recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anskaffelse af NAS - skal kunne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anskaffelse af NAS - skal kunne

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 20:36
Lad os da ikke gøre det til en ordleg.
Når du skriver det er noget egenudviklet software på nasen.
Så kan du vel heller ikke mene at det skulle være en bredere platform end windows.
Derfor må windows alt andet end lige tilbyde flere apps . udvikling af software etc. En en nas
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 20:49
Du går ikke galt i byen med en synology NAS.

Problemet med en PC er efter min mening, et unødigt højt strømforbrug, og i visse tilfælde ustabilitet i softwaren (eks. Freenas, som jeg ikke mener kan mere end Syno's DSM system). Men det kan heldigvis efterhånden lade sig gøre at bygge små og strøm/støj-venlige PC'servere.. Men skal det "bare virke" er Synology/Qnap løsningen.

En 3. løsning er at installere Synology på en alm. PC. det kan lade sig gøre via XPenology (google it). Men der er ikke garanti for at det bliver ved med at virke med nye updates...

M.h.t. streaming direkte til TV, si'r jeg bare suk... Glem det indbyggede Medieafspiller / "smart" Tv fis, og lav noget der kan køre xbmc, eller en chromecast (med Synology DS Video på ios/android). Chromecast og indbyggede tv/apple tv løsninger kræver dog at det du streamer fra din NAS/PCServer er uden DTS Lyd.

XBMC er overlegen på dette punkt, og en RaspPi klarer det for 4-500 kroner, og kan connecte til std. SMB shares eller NFS shares hvis det skal være lidt mere effektivt.
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 21:00
mbm1 -> tror ikke helt du forstår hvad din NAS kan, og hvad din Windows kan.

Der findes ikke app's til mobile enheder kan koble op til en "cloud"/Streaming løsning direkte fra iOS og Android, til din Windows æske. I hvertfald ikke noget der er ligeså nemt at konfigurere som en SynoNAS.

En NAS er jo ikke bygget til at afvikle filerne direkte på NAS, men at serve andre enheder så vidt muligt. Enkelte NAS kan konvertere "on-the-fly" mens du streamer, sådan så den enhed du afvikler på kan afpille ikke understøttet formater. Synology og de andre understøtter dog IKKE DTS lyd hvilket er noget hø, og dræber funktionen for mig. Der findes nok løsninger her til PC'ere der kan konvertere direkte, det ved jeg ikke, men mon ikke. 

Jeg har DS212J, og der er mere end fin kraftig til alm. brug. Det der begrænser dine muligheder er enheden der skal afspille filerne. Og der er iOS stadig noget Hat fordi man ikke kan installere programmer der kan læse DTS lydspor. Men det er efterhånden også eneste begrænsning. Android kan køre XBMC, når du er på netværket, men det er ikke ligefrem egnet til streaming ud af huset.


Redigeret af Spunk - 13-November-2014 kl. 21:02
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 21:01
Hvordan kan du mene at en Windows pc er mere simpel at styre som server end en NAS hvis du har begge dele?
Når du køber en NAS så er det plug n play, sæt diskene i, tænd dyret og følg guiden.
Indbygget i en NAS er bruger styring, samba, Mac fil service og nfs (Linux) fil service indbygget. Fuld understøttelse af alle tænkelige raid løsninger med nem opsætning og net opgradering og udskiftning af diske.
Når jeg taler om Apps så mener jeg den Photo, video, fil, download, musik app som jeg har på min iPhone der fra hele verden giver mig simpel adgang til min server hjemme i mit hus.
Vil jeg give et familiemedlem adgang til min Nas er der simpel step by step guide opsætning hvor man vælger alle services og mapper personen skal have adgang til.
Vil jeg opsætte en mail, web eller vpn server er det meget få klik væk. Vil jeg dele en USB disk/pen på mit netværk er det bare at sætte den i min nas og så kan jeg se den på netværket.
Min Nas er også sat op til at lave en backup en gang i døgnet til en anden synology nas som min kammerat har. Hans nas gemmer hans backup på min NAs. Igen en utrolig simpel process at sætte op.

Alt dette er standard i en Nas fra synology og qnap. Jeg er ikke i tvivl om at du kan det samme med en Windows pc. Men du kan ikke køre det mere simpelt. Og din Windows løsning bruger med garanti mere strøm.

Skriver ikke dette for at gå OFF topic men for at trådstarter kan se hvor simpel en nas er. Synology har enda en demo man kan prøve direkte på deres hjemmeside.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
ilithanos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Juli-2012
Sted: DENMARK
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ilithanos Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 21:07
Har personligt intet jeg savner fra Windows i forhold til valget af nas, tænk over hvad meningen med maskinen er, der er intet som en nas kan gøre Windows i princippet ikke kan, det er ikke det jeg sige, men der er skam ting som en veloptimeret nas kan gøre langt mere effektivt end en Windows box. Har selv enheder af begge typer, men det afhænger af hvad den skal bruges til. Til nogle ting er Windows en klods om benet til andre er den ikke. Lader den ligge her for ikke at gøre det til en større religionskrig, men vil sige det sådan, til trådstarters behov vil en windowsboks resultere i unødigt strømforbrug, unødige udgifter på langt sigt samt en hel masse unødvendig administration i forhold til en synology eller qnap løsning. Forlader debatten her, da tråden efterhånden løber af sporet hvilket ikke er meningen.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 21:37
Det var også bare for at sige til trådstarter om han har haft en windows maskine i tankerne.


Windows kan sagtens cloude osv.. Onedrive er så vidt jeg ved windows😀
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 21:38
Og jeg er bare total uenig i alle jeres betragtninger
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 22:20
Det er også i orden.

Er ikke i tvivl om at man kan det meste på en Windows PC, men det er nok et spørgsmål om hvor besværligt det bliver. Og hvor meget am gider pille ved skidtet.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 22:51
Vil også lige råde trådstarter til at google NAS.
Det er ikke helt så rosenrødt og nemt som nogle her giver udtryk for.
Bla synes jeg ikke photo og video station virker optimalt
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nitrotg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 23:19
Havde synology.. Købte en qnap efterfølgende.. Savner min synology.. Glem pc eller lignede
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 09:10
Købte en QNAP for snart 4 år siden.... fortrød og har ny synology.

QNAP har dog rykket sig meget har jeg hørt.
Evt kunne man også overveje WD My Cloud. min bror har sådan en og er super glad for den. Og hvis han kan sætte den op, så kan ALLE sætte sådan en op. :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Nick_S Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nick_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 09:32
Ikke for at bidrage yderligere til den diskussion der har været i denne tråd, men reelt fordi jeg er interesseret;
Hvad er så meget bedre ved Synology end Qnap?

Jeg bruger selv Qnap og den kører simpelthen som en drøm og kan da mere end rigeligt?!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu