recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den ultimative NAS & UPnP boks?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDen ultimative NAS & UPnP boks?

 Besvar Besvar Side  <1 14151617>
Forfatter
Besked
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 22:55
De indbyggede mediaservere er ofte leveret af Mediabolic - og de når ikke Twonky til sokkeholderne. De er langsomme, de misser noget af den lagrede musik, de sluger NAS-RAM i rå mængder, de kan ikke skræddersyes til hvad du ønsker streamet - og de kan ikke håndtere store musiksamlinger.

Den indbyggede Mediabolic-server i min NAS (MSS+) havde ikke en chance i forhold til mine 15000 sange (døde hele tiden og lavede masser af fejl) - men Twonky finder selv den mindste tag-rettelse i en enkelt sang i løbet af få minutter. Men hvis du er tilfreds med din indbyggede server, så er den jo ikke længere. If it ain't broken don't fix it.

kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
kfkv Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 23:03
Twonky! Twonky! Twonky!
------

Mvh Kasper

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 23:12
kris,

Jeg kan se, at du også bruger MediaMonkey. Er det nødvendigt, når du har Twonky?

Jeg har lige købt en brugt CS406 og smidt nogle diske i, men nu skal jeg gøre op med mig selv, hvordan jeg får musik og film ud til Noxon 2 audio og VR558.
Jeg regner foreløbig med at bruge kissdx til film og TwonkyMusic til musik.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad der er det helt rigtige setup, så det er derfor, jeg er nysgerrig

Venligst
Søren
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 23:25
Ja, jeg kan se at 406'eren er Twonky-parat: http://twonkymedia.com/Products/TwonkyMedia/nas.html

Mediamonkey er i al sin enkelhed verdens i særklasse bedste musikmanager - og den er tilmed gratis i basisudgaven. For folk med store musiksamlinger (og små!) er den uundværlig. Det er stedse en gåde for mig, at nogen fortsat roder rundt med WMP, iTunes og hvad ved jeg - Mediamonkey er i særklasse det bedste stykke software, når man skal holde styr på sin musiksamling, redigere i tags, brænde cd'er, rippe cd'er. Tilmed er der er userforum så gigantisk, at man døgnet rundt - og lynhurtigt - kan få hjælp med det samme, hvis der er noget, man går i stå med. Men efter bare en uges brug er man meget godt med.  Version 3.0 er lige på trapperne i øvrigt - den testes pt. af  brugere verden over (programmet er forlængst downloadet over 1 mill. gange).

Men en server er der ikke tale om - Twonky er en server. Og Twonky kan ikke bruges til at redigere/styre din musiksamling. Twonky kan bare sørge for, at din lagrede musik EFFEKTIVT (og film/billeder) når fra NAS/PC og hen til en klient, Noxon fx.

Håber det afklarede sagen lidt.

kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:


Håber det afklarede sagen lidt.

kris

Tak skal du have, kris!
Ja, det anede mig, at jeg skulle af med min iTunes

Men det lader jo til, at jeg ikke må lade være med at kigge lidt på MediaMonkey.

Vi samler vores musik i familien, så alt kan afspilles fra Noxon'en, men det bliver nok ikke til mere end ca. 3000 numre.
Kan i øvrigt oplyse, at nu kan Noxon 2 audio også spille AAC-filer med den seneste fimwareupdate

Venligst
Søren


Redigeret af Breddam - 07-August-2007 kl. 23:45
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 23:53
Ja, min næste klient skal også være en Noxon. Min SLA har ellers været fremragende, men Noxon2audio/iRadio har lidt ekstra features, så ældste datter får SLA'en - så napper jeg en Noxon næste gang... (herligt, at man kan streame til flere klienter på samme tid - kun streaming af det SAMME nummer på samme tid kan vist skabe lidt mudder - men den situation er godt nok usandsynlig).

Mediamonkey kan i øvrigt også - hamrende hurtigt - smide musik på din MP3-spiller - blot til info. Det tager to min. at downloade programmet - af sted med dig. Og igen: Userforummet er det mest hjælpsomme og vidende jeg har oplevet i nørd-space...

kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2007 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

(...) - kun streaming af det SAMME nummer på samme tid kan vist skabe lidt mudder - men den situation er godt nok usandsynlig).


Det kan vel kun have noget at gøre med læsehastigheden på NAS'en (?)

Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Ja, min næste klient skal også være en Noxon.


Uuuh, jeg har kigget så længe, at Noxon åbenbart har nået at få en update i mellemtiden. Det er jeg jo glad for, for alternativerne var ret dyre: Teac og Sqeezebox. Noxon virker meget gunstig i pris

Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:


Mediamonkey kan i øvrigt også - hamrende hurtigt - smide musik på din MP3-spiller - blot til info. Det tager to min. at downloade programmet - af sted med dig. Og igen: Userforummet er det mest hjælpsomme og vidende jeg har oplevet i nørd-space...

kris


kris, kris Jeg HAR købt dine argumenter! Jeg tror jeg prøver i morgen...
Det virker, som om man skal glæde sig

Venligst
Søren
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2007 kl. 00:29
Teac er også laber - og stadig eneste klient derude der kan vise coveret i displayet og som tilmed er trådløs - lige til sofabordet... pokkers, at den stadig er eneste klient med disse super egenskaber.

Squeezebox er en historie for sig - de audiofile foretrækker denne, da den kan afspille lossless (ukomprimeret digital musik). Men den er IKKE UPnP og kan derfor ikke funke med Twonky. Man er tvangsindlagt til klemmeboksens Slimserver, som er noget besværlig at installere på en NAS - blot til info.

kris 
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
kappel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Juli-2007
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2007 kl. 00:51

Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Teac er også laber - og stadig eneste klient derude der kan vise coveret i displayet og som tilmed er trådløs - lige til sofabordet... pokkers, at den stadig er eneste klient med disse super egenskaber.

Squeezebox er en historie for sig - de audiofile foretrækker denne, da den kan afspille lossless (ukomprimeret digital musik). Men den er IKKE UPnP og kan derfor ikke funke med Twonky. Man er tvangsindlagt til klemmeboksens Slimserver, som er noget besværlig at installere på en NAS - blot til info.

kris 

Sonos har vel også egenskaben med at vise cover.
Men Sonos understøtter dog heller ikke UPNP.

Spørgsmål - Nogle der om Sonos har planer om at understøtte UPNP i fremtiden?

Mht. NAS, så er jeg ikke i tvivl om at den bedste 2bay nas er den nye qnap ts-209 - glæder mig til den kommer til dk.

Kappel

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2007 kl. 00:54
ups - glemte lige sonos. og nej - de har INGEN UPnP-planer. det mailede jeg med dem om for et halvt års tid siden...

og ja - den dag min mss+ står af skifter jeg til qnap. jeg er dog meget tilfreds med min mss+ (der ikke laves mere).

kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2007 kl. 13:16
hummelmose havde en Teac til salg før sommerferien for 750kr, men den var desværre væk, da jeg endelig fik fingeren ud for et par dage siden

Jeg er helt enig i Jeres vurdering af Sqeezebox og Sonos, men trods deres unikke visuelle design var det tekniske design ikke et plus i min bog, da jeg holdt dem op imod deres prisskilte

OK, CS406 kan godt køre Slimserver, men vi skal være seks klienter på, og så skal der jo køre Twonky på den -  jeg gør jo, hvad I siger

@ kris: Nu har jeg lige hentet og installeret MediaMonkey, og alt går derudaf. Lidt malurt i bægeret er der dog: Den kan ikke hente podcasts Det er jeg dog ved af finde en løsning på : Juice  (hjulpet mm's forum)
Den er lige ved at hente feriens podcasts nu.

Nu skal jeg bare finde ud af, hvordan jeg får masseimporteret album art... Det lader til, at man kun kan gøre det pr. skive.

Venligst
Søren
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2007 kl. 14:00

Selvfølgelig kan du også masseimportere album art - MM er som sagt unik - den kan alt med musik. Og fokussen på MUSIK er dens store styrke - ikke noget med film, feriefotos, radio - og åbenbart heller ikke podcast. Måske dette dog kommer med i 3.0'eren? Det forhold at MM heller ikke er sovset ind i grafiske lækkerheder, gør den også hamrende stabil og effektiv. Den går ikke ned i tide og utide - den VIRKER. 

Jeg har tidligere skrevet om den lirede feature her, hvis man vil masse-tagge albumart helt automatisk i MM (trixmotos mange scripts er meget imponerende):

"Et lille MediaMonkey-tip: Programmesteren trixmoto har lavet et script, som finder covers og tagger dem efterfølgende i MediaMonkey – alt er automatiseret.
Download det her: http://trixmoto.net/mm/scripts.php?id=1

Klik på Batch Art Finder og gem på harddisken (lad være med at klikke direkte på ”kør” – det kan vist få programmet til at drille). Dobbeltklik så på ikonet på desktoppen og følg installations-anvisningerne – det tager 15 sekunder. Så er det installeret.

Åbn så MediaMonkey og find scripts under Tools (næst-nederst). Her ligger nu Batch Art Finder – aktiver den. Og vupti – scriptet går i gang med at tjekke hele din samling for manglende covers op mod google. Når programmet er færdig kommer en lang liste med de covers, programmet har fundet, og man kan så hakke af, hvad man ønsker programmet skal tagge (for alle covers er trods alt ikke korrekte!). Man kan i øvrigt også vælge andre søgemaskiner end google – men det ser du selv – google er bare default.

kris

PS: Jeg får en fejlmeddelelse efter et stykke tid, men tagningen gik fint alligevel.



Redigeret af kris - 08-August-2007 kl. 14:01
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 14151617>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu