recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple tvangslukker din iphone
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Apple tvangslukker din iphone

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen

Pointen er (igen), at det er naivt at tro, at man altid kan gøre alt med sine ejendele, uden at det kan have konsekvenser for brugen af dem eller for ens pengepung. Dette er ofte reguleret af myndigheder, producenter, forsikringsselskaber osv. Men Apples metode med at lukke helt ned for produktet, indtil man har fået det repareret af en godkendt reparatør, synes umiddelbart unødvendigt. Det er vi enige om.

Jeg forstår godt pointen. Men oftest er de ting du hentyder til behandlet og afgjort ud fra anden persons hensyn. Ikke til selve brugeren, som vælger en alternativ løsning. Og det skyldes at en persons eget valg ligger mere under menneskeret og egentlig grundlov. Det er enormt svært at begrænse et menneskets enerådige ret. Men hvis du kan argumentere for, at en handling kan/vil ramme andre, så har du en langt bedre sag og argument. 
Det betyder ikke, at der ikke kan være konsekvenser, selv for det individuelle menneske. Men konsekvenserne er praktisk talt altid opstillet af hensyn til andre.

I det konkrete tilfælde, så skal Apple (og fortalerne for Apples stunt) finde et argument, hvori en uoriginal del altså kan ramme (gør skade) på andre. Og det skal vel at mærke være et reelt argument..
Argumenter som at touchknappen kan ryge af og ramme en person i øjet, som derefter mister synet. Det skal man nok ikke satse på at nå langt med. For så er hele enheden langt værre i sig selv. 
 
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Synes kun jeg læser, at det er iPhone 6, der låses ned. Ikke iPhone 5s eller 6s. Nogen, der ved dette korrekt?

Jeg har også kun læst om 6éren. 
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.


Betyder det at man giver 6000kr for at leje sin telefon?


Det er nok den opfattelse man som forbruger skal have fremover, hvis Apple for held med at fastholde dette, uden konsekvenser.
Jeg vil dog se det før jeg tror det. Personligt tror jeg det her stunt kommer til at koste dem rigtig dyrt. 
Denne her diskussion var jo oppe og vende mange steder på nettet sidste sommer. Nu har den åbenbart ramt Danmark og går viral på Recordere.dk.

Jeg tror at stormen lægger sig igen uden de store konsekvenser for Apple. Dem som ønsker den nye iPhone 7 vil have glemt alt om fejl 53 og være glad for deres nye telefoner. Wink
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Er man naiv hvis man ikke forventer at store velrennomerede virksomheder ødelægger en ejendele. Forventer du at vågne op til at din bilforhandler smadrer din bil, fordi du har brugt en anden mekaniker en den han synes om?

Læser du The guardian i dag, så vil du se, at der sker ting og sager. Og meget af det er faktisk præcis samme opfatte som ovenstående. I England opererer de ligefrem ud fra at anlægge en decideret straffesag mod Apple, for bevidst at have tilført skade på andres ting, (formoder det er noget lign det som vi herhjemme har med hærværk). Der er advokatfirmaer i USA, som tilbyder gratis behandling til brugerne.
EU er gået ind i sagen. Og der vil jeg tro det kommer til at ramme Apple som en massiv bjælke der hvor de gør allermest ondt!

Det her kan altså ende rigtig galt for Apple! Der er ikke udsigt til, at det er metoder som løftet pegefinger der vil benyttes.

Husk hvad fortalerne for Apples stunt har sagt omkring enheden: "Det er folks liv og penge".
Det kommer til at gøre rigtig ondt, at bevidst lukke og slukke for folks "liv og penge"!

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 
Jeg tror at stormen lægger sig igen uden de store konsekvenser for Apple. Dem som ønsker den nye iPhone 7 vil have glemt alt om fejl 53 og være glad for deres nye telefoner. Wink

Der tror jeg du kommer til at tage gevaldigt fejl.. Det nye er jo, at Apple har erkendt, at de bevidst har lukket dem ned i forbindelse med den sidste opdatering, (iOS 9).

Og hvis du læser The Guardian i dag, så er der ikke udsigt til stilhed. Tværtimod, nu kommer stormen, er mit bud!



Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:46
@Kandersen
Hvis det kun er iPhone 6, så kunne det jo tyde på en fejl, at telefonen bliver bricked. Har i hvert fald læst om en med en iPhone 5s som påstod, at han fik Error 53 efter en uautoriseret reparation, men eneste konsekvens var, at hans TouchID ikke virkede længere.

Synes ikke fakta er helt på plads endnu. I starten blev det jo også påstået, at telefonen var uhelbredelig efter Error 53. Nu er det fremme, at den faktisk kan åbnes igen, bare den bliver repareret på ny af et autoriseret værksted.
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:50
Skalle06.
Fejl er det ikke. Apple har erkendt, at det er deres bevidste valg..


Mobilen kan åbnes igen. Den skal bare forbi et autoriseret Apple værksted, hvor uoriginal del tages ud og original del isættes, på forbrugerens regning, forbrugeren der allerede inden har betalt for den uoriginale del, og havde en mobil som virkede fint. Indtil Apple altså synes det skulle være anderledes.

Eller som en bruger herinde har skrevet - At de fik at vide den ikke kunne laves, og deres mulighed var at betale for en ny enhed.

Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 13:01
@Kandersen
Synes jeg læser Apples udtalelse som om de siger, at TouchID slukkes ved Error 53, og ikke selve telefonen.
“If iOS finds a mismatch, the check fails and Touch ID, including for Apple Pay use, is disabled. This security measure is necessary to protect your device and prevent a fraudulent Touch ID sensor from being used. If a customer encounters Error 53, we encourage them to contact Apple Support.”

Det var i starten, at brugere fik at vide, at telefonen ikke kunne laves. Apples butiksmedarbejdere var ikke ordentligt informeret - hvilket selvfølgelig også er kritisabelt.
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 13:11
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen
Synes jeg læser Apples udtalelse som om de siger, at TouchID slukkes ved Error 53, og ikke selve telefonen.
“If iOS finds a mismatch, the check fails and Touch ID, including for Apple Pay use, is disabled. This security measure is necessary to protect your device and prevent a fraudulent Touch ID sensor from being used. If a customer encounters Error 53, we encourage them to contact Apple Support.”

Det var i starten, at brugere fik at vide, at telefonen ikke kunne laves. Apples butiksmedarbejdere var ikke ordentligt informeret - hvilket selvfølgelig også er kritisabelt.

Det er det Apple siger. Men du skal læse det som, at de ikke fortæller yderligere hvad der sker.
Det opdageren brugeren, og derefter får de beskeden fra de autoriseret apple værksteder, som i det tilfælde skal betragtes lige så officiel en udmelding fra Apple. 

Hvis en mobil lukkes ned med error 53, og det ikke er hensigtet, så kan/bør apple værkstederne jo ikke afvise forbrugeren. Men det er det der er sket og til stadighed sker, verden over.

Ergo er det fuldt ud til sigtet! Medmindre Apple på een eller anden måde kan "beklage" fejlen og påvise, at Apple værkstederne handler imod ordre.. Den del kommer til at være skadelig nok i sig selv, da det derved stiller en global mistillid til Apple værkstederne, og forøvrigt en kommunikationsbrist i koncernen, som næppe er til at acceptere.

Så nej - Uanset hvordan det her vendes og drejes nu, så kommer det stunt til at ramme Apple så enormt som i nogensinde set før. Det er mit bedste bud lige nu.
Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 13:20
@ridderdk
Artiklen bekræfter, at det stadig er usikkert om det er en fejl, at visse iPhone modeller lukker helt ned ved Error 53, eller om det er bevidst. Apples udtalelse kan tyde på, at det kun er meningen at TouchID slås fra ved Error 53.

Hvis det er en fejl er Apple som sædvanlig langsommelige med kommunikationen.
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 13:29
@Kandersen
Apple afviser jo heller ikke længere brugere med Error 53, men henviser derimod til at reparation kan ske - enten med eller uden garanti alt efter, hvordan fejlen er opstået. Så skal det da være en enkelt uinformeret Apple medarbejder et sted.

Udtalelserne fra iFixit bekræfter, at der vist stadig mangler lidt fakta.

Go outside, the graphics are amazing!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@ridderdk
Artiklen bekræfter, at det stadig er usikkert om det er en fejl, at visse iPhone modeller lukker helt ned ved Error 53, eller om det er bevidst. Apples udtalelse kan tyde på, at det kun er meningen at TouchID slås fra ved Error 53.

Ikke helt.. Rent faktisk står der jo præcis, at Apple ikke leverer værktøjet til at kunne "kalibrere" nye dele med eksisterende, og derfor giver det error 53. Selvom Apple har dette "værktøj". Ergo er det bevidst valg.

Hvis du læser videre, så sammenlignes det direkte op imod bil fabrikanterne.. Det er dermed præcis samme slåskamp. Og den tabte bilfabrikanterne altså temmelig stort med et brag, verden over! 

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Hvis det er en fejl er Apple som sædvanlig langsommelige med kommunikationen.

Langsommelige?? Det er folks "liv og penge", som de "fejlagtig" har lukket for, og bevidst ikke vil rette op på? Hvordan synes du selv det lyder?

(Bemærk, citatet "liv og penge" kommer ikke fra mig, men fra Apple tilhængere, der har argumenteret for, at det er i orden at Apple derved "fejler", med en forklaring om, at det er af sikkerhedsmæssig hensyn til forbrugeren).

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu