recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Artikelforslag - hvad må jeg ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketArtikelforslag - hvad må jeg ?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Emne: Artikelforslag - hvad må jeg ?
    Sendt: 31-Januar-2009 kl. 23:05

Så er den gal igen!

Emnet har været diskuteret før, og nu er det igen dukket op i denne tråd.

Jeg er klar over, at recordere.dk's officielle holdning er, at spørgsmålet ikke må diskuteres på forumet, da man frygter at dette vil kunne opfattes som medvirken til kriminalitet.

Jeg vil derfor undskylde, hvis jeg i ovennævnte tråd er gået over stregen.

Men - det er altså et emne der igen og igen dukker op, og får større og større relevans for almindelige forbrugere, i takt med at den elektronik vi bruger i hjemmet, bliver mere og mere digital.

Jeg vil derfor høre, om ikke det kunne være en ide for recordere.dk's redaktion at tage emnet op, og i en artikel (eller flere) interviewe relevante rettighedshavere, kulturministeriet og juridiske eksperter på området, og derigennem oplyse os brugere, om hvordan vi skal forholde os til loven idag.

Evt. gerne invitere de nævnte parter til at deltage i en dialog med os brugere her på sitet.

Jeg synes selv jeg er en glimrende case, som redaktionen er velkommen til at tage udgangspunkt i - den er som følger:

Jeg hører meget musik og ser mange film. Har en rimelig samling på både vinyl, CD, DVD og BD.

Til musik har jeg et rimelig godt stereoanlæg, og til film har jeg en god hjemmebiograf.

Mht musik:

For ca. halvandet års tiden, købte jeg en Squeezebox, for at se hvad det nu var for noget. Det viste sig, at den til fulde opfylder mit behov, og jeg har nu 3 Squeezeboxe og en Duet i huset. Alle mine CD'ere er rippet i FLAC-format og ligger på en ekstern disk til en gammel bærbar, der fungerer som musikserver, så jeg i alle rum via Squeezebox, har adgang til al den musik jeg har købt på CD, og efterfølgende rippet til min server.

Adskilligere af disse CD'ere er "kopi-sikrede" og har været voldsomt besværlige/tidskrævende at rippe, men det har jeg lært at leve med.

Men - ifølge loven har jeg begået noget kriminelt ved at rippe mine kopisikrede CD'ere, da jeg hidtil har haft een CD-afspiller at afspille dem på. Det har med andre ord ikke været nødvendigt for min "personlige tilegnelse" at bryde kopi-spærringen, da jeg bare kunne ha' afspillet disse CD'ere i min dertil indrettede CD-afspiller.

OG DOG!

NU kan jeg høre min musik i alle rum - det kunne jeg ikke før, da jeg kun havde en CD-afspiller. Var det så lovligt at rippe dem, mhb. på at lytte til dem i soveværelset og køkkenet, men var det ulovligt for mig at høre mine rippede kopier i stuen, hvor jeg havde min CD-afspiller stående ?

Eller var, og er, det under alle omstændigheder ulovligt for mig at rippe mine lovligt indkøbte kopisikrede CD'ere for at kunne lytte til dem via mine netværksafspillere ?

Igår solgte jeg min CD-afspiller, da den havde stået ubrugt hen i et år eller mere. Er det NU lovligt for mig, at lytte til mine rippede kopier, da jeg ikke har anden mulighed for "personlig tilegnelse" af de lovligt indkøbte originalkopier, end at rippe dem til min server, for derefter at afspille dem via en af mine netværksafspillere ?

Eller er det stadigt ulovligt - da jeg jo i princippet kunnet ha' ladet være med at sælge min CD-afspiller, eller kan købe en ny, eller bruge min DVD/BD-afspiller som CD-afspiller, og dermed - ihvertfald i stuen - jo rent faktisk har mulighed for at afspille de fysiske skiver, omend jeg foretrækker af afspille musikken fra min musikserver ?

Mht film:

Det samme spørgsmål bliver for mig mere og mere aktuelt, vedr. mine DVD- og Bluray-film. Jeg overvejer kraftigt en eller flere popcornhour eller Tvix eller lignende, så jeg kan rippe mine film og lægge dem på en NAS, og ha' adgang til dem i både stuen og soveværelset - og kan stille alle filmene på loftet i kasser, så de ikke fylder op. (Har vist efterhånden op imod 2-3000 DVD/BD-film, så det kniber efterhånden med reolpladsen).

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg som forbruger, den dag i dag - 6-7 år efter loven er trådt i kraft - ikke kan få et klart svar på, hvad jeg må og hvad jeg ikke må ?

Kulturministeriets selvmodsigende "Du må godt .. men du må ikke" er ikke til nogen hjælp.

Som forbruger har jeg brug for, at en repræsentant for rettighedshaverne (IFPI og Danske videogramdistributører (i praksis Johan Schlüter advokatfirma)) siger, at de ikke vil bruge loven imod mig, eller at en forsvarsadvokat siger, at de ikke vil kunne bruge loven imod mig.

Hvis Johan Schlüter siger, at han på vegne af sine klienter, forbeholder sig retten til at stævne mig for at have påført hans klienter tab, ved at kopiere mine lovligt indkøbte originalkopier til en server og afspille dem derfra. Så vil jeg som forbruger også meget gerne vide det. Jeg vil endda spare dem besværet med at finde mig, og melde mig på nærmeste politistation, hvor jeg vil tilstå min forbrydelse, og se fremt til en retslig afgørelse, der kan danne præcedens på området.

Men lige nu og her, synes jeg det ville være uhyre interessant, og ekstremt relevant for recordere.dk's brugere, hvis redaktionen ville ta' emnet op, og fremfor som hidtil, at udstikke forbud imod diskussion af emnet, udelukkende baseret på redaktionens egen vurdering, rent faktisk ville foretage et journalistisk researcharbejde og konfrontere de relevante rettighedshavere og lovgivere med problemstillingen, set fra en bruger anno 2009's synspunkt.

Med venlig hilsen.



Redigeret af erla - 31-Januar-2009 kl. 23:46
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 23:09

P.S:

Der er naturligvis kun tale om lovligt indkøbte originalkopier!

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 23:28

Jeg så også meget gerne der kom en langt bedre afklaring på dette..

 

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg så også meget gerne der kom en langt bedre afklaring på dette..

Ja, at dømme efter din tråd og recordere.dk's politik, så er du jo dybt kriminel - underligt de ikke skrider ind, og lukker en tråd som din, der med link henviser til køb af netværksafspillere og desuden beskriver hvordan du bruger dem til at se film i flere rum...

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Det samme spørgsmål bliver for mig mere og mere aktuelt, vedr. mine DVD- og Bluray-film. Jeg overvejer kraftigt en eller flere popcornhour eller Tvix eller lignende, så jeg kan rippe mine film og lægge dem på en NAS, og ha' adgang til dem i både stuen og soveværelset - og kan stille alle filmene på loftet i kasser, så de ikke fylder op. (Har vist efterhånden op imod 2-3000 DVD/BD-film, så det kniber efterhånden med reolpladsen).

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg som forbruger, den dag i dag - 6-7 år efter loven er trådt i kraft - ikke kan få et klart svar på, hvad jeg må og hvad jeg ikke må ?

Kulturministeriets selvmodsigende "Du må godt .. men du må ikke" er ikke til nogen hjælp.

Det er jo alt sammen meget trist, men hvad havde du forestillet dig at recordere.dk skulle gøre?

Recordere.dk vil ikke have diskussioner om DRM-omgåelse her, og det er vi ligesom nødt til at respektere. Find et andet forum til den slags, for eksempel usenet dk.teknik.* hvis det skal være på dansk. Dr Google har heller ikke de samme kvaler som recordere.dk redaktionen. Her finder du med lethed opskrifter på fildeling, DRM-omgåelse, bombefremstilling og det som er værre.

Hvis du trækker gardinerne for mens du kopierer dine film, og lader være med at prale af dine bedrifter på recordere.dk, sker der garanteret ikke noget.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 00:50
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Det samme spørgsmål bliver for mig mere og
mere aktuelt, vedr. mine DVD- og Bluray-film. Jeg
overvejer kraftigt en eller flere popcornhour eller Tvix
eller lignende, så jeg kan rippe mine film og lægge dem
på en NAS, og ha' adgang til dem i både stuen og
soveværelset - og kan stille alle filmene på loftet i
kasser, så de ikke fylder op. (Har vist efterhånden op
imod 2-3000 DVD/BD-film, så det kniber efterhånden med
reolpladsen).

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg som forbruger,
den dag i dag - 6-7 år efter loven er trådt i kraft -
ikke kan få et klart svar på, hvad jeg må og hvad jeg
ikke må ?


Kulturministeriets selvmodsigende "Du må godt .. men
du må ikke" er ikke til nogen hjælp.

Det
er jo alt sammen meget trist, men hvad havde du
forestillet dig at recordere.dk skulle gøre?

Recordere.dk vil ikke have diskussioner om DRM-
omgåelse her, og det er vi ligesom nødt til at
respektere. Find et andet forum til den slags, for
eksempel usenet dk.teknik.* hvis det skal være på dansk.
Dr Google har heller ikke de samme kvaler som
recordere.dk redaktionen. Her finder du med lethed
opskrifter på fildeling, DRM-omgåelse, bombefremstilling
og det som er værre.

Hvis du trækker gardinerne
for mens du kopierer dine film, og lader være med at
prale af dine bedrifter på recordere.dk, sker der
garanteret ikke noget.


Jeg tror netop at emnet med dette emne er en gang for
alle at få en konklusion på præcist hvad det er man må
og ikke må. Der er så mange forskellige mulige
undtagelser i de regler (samt det faktum at Blu-ray og
HD-DVD slet ikke er nævnt i bekendtgørelserne såvidt jeg
ved) at det for menigmand er rimeligt forvirrende at
gennesmkue hvad der er lovligt og ulovligt.

Målet var derfor (som jeg forstår det) at opfordre
recordere.dk til at lave en artikel om netop dette emne
hvor det en gang for alle slås fast hvor langt det rent
faktisk er tilladt at gå for at nyde ens lovligt
indkøbte medier på forskellige, digitale måder.
Herefter må folk så selv tage stilling til om de vil
opsøge mere lyssky sider som kan hjælpe dem med at gå
udover dette.

Det er et eller andet sted absurd at vi har et
debatforum hvor alt snak omkring ulovlige ting er
strengt forbudt (hvilket er en fin regel), men der til
stadighed er massere af brugere der er i tvivl om hvori
disse "ulovlige ting" egentligt består.

Jeg støtter op om forslaget (hvis folk skulle være i
tvivl )
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 00:52

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

...men hvad havde du forestillet dig at recordere.dk skulle gøre?

Som overskriften siger, foreslår jeg, at recordere.dk laver en artikel(serie) om emnet, hvor de interviewer de relevante rettighedshavere, kulturministeriet m.fl., og bringer disses synspynkter frem, istedet for som nu, hvor de praktiserer en politik, baseret på hvad de TROR disse parter mener, uden at de rent faktuisk VED, om det er det som der menes.

Det har som sagt været diskuteret før, og recordere.dk har der sagt, at deres holdning er "better safe than sorry", hvorfor de forudsætter at det er den på alle måder mest restriktive fortolkning af loven der vil blie lagt til grund for evt. søgsmål - men de ved det ikke!

De rette at spørge om recordere.dk. har ret i dette, må være de evt. krænkede rettighedshavere. Derfor vil det være relevant, hvis recordere.dk spørger disse rettighedshavere, om de nu også vil forfælge denne linie i evt. søgsmål (potentielt søgsmål imod recordere.dk's brugere).

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Recordere.dk vil ikke have diskussioner om DRM-omgåelse her, og det er vi ligesom nødt til at respektere. Find et andet forum til den slags, for eksempel usenet dk.teknik.* hvis det skal være på dansk. Dr Google har heller ikke de samme kvaler som recordere.dk redaktionen. Her finder du med lethed opskrifter på fildeling, DRM-omgåelse, bombefremstilling og det som er værre.

Jeg har ingen problemer med at omgå kopispærringer i praksis, så det behøver jeg ingen ekstra viden om - det samme vil jeg tro gælder flertallet af brugere her på forumet. Derfor er det ikke relevant for mig at søge de kilder du henviser til.

Det som jeg efterspørger er hvordan jeg rent juridisk som forbruger er stillet.

Det kan ingen af ovennævnte kilder svare på. Men det er et relevant emne for recordere.dk's brugere. Derfor synes jeg det er relevant for recordere.dk at ta' emnet op redaktionelt.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis du trækker gardinerne for mens du kopierer dine film, og lader være med at prale af dine bedrifter på recordere.dk, sker der garanteret ikke noget.

Som lovlydig forbruger har jeg netop et problem med, at foretage mig noget, som jeg kun kan foretage for nedrullede gardiner!

Jeg mener ikke der er noget i det jeg foretager mig, der på nogen måde kan fratage evt. rettighedshavere noget, og derfor mener jeg ikke det på nogen måde bør være noget jeg skal foretage "i det skjulte".

Set i et større perspektiv, er det meget problematisk for et retssamfund, hvis den almindelige borger, er nød til at skjule sine handlinger for offentligheden, såafremt der reelt ikke er tale om kriminelle handlinger. Det mindsker respekten for loven generelt, og er derfir ikke i nogens interesse.

Hvis jeg som borger får den opfattelse, at hvornår jeg skal overholde loven, dybest set er noget jeg selv afgør, og jeg bare skal sørge for at ingen ser hvad jeg gør. så er vi virkelig ude på et skråplan!

Derfor bør jeg også som forbruger kunne få et klart svar på, om det virkelig er rigtigt, at rettighedshaverne anser mig som lovbryder, når jeg ripper mine lovligt indkøbte originalkopier til min musik eller filmserver, for at kunne tilegne mig værkerne via en netværksafspiller.

Hvis jeg ikke kan få et klart svar på dette spørgsmål, kan jeg ikkeforholde mig til den specifikke lov, og så er spørgsmplet, hvornår jeg generelt kan/skal forholde mig til andre love ?

Og her det så, at jeg mener recordere.dk, på vegne af brugerne, har en rigtig god position til, at stille disse spørgsmål, dels overfor de rettighedshavere der evt. måtte retsførfølge brugerne, hvis de mener vi (der benytter netværksafspillere) alle er kriminelle, og dels overfor den lovgivende magt der har udstedt loven.

Og jeg kan ikke se det på nogen måde ville skade recordere.dk, at forsøge at indhente svar fra disse instanser, slet ikek på baggrund af, at recordere.dks' redaktion hidtil har givet udtryk for, at de ikke selv ved hvordan loven rent faktisk skal og vil blive fortolket i praksis, af rettighedshaverne.



Redigeret af erla - 23-Juni-2009 kl. 19:10
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 00:56
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Målet var derfor (som jeg forstår det) at opfordre
recordere.dk til at lave en artikel om netop dette emne
hvor det en gang for alle slås fast hvor langt det rent
faktisk er tilladt at gå for at nyde ens lovligt
indkøbte medier på forskellige, digitale måder.
Herefter må folk så selv tage stilling til om de vil
opsøge mere lyssky sider som kan hjælpe dem med at gå
udover dette.


Sandal har skrevet om det, se her, men diskussionerne fortsætter alligevel...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:06

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Målet var derfor (som jeg forstår det) at opfordre
recordere.dk til at lave en artikel om netop dette emne
hvor det en gang for alle slås fast hvor langt det rent
faktisk er tilladt at gå for at nyde ens lovligt
indkøbte medier på forskellige, digitale måder.
Herefter må folk så selv tage stilling til om de vil
opsøge mere lyssky sider som kan hjælpe dem med at gå
udover dette.


Sandal har skrevet om det, se her, men diskussionerne fortsætter alligevel...

Ja - men det er en gammel artikel, og mht "kopisikrede" skriver han netop:

"Der er i ophavsretsloven en vid adgang til at foretage eksemplarfremstilling, hvis dette sker til privat brug. Denne adgang bliver i stadig større omfang begrænset af kopibeskyttelser, men så længe, værket ikke er beskyttet af en sådan foranstaltning og man er ejer et originalt værkseksemplar, må man gerne fremstille kopier til både bilen og sommerhuset."

Altså - "bliver i stadig større omfang begrænset af kopibeskyttelser" - hvad vil det helt præcist sige idag ? Artiklen er fra 2007.

Og så slutter artiklen rosenrødt med: " så længe, værket ikke er beskyttet af en sådan foranstaltning og man er ejer et originalt værkseksemplar, må man gerne fremstille kopier til både bilen og sommerhuset" - men altså, min virkelighed som lovlydig forbruger der ligger op til mange tusinde kroner om måneden for originalkopier hos filmselskaberne, er situationen den, at de "originale værkseksemplarer" jeg køber, ER beskytte af en sådan foranstaltning!

Derfor kan jeg ikke rigtigt bruge hvad jeg må med værker der ikke er beskyttede til så meget i praksis. Det relevante for mig er, hvad jeg må med værker der ER beskyttede.

Så med hensyn til værker der ER beskyttede:

Er det så 1). rimeligt og 2). det der var hensigten med loven, at jeg ikke skal kunne tilegne mig disse værker, hvis jeg vælger at gøre det igennem en netværksafspiller, fordi dette nødvendigvis indebærer, at jeg kopierer dem til en central server, og dermed er nød til at omgå den tekniske foranstaltning ?

Min personlige holdning til begge spørgsmål er: Nej. Men det er bare min mening. Og fremfor at høre recordere.dk's redaktions holdning hver gang emnet kommer op, kunne jeg bare godt tænke mig, at recordere.dk foretog lidt research på området anno 2009 - hvor virkeligheden er, at netværksafspillere vinder mere og mere frem - og spurgte de relevante parter, hvad deres holdning er.



Redigeret af erla - 01-Februar-2009 kl. 01:09
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:08
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Og her det så, at jeg mener recordere.dk, på vegne af brugerne, har en rigtig god position til, at stille disse spørgsmål, dels overfor de rettighedshavere der evt. måtte retsførfølge brugerne, hvis de mener vi (der benytter netværksafspillere) alle er kriminelle, og dels overfor den lovgivende magt der har udstedt loven.


Mig bekendt har der ikke været nogle retssager som alene omhandler den famøse §75c i ophavsretsloven, og det skulle undre mig meget om der nogensinde kommer det.

Det kunne selvfølgelig være meget interessant at spørge Seagate og Western Digital hvad vi skal med 2 TB harddiske, når de kun må bruges til vores egne digitale billeder (hvem har så mange?). Men sådan er der så mange uafklarede spørgsmål her i livet...

Nogle gange skal man bare sige don't worry, be happy. Og husk at blot fordi du en gang i mellem overtræder OHL §75c, er der ingen som siger at du også skal ekperimentere med TAPT i kælderen...


Redigeret af JesperLund - 01-Februar-2009 kl. 01:20
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:11

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Og her det så, at jeg mener recordere.dk, på vegne af brugerne, har en rigtig god position til, at stille disse spørgsmål, dels overfor de rettighedshavere der evt. måtte retsførfølge brugerne, hvis de mener vi (der benytter netværksafspillere) alle er kriminelle, og dels overfor den lovgivende magt der har udstedt loven.


Mig bekendt har der ikke været nogle retssager som alene omhandler den famøse §75c i ophavsretsloven, og det skulle undre mig meget om der nogensinde kommer det.

Det kunne selvfølgelig være meget interessant at spørge Seagate og Western Digital hvad vi skal ved 2 TB harddiske, når de kun må bruges til vores egne digitale billeder (hvem har så mange?). Men sådan er der så mange uafklarede spørgsmål her i livet...

Nogle gange skal man bare sige don't worry, be happy. Og husk at blot fordi du en gang i mellem overtræder OHL §75c, er der ingen som siger at du også skal ekperimentere med TAPT i kælderen...

Det er jo noget vrøvl!

Det har jo betydning for os, når vi udelukkes fra at diskutere hvordan vi får mest muligt ud af vores netværksafspillere.

Og jeg nægter at lade mig sammenligne med terrorister, fordi jeg vælger at nyde mine indkøbte værker via en afspiller af eget valg!



Redigeret af erla - 01-Februar-2009 kl. 01:12
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:13
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Altså - "bliver i stadig større omfang begrænset af kopibeskyttelser" - hvad vil det helt præcist sige idag ? Artiklen er fra 2007.


Som absolut hovedregel (gælder 99.9% af medierne)

 - CD har ingen kopibeskyttelse, kan frit kopieres (til eget brug)
 - DVD har næsten altid kopibeskyttelse, må ikke kopieres
 - Blu-Ray har med 100% sikkerhed kopibeskyttelse da AACS er et krav

Man kan diskutere om diverse kopibeskyttelser på CDere har været beskyttet efter §75c (mange har eksempelvis kun virket på Windows), men så vidt jeg ved bruges disse ting ikke mere efter Sony root kit skandalen, så diskussion bliver teoretisk.

Der er efter min mening ingen tvivl om at CSS på DVD og AACS på Blu-Ray er beskyttet af §75c fordi der er tale om kryptering. CSS nævnes direkte i forarbejderne til loven.


Redigeret af JesperLund - 01-Februar-2009 kl. 01:18
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu