recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali lektor vs Ikon vs andet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dali lektor vs Ikon vs andet

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dali lektor vs Ikon vs andet
    Sendt: 07-November-2013 kl. 20:50
Jeg er på udkig efter et surround system til min stue på 4x5m med åbent til trappe både op og ned for endnen.
Det skal primært bruges til film, men også musik engang i mellem
Jeg har i Hifiklubben fået demotreret et sæt bestående af:
Front: Lektor 6 (evt. Lektor 2 hvis jeg ikke vil have gulvhøjtalere)
Center: Lektor LCR
Bag: Lektor 1
sub: SUB E 12 F

Det synes jeg lyd godt, og klart bedre end B&W kompakthøjtalerne , og de sagde at Lektor serien har en neutral lyd som kan bruges til både film og musik.
Der er 2300 kr rabat og får derfor en pris på 11.900 (8500 med lektor 2)
 
Brugt kan man købe et Dali Ikon system fra 2007 bestående af:
2 x Dali ikon 6 gulvhøjtaler
1 x Dali ikon vocal 1 centerhøjtaler
1 x Dali ikon sub
2 x Dali ikon on-wall

(bemærk det ikke er de nyere Ikon MK2)

Jeg kan se at f.eks. subwooferen vejer dobbelt så meget som SUB E 12 F vejer, hvilken vidner om bedre lyd?

Hvad vil i sige ville være bedst til mit behov? Eller der måske bedre alternativer?


Redigeret af andmm - 07-November-2013 kl. 23:10
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 22:47
Ikon sub'en er klart bedre end E12F. Men derudover er Ikon MK1 ikke noget og råbe hurra for, og Lektor lyder generelt noget bedre og mere harmonisk. Især de Ikon on-wall er noget værre skrammel!
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 23:23
Okey så du siger at Ikon suben er bedre, men især Dali ikon on-wall er dårligere end Lektor 1 som baghøjttalere. At lektor lyder bedre end Ikon undrer mig dog da de på et tidspunkt begge var på markedet hvor Ikon var væsentlig dyre.


Redigeret af andmm - 07-November-2013 kl. 23:23
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 01:18
Er ganske uenig i, at Lektor 6 er bedre end Ikon 6 MKI. Der er meget mere finesse over Ikon'erne i forhold til Lektor, som er og bliver en begynderhøjttaler. Men tag selv ned i Hifi-klubben og hør forskellen mellem Lektor og Ikon (ganske vist MKII, men så er forskellen heller ikke større).
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 08:22
Jeg ville også anbefale dig at lytte til Ikon inden køb. Jeg hørte dem i Hifiklubben engang, og der lød det som en skrigende dåsehøjttaler. På den anden side har jeg også set andre rose dem så om den opsætning jeg hørte bare var dårlig eller om jeg bare har en anden præference end de folk, ved jeg ikke. 
Til top
ZuluKongen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Marts-2007
Status: Offline
Point: 227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZuluKongen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 09:36
Hvilken forstærker/reviever skal højttalerne spille med ? 
En af mine venner spiller med ikon 7, ikon center ikon 2 og ikon sub på en gammel Harman kardon avr 8500 kombinationen af den lyse ikon og mørke harman gør det ganske glimrende. 

Men med dit behov hvor det skal bruges mest til film, ville jeg da overveje noget mere hjemme bio 5.1 ala et brugt sæt M&K 

vh zk.

Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 10:40
Jeg har ikke købt en reciver endnu så den mulighed er åben. Jeg håber at Yamaha RX-A1020 kommer på tilbud i elgiganten til 5.000 kr på et tidspunkt. eller så er der Yamaha  RX-V475, Denon x2000 eller x3000.
Især til gulvhøjtalere er X3000 eller RX-A1020 at foretrække.
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 18:52
Nu ejer jeg både en masse Ikon Mk1(Vokal2, On-wall, og Ikon sub)og en masse Lektor(LCR, 3, 6 og 8. Lektor besidder langt mere råstyrke, og bedre mellemtone. De kræver dog lidt EQ/rumkorrektion, og en del watt, før de lyder godt(delefilteret kunne have været bedre). Jeg kører selv Pioneer LX75 og Dirac rumkorrektion. Og lytter man til dem på en skod denon/nad inde HFK, ja så lyder de ikke specielt godt. Ikon Mk1 magter ikke og spille bas derimod, ligemeget hvor mange watt du propper i dem. Som der bliver skrevet længere oppe "skrigende dåsehøjttaler".

Ikon MK2 er langt bedre, de besidder alle styrkerne fra Lektor, kombineret med bedre delefilter og deres bånddiskant.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 19:15
Jeg er heller ikke vild med Ikon højtalerne - alt for mager.. Pengene er brugt godt på enten mentor eller lektor..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2013 kl. 00:06
Ok så jeg dropper Ikon selv om nogle mener at Ikon er mere detaljerede kortlink.dk/d6r8

Mht. Lektor så undrer det mig at Lektor 2 har en dB på 85: http://www.dali-uk.co.uk/en-GB/Loudspeakers/LEKTOR-2.aspx

hvorimod deres gulvhøjtalere er helt oppe på 90,9 dB. Plejer det ik og være omvendt, det har jo betydning for hvor mange watt man behøver?

Derudover så afskrækker det mig lidt at Lektor serien har været på markedet siden  i hvert fald 2008. Så de er ved at være gammel teknik man køber, men hvis de dukker op brugt kunne det være fint.

Ville et bedre SUB alternativ til SUB E 12 F i kombi med lektor være SVS PB-1000? Den går ned til 19Hz i stedet for kun 28Hz.





Redigeret af andmm - 09-November-2013 kl. 00:07
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2013 kl. 01:53
@andmm, hvordan havde du forholdt dig, hvis nu der var fem brugere der talte for ikonerne og kun to, der heppede på Lektor? 

Valg af lyd er en smagssag, og det er altså kun dine egne ører, der kan afgøre, hvad du synes lyder bedst. 

Ang. følsomhed, så kan der være mange årsager til forskellen. Delefilterets konstruktion, kabinettes dæmpning etc. Det er helt korrekt, at følsomheden har betydning for, hvor højt en højttaler kan spille, og med en forskel på næsten 6 db i følsomhed vil gulvhøjttalerne lyde som spillende dobbelt så højt 2'eren.

Men igen, lyt nu selv, og lad være med at forlade dig på, hvad andre måtte mene. Spørger du folk, hvilken pizza de foretrækker, vil du også få vidt forskellige svar, og måske kan du bedst lide nr. 7 selvom flertallet mener nr. 4.



Redigeret af dreamz - 09-November-2013 kl. 01:54
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2013 kl. 09:17
Det med følsomheden skal du ikke tage så tungt. Mine Lektor 3, er meget nemmere og drive end mine Lektor 8, selvom følsomheden er lavere på Lektor 3. Der skal bare drejes lidt længere om på volume knappen, men det er IKKE ens betydning med at de trækker flere amps ud af din forstærker.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu