recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali Evidence 850 sammen med...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dali Evidence 850 sammen med...

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Heltehunden Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heltehunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dali Evidence 850 sammen med...
    Sendt: 03-November-2022 kl. 09:31
Hej alle sammen
Jeg har et par Dali Evidence 850 (500 watt 4 ohm) stående.
De har i flere år kørt med en dårlig forstærker grundet pladsmangel.
Tidligere havde jeg en effektforstærker og hele lortet, men de er længe solgt.

Nu vil jeg gerne have en forstærker, som er kompakt (40'ish cm bred) men som kan få noget god lyd ud af mine Dali.

Men jeg er ikke haj til specs.. når jeg kigger på HiFi klubben:
så synes jeg at 2x 80 watt lyder meget lavt... men er det fordi der er noget der har ændret sig de seneste 20 år siden jeg sidst kiggede?

Please :-)
(PS tænker 10k for en forstærker er mit maks)

Mvh
Thomas







Redigeret af Heltehunden - 03-November-2022 kl. 09:33
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2022 kl. 11:29
Godt nok over din budget tanke, men ellers har jeg læst at Lyngdorf TDAI-1120 får gode omtaler. Wink

Ser ud til de har et par demo modeller stående til lidt lavere pris på OUTLET
Mvh. JørgenT
Til top
Heltehunden Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heltehunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2022 kl. 12:26
Fedt tak for svar.
Men er 2x120 Watt ved 4 ohm nok? 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2022 kl. 13:26
Hvor højt skal du spille?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2022 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Heltehunden Heltehunden skrev:

Men er 2x120 Watt ved 4 ohm nok? 
Er du på Fjæsbogen, der er en Lyngdorf Audio gruppe, hvor der er indlæg om antal Watt:

Med et Youtube link om emnet:

Mvh. JørgenT
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2022 kl. 15:03
De spiller op til 114 db. For at opnå det, skal man have en forstærker på ca. 170 watt. Plus overhead, så forstærkeren ikke presses for meget. Og ofte har større forstærkere mere "styr" på højttalerne.
For at få det bedste ud af højttalerne, ville jeg nok kigge efter en (effekt)forstærker på 200/300 watt, i h.h.v. 8/4 ohm.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 10:00
Det mange glemmer er, at en højttaler ikke er en statisk belastning, men en skiftende belastning alt efter frekvens. Ligeledes trækker fasedrej ekstra ampere (watt) ud af forstærkere.
Og mange glemmer også det faktum, at indspillet musik har et dynamikområde som ligger i området 12-16dB. D.v.s. at hvis man spiller de svage passager med 1 watt, så kræver spidserne op til 32+ watt.
Spiller man svage passager med 5 watt, kræver spidserne op til 160+ watt.

Redigeret af Flippo - 04-November-2022 kl. 10:02
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2022 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Heltehunden Heltehunden skrev:

Fedt tak for svar.
Men er 2x120 Watt ved 4 ohm nok? 

Det vil jeg mene. Dine højttalere ser ud til at være ret nemme at drive (følsomhed på 92 DB). Men det afhænger af hvor højt du spiller. Til almindelig hverdags brug skulle det være rigeligt. Og det bliver nok svært at finde en 200 Watt forstærker som ligger indenfor dit budget. 
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2022 kl. 20:16
Intet har ændret sig i over 20 år. Udover de "digitale" forstærkere. Men du går op i watt. En C700 er fin men lille. Kan godt spille på din Evi. men ikke i nærheden af din effektblok. Køb en brugt Nad M3 (ca 6000) og en streamings "dims" (Bluesound Node brugt ca 2-3000) ved siden af, SÅ skal du sgu høre dine Evi spille :-) 
Til top
Heltehunden Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heltehunden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 11:40
Hej alle sammen
Jeg tror, grundet pladsmangel, at jeg kigger videre på Lyngdorf forstærkeren, den har meget af det jeg søger og gutten i Hifiklubben, fortalte at de havde afprøvet den til et firmaarrangement hvor den havde vist sit værd.

Tusind tak for jeres svar :-)

Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Status: Offline
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 13:31
køb dig evt. en brugt Nad C390dd på dba.dk
De ligger til pris fra cirka 4000 kr. og det er et røverkøb til prisen
Den er fuld digital og spiller super
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
Mol450 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Maj-2021
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mol450 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 21:31
Dali har lavet 850 og evidence 870, som var efterfølgeren. Det gør nok ikke den store forskel i forhold til hvad du spørger om, men jeg har kun erfaring med dali 850. Til den er en god 80 Watter rigtig fin, som jeg selv og nok også de fleste andre vil kunne leve med. Jeg havde selv 160 watt vedvarende i 8 ohm i en 21 kg forstærker, og manglede slet ikke noget. Ud fra hvad jeg har læst mig til, vil det samme nok kunne gøre sig gældende for dali evidence 870. 

Hvis jeg skulle købe forstærker til ovenstående, uanset hvilken, ville jeg se efter nad m3 som der også bliver foreslået. Og evt. en bluesound streamer. Så er du godt kørende i mange år fremover. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu