recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Artikelforslag - hvad må jeg ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketArtikelforslag - hvad må jeg ?

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2009 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg har ingen intentioner om at bryde loven, da jeg kun ripper mine egne indkøbte DVD'er.


Problemet med loven som den er nu, er at den juridiske opfattelse er at du netop ved ovenstående bryder loven.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Som erla skrev i et tidligere indlæg så kan dette umuligt være meningen med loven.


Eftersom loven i hovedtræk er udarbejdet ud fra inputs fra studiernes interesse organisationer, så kan det sagtens være meningen med loven - at det nok ikke har været det politikerne der vedtog dens mening er en anden ting. Da den lov blev vedtaget, der var slet ikke i samme grad aktuelt at gemme DVD'ere ned på servere og lign.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Meningen med loven er at forhindre piratkopiering - dvs. at man anskaffer sig film uden at betale og dermed koster selskaberne penge.


Det er det også, men som det er skrevet, så har det ikke været den eneste mening - det har også været meningen at studierne aktivt kunne til og fravælge om en forbruger måtte foretage en kopi til eget brug, også selvom vedkommende har købt værket - det ved at de kunne vælge at lave en kopibeskyttelse, eller alde være.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvis man derimod har betalt for sine film, så synes jeg at det burde være lovligt at gøre lige hvad man vil med dem, indenfor sin egen husstand.


Jeg er fuldstændig enig - en tilføjelse til loven ala. Linux paragraffen hvor man anførte at det var lovligt at bryde en kopisikring hvis formålet er at forbedre mulighederne for afspilning inden for den husstand værket var købt til.

Hele problematikken her er at loven for det første ikke er 100% klar, og at det nok er stort set umuligt at få den ændret.

Det kan være at den rigtige fremgangsmåde er at få en advokat til at udfærdige hvordan en tillægsparagraf i forhold til ovenstående kunne se ud - fx. ved at indsamle penge til at betale for det, og herefter indsamle underskrifter, som kunne afleveres til kulturministeriet sammen med ændringsforslaget.

Om ikke andet, så ville det give nogle muligheder for nogle spændende produkter, som har til formål at forbedre mulighederne for brug af de digitale værker inden for egen husstand.
Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2009 kl. 14:02

Det er en spændende tråd at læse. Og rellevant for rigtigt mange af Recordere.dk's brugere.

Der er for mig at se ikke nogen tvivl om at lovens ord forbyder at man ripper sine kopisikrede DVD'er. Størrelsen af et erstatningsansvar må dog anses for at være forsvindende lille.

Hvis man skulle følge Binnerups forslag om at indgive et konkret lovændringsforslag, så ville det nok være en idé at indføre et stykke om at man fortsat skal eje originalværket for at en kopi er lovlig. Dette for at tilgodese rettighedshaverne. Idag er det jo faktisk lovligt at rippe sine (ubeskyttede) CD'er og så sælge originalerne. Det kan jo ikke være i lovens ånd. Ophavs-loven forholder sig kun til ejerskabet på selve kopieringstidspunktet.

mvh Mogens

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2009 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Hvis man skulle følge Binnerups forslag om at indgive et konkret lovændringsforslag, så ville det nok være en idé at indføre et stykke om at man fortsat skal eje originalværket for at en kopi er lovlig. Dette for at tilgodese rettighedshaverne. Idag er det jo faktisk lovligt at rippe sine (ubeskyttede) CD'er og så sælge originalerne. Det kan jo ikke være i lovens ånd. Ophavs-loven forholder sig kun til ejerskabet på selve kopieringstidspunktet.

Er jeg sådan set enig i. Det ville også gøre loven meget mere logisk for almindelige mennesker at forstå og ikke mindst at følge.

Jeg syntes Binnerup's forslag er godt og ville støtte det økonomisk hvis nogen vil forsøge at føre det ud i livet.

 

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu