recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den bedste Fladskærm - BT i går
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDen bedste Fladskærm - BT i går

 Besvar Besvar Side  <12345 19>
Forfatter
Besked
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 19:15
Det bliver først kedeligt, hvis/når producenterne indretter deres produkter efter de flade 5k LCDer eller MP3 afspillere. Forestil jeg jer f.eks. Cder lavet til at lyde bedst muligt på boom box.
Kuro
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Et grundlæggende problem ved sådan en undersøgelse: Jeg har flere gange lavet direkte sammenligninger der har vist før/efter kalibrering. Jeg har _ofte_ oplevet at folk i løbet af det første minut peger på det ukalibrerede som klart bedre. Når de så får lidt tid til at kigge på billederne, så ændrer de stille og roligt mening til at synes at det korrekte billede er bedre, giver flere detaljer osv. Hvis man så efter 10 minutter spørger igen, så er de 100% overbevist om at den kalibrerede er bedst. Så er det bare jeg spørger: Vil du helst have dét tv der er bedst i ét minut, eller dét tv der er bedst i 10 minutter?

Eller også er det Kejserens nye klæder om igen.
Egentlig kan de bedst lide det ukalibrerede billede, men når nu der står en ekspert i perfekte billeder og peger på det kalibrerede, så vil de ikke virke dumme, og derfor overbeviser de sig selv om, at de godt kan se, at kejseren ikke er nøgen.

På samme måde påvirker man børn i sager, hvor faderen er anmeldt for børnepilleri:

Betjenten: Har din far rørt ved dig forneden?
Barnet: Nej.
Betjenten: Er du helt sikker?
Barnet: ....nej...
Betjenten: Rørte han ikke også ved dig forneden? (nikker)
Barnet: Joh, det gjorde han vist nok.
Betjenten: Ja, det tænkte jeg nok.

Lidt forenklet, men vi har alle en indbygget mekanisme, der før eller siden fortæller os, at vi må have svaret/husket forkert, siden vi nu bliver spurgt igen og igen.

Magen til åndsvag sammenligning skal man lede længe efter

menneskers mening påvirkes af deres omgivelser.

Der er lavet undersøgelser af børns smagsoplevelser. Hvor de har smagt på rigtig jordbær saftevand, men børnene kan ikke lide det, de kan kun li' fun jordbærsaftevand. Det er forhåbentlig e færreste der vil påstå at fun saftevand i almindelighed er kvalitets saftevand med den rigtige smag af fx jordbær. 

Den såkaldte test er heller ikke særlig repræsentativ de færreste vil vel tro en meningsmåling op til et valg hvor man havde spurgt 1000 personer i et stormagasin.



Redigeret af -C5- - 01-Februar-2008 kl. 20:34
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Eller også er det Kejserens nye klæder om igen.

Du har læst alle mine argumenter før, så jeg gider ikke gentage dem for din skyld. Jeg vil  nøjes med at spørge: Har du nogensinde set et tv før og efter kalibrering?

Hvis det kan være så lige meget med at gengive billedet korrekt, at en kalibrering til et så korrekt billede som muligt er ligegyldigt, så kan det jo i det hele taget være lige meget hvilket tv man køber. Så hvorfor bruger du egentlig så meget tid på at finde ud af om det ene er bedre end det andet?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Det er muligt at fanat....øh...de kvalitetsbevidste foretrækker plasma, men I er altså ikke i flertal i befolkningen. Derfor vil LCD stadig sælge bedst blandt almindelige forbrugere, hvadenten du, Naeira, Otto og mange andre synes.

Jeg har foretaget en hel del demonstrationer af hvad korrekt billede er efterhånden. Jeg kan ikke huske så meget som ÉN person der ikke har syntes at dét jeg viste frem var et godt billede. Hvorfor er du så forhippet på blankt at afvise gældende videnskab på området? Det er jo ikke noget jeg finder på det her. Hele humlen i dét jeg siger er jo netop at dét man foretrækker i en direkte sammenligning, ikke nødvendigvis er dét man er gladest for hjemme i stuen. Dét kan du jo ikke modbevise ved at lade en masse mennesker se en direkte sammenligning!

Der er masser af brugere af dette forum der har ejet både LCD og plasma tv. Jeg har set masser der har udtalt at de er skiftet fra LCD til plasma, og er jublende lykkelige. Jeg har også set masser der er skiftet fra plasma til LCD, og er ulykkelige eller er skiftet tilbage igen. Men hvor er dem der er skiftet fra plasma til LCD, og er lykkelige for at de skiftede? Der er sikkert en enkelt eller to, men de få jeg har set, siger ret direkte at de har gjort det _på trods_ af forskellen i billedkvalitet, ikke _på grund_ af den - fordi de har haft nogle andre årsager til at skifte. Kort sagt: Jeg er stadig mere interesseret i at høre om hvor glade folk er for dét tv de har derhjemme (kalibreret eller ej), end om hvilket tv de peger på i butikken.

(det er iøvrigt ikke meningen det skal være en ny LCD vs plasma diskussion, men nu er det bare tilfældigvis sådan at de mest korrekte tv på markedet indtil videre har været plasma-tv).

Til top
jaqup Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 20:59

Hej jeg er ny herinde, og har modtaget mange gode råd, og ud fra det har jeg købt et px70!

Jeg er vant til et samsung lcd 32" og det er vel en model lidt over middel(kan ikke huske model nr.)ca. 1år gammel.

Det jeg umiddelbart har lagt mest mærke til når jeg har læst folks oplevelse/råd er at de kan sidde helt ned til 1-2 mtr fra et px70. Sammenlignet med mit som pt kører canal digital vil jeg helt ikke tættere på en 2½ mtr. pga. billed kvaliteten, og det er som sagt kun 32"!

Glæder mig helt vildt til at få set med egne øjne om billedet virkeligt er så godt!

Jeg er faktisk begyndt at overveje sådan en kalibrering ud fra det jeg har læst herinde, synes jeg efterhånden at jeg kan "se" hvad det er det hele drejer sig om, feks. det citat med at prøve at kikke ud af vinduet!

Selve kalibreringen bliver den lavet "bag" bruger fladen, så evt børn eller en selv kan komme til at ødelægge den. Kan den evt. gemmes?

Hvad koster det, og kunne man forestille sig et evt. fælleskøb???

Obs. opkoblet via vsat
AZ 173,2 EL 21,3 Rel 262,4
AGC 1984 61 22 74 - 002 04 78
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 21:09

Vær opmærksom på at afstanden til dit TV i høj grad afhænger af hvilken type materiale du vælger at vise. Et ringe TV signal på 576 liniers opløsning vil blive lidt bedre på et PX70, men der sker ikke mirakler mht. billedkvaliteten - signalet er stadig lavopløst og fyldt med fejl.

Med en digital kilde, fjerner du støjen og kan flytte lidt tættere på uden at blive generet, men hvis det stadig kun er DVD eller TV, så er opløsningen ikke ændret, dvs. du ser stadig på 576 linier opskaleret til 768 linier. Et TV med en god skalar kan dog gøre billedet bedre end det du har været vandt til indtil nu, så dét i sig selv kan sagtens gøre udslaget for om du vil flytte tættere på skærmen.

Dér hvor det virkelig begynder at rykke er hvis du fodrer skærmen med et signal der rent faktisk indeholder nok information til at fylde hele skærmarealet ud uden skalering (OK - måske fra 720p til 768). I dét tilfælde så kan du flytte så tæt på skærmen at du nærmest kan skelne hver enkelt pixel og stadig have super kvalitet.

Der har allerede været fælleskøb på kalibrering fra AV Precision. Den koster typisk 2500 kr.

FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 21:10

Oprindeligt skrevet af jaqup jaqup skrev:



Selve kalibreringen bliver den lavet "bag" bruger fladen, så evt børn eller en selv kan komme til at ødelægge den. Kan den evt. gemmes?

De fleste af justeringerne på et PX70 foretages i service-menuen, så du ikke umiddelbart kan overskrive dem. Der er dog et par enkelte detaljer, der skal justeres i bruger-menuen, f.eks. skarphed.

Oprindeligt skrevet af jaqup jaqup skrev:

Hvad koster det, og kunne man forestille sig et evt. fælleskøb???

Typisk 2500,- (det koster det hos mig og de fleste af mine konkurrenter). Der kørte et fælleskøb sidste sommer, et nyt er nok ikke umiddelbart realistisk - prisen er i forvejen sat ret aggressivt, til sammenligning ligger priserne i England typisk på 300 pund. Det er mere sandsynligt at jeg sætter prisen op generelt, end at jeg tilbyder et nyt fælleskøb.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Vær opmærksom på at afstanden til dit TV i høj grad afhænger af hvilken type materiale du vælger at vise. Et ringe TV signal på 576 liniers opløsning vil blive lidt bedre på et PX70, men der sker ikke mirakler mht. billedkvaliteten - signalet er stadig lavopløst og fyldt med fejl.

...og jeg er næppe den eneste der har bemærket at signalet - i hvert fald hos Stofa - bliver støt ringere som tiden går. Stationer der ellers tidligere generelt stod for ganske god billedkvalitet, er i dag meget pixellerede. Ekstremt irriterende, når nu de stadigt stigende størrelser på folks tv netop burde stille krav om det modsatte. Den positive side-effekt er at det kan booste introduktionen af HD, fordi SD er langt ringere end det behøvede at være... Opgaven bliver så at sørge for at HD forbliver HD, og ikke får samme behandling, så vi til sidst står med et "HD" signal der er så ringe at et ordentligt SD signal er bedre. Det er slet ikke så urealistisk et scenarie som man kunne tro.

Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 22:26
Helt enig.

Nu må vi bare være lidt optimistiske (naive, dumme og fatsvage som vi er), og krydse fingre og håbe på at de på de nye HD kanaler kan sende noget i en acceptabel kvalitet. Det er jo vanvittigt hvad selv de, her i landet, store kanaler kan slippe afsted med.

Så forleden Bad Boys på TV2 Film. Hold da helt ferie hvor det var en sløj fornøjelse. Så ud til at være en anelse stretched fra 4:3 til 16:9 og så har man sikkert cropped den lidt for at tage det værste i siderne. Det kan man da ikke byde folk!

Og det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at det er elendig kvalitet de viser os... Jeg ved absolut intet om hvordan hele TV-signals-processen foregår hos TV-udbyderne, men med alle de penge de tjener (undagen måske lige DR), så burde de vel kunne klare at smide en DVD i en United afspiller

Jeg kan hidse mig op over at jeg skal betale i dyre domme for at blive tvunget til at se på deres åndsvage reklamer, men SKAL de absolut alle sammen gå på kompromis med kvaliteten evig og altid? Dybt suk.

Og back on track: Gik selv fra Samsung LCD til Pio Plasma. Jeg så lyset, og som alle andre religiøse fanatikere vil jeg bare sige: Join us... or DIE!
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2008 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Den såkaldte test er heller ikke særlig repræsentativ de færreste vil vel tro en meningsmåling op til et valg hvor man havde spurgt 1000 personer i et stormagasin.

1000 personer er faktisk ofte det der bliver brugt i forbrugerundersøgelser. der står f.eks. kun 1000-1200 TV-meter bokse i Danmark og de 1200 repræsenterer hvad alle danske hustande ser.

Gallup bruger som rgel også ca. 1000 udvalgte i deres undersøgelser. Dog udvælges folk fra forskellige baggrunde og med forskellige (nøje udvalgte) profiler, hviklet man vel ikke præcist kan gøre i et stormagasin.

Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2008 kl. 11:21

Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

1000 personer er faktisk ofte det der bliver brugt i forbrugerundersøgelser. der står f.eks. kun 1000-1200 TV-meter bokse i Danmark og de 1200 repræsenterer hvad alle danske hustande ser.

Gallup bruger som rgel også ca. 1000 udvalgte i deres undersøgelser. Dog udvælges folk fra forskellige baggrunde og med forskellige (nøje udvalgte) profiler, hviklet man vel ikke præcist kan gøre i et stormagasin.

Jeg ved godt at man typisk bruger mellem 1000 og 2000 når der laves meningsmålinger. Men det er altså ikke tilfældige mennesker i et stormagasin. Men nøje udvalgte så det er et repræsentativt udsnit af befolkningen.

Min bror har et Medion LDC som han er/var vældig glad for. Indtil han så mit Pioneer, så kunne han godt se at der er en meget stor forskel.

En anden problemstilling er hvordan den såkaldte test er stillet op. Har men fortalt testpersonerne hvilke mærker de ser på og ikke mindst prisen.

Ens opfattelse af billedkvaliteten kan nemt påvirkes hvis man får prisen at vide.

Mange vi pege på et Panasonic frem for et Pioneer fordi Pioneer er så meget dyrere.

 

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2008 kl. 12:10

Det handler vel også i høj grad om omgivelserne undersøgelsen er udført under. Er den gennemført i et stormagasin under de normale lysforhold der findes disse steder, vil LCD'ens højere lysintensitet og de skæve prangende farver ofte virke mere tiltrækkende på den utrænede

Som vi har talt om så mange gange før - så vil den almindelige hr og fru jensen oftest ikke blive imponeret af et korrekt billede, men af et prangende billede med overstyrede farver og skarphed. Det er jo derfor der findes "supermarkedsindstillinger". Jo kraftigere den røde rose, den blå himmel og det grønne græs på skærmen er jo "flottere" er billedet - uanset om rosen, himlen og græsset så ser sådan ud i virkeligheden eller ej.

Ofte er det først når kunden har købt et af disse TV og har kigget på det i egne omgivelser hjemme et stykke tid - at de bliver opmærksomme på der er noget galt og det ser kunstigt ud - og mange gange måske først når de så besøger en bekendt der har noget bedre som ser mere korrekt ud.

Jeg kan kun sige at hver gang jeg står i Elgiganten eller lignende butikker og lytter til de kommentarer der kommer fra langt de fleste jævne borgere der kigger på fladskærme så græmmes jeg over hvad det er de imponeres af og over at folk vil bedrages.

Så en undersøgelse som denne gør intet andet for mig end bekræfte mine holdninger på dette punkt.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 19>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu