recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Crown effektforstærker - indtryk og erfaring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Crown effektforstærker - indtryk og erfaring

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Bare mærkeligt at mange pa forstærker skal have blæsere (der ofte mange højttalere med høj følsomhed når man har et rigtig pa anlæg)
Det er da ikke mærkeligt Smile  De skal kunne spille 24/7 for fuld udblæsning med stort fokus på driftssikkerhed. Så set i lyset af, at de ikke er designet til at stå i en stue, så er det da en no-brainer at der tilføjes blæsere for at øge driftssikkerheden. (Selvom en højttaler har høj følsomhed kræver det stadig meget effekt at spille et stadion op)
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 10:56
Skal de netop ikke (i langt de fleste tilfælde, der kan være undtagelser med folk der kun har 2 subs og 2 fronthøjtaler og små forstærker), det lyder bare ikke helt rent hvis alle forstærkere skal spille fuldt niveau og hvor meget skal de spille i forhold til IKKE at forvrænge (peak) + de har mange,mange flere højttalere end de har brug for i forhold til at spille højt, okay der er for at sprede lyden så flere står i sweet spottet, men de skal ikke spille fuldt niveau, det heller ikke udsædvanligt at et sæt subwoofer kan spille 130 db (uden at koste en formue), hvor mange har behov for at spille 130 db ?



Det med at have ekstra effekt som man IKKE bruger, det jo den samme grund som trådopretter har.


Redigeret af gasolin - 20-Marts-2024 kl. 10:56
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Skal de netop ikke (i langt de fleste tilfælde, der kan være undtagelser med folk der kun har 2 subs og 2 fronthøjtaler og små forstærker)
Når man er producent af noget der kræver driftssikkerhed, så er man nødt til at designet sine produkter ud fra de ekstreme tilfælde og kan ikke lave en masse antagelser om hvad man tror folk gør og ikke gør.

Hvis først ens produkter får et rygte der hedder, at de faktisk ikke kan holde til at hamre løs med de opgivne specs 24/7, så kan de ligeså godt lukke og slukke butikken. Så kan man begynde at snakke om intelligente blæsere der kun starter over en given temperatur, men så øger du omkostningerne og når slutbrugerne i sidste ende er fløjtende ligeglade med blæserstøj i et diskotek, så er det også et dårligt sted af bruge pengene.

Ofte vil dem der bruger PA-forstærkere hjemme have et dedikeret rack-rum til dem (det gør jeg selv) eller de udskifter blæserne til nogle mere lydløse netop fordi de bruger forstærkerne i mindre ekstreme situationer.


Redigeret af Jonas_h - 20-Marts-2024 kl. 11:31
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 11:55
Nu ville jeg prøve noget, som har bevist, at det har masser af overskud, dog helst uden at det skulle lyde meget ringere end hvad jeg allerede har. Jeg har en Classic 8.0b (kinesisk) til hver højttaler (DLS R55), bi-ampet vertikalt (se billede).

Det vil jeg fordi jeg synes lyden bliver spids/skarp (skinger?) når jeg skruer op. Altså de højere toner bliver uproportionalt højere i forhold til resten, dog uden at de toner forvrænger eller lyder decideret dårlige. Og jo mere jeg skruer op des mere ekstremt bliver det.

Så tanken er, at måske yder mine nuværende effekter ikke det de lover... i mere end få hundrede millisekunder ad gangen, og ikke så ofte. Jeg vil be- eller afkræfte, at effekterne er synderen i forhold til det beskrevne fænomen, med andre effekter, som jeg ved kan levere mere end hvad der nogensinde bliver behov for. Big smile

Ellers skal jeg måske bare acceptere, at med de dimensioner højttalerne har, så bliver det bare ikke godt når det bliver højt.

Classic 8.0b specs:
Output Power (rms): 150W (8ohm), 240W(4ohm)
Total Harmonic Distortion: 0.005% (1 to 10 KHz 120W RMS 8ohm)
Frequency Response: 5Hz-140Khz (-3db 120W RMS) Gain: 28.7db
Load Impedance: 4ohm-16ohm
Input Sensitivity: 1.27V (0db)
Input Impedance: 56Kohm
S/N: =95db (Without weight)
Input Interfaces: RCA 1group
Static Consumption: 55W
Dimensions: 430mm(W) X 80mm(H) X 385mm(D)

Vertikal Bi-amping (uden aktiv delefilter)



Redigeret af HessiDude - 20-Marts-2024 kl. 12:00
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Skal de netop ikke (i langt de fleste tilfælde, der kan være undtagelser med folk der kun har 2 subs og 2 fronthøjtaler og små forstærker)
Når man er producent af noget der kræver driftssikkerhed, så er man nødt til at designet sine produkter ud fra de ekstreme tilfælde og kan ikke lave en masse antagelser om hvad man tror folk gør og ikke gør.

Hvis først ens produkter får et rygte der hedder, at de faktisk ikke kan holde til at hamre løs med de opgivne specs 24/7, så kan de ligeså godt lukke og slukke butikken. Så kan man begynde at snakke om intelligente blæsere der kun starter over en given temperatur, men så øger du omkostningerne og når slutbrugerne i sidste ende er fløjtende ligeglade med blæserstøj i et diskotek, så er det også et dårligt sted af bruge pengene.

Ofte vil dem der bruger PA-forstærkere hjemme have et dedikeret rack-rum til dem (det gør jeg selv) eller de udskifter blæserne til nogle mere lydløse netop fordi de bruger forstærkerne i mindre ekstreme situationer.
Enig. De er faktisk nødt til at antage, at forstærkerne bliver "mishandlet" alt hvad de overhovedet kan (overdrivelse fremmer forståelse). Det er heller ikke en forkert antagelse, fordi det netop er PA forstærkere. Brugsscenariet er "spille meget højt, meget længe".

Redigeret af HessiDude - 20-Marts-2024 kl. 12:03
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 12:44
Der er også nogen der har overdrevet meget effekt så de ikke skal bruge det hele for at spille højt, her er en af de mest extreme tilfælde (big crowns)

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Der er også nogen der har overdrevet meget effekt så de ikke skal bruge det hele for at spille højt, her er en af de mest extreme tilfælde (big crowns)

Tror ikke jeg helt forstår hvordan dette indlæg/budskab passer til den igangværende dialog? 
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Der er også nogen der har overdrevet meget effekt så de ikke skal bruge det hele for at spille højt, her er en af de mest extreme tilfælde (big crowns)

Tror ikke jeg helt forstår hvordan dette indlæg/budskab passer til den igangværende dialog? 
Hvis jeg forstår det rigtigt mener han, at dette viser, at de er overdimensioneret, ud over hvad der nogensinde kunne blive brug for (i forhold til snakken om hvorfor de skal have blæsere, og hvorfor de bliver produceret til umulige brugsscenarier).

I så fald er jeg uenig. Ja, de er MEGET overdimensioneret til hvad der ses i videoen. Mit bud er, at de nok er lavet til koncerter, så man bl.a. kan koble flere højttalere til parallelt.

Redigeret af HessiDude - 20-Marts-2024 kl. 13:49
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 13:51
Trådopretter søger en kraftigere forstærker

Selv om man kan få for meget, så skal der meget til 

Find ud af hvor meget du ca skal bruge og find modellen der passer, så køb modellen større der er kraftigere

Så skulle der være nok

Tråopretter har en Classic 8.0b

Det så en crown xli 800 eller xls 1002

Modellen over er en xli 1500 og xls 1502



Skal det være en større model serie er der xti



Til trådopretter

Jeg ved ikke hvordan dine højttaler lyder ved høj lydstyrke, men en del højttalere  lyder ikke særlig godt ved høj lydstyrke, derfor anbefales det ikke at belaste en højtalere med f.eks mere end 50-100 watt (selv om de kan tåle mere) da de ikke lyder så godt ved høj lydstyrke uanset om man har en 10000kr dyr 2x100 watt forstærker eller en til 3000kr som er på 2x500 watt

Har du overvejet at købe nogen andre højttalere q acoustics 5040,focal,triangle har høj følsomhed

Nogen eksempler på højttalere med høj følsomhed, andre modeller fra triangle kan også have høj følsomhed, mange er opgivet til omkring 90 db

Triangle Austale ez 91.5db (dyr)

Q acoustics 5040 92.5db 
 

Triangle borea bro7 har 91db, bro8 92db, bro 09 har også 92 db følsomhed og det samme med topmodellen BR10 



Redigeret af gasolin - 20-Marts-2024 kl. 13:53
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 14:03
Det der med at have ekstra meget effekt handler IKKE om at skal spille super højt (tinitus højt) men om at kan gøre det uden at man oplever følgende, Citat fra trådopretter:

Det vil jeg fordi jeg synes lyden bliver spids/skarp (skinger?) når jeg skruer op. Altså de højere toner bliver uproportionalt højere i forhold til resten, dog uden at de toner forvrænger eller lyder decideret dårlige. Og jo mere jeg skruer op des mere ekstremt bliver det.

Kender det udemærket.
 
Derfor lufter jeg også tanken om at få nogen højttalere med en højere følsomhed,bedre diskant og som samlet set passer bedre med hans classic 8.0b, dog ikke så meget at man skal have pa højtalere med mulighed for at spiller 120 db med 100 watt pr kanal, men bare højere f.eks 5-6db som svare til trådopretters højtalere og en ca 500-600 watt forstærker eller hans classic 8.0 b med højttaler der har 6 db  højere følsomhed.


Redigeret af gasolin - 20-Marts-2024 kl. 14:09
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Trådopretter søger en kraftigere forstærker

Selv om man kan få for meget, så skal der meget til 

Find ud af hvor meget du ca skal bruge og find modellen der passer, så køb modellen større der er kraftigere

Så skulle der være nok

Tråopretter har en Classic 8.0b

Det så en crown xli 800 eller xls 1002

Modellen over er en xli 1500 og xls 1502



Skal det være en større model serie er der xti



Til trådopretter

Jeg ved ikke hvordan dine højttaler lyder ved høj lydstyrke, men en del højttalere  lyder ikke særlig godt ved høj lydstyrke, derfor anbefales det ikke at belaste en højtalere med f.eks mere end 50-100 watt (selv om de kan tåle mere) da de ikke lyder så godt ved høj lydstyrke uanset om man har en 10000kr dyr 2x100 watt forstærker eller en til 3000kr som er på 2x500 watt

Har du overvejet at købe nogen andre højttalere q acoustics 5040,focal,triangle har høj følsomhed

Nogen eksempler på højttalere med høj følsomhed, andre modeller fra triangle kan også have høj følsomhed, mange er opgivet til omkring 90 db

Triangle Austale ez 91.5db (dyr)

Q acoustics 5040 92.5db 
 

Triangle borea bro7 har 91db, bro8 92db, bro 09 har også 92 db følsomhed og det samme med topmodellen BR10 

Tak for input. Vil se om jeg kan finde de forstærkere til en god pris, evt. brugt. Mht. højttalere, så er jeg faktisk ret glad for mine DLS'ere, og har i skrivende stund ikke lyst til, at skifte dem ud. Så skulle det være fordi, at de bare ikke lyder godt når man skruer op.

Jeg mistænker højttalerne for, at dykke til en hel del under 4 Ohm. Ellers anbefaler de 30-200Watt.
https://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=587&zoneid=3

Skulle jeg starte med at prøve sådan en, gange 3?
https://www.dba.dk/effektforstaerkere-crown/id-1109819967/
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 15:04
gange 3 ?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu