recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitale kopier og kulturministeren
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigitale kopier og kulturministeren

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Emne: Digitale kopier og kulturministeren
    Sendt: 03-Juni-2009 kl. 16:43
Som alle andre med et mediacenter er jeg rimelig frustreret over ikke at kunne smide mine KØBTE dvd'er over på min NAS uden at blive betragtet som kriminel.

Derfor skrev jeg for et stykke tid siden til kulturministeren for at høre hendes forklaring på lovgivningen som den er nu, og om hun havde tænkt sig at ændre lovgivningen.

Min henvendelse kan læses her:

Åbent brev til kulturministeren: Jeg bryder loven, digitale kopier af købte dvd'er til eget brug

I dag kom hendes "svar" så.

Det bestod af endnu en opremsning af reglerne og hun har ikke svaret på et eneste af mine konkrete spørgsmål.

Hendes svar kan læses her:

BREAKING Digitale kopier: Svar fra kulturministeren


Jeg regner med at skrive til hende igen for at rykke hende for nogle konkrete svar.

Desuden, som jeg skrev i min henvendelse til hende, melder jeg mig nu til antipiratgruppen for at få afprøvet lovgivningen og for at få endnu mere spot på sagen.

Det kan simpelthen ikke være rigtigt at man som forbruger ikke må have fuld råderet over et produkt. Et produkt som ikke forlader hjemmets 4 vægge!

Skal man som forbruger ikke have lov til at bestemme over et købt produkt så længe dette ikke forlader hjemmet?

Hvad er jeres holdning?

Edtwodth
enfrustreretforbruger.dk
twitter.com/frustreret

Ps. Jeg tager dybt afstand til piratkopiering. Bare lige for at få det på plads ;)


Redigeret af edtwodth - 03-Juni-2009 kl. 17:01
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 17:20
Det er et rigtig godt brev du har skrevet, tror dog ikke du opnår meget. Ikke fordi det ikke er godt nok, men fordi vores kulturminister ikke kan/magter/vil/tør gøre noget efter min mening.
Du kan jo selv se det fine svar.. En masse fine ord, men INTET indhold.

Ville være dejligt hvis HELE lovgivningen blev opdateret, da den er langt bagefter dagligdags situationer.

Som du skriver er der flere og flere hindringer og de hindringer går kun ud over dem der køber originalt, mens dem der henter piratkopier ikke har særligt store problemer. Det gør næsten piratkopiering til en nødvendighed nogle gange.


Nedenstående siger vist alt om hvor lidt de kender til området.

Folketinget har ifm. en ændring af ophavsretsloven i 2006 taget stilling til, om der var behov for at indføre en ret til at omgå en kopispærring med henblik på at fremstille et begrænset antal kopier til personlig brug.

Et flertal i Folketinget vurderede, at dette hverken var muligt, nødvendigt eller hensigtsmæssigt.



Redigeret af bibihest - 03-Juni-2009 kl. 17:23
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Det bestod af endnu en opremsning af reglerne og hun har ikke svaret på et eneste af mine konkrete spørgsmål.


Ja, hvad havde du ventet?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ja, hvad havde du ventet?


Har før skrevet til ministre og de fleste af dem har da i det mindste svaret på de konkrete spørgsmål ;)
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 17:32
I hendes svar til mig skriver hun bl.a. følgende:

Jeg kan i øvrigt oplyse, at langt den overvejende del af cd’erne på markedet sælges uden kopispær-ringer

Ja fint nok, men hvorfor kan dette så ikke ske ved dvd'er også?

Jeg ved godt, det er filmbranchen, man så skal henvende sig til, men da disse åbenbart ikke er interesseret i en sådan løsning, må politikerne skride ind med hammeren og ændre lovgivningen, hvis branchen ikke kan forstå det.

Og det mest komiske er at kulturministeriet selv skriver på infokiosk.dk:

Det skal således understreges, at det fortsat er lovligt at tage kopier af bl.a. cd’er og dvd-film til personlig brug inden for en husstand. Kopier, der er fremstillet lovligt før lovens ikrafttræden, forbliver lovlige. Hvis der er en kopispærring, må man imidlertid ikke omgå denne for at fremstille kopien, men det forventes, at kopispærringer i fremtiden indrettes på en sådan måde, at det er muligt at tage en eller flere kopier til personlig brug; dette er i hvert fald intentionen med loven.

Dette blev skrevet i 2002!

Altså var intentionen med loven at det skulle være muligt at tage en kopi, men fordi filmbranchen og politikerne er oldnordiske, er dette ikke sket.

Det er derfor loven skal ændres!


Redigeret af edtwodth - 03-Juni-2009 kl. 17:33
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ja, hvad havde du ventet?


Har før skrevet til ministre og de fleste af dem har da i det mindste svaret på de konkrete spørgsmål ;)


Du skulle have spurgt hende hvordan man kopierer møbeldesign uden at blive knaldet i retten. Det har hun en vis erfaring med...

Egentlig synes jeg at der svares mere præcist end normalt fra KUMs side, hvilket nok skyldes at du har fået en politiker til at stille det som §20 spørgsmål. Loven er tåbelig, men som sådan klar nok: du må ikke kopiere DVD film med kopibeskyttelse.

På den anden side... hvis du trækker gardinerne for og gør det alligevel, sker der ikke en pind.


Redigeret af JesperLund - 03-Juni-2009 kl. 17:36
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:



På den anden side... hvis du trækker gardinerne for og gør det alligevel, sker der ikke en pind.


Rigtigt nok og det gør han også, men det er stadig ulovligt.

Det er jo lidt som at køre for stærkt når der ikke er andre på vejene. Vi gør det alle og der sker ikke noget ved det, men det er stadig ulovligt


Redigeret af bibihest - 03-Juni-2009 kl. 17:41
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Du skulle have spurgt hende hvordan man kopierer møbeldesign uden at blive knaldet i retten. Det har hun en vis erfaring med...

Egentlig synes jeg at der svares mere præcist end normalt fra KUMs side, hvilket nok skyldes at du har fået en politiker til at stille det som §20 spørgsmål. Loven er tåbelig, men som sådan klar nok: du må ikke kopiere DVD film med kopibeskyttelse.

På den anden side... hvis du trækker gardinerne for og gør det alligevel, sker der ikke en pind.


Ha ha , jeg har godt set det med ministeren og ophavsret Men tænkte det nok ikke var den bedste indledning på et brev
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Ha ha , jeg har godt set det med ministeren og ophavsret Men tænkte det nok ikke var den bedste indledning på et brev


Det ved jeg da ikke...

     Kære Pirat-Carina,
     Hvorfor må jeg ikke kopiere mine egne DVD film [....].

Den vil gå rent ind.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Ha ha , jeg har godt set det med ministeren og ophavsret Men tænkte det nok ikke var den bedste indledning på et brev


Det ved jeg da ikke...

     Kære Pirat-Carina,
     Hvorfor må jeg ikke kopiere mine egne DVD film [....].

Den vil gå rent ind.

Hehe, "Hvorfor må jeg ikke kopiere mine egne DVD film [....]" der er fordi at det er forbudt
Til top
Business101 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 20:48
med henvisning til følgende vil det være utroligt simpelt at gøre det lovligt:

"I det omfang det er nødvendigt at omgå en kopispærring for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd i privatsfæren, vil dette dermed ikke være omfattet af forbuddet."

som jeg læser dette betyder det at hvis du fjerner drevet fra mediecentret efter du har overført kopien så vil det ikke være ulovligt at overføre det til netværket.

eller som jeg der ligger mine dvder på en homeserver og efterfølgende udbygger mit netværk med popcorn maskiner...... det må være HELT lovligt!!
Panasonic TH-42PX70EA, Onkyo TX-SR605, KEF KHT5005.1

KEF KHT2005.2

Dreambox dm500-s, Popcorn Hour

Windows Home Server

SB3 og Squeezebox Duet





Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 21:00

Oprindeligt skrevet af Business101 Business101 skrev:

med henvisning til følgende vil det være utroligt simpelt at gøre det lovligt:

"I det omfang det er nødvendigt at omgå en kopispærring for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd i privatsfæren, vil dette dermed ikke være omfattet af forbuddet."

som jeg læser dette betyder det at hvis du fjerner drevet fra mediecentret efter du har overført kopien så vil det ikke være ulovligt at overføre det til netværket.

eller som jeg der ligger mine dvder på en homeserver og efterfølgende udbygger mit netværk med popcorn maskiner...... det må være HELT lovligt!!

Ja, for at se dem, men du må ikke havde dem på hdd´en bagefter.  Du behøver heller ikke fjerne drevet. Fordi du har et dvd drev i maskinen, er det jo ikke sikkert du har købt program til at afspille dem. Ergo må du vel gerne omgå kopi-sikringen for SE filmen, men du kan ikke bare fylde serveren op med film.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu