recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - cdon.com - oplysning of fødselsdato
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketcdon.com - oplysning of fødselsdato

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Direkte link til dette indlæg Emne: cdon.com - oplysning of fødselsdato
    Sendt: 16-April-2008 kl. 10:04
Fik igår denne email fra cdon.com:

Oprindeligt skrevet af cdon.com cdon.com skrev:


Din brugerprofil er desværre blevet blokeret i vores system, idet der er en fejl i dine personlige oplysninger.

Venligst vend tilbage med korrekt navn samt fødselsdato – da vil din brugerprofil blive genåbnet.



Jeg svarede tilbage

Oprindeligt skrevet af uffidon uffidon skrev:


Mit navn er xxx xxx xxx som jeg angiver på alle mine bestillinger (jeg har købt over 60 cd'er hos jer uden problemer indenfor det sidste års tid fordelt på cirka 20 ordrer).
Min fødselsdato vil jeg gerne holde privat, jeg skal jo heller ikke fortælle min fødselsdato når jeg handler cd'er i Fona.


Hvorefter de svarer

Oprindeligt skrevet af cdon.com cdon.com skrev:


Alle kunder som er registrerede til at købe fysiske varer, må desværre opgive sin fødselsdato. 
Dette er et krav for at være registreret som kunde hos os.
Vender du ikke tilbage med din fødselsdato (samt fødselsår), kan vi desværre ikke genåbne din brugerprofil.


Er jeg den eneste som synes det er noget underligt noget at de skal have min fødselsdato? Hvad skal den bruges til?
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2008 kl. 10:15

Oprindeligt skrevet af uffidon uffidon skrev:

Er jeg den eneste som synes det er noget underligt noget at de skal have min fødselsdato? Hvad skal den bruges til?

Det er tilladt for forhandleren at registrer sædvanlige persondata (navn, adresse, osv.) for hans kunder, hvorfor også registering af fødselsdato er ganske lovligt. Hvis du ikke ønsker, at oplyse din fødselsdato, må du blot handle et andet sted.

Hvad de skal bruge din fødselsdato til, ved de kun selv, men kunne forestille mig, at de bruge den oplysning i markedsføringsmæssige sammenhæng.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2008 kl. 10:27
Da jeg oprettede mit login må jeg jo have oplyst min fødselsdato, hvad er deres forudsætning for at tvivle på min fødselsdato?

Jeg kan ærlig talt ikke huske hvad jeg angav som min fødselsdato, men lad os antage det var 1. januar 1900   så har de nok kørt et eller andet database udtræk som automatisk har blokeret alle brugere som har angivet at de var 80 år eller over.
Men som du siger, kan jeg jo bare stemme med mine penge og flytte min handel til andre som f.eks. cdwow, de kræver ikke fødselsdato.
Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2008 kl. 10:06
Hvad er du bange for? - at de sender dig en fødselsdagsgave?
An  a day...
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2008 kl. 10:20
de har altid haft, at man skulle opgive fødselsdato, og skriver du alle 10 cifre, så sender de bare et girokort med, så man ikke behøver feks et dankort.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2008 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Det er tilladt for forhandleren at registrer sædvanlige persondata (navn, adresse, osv.) for hans kunder, hvorfor også registering af fødselsdato er ganske lovligt. Hvis du ikke ønsker, at oplyse din fødselsdato, må du blot handle et andet sted.

Hvad de skal bruge din fødselsdato til, ved de kun selv, men kunne forestille mig, at de bruge den oplysning i markedsføringsmæssige sammenhæng.



Er du sikker på at det er en tilpas saglig grund efter persondataloven?

En simpel ikke-juridisk løsning på problemet er at angive et forkert fødselsdato. Sålænge man betaler med kreditkort, kan jeg ikke se at man gør noget ulovligt.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2008 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af DarkStar DarkStar skrev:

Hvad er du bange for? - at de sender dig en fødselsdagsgave?

Nej men jeg ser ingen grund til at de skal have andre oplysninger end nødvendigt til behandling af min ordre.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2008 kl. 20:17

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Er du sikker på at det er en tilpas saglig grund efter persondataloven?

Så længe der er tale om sædvanlige personoplysninger og virksomheden har en saglig grund til at indsamle disse data, så er det, mig bekendt, lovligt. Kunden giver også et samtykke til, at oplysningen bliver registeret, idet han indtaster denne.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 18:24
Altså jeg aner intet her, men kunne fødselsdagen ikke have noget at gøre med, at de kun må sælge film til folk som er "gamle" nok - Altså en film der er mærket "Tilladt over 15 år" må jo kun købes af folk der er 15+.

Herhjemme har Fakta sat skilte op, hvor de skriver at spil og film kun må købes af folk, der er "gamle" nok. De kræver at se bevis for alderen, hvis de er i tvivl.

Kunne dette ikke være noget a la det samme?

Men hvordan de lige har grejet, at du har indtastet forkert fødselsdato, det ved jeg ikke - måske via oplysningerne fra dit dankort/visa-kort?
Anders
Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 08:53
Jeg har registreret mig under en ny profil på cdon, stadig med falsk fødselsdato - nu får vi se om jeg bliver smidt ud igen 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu