recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antenneforstærker? Svagt signal?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAntenneforstærker? Svagt signal?

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1838
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 17:39
Jamen Letten, det er jo bare for at gøre det mere enkelt og mere flexibelt, både nu og i fremtiden.
 
Har TvHomer lyst til at sætte sin Yousee Boks i det ene rum og Modem i det andet, så er der mulighed for det. Hvis han senere gerne vil udnytte returvejen med en boks nr. 2 i et andet værelse så er der også mulighed for det.
( ja jeg ved godt der kan sættes WiFi dongle på boksen, men jeg kan godt lide det kablet = mere stabilt + enkelt opsætning )
 
Og så "grimme" er de dåser nu ikke.
 
Og det gode ved at have sit modem inde ved TV'et ( kan gemmes væk ) er at du er fri for alle de trådløse dongles til TV'et, Yousee Boksen, Medieafspilleren etc.
 
Det er bare min erfaring og mit råd, slut herfra.
 
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 19:14
Jeg kan også godt lide det kablet - LAN-kablet Tongue

Jeg synes selv det er mest fleksibelt at TV signal distribueres i COAX-kabler og Ethernet i LAN-kabler og begge dele i stjerne-formation fra et teknikskab ud til rummene. 

Så kan man på en enkel måde skifte internet-udbyder (til fiber, f.eks.) og TV-udbyder, det hele sker i teknikskabet.
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 09:28

Jeg har trukket 7mm antennekabel, tror I ikke det kan gå?

Passer det ikke også i antenneforstærkeren via et af de "almindelige" f-stik til 7mm kabel?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 10:54
 
 Der er jo ikke forskel på Connectorerne, andet end til de enkelte kabeltykkelser.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 14:04
Er der nogen der ved om man kan bruge de slutdåser som letten henviser til "løst", altså uden ramme og underlag?
 
Og passende slutdåser f.eks. Comegas (passer til LK udstyr men er lidt billigere)
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 15:46
Så fik jeg bestilt, og skal nok vende tilbage med en konklusion, hvis jeg husker det Smile
 
Snuppede COMEGA DA-8PM, da jeg ikke har brug for returvej, og lidt stumper.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Er der nogen der ved om man kan bruge de slutdåser som letten henviser til "løst", altså uden ramme og underlag?
 
Og passende slutdåser f.eks. Comegas (passer til LK udstyr men er lidt billigere)

Dem jeg købte (Odin) kom med ramme. De passer til LK's Opus 66 serie. 

Jeg har dels monteret nogle på indermur vha. underlag:

http://www.wattoo.dk/shop/lk-opus-66-35393p.html Bemærk at det skal være 34mm dybde, mener ikke der er plads i 24mm.

Dels nogle i lette vægge (masonit) vha. forfradåser som den her:


Flere steder har jeg sat dobbeltmodul, så jeg både har antenneudtag og 2 dataudtag sammen. så skal du bruge sådan nogle her (Opus):

Også skal der også en anden ramme til:

Og dataudtaget kan så være f.eks.:
http://www.wattoo.dk/shop/dataudtag-opus66-lige-51920p.html (husk der skal mere til før den er komplet)
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 13:09
Jeg har bestilt en FREJA uden ramme og underlag, da jeg ikke regner med den skal i væggen, men blot ind bagerst i tv-møblet.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg har bestilt en FREJA uden ramme og underlag, da jeg ikke regner med den skal i væggen, men blot ind bagerst i tv-møblet.

Det er jo lidt en høkerløsning!

Er du nød til at trække alle dine kabler uden på væggen?

Kan du ikke føre dem skjult?

Jeg ville i det mindste putte den i et underlag så det er lukket af, og så er det jo nærliggende at sætte underlaget fast et sted Smile
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1838
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg har bestilt en FREJA uden ramme og underlag, da jeg ikke regner med den skal i væggen, men blot ind bagerst i tv-møblet.
 
Til TvHomer
 
Jeg håber du får det til at virke uden problemer, men jeg syntes det lyder som om at der ikke er helt styr på at det bliver lavet ordenligt.
 
Har du mulighed for at tage billeder af din installation ( teknikerskab, dåser, kabelføring etc. ) så er det nemmere at se om det er iorden.
 
Hvis alt virker når du er færdig og du er tilfreds, så er det vel ok.
 
Lad os høre hvordan det går.
 
NB. Husk som jeg har skrevet før, pas godt på isolering og især dampspær på loftet, og undgå knæk og skarpe vinkler på kabler, kun bløde buer.


Redigeret af Pony65 - 27-Maj-2011 kl. 20:38
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 10:35
Jeg modtog forstærkeren i fredags, og fik tid til at sætte den til i teknikskabet i går, og nu virker det hele som det skal.
 
Alle kanaler går fint igennem i stuen, men et gammelt tv på et af værelserne har lidt problemer med sne på enkelte kanaler, men jeg satte et andet - gammelt - tv til, og det virker uden problemer, så det er nok tuneren i den første, der ikke er så god.
 
Jeg kan klart anbefale den forstærker til alle med lignende set-up.
 
Til top
intentus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2011
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2011 kl. 01:56
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 I vægdåsen er der jo 2 udtag, det ene til TV og det andet til Radio, så det er jo meningen, at de tilsluttes i hver sit udtag, brug ligeledes et god fordeler. Dem fra HN er ikke de bedste, køb en med F-Connector, og et kabel af god kvalitet som er dobbeltskærmet, ligeledes sikre dig at det signal der leveres er som det skal være, det duer ikke at der hverken er for svagt eller for kraftigt, det vil i begge tilfælde give hhv under og overstyring.

(Lige en kommentar uden at have læst hele tråden).

Godt og enkelt råd! Nogen er sikkert for hurtige med et køb af antenneforstærker til (digitalt?) signal! Herunder jeg selv.

Meget af følgende er mig teknisk set "henover hovedet", så jeg beskriver bare min oplevelse af tingene. Jeg har YouSee (grundpakken + HD-pakken) og havde først tilsluttet 1 tv (Panasonic G30) med 5 meters antennekabel (tredobbelt afskærmet ARGON 5491) direkte fra vægdåse til tv. Både signalstyrke og signalkvalitet var ~100% (overall) på sete kanaler.

Jeg købte så en ekstra DVB-C-tuner - den USB-tilsluttede Terratec H7 m. CI-kortlæser til pc (udelukkende for at optage den originale tv-stream i TS-format med DVBViewer Pro). Og 2-vejs splitteren BANDRIDGE TS025 (1 x HUN til 1 x HAN antennefordelerstik). Men jeg frygtede potentiel signalforringelse og købte samtidig en 2-vejs antenneforstærker (25 dB). Jeg endte med at bruge den enkle splitter, der gav 100% signalstyrke og -kvalitet på både tv og pc.

For antenneforstærkeren resulterede i en ustabil signalkvalitet (på tv'et) på 40-90% (lavere uden signaldæmper slået til i tv'ets indstillinger). Jeg brugte samme kabler i begge tilfælde: Et 2-meters Argon-antennekabel fra splitteren (der sidder i vægdåsen) til tv og et 5-meters tilsvarende Argon-kabel til pc. Med forstærkeren brugte jeg yderligere et kabel på 1 meter fra vægdåse til forstærker (og de andre nævnte kabler fra forstærker til tv og pc).

Andre med mere viden på området må kunne forklare årsagen til udslaget i signalkvaliteten med forstærkeren? Uanset hvad, så ser jeg ingen grund til at bruge forstærker i mit tilfælde (der har en justering på 10 dB, men den havde jeg for travlt til at pille ved).

Så en enkel 2-vejs splitter af høj kvalitet kan være det helt rigtige valg.

intentus


Redigeret af intentus - 08-Oktober-2011 kl. 02:01
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu