recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB+ i Nord/Midt-jylland
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB+ i Nord/Midt-jylland

 Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 12:46
DAB+ skulle have været kvalt ved fødslen! Det har kun ét formål - at kunne skrue så langt ned for bitraten som muligt, så man kan klemme så mange stationer ind som muligt. Så der er mulighed for, at Teracom som har vundet licitationen også kan tjene penge. For os andre betyder det: Problemer og (endnu) ringere lydkvalitet. DR har sågar den frækhed, at skyde skylden på alt muligt andet, end teknologien. DR skulle aldrig have haft lov til, at drive DAB, endsige have indflydelse på det!

Ovenstående viser alle erfaringer med al tydelighed i Norge, hvor der hersker mere og mere kaos. Og svenskerne, som var klar til at starte DAB+, har udskudt alle planer om det på ubestemt tid, da de har indset at det ikke fungerer.

Og den internationale broadcast union anbefaler at der bygges FM-modtagere ind i ALLE mobiltelefoner, da FM vil være det eneste som har en chance for at fungere, i forbindelse med krigs- og katastrofesituationer.

M.v.h.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

DAB+ skulle have været kvalt ved fødslen! Det har kun ét formål - at kunne skrue så langt ned for bitraten som muligt, så man kan klemme så mange stationer ind som muligt. Så der er mulighed for, at Teracom som har vundet licitationen også kan tjene penge. For os andre betyder det: Problemer og (endnu) ringere lydkvalitet. DR har sågar den frækhed, at skyde skylden på alt muligt andet, end teknologien. DR skulle aldrig have haft lov til, at drive DAB, endsige have indflydelse på det!

Ovenstående viser alle erfaringer med al tydelighed i Norge, hvor der hersker mere og mere kaos. Og svenskerne, som var klar til at starte DAB+, har udskudt alle planer om det på ubestemt tid, da de har indset at det ikke fungerer.

Og den internationale broadcast union anbefaler at der bygges FM-modtagere ind i ALLE mobiltelefoner, da FM vil være det eneste som har en chance for at fungere, i forbindelse med krigs- og katastrofesituationer.

M.v.h.


Igen bliver jeg nød til at spørge, om man ikke skal vide noget om et emne, før man kommer med vilde postulater?

Bitrate er ikke lig med kvalitet. AAC og HE-AAC kan levere ganske kvalitet, og visse af DRs kanaler er faktisk gået op i kvalitet - f.eks. P5. Bitraten er måske sænket, men lydkvaliteten på f.eks. P5 er altså højere end tidligere.

Alle erfaringer fra Norge... Skal vi nu ikke lige lade nordmændene få skiftet hele Norge over til DAB+, og så kan vi taler om erfaringerne igen til foråret, så de værste frustrationer over at skulle skifte til nyt udstyr er gået over???
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

DAB+ skulle have været kvalt ved fødslen! Det har kun ét formål - at kunne skrue så langt ned for bitraten som muligt, så man kan klemme så mange stationer ind som muligt. Så der er mulighed for, at Teracom som har vundet licitationen også kan tjene penge. For os andre betyder det: Problemer og (endnu) ringere lydkvalitet. DR har sågar den frækhed, at skyde skylden på alt muligt andet, end teknologien. DR skulle aldrig have haft lov til, at drive DAB, endsige have indflydelse på det!

Ovenstående viser alle erfaringer med al tydelighed i Norge, hvor der hersker mere og mere kaos. Og svenskerne, som var klar til at starte DAB+, har udskudt alle planer om det på ubestemt tid, da de har indset at det ikke fungerer.

Og den internationale broadcast union anbefaler at der bygges FM-modtagere ind i ALLE mobiltelefoner, da FM vil være det eneste som har en chance for at fungere, i forbindelse med krigs- og katastrofesituationer.

M.v.h.

Jeg har det modsat.

DAB skal udbygges og gøres tilgængeligt og stabilt overalt, hvorefter FM kan slukkes.

Kan ikke se ideen i at bibeholde et 100 år gammelt system, som begrænses af teknologien det er baseret på.

At bibeholde FM pga evt. krigs/katastrofesituationer mener jeg er redundant, da der formentlig er flere der har/får adgang til en smartphone end til en FM Radio (i Danmark). I stedet for at bygge FM-modtagere ind i alle mobiltelefoner (hvilket jeg tvivler på nogensinde vil ske), så kunne man lægge en "katastrofe-app" på alle mobil OS istedet.

Er dog helt med på at FM først skal slukkes når DAB som minimum fungerer lige så godt på dækning og stabilitet (hvis det ikke allerede gør, så er det tæt på).

Mht lydkvalitet, så tror jeg de fleste har det som mig. Radio er noget man typisk har kørende i "baggrunden" med mindre man direkte lytter til mere "seriøse" programmer.
I min bil - med motorstøj, vindstøj, etc.. - kan jeg altså ikke høre nogen væsentlig forskel på FM og DAB og under alle omstændigheder, er en bil ikke et sted man kan lytte til musik for lydkvalitetens skyld.
Husk også på at et FM signal er komprimeret (typisk 30-15Khz) og lydkilden fra radiostationen er formentlig ofte noget der svarer til MP3 i 192-320 kbps., for slet ikke at nævne signal/støj forholdet.
Skal der lyttes seriøst - med lydkvaliteten som en faktor - så sker det under alle omstændigheder ikke via radio..


Redigeret af Deschain - 05-Oktober-2017 kl. 14:23
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 13:41
Der findes allerede en rigtig god app til mobilvarsling fælles for Beredskab, Vejr, og Trafik.

Navnet på app’en er Mobilvarsling
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:



Den står og skifter mellem DAB2 N og DAB2 S (på DRs kanaler kun) og det ligner at udfaldene sker når den bevæger sig over på DAB2 S. DAB2 N virker umiddelbart fint.


Dine radioer synes ikke at være tilfredse med signalkvaliteten og prøver så om den anden region er bedre. 

Du kan finde de nærmeste DAB II sendere og deres sendestyrke her for kanal 13B = DAB II nord
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h032856_kanal_13b.pdf

Og for kanal 8B = DAB II syd her
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h100594_kanal_8b_pdf.pdf

Her kan du finde de nærmeste sendere og deres sendestyrke og den nøjagtige placering.

En løsning for dine stationære radioer kunne være en retningsbestemt antenne rettet mod den bedste sendemast.  Men det løser ikke dit bilproblem.
Hvis du har en så ny bil, burde din bilforhandler kunne og skulle deltage i problemløsningen.

Prøv at køre en tur tættere på eller forbi et par af de nærmeste sendemaster og noter, hvor problemet begynder og slutter -
Er det OK 2-400m væk på den første åbne landevej eller skal du flere km i retning mod sendemasten ?

Lars  Smile

PS!  Det er nok ikke 20 gange så mange master til DAB/DAB+ som til FM, men det er mere end blot 3 gange, hvis man skal have bare nogenlunde samme dækning. 
Desuden skal der yderligere DAB master til når der er forskellige frekvenser. Fx er det muligt den  Fynske DAB3 MUX også bør sendes  fra Jylland for at nå områder på det vestlige Fyn, hvor signalet fra de eksisterende master på Fyn er (for)svagt
DAB I sendes jo på en og samme frekvens og vil derfor være bedre dækket i grænseområder.

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
PeterO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Oktober-2017
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af cos68 cos68 skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

 
Det undrer mig bare at det aldrig før har været et problem at lytte til DAB, hverken i bil eller på en fysisk stationær DAB radio - og at jeg så kun oplever problemer nu på DRs kanaler.
Før har alt jo fungeret upåklageligt - også i bilen.
Gør det også fortsat, bare jeg ikke lytter til nogle af DR kanalerne.

Men måske at der skal opsættes flere sendere på DAB+ nettet i forhold til DAB nettet?

Uanset hvad afventer jeg lige DRs svar.


Jeg har nøjagtig samme problem som dig. Jeg plejer at modtage DAB signalet fra Tinghøj senderen ved Øster Doensen med en antenne på loftet.
Før 1. oktober kunne jeg modtage både kanal 12C og 13B i fin kvalitet med høj signalstyrke (incl. P4 i DAB+ format), samt også lokalradioer fra Randers på kanal 8A.
Efter første oktober hører jeg absolut intet på kanal 13B (signalet er 0) og kanalerne på 12C har meget lav styrke og falder ofte ud.
Jeg regnede egentlig med, at de bare havde problemer med senderne, men nu er der jo godt nok gået nogle dage.




Er glad for at høre det ikke kun er mig!!
Skal nok lige skrive deres svar herinde når det dukker op.
Til top
PeterO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Oktober-2017
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:



Den står og skifter mellem DAB2 N og DAB2 S (på DRs kanaler kun) og det ligner at udfaldene sker når den bevæger sig over på DAB2 S. DAB2 N virker umiddelbart fint.


Dine radioer synes ikke at være tilfredse med signalkvaliteten og prøver så om den anden region er bedre. 

Du kan finde de nærmeste DAB II sendere og deres sendestyrke her for kanal 13B = DAB II nord
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h032856_kanal_13b.pdf

Og for kanal 8B = DAB II syd her
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/bilag_til_frekvenstilladelse_h100594_kanal_8b_pdf.pdf

Her kan du finde de nærmeste sendere og deres sendestyrke og den nøjagtige placering.

En løsning for dine stationære radioer kunne være en retningsbestemt antenne rettet mod den bedste sendemast.  Men det løser ikke dit bilproblem.
Hvis du har en så ny bil, burde din bilforhandler kunne og skulle deltage i problemløsningen.

Prøv at køre en tur tættere på eller forbi et par af de nærmeste sendemaster og noter, hvor problemet begynder og slutter -
Er det OK 2-400m væk på den første åbne landevej eller skal du flere km i retning mod sendemasten ?

Lars  Smile

PS!  Det er nok ikke 20 gange så mange master til DAB/DAB+ som til FM, men det er mere end blot 3 gange, hvis man skal have bare nogenlunde samme dækning. 
Desuden skal der yderligere DAB master til når der er forskellige frekvenser. Fx er det muligt den  Fynske DAB3 MUX også bør sendes  fra Jylland for at nå områder på det vestlige Fyn, hvor signalet fra de eksisterende master på Fyn er (for)svagt
DAB I sendes jo på en og samme frekvens og vil derfor være bedre dækket i grænseområder.


Jeg kører til dagligt mellem Fjerritslev og Viborg til og fra arbejde, en tur på godt 80-90 km.
Der er kun 1 sted på den rute hvor jeg tidligere har oplevet at miste signalet og det er ved et sted hvor både træer og marker står godt 3 meter over vejen, så det kan man jo forstå.

Derfor undrer det mig at det nu pludselig skulle være et problem på hele ruten.
Som sagt, lagde jeg mærke til at DAB2 N fungerede udmærket - det er lige så snart den vil skifte over på DAB2 S at der er et problem.

Som du siger kan det måske være signalkvaliteten og det vil også give bare en lille smule mening. 
Det forklarer dog ikke hvorfor det er sket indenfor de sidste 5 dage når jeg ellers aldrig har haft problemer. Det må vel have noget med DAB+ skiftet at gøre tænker jeg.
Til top
PeterO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Oktober-2017
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 17:07
Har åbenbart i mellemtiden haft DAB2 N tilgængelig her sidst på eftermiddagen.
Dvs har lyttet til DAB+ hele turen hjem uden det mindste problem. Kan det være blevet løst? :)
Afventer fortsat info fra DR.

Edit: Den radio jeg linkede til før, virker nu også uden problemer - også den anden jeg nævnte i første post.


Redigeret af PeterO - 05-Oktober-2017 kl. 17:32
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

Dvs har lyttet til DAB+ hele turen hjem uden det mindste problem. Kan det være blevet løst? :)
Tja, det kan være at Teracom har været ude med korn 600 sandpapir og finpudse signalet. Smile
Lad os håbe det er fixet. 

Mvh. JørgenT
Til top
ibmejer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Oktober-2017
Sted: Hobro
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér ibmejer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 18:51
Jeg var torsdag formiddag oppe ved DR P4 nordjylland og fortalte om problemet. Hele turen fra Terndrup til Aalborg var der problemer dog ikke på EB radio De ville se på det. Da jeg kørte hjem sidst på eftermiddage lyttede jeg på DR P4 nordjylland uden et eneste stop
Til top
cos68 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cos68 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af PeterO PeterO skrev:

Har åbenbart i mellemtiden haft DAB2 N tilgængelig her sidst på eftermiddagen.
Dvs har lyttet til DAB+ hele turen hjem uden det mindste problem. Kan det være blevet løst? :)
Afventer fortsat info fra DR.

Edit: Den radio jeg linkede til før, virker nu også uden problemer - også den anden jeg nævnte i første post.

Jeps, der er også fuld skrald på DAB2 N med alle DR programmer her, så de har fået gang i Tinghøj senderen.
DK DAB1 med Ekstra Bladet radio osv. er dog stadig rimelig svag, så jeg håber de også får justeret den, så den bliver lige så kraftig som før.

Til top
PeterO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Oktober-2017
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterO Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 21:00
Super - lad os håbe det fortsat vil fungere så :-)!
Fedt at høre ibmejer og enig med cos68!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu