skulle nødigt få gentaget den mega-fejl, som DR lavede, da de lukkede MPEG2 og lod 200-300.000 seere købe  DVB-T fjernsyn i stedet for at anbefale DVB-T2 udstyr (der stort set ville have kostet det samme).  

Husk, at et krav om HEVC i nye bokse ikke betyder at Boxer i starten skal sende mere en måske en test/demo-kanal med HEVC.  Men da der sælges 600-700.000 fjernsyn om året, vil der hurtigt være mange, der har apparater som kan modtage HEVC.  
I modsætning til skiftet fra DVB-T  til DVB-T2 der jo gælder en hel mux ad gangen, kan HEVC  vælges for den enkelte fjernsynskanal.

Lars  :)
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 11:16
Så du siger Lars, at HEVC sandsynligvis bliver brugt på streaming, før det bliver brugt til TV.
Du nævner Youtube. Betyder det også, at vi skal have nye computere for at bruge Youtube, eller er det media streamere som Apple TV og Smart TV, der skal kunne håndtere HEVC, for at se f.eks Netflix?
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 11:26
Der er en, der har stemt "Det gør de ikke, fordi antenne tv har udspillet sin rolle."

Det tænkte jeg, at det også kan ske. Fiber og TDC Trio bliver udbredt også i landområderne, så mange har andre muligheder end antennen. Streaming bliver udbredt som et alternativ til de betalingskanaler, der næsten kun sender film og serier.
Her hvor jeg bor har vi også mulighed for både Waoo og TDC Trio, men jeg synes stadig, at Boxer har den pakke, der passer mig bedst.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Så du siger Lars, at HEVC sandsynligvis bliver brugt på streaming, før det bliver brugt til TV.


Ja og nej.   Jeg er overbevist om at HEVC vil blive brugt til streaming meget snart.  Her er der jo som oftest tale om en en-til-en forbindelse. Her kan sender og modtager (elektronisk) 'aftale' om HEVC skal bruges.   Da mange computere delvist kan behandle HEVC i software (med lidt hjælp fra regnekraften på nyere grafikkort),  vil det ofte være muligt at streame HEVC til eksisterende enheder.
HEVC er også forudsætningen for FullHD 1080p50 og helt nødvendig for 4k HD formatet.
Jeg tror Netflix vil fortsætte med at tilbyde MPRG-4 kodede kanaler, men enten gøre disse lidt dyrere eller komprimere hårdere og dårligere, hvis der findes et HEVC alternativ.
 
Marketingfolks evner  til at presse folk overstiger som oftest min fantasi  Ouch 

Moderne fjernsyn kan jo også opkobles til internettet og her vil det blive et stærkt ønske, at der er monteret HEVC chips alene for at understøtte streaming. 
Da  dette i sig selv vil sikre et stort salg af HEVC chips, vil det også betyde, at HEVC  chips hurtigt vil blive prisbillige og kan monteres i alt udstyr.

Når først HEVC er mere eller mindre standard i alt nyt udstyr, så vil det også blive brugt til de andre distributionsformer.  Se på MPEG-2 -> MPEG-4 i Danmark.   Det tog ca 2 år fra vi startede med MPEG-4 til også MUX1 blev omstillet fra MPEG-2.  Ligeledes tog det kun knap 2 1/2 år  fra  det analoge sluk og indtil Boxer tog DVB-T2 i brug.  

For youSee synes det mig særligt let, at omstille til  DVB-C2/HEVC.  De anvender i dag en boks der er et 5-6 år gammelt design og rigtigt mange a fderes bokse må allerede være fuldt afskrevet.
Hvis de venter med at udskifte bokse, indtil de kan levere en boks, der også understøtter HEVC  - dvs. FullHD 1080p50 og evt. også 4k UHDTV -  så kan de grundlæggende blot løbende bytte bokse.

Det fundamentale er, at så snart man er sikker på 'den vej vi skal'  og produkterne er på markedet, så bør ingen mere købe den gamle udgående standard. 

Lars    Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Der er en, der har stemt "Det gør de ikke, fordi antenne tv har udspillet sin rolle."

Det tænkte jeg, at det også kan ske. Fiber og TDC Trio bliver udbredt også i landområderne.


Der vil fortsat være omkring 1/2 million husstande, der kun vil være dækket med trådløst internet (4G/LTE) Det er ikke nær så spektrum effektivt som DTT til at sende broadcast fjernsyn.

Det betyder naturligvis ikke at fx antallet af kanaler ikke kan blive ændret, men det eneste realistisk alternativ er vel satellit, men det har også sine problemer både teknisk (montering af parabol med fri sigt, mobilitet) og legalt (fx copyright ved FTA kanaler).    Desuden er satellitfjernsyn mere sårbart overfor naturlige og ondsindet påførte skader.

Jeg tror DTT vil fortsætte længe og især holde længe, hvis det lykkes med en relativ hurtig og problemfri overgang til at bruge DVB-T2/HEVC standarden.

Lars   Smile

PS!
Tyskland er lidt speciel i den forstand, at man kan lave FTA kanaler uden store copyrightproblemer, dels fordi  man  sender på tysk til et stort land, der allerede betaler meget og dels fordi vi andre forventes ikke at kunne forstå det tyske sprog ( selvom vi nok snyder lidt lige der Wink )
 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2013 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Så du siger Lars, at HEVC sandsynligvis bliver brugt på streaming, før det bliver brugt til TV.


Ja og nej.   Jeg er overbevist om at HEVC vil blive brugt til streaming meget snart.  Her er der jo som oftest tale om en en-til-en forbindelse. Her kan sender og modtager (elektronisk) 'aftale' om HEVC skal bruges.   Da mange computere delvist kan behandle HEVC i software (med lidt hjælp fra regnekraften på nyere grafikkort),  vil det ofte være muligt at streame HEVC til eksisterende enheder.
HEVC er også forudsætningen for FullHD 1080p50 og helt nødvendig for 4k HD formatet.
Jeg tror Netflix vil fortsætte med at tilbyde MPRG-4 kodede kanaler, men enten gøre disse lidt dyrere eller komprimere hårdere og dårligere, hvis der findes et HEVC alternativ.
 
Marketingfolks evner  til at presse folk overstiger som oftest min fantasi  Ouch 

Moderne fjernsyn kan jo også opkobles til internettet og her vil det blive et stærkt ønske, at der er monteret HEVC chips alene for at understøtte streaming. 
Da  dette i sig selv vil sikre et stort salg af HEVC chips, vil det også betyde, at HEVC  chips hurtigt vil blive prisbillige og kan monteres i alt udstyr.

Når først HEVC er mere eller mindre standard i alt nyt udstyr, så vil det også blive brugt til de andre distributionsformer.  Se på MPEG-2 -> MPEG-4 i Danmark.   Det tog ca 2 år fra vi startede med MPEG-4 til også MUX1 blev omstillet fra MPEG-2.  Ligeledes tog det kun knap 2 1/2 år  fra  det analoge sluk og indtil Boxer tog DVB-T2 i brug.  

For youSee synes det mig særligt let, at omstille til  DVB-C2/HEVC.  De anvender i dag en boks der er et 5-6 år gammelt design og rigtigt mange a fderes bokse må allerede være fuldt afskrevet.
Hvis de venter med at udskifte bokse, indtil de kan levere en boks, der også understøtter HEVC  - dvs. FullHD 1080p50 og evt. også 4k UHDTV -  så kan de grundlæggende blot løbende bytte bokse.

Det fundamentale er, at så snart man er sikker på 'den vej vi skal'  og produkterne er på markedet, så bør ingen mere købe den gamle udgående standard. 

Lars    Smile



Tak for svaret. Du har ofte ret i dine forudsigelser.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu