recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forum forside</b> Forum forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Beskidt salgsarbejde fra Chili Security
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Beskidt salgsarbejde fra Chili Security

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 534
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Beskidt salgsarbejde fra Chili Security
    Sendt: 16-December-2017 kl. 21:30
Hej

Min kære far, som tror på det bedste i folk, indtil det modsatte er bevist, er desværre røget i kløerne på en telefonsælger fra Chili Security. 

Fremgangsmåde:
En sælger kontakter min far telefonisk, og fortæller han har vundet en sidegevinst, da han har deltaget i en Imerco konkurrence. Han har ganske vidst deltaget i en Imerco konkurrence, så min far takker desværre ja til gaven, som er et gratis sikkerhedstjek af ens computer. Min uvidende og naive far, giver dem fjernadgang Confused, og de roder i hans computer flere timer, og kommer til sidst med alarmerende nyheder, da hans computers sikkerhed er nærmest ikke eksisterende - der mangler firewall osv. Nu har MacOS jo en udemærket firewall indbygget.

Så det hele ender med, at min far desværre betaler 5000 kr., for 3 års sikkerhedspakke, 1 års cloud service og 1 års pc support. Alt sammen noget han absolut ikke har brug for, da de få problemer han har, bliver løst af mig, eller min bror som er software ingeniør.

Jo min far har takket ja, men jeg syntes det er noget værre svineri og uetisk at angribe ældre på denne måde, og tvinge alt mulig ned i halsen, som de absolut ikke har brug for.

Desvære kan jeg læse, at der findes mange lignende skrækshistorier, der ligner denne til forveksling. 

Spørgsmålet er, hvad juraen siger i denne sag? Noget digitalt som er taget i brug, er der ingen fortrydelsesret på, men skal der ikke oplyses om fortrydelsesret ved fjernsalg? Det er først i dag jeg bliver bekendt med sagen, så firmaet er ikke kontaktet endnu, men søger jeres råd til, hvordan vi griber den bedst an? Jeg læser fra google søgninger, at man skal væbne sig til kamp, da Chili Security ikke giver sig uden videre, og vil fastholde at aftalen ikke kan opsiges.

Bliver bare så rasende, når firmaer bruger så beskidte salgsmetoder, og udnytter folk på det groveste. Hvordan kan Imerco overhovedet samarbejde, med sådan en gang svindlerfirma - har de ingen moralske forpligtelser i dette spil, eller sælger de bare oplysninger videre til 3 part, uden at tænke nærmere over det?

Pengene er endnu ikke hævet fra hans konto, men det bliver de jo nok snart, og selvom vi har spærret kortet, kan transaktioner før dette, vel sagtens bliver hævet.

På forhånd tak for hjælpen Smile

Redigeret af Plex - 16-December-2017 kl. 21:44
Til top
Annonce

Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Valby
Point: 297
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2017 kl. 21:45
Som jeg læser denne tråd, så er det muligt at annullere, selvom at svindlerfirmaet der, påstår det modsatte

https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=13&tid=862212
Til top
Kampus Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Østjylland
Point: 34703
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kampus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2017 kl. 21:46
Flyt hans penge over på en anden konto og luk den som kortet hører til. Han har vel Netbank, ikke. Og meld så firmaet til Politiet for bedrageri

Redigeret af Kampus - 16-December-2017 kl. 21:57
Man kan trække hesten til truget, man kan ikke tvinge den til at drikke.
Min Bio-tråd
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2005
Point: 534
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2017 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Flyt hans penge over på en ny konto og luk den som kortet hører til. Og meld så firmaet til Politiet for bedrageri
Kortet er lukket, men at lukke kontoen helt giver en masse bøvl, men ja det er da en mulighed.

Bedrageri - ja muligvis, men min far har desværre takket ja pga uvidenhed. Der blev brugt en masse smarte salgstricks, som min far desværre stolede blindt på. Der blev blandt andet nævnt, at hans Mac var inficeret, at det værste malware i bankverdenen i følge Danske Banks sikkerhedsafdeling. 

Tænker jeg vil skrive til Imerco, for at høre hvor de er i denne sag? Samarbejder de direkte med firmaet, eller sælger de eller en samarbejdspartner oplysninger til trejde part? Ved godt at man tit skal acceptere en hulens masse ting, når man deltager i en konkurrence, men store Imerco har vel et moralsk ansvar? 

Til top
Kampus Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kampus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2017 kl. 22:02
Nåede ikke at rette mit indlæg før du citerede. Vil mene at I skal sørge for med det samme at pengene ikke kan hæves. Det gøres effektivt ved at lukke kontoen hvor kortet hører til. Han har forhåbentlig Netbank, mandag kan være for sent. Sådan nogle slyngler skal standses, dem er der for mange af.

Et ja i tlf kan ikke være bindende. Så kan de jo få alle pensionister som kunder.

Redigeret af Kampus - 16-December-2017 kl. 22:04
Min Bio-tråd
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1135
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2017 kl. 22:19

Nåede ikke at rette mit indlæg før du citerede. Vil mene at I skal sørge for med det samme at pengene ikke kan hæves. Det gøres effektivt ved at lukke kontoen hvor kortet hører til. Han har forhåbentlig Netbank, mandag kan være for sent. Sådan nogle slyngler skal standses, dem er der for mange af.

Et ja i tlf kan ikke være bindende. Så kan de jo få alle pensionister som kunder.

Øhh, hvis kortet er spærret, så er der ikke mere at komme efter. Det kan dog være de allerede har hævet pengene, og transaktionen endnu ikke er at se på netbank.

Kan du lukke din konto i din netbank? Jeg kan ikke, og har aldrig hørt om man kan lukke en konto ned nu og her via netbank. 

Hvis der er lavet en hævning og man flytter pengene over på en anden konto, så vil man jo bare overtrække sin konto, så det kommer der ikke noget ud af. 

Til top
Kampus Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kampus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2017 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Øhh, hvis kortet er spærret, så er der ikke mere at komme efter. Det kan dog være de allerede har hævet pengene, og transaktionen endnu ikke er at se på netbank.

Kan du lukke din konto i din netbank? Jeg kan ikke, og har aldrig hørt om man kan lukke en konto ned nu og her via netbank. 

Hvis der er lavet en hævning og man flytter pengene over på en anden konto, så vil man jo bare overtrække sin konto, så det kommer der ikke noget ud af. 

Dårlig Bank du har. Hvad med at hjælpre trådstarter
Min Bio-tråd
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1135
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2017 kl. 22:56

Kan du så ikke fortælle mig, hvilken bank jeg skal vælge, hvor det er muligt?

Det ændre som sådan ikke på at man stadigvæk hæfter for det, så uanset om man kunne lukke ens konto, så hæfter man jo for de beløb der er reserveret på ens kort.

Du skriver jeg skal hjælpe trådstarter, hvad skal jeg hjælpe ham med? Han har spærret kortet, og vil ringe til firmaet, hvad mere kan han gøre? 

Du kommer med forslag i øst og vest, der ikke i sidste ende vil give nogen mening så, hvad med om du hjalp trådstarter fremfor at sprede om dig med gætterier.

Til top
Kampus Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kampus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2017 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Kan du så ikke fortælle mig, hvilken bank jeg skal vælge, hvor det er muligt?

Det ændre som sådan ikke på at man stadigvæk hæfter for det, så uanset om man kunne lukke ens konto, så hæfter man jo for de beløb der er reserveret på ens kort.

Du skriver jeg skal hjælpe trådstarter, hvad skal jeg hjælpe ham med? Han har spærret kortet, og vil ringe til firmaet, hvad mere kan han gøre? 

Du kommer med forslag i øst og vest, der ikke i sidste ende vil give nogen mening så, hvad med om du hjalp trådstarter fremfor at sprede om dig med gætterier.

Då er da redi træls at høre på. Glædelig Jul
Min Bio-tråd
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-December-2012
Point: 388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2017 kl. 23:23
Hvor bliver jeg ked af, at læse om sådan noget her Unhappy
Der er virkelig nogle personer derude, som ingen samvittighed har overhovedet.

(har desværre ingen gode råd)
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8052
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2017 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Spørgsmålet er, hvad juraen siger i denne sag? Noget digitalt som er taget i brug, er der ingen fortrydelsesret på, men skal der ikke oplyses om fortrydelsesret ved fjernsalg?

Hvad er der taget i brug?

Ifølge deres hjemmeside er det 149,- om måneden uden binding, og ikke noget med tre år.

Jeg synes, at I skal skrive til dem, at I fortryder, og hvis beløbet bliver hævet på kontoen, skal I bede banken om at annullere betalingen.
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-December-2007
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 00:25
Der er ingen tvivl om, at der er tale om fusk og udnyttelse af en anden persons uvidenhed. Desværre, må I nok forberede jer på at det ikke bliver let at få pengene retur.

Jeg vil til en start skitsere de gældende regler og herefter komme med en mulig løsning.

For at banken er forpligtet til at returnere pengene, skal et af tre følgende krav være opfyldt, jf. betalingstjenesteloven § 74, stk. 1.

1) At det debiterede beløb er højere end aftalt
2) At den bestilte vare eller tjenesteydelse ikke er leveret
3) At den aftalte eller lovbestemte fortrydelsesret er udnyttet

Det følger af forbrugeraftaleloven (FATL), at der ikke er fortrydelsesret, på levering af digitalt indhold som ikke leveres på et fysisk medie, når leveringen er igangsat med forbrugerens udtrykkelige accept, jf. FATL § 18, stk. 2, nr. 13.

Derfor vil det ikke være muligt at kræve betalingen retur fra banken.

Det er mere relevant at kigge på om de lovbestemte oplysningsforpligtelser er overholdt. Det følger af FATL § 7, stk. 1, at den erhvervsdrivende har bevisbyrden for at oplysningsforpligtelsen er opfyldt. Kravene til hvilke oplysninger som forbrugeren skal have ved fjernsalg følger af FATL § 8.

Den erhvervsdrivende skal senest inden levering give forbrugeren ovennævnte oplysninger sammen med et dokument, hvor forbrugeren tydeligt har tilkendegivet at være bekendt med at fortrydelsesrettens bortfalder ved levering, jf. FATL § 13. Herved er forbrugeren kun bundet af aftalen, hvis oplysningspligten er opfyldt, jf. FATL § 12, stk. 2.

Det kan også være muligt at inddrage aftalelovens § 33 der omhandler forhold som den erhvervsdrivende burde være klar over, da aftalen blev indgået, kan bevirke at aftalen er ugyldig. Det betyder, at hvis vedkommende, som er i kontakt med din far udnytter hans uvidenhed til at indgå aftalen, så kan aftalen erklæres ugyldig.

Problematikken er ikke så meget om aftalen er ugyldig eller ej, men mere at få pengene retur. Hvis pengene er trukket fra kontoen, så skal I en tur til forberugerklagenævnet eller domstolene. Det smarteste vil være forbrugerklagenævnet, som på vegne af din far kan tage sagen videre til domstolene, hvis I får medhold og den erhvervsdrivende ikke retter sig efter afgørelsen. En anden mulighed er en småsag ved domstolene, men det er en større mundfuld, selvom I får hjælp af retten.

Selvom I får medhold hele vejen, kan det stadig være en kamp for at få pengene retur. Fogedretten kan selvfølgelig hjælpe, men det er en helt anden snak.

Det er ikke for at tage modet fra jer, men der er en årsag til at nogle vælger at svindle på denne måde.

I spørger bare, hvis der er andet I vil vide.

Kenneth
Til top
 Besvar Besvar Side  123 5>
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu