recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Det der med størrelsen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDet der med størrelsen

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TimBrandt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Det der med størrelsen
    Sendt: 01-Februar-2006 kl. 05:37
Jeg overhørte forleden dag en sælger i El-Giganten (eller var det Fona eller Merlin), som pointerede overfor en kunde at et 32" LCD TV svarede til et 34" CRT-TV (almindeligt tv). Jeg kan huske at man også ved TFT-skærme til computeren brugte samme teori, men jeg fandt aldrig ud af om det var sandt. Anyone ?
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2006 kl. 06:44
Ja - hvis jeg f.eks. skulle skifte mit 28" CRT ud med en (16:9) fladskærm, så skulle jeg have et 32" for at få samme billedhøjde - det har selvfølgelig dels noget at gøre med skiftet fra 4:3 til 16:9 billede, men det har også noget at gøre med at diagonalmålet på et CRT går ind bag rammen og det gør det ikke på en fladskærm.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
TimBrandt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2006 kl. 06:47

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ja - hvis jeg f.eks. skulle skifte mit 28" CRT ud med en (16:9) fladskærm, så skulle jeg have et 32" for at få samme billedhøjde - det har selvfølgelig dels noget at gøre med skiftet fra 4:3 til 16:9 billede, men det har også noget at gøre med at diagonalmålet på et CRT går ind bag rammen og det gør det ikke på en fladskærm.

Det var nu mere at det skulle være forskel på f.eks. et 32" widescreen når man sammenligner CRT mod LDC (altså 2 tv i samme tomme og format).

Til top
stigc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 447
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2006 kl. 07:28

Oprindeligt skrevet af TimBrandt TimBrandt skrev:

Jeg overhørte forleden dag en sælger i El-Giganten (eller var det Fona eller Merlin), som pointerede overfor en kunde at et 32" LCD TV svarede til et 34" CRT-TV (almindeligt tv). Jeg kan huske at man også ved TFT-skærme til computeren brugte samme teori, men jeg fandt aldrig ud af om det var sandt. Anyone ?

Om sælgeren har ret med hensyn til målene skal jeg lade være usagt, men han har ret, og årsagen er den enkle, at på et crt tv, der angiver man billedrørets størrelse, men den yderste del kan ikke bruges, og er ofte gemt bag forrammen, mens man på LCD, angiver selve panelets størrelse, og hele panellet kan jo bruges til at vise billed på.

Stig

Blot min ringe mening !
Til top
TimBrandt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2006 kl. 15:41

Oprindeligt skrevet af stigc stigc skrev:


Om sælgeren har ret med hensyn til målene skal jeg lade være usagt, men han har ret, og årsagen er den enkle, at på et crt tv, der angiver man billedrørets størrelse, men den yderste del kan ikke bruges, og er ofte gemt bag forrammen, mens man på LCD, angiver selve panelets størrelse, og hele panellet kan jo bruges til at vise billed på.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaah.... set DET giver lige god og perfekt mening :) Cool.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu