recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bombe under branchen ! ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBombe under branchen ! ?

 Besvar Besvar Side  123 31>
Forfatter
Besked
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Emne: Bombe under branchen ! ?
    Sendt: 03-December-2009 kl. 08:07
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 08:38
Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 08:42
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).


Det var også lige præcis det jeg tænkte. På den anden side var der ikke rigtig noget der tydede på at det skulle være andet end MPEG-4 der blev standarden. Men det var selvf. ikke på skrift...
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).


Det var også lige præcis det jeg tænkte. På den anden side var der ikke rigtig noget der tydede på at det skulle være andet end MPEG-4 der blev standarden. Men det var selvf. ikke på skrift...
og så tænker jeg HVIS det så ikke blev MPEG4 alligevel. Så har kunderne givet penge for noget de ikke skal bruge alligevel, hvilket også vil føre til stor utilfredshed. 
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 09:05
Tjah, endnu en understregning af min signatur...eller rettere dele af den. LOL
 
M.v.h.
Til top
madass32 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2008
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 09:05
men hvordan bestemmer de hvem der har fået forkert rådgivning. alle dem der har købt tv med viden om at deres mpeg 2 tuner vil bliver forældet kan vel ikke få ret til 500,- mig selv inklusiv. da jeg selv arbejdede i tv butik syntes jeg vi ikke snakkede om andet end mpeg 2 og 4 fra den dag det stod klart at de vil skifte, så der er også mange "almindelige forbrugere" der er klar over det.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 09:08
madass32
 
Helt enig! Det er helt klart en påstand mod påstand situation, og dér er der for den totalt enøjede Forbrugerstyrelse ingen tvivl - branchen er nogle løgnagtige tyveknægte - forbrugeren taler selvfølgelig sandt... Angry
 
M.v.h.


Redigeret af Henrik B. - 03-December-2009 kl. 09:08
Til top
Stefan V Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2008
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

madass32
 
Helt enig! Det er helt klart en påstand mod påstand situation, og dér er der for den totalt enøjede Forbrugerstyrelse ingen tvivl - branchen er nogle løgnagtige tyveknægte - forbrugeren taler selvfølgelig sandt... Angry
 
M.v.h.

Jeg kunne ikke være mere enig med jer. Der må være en grænse for galskaben. Hvorfor er det lige forhandlerens skyld at der ikke var klare fremtidsudsigter. Skal folk der køber TV med MPEG4 også have at vide at det måske kommer til at mangle dvb-t2 om nogle år? Alle ved at Radio og TV branchen er under konstant udvikling, så jeg forstår ikke at folk regner med at de kan købe et produkt og det så skal holde 10 år frem!

Med Venlig Hilsen
Stefan

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 10:09
Nej, og hvad md MPEG 5 (eller 6?), eller hvad det kommer til at hedde. Det ér under udvikling, og vil komme inden mange af TV folk køber / har købt, inden for de seneste år, dør....?
 
M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 11:22
Her er linket direkte til afgørelsen på Forbrugerstyrelsens hjemmeside:
 
M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 11:31
Fra afgørelsen:
"Den erhvervsdrivende afviste reklamationen, da fjernsynet var udstyret med en indbygget digital tuner, som kunne modtage kanaler udsendt i MPEG-2 standard. Den erhvervsdrivende havde i forbindelse med købet givet forbrugeren samtlige oplysninger vedrørende fjernsynet, som han på købstidspunktet var bekendt med. Endvidere kunne forbrugeren modtage kanaler udsendt i MPEG-4 standard ved at tilslutte fjernsynet en Set-Top Box. Sagen blev indbragt for Forbrugerklagenævnet, der traf følgende afgørelse:"
 
Hmmm, er det bare mig, eller får forhandleren skylden for, at nogle andre (TV-broadcasterne og i sidste ende politikerne) ændrer på tingene? Kan det virkelig være rigtigt at man som erhversdrivende skal tage forbehold for alverdens samfundsforhold, mens forbrugeren blot kan sætte sig med hænderne foldet i skødet, og sænke sin IQ til 35? Dead
 
Endvidere står der:
"Endelig fremgår, at tilslutningen af en sådan ekstern Set-Top Box ikke vil indebære kvalitetsmæssige forskelle eller lignende i forhold til et tv med en indbygget digital tuner, som kan modtage kanaler udsendt i komprimeringsstandarden MPEG-4, men at en ekstern boks vil indebære en betjeningsmæssig forringelse, idet boksen har egen fjernbetjening."
 
Øh ja, men en del bokse har mulighed for at betjene TV'et med boksens fjernbetjening, så man alligevel kun sidder med én - dårligt argument altså...
 
M.v.h.


Redigeret af Henrik B. - 03-December-2009 kl. 12:11
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Stefan V Stefan V skrev:

Jeg kunne ikke være mere enig med jer. Der må være en grænse for galskaben. Hvorfor er det lige forhandlerens skyld at der ikke var klare fremtidsudsigter. Skal folk der køber TV med MPEG4 også have at vide at det måske kommer til at mangle dvb-t2 om nogle år?
 
Ifølge forbrugerklagenævnet, ja. Spørgsmålet er om ikke branchen slæber sagen hele vejen igennem retssystemet, for at få en mere neutral afgørelse. En afgørelse i forbrugerklagenævnet er ikke en dom.
 
Skulle det falde ud til forbrugerklagenævnets afgørelse, så vil der sikkert fremover kunne findes en disclaimer med en ansvarsfralæggelse på fakturaerne. Ellers har butikkerne jo ingen mulighed for at bevise om de har oplyst forbrugeren korrekt eller ej, og hvor går grænsen for hvad der skal oplyses om?
 
Lad os antage at folketinget i overmorgen beslutter at overgangen til MPEG-4 i 2012 sker samtidig med en overgang til DVB-T2. Kan befolkningen så få penge tilbage af staten pga. de fejlinvesteringer folk har gjort fordi de troede de fik et "fremtidssikkert" tv da de købte ét med  MPEG-4? Næppe.
 
Jeg mener ikke som sådan det er forbrugerens opgave at "undersøge tingene selv" inden man handler, det bør være muligt at købe et tv uden at sætte sig ind i en masse teknik. MEN, jeg mener omvendt at det ER forbrugerens egen opgave at gøre sælgeren klart at han har brug for rådgivning. Jeg mener ikke man kan tillade sig at gå ind og sige "goddag, jeg vil gerne købe dén der", og så bagefter klynke over manglende rådgivning eller information. Jeg er helt på det rene med at hvis en forbruger specifikt har spurgt om tuneren i tv'et kan bruges med de nye signaler, og sælger har svaret "ja" uden at komme ind på MPEG-4, så bør det betragtes som en mangel. Men det er mildt sagt unfair at gå ud fra at alle tv-handler foregår på dén måde. Et godt eksempel er hvorvidt sælgeren SKAL spørge kunden om han skal bruge tv'et til terrestrisk, kabel eller satellit. Det mener jeg ikke at han skal. Det vil være god service, men han SKAL ikke. Men han SKAL svare korrekt hvis han bliver spurgt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 31>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu