recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Crown effektforstærker - indtryk og erfaring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Crown effektforstærker - indtryk og erfaring

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 15:06
Ja, 3 stk. En til hver højttaler, (den sidste er centeren). Big smile

Lige nu er det som sagt også en Classic 8.0b til hver højttaler (3 stk. i alt).

Så det er 2 x 240W til hver højttaler, eller... 240W til diskant og mellemtone, og 240W til bassen... hvis det ellers er opgivet korrekt og ved kontinuerlig brug.


Redigeret af HessiDude - 20-Marts-2024 kl. 15:09
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 15:09
nå det har jeg ikke læst
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 17:15
slettet

Redigeret af sd - 20-Marts-2024 kl. 17:23
Powered by beer and chips
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Du skriver:
"Det vil jeg fordi jeg synes lyden bliver spids/skarp (skinger?) når jeg skruer op. Altså de højere toner bliver uproportionalt højere i forhold til resten, dog uden at de toner forvrænger eller lyder decideret dårlige. Og jo mere jeg skruer op des mere ekstremt bliver det."
Når man skruer op for lyden, så ændrer hørelsen sig på den måde, at bas og diskant bliver mere tydelig i forhold til mellemtonen. Det du oplever med den spidse lyd har nok ikke noget at gøre med forstærkeren, men er den måde højttalerne lyder på, som kommer frem når du spiller højt. Det er derfor, at nogle forstærkere har en loudness funktion, som fremhæver bas og diskant ved lave lydstyrker, for at give en mere ensartet lytteoplevelse ved forskellige lydstyrker.

Powered by beer and chips
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Du skriver:
"Det vil jeg fordi jeg synes lyden bliver spids/skarp (skinger?) når jeg skruer op. Altså de højere toner bliver uproportionalt højere i forhold til resten, dog uden at de toner forvrænger eller lyder decideret dårlige. Og jo mere jeg skruer op des mere ekstremt bliver det."
Når man skruer op for lyden, så ændrer hørelsen sig på den måde, at bas og diskant bliver mere tydelig i forhold til mellemtonen. Det du oplever med den spidse lyd har nok ikke noget at gøre med forstærkeren, men er den måde højttalerne lyder på, som kommer frem når du spiller højt. Det er derfor, at nogle forstærkere har en loudness funktion, som fremhæver bas og diskant ved lave lydstyrker, for at give en mere ensartet lytteoplevelse ved forskellige lydstyrker.


Har ikke noget med det at gøre 

Man kan sagtens få højtalere,kombination der IKKE spiller så lyden bliver spids/skarp (skinger?) når man skruer op. Altså de højere toner bliver uproportionalt højere i forhold til resten, dog uden at de toner forvrænger eller lyder decideret dårlige.

Det et spørgsmål om at vælge den rigtig kombination, dog hvis det sker så kan det i nogen tilfælde være ørene der siger fra

Mit lokale spille sted har så meget bund og dynamisk overskud til at spille højt at de kan gøre det uden at lyde påtrængende ved lydstyrker over 100db (er en del af biograf og burde derfor kunne spille så højt og rent at dine øre næsten bløder) 

Vil man spille højt uden påtrængende top er det bedste man kan gøre at vælge de rigtige højttalere

Har hørt denne kombination 



Den kunne spille højt uden at bruge mere end en brøkdel af de watt forstærkeren har OG den var så behalig i toppen at jeg måtte fyre helt op for toppen (diskanten) for at jeg syntes at nu var lyden så åben klar som jeg kunne li,foretræk

De højtaler har på ingen måde en påtrængende top, masser af bund og kan spille højt uden blive for meget i toppen, der er så meget overskud (vil jeg påstå) at man skal op i et niveau for at det lyder grimt i toppen, hvor det hyler,gør ondt i ørene

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 14:59
kender ikke dine højttalere 

Men har pt dem her og der er intet af det du oplever:  

Jeg synes lyden bliver spids/skarp (skinger?) når jeg skruer op. Altså de højere toner bliver uproportionalt højere i forhold til resten, dog uden at de toner forvrænger eller lyder decideret dårlige. Og jo mere jeg skruer op des mere ekstremt bliver det.

Men trangle esprit som gulvhøjttalere er ikke billige








Redigeret af gasolin - 22-Marts-2024 kl. 15:06
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 15:18
Det problem er jeg 99% sikker på, at du ikke får fixet med ny forstærker. Jeg har hørt Triangle flere gange og hver gang synes jeg de har været skingre og skreget.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 15:24
IKKE dem jeg har fået i dag

DH Labs optisk kabel fra et asus lydkort (billigt fordi jeg kun manglede en digital lydudgang)

Yamaha r-n600a, inakustik banan stik (de billige fra avconnection) Inakustik kabel Excellence sølv
Sølv højtaler kabel i 2x4mm. isoacoustics155mm standere (første version)

Kan ikke li diskanten fra Borea BR02


Redigeret af gasolin - 22-Marts-2024 kl. 15:27
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

IKKE dem jeg har fået i dag

DH Labs optisk kabel fra et asus lydkort (billigt fordi jeg kun manglede en digital lydudgang)

Yamaha r-n600a, inakustik banan stik (de billige fra avconnection) Inakustik kabel Excellence sølv
Sølv højtaler kabel i 2x4mm. isoacoustics155mm standere (første version)

Kan ikke li diskanten fra Borea BR02
Nu fortæller jeg blot om mine oplevelser med Triangle (på forskellige forstærkere) og hvad du hører på dine og bemærker at der er en lighed. 

Derudover er jeg også enig med SD ift. det du skriver: Altså de højere toner bliver uproportionalt højere i forhold til resten, dog uden at de toner forvrænger eller lyder decideret dårlige.

Det lyder mere som et dårlig rum eller højttalere som ikke kan klare lydstyrken. Man er ikke i tvivl når en forstærker forvrænger - det lyder decideret dårligt. 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 16:36
Tror det måske er trådopretters højttaler

I det mine emit M10 også kan lyde lysere og mere proportionalt højere i forhold til resten, dog uden at de toner forvrænger eller lyder decideret dårlige ved høj lydstyrke

Men samme anlæg med de nævnte triangle esprit titus ez er lyden meget anderledes, også hvis jeg fyre op for lyden, det er bare super lækkert 

Dali opticon har det samme med toppen som min titus ez men det vigtigt hvis man har mulighed for at lytte til dem, for at toppen ikke blir for svag, at man ikke behøver at fremhæve toppen bare for at det er ok i niveauet, højest lave nogen fine justeringer



Redigeret af gasolin - 23-Marts-2024 kl. 22:11
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2024 kl. 21:59
Tak for hjælpen folkens. Jeg købte de 3 Crown XLS 402 og 1 stk 602, så nu kan jeg teste lidt. Det er nogle gamle sager, og vist ikke Crowns allerbedste (som i slet ikke), men til den pris (2.200 kr. for det hele) er det helt ok så længe de ikke suser og/eller brummer. Det er godt nok nogle tunge sager og for søren de blæsere kan høres. Jeg frakobler nok blæserne til testen hvis jeg kan, og hvis jeg vil beholde dem, vil jeg prøve at skifte blæserne. Smile
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2024 kl. 22:12
måske det er 12 volt eller 24 volt, ikke den gængse blæsere
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu