recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitale kopier og kulturministeren
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigitale kopier og kulturministeren

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
maagren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 189
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 18:03

Hverken Infosoc direktivet eller ophavsretsloven indeholder efter ordlyden nogen mulighed for at komme uden om det absolutte forbud mod omgåelse af kopibeskyttelse.

Opfattelsen hos Kulturministeriet og et flertal i folketinget ifm. vedtagelsen af ændringerne til ophavsretsloven var så bare, at hvis omgåelsen er en nødvendighed for at kunne se filmen/høre musikken er det ikke omfattet af forbudet (som andre også har skrevet).

Af samme grund er det også noget småt med fortolkningsbidrag fra direktivet, og nødvendighedskriteriet blev i øvrigt ikke uddybet meget yderligere.

Sagen om dvd-Jon i Norge (afspilning i Linux) gav lidt af svaret.

Og kan de så få fjernet de kopisikringer og i øvrigt få ændret loven!

Onkyo 875 I PS4 I Sony 46hx920 I Oppo BDP-103 I B&W DM683 I QED kabler
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Nu er det jo lige værd at bemærke at det er ikke er danske politikere der har lavet Infosoc Direktivet - det er et centralt styret EU direktiv, som efterfølgende er blevet indført i de enkelte landes lovgivning.


Man kunne formentlig godt have undtaget privat kopiering, således at forbuddet mod at omgå effektive tekniske foranstaltninger kun ville gælde for handlinger som i øvrigt var forbudt efter ophavsretsloven (kopiering til andre eksempelvis).

Så kan man selvfølgelig sige... hvad skal man så med forbuddet? Korrekt, men det gælder også den nuværende udgave, da man ikke kan kontrollere hvad vi laver i vores private hjem. Den multinationale indholdsindustri's (Hollywood & friends) ide med forbuddet har hele tiden været noget andet, nemlig at kunne kontrollere hvordan vi afspiller/læser digitale værker. Altså forbud mod at omgå regionskoder, afspille med VLC, etc. Det lykkedes heldigvis ikke for dem i Danmark.

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Så vidt jeg husker var Brian Mikkelsen (som jo var kulturminister da den blev indført) ret stærkt imod loven i den udformning den har [...]


Det tvivler jeg på. Brian er indholdsindustriens mand, ikke forbrugernes.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
maagren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 189
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 18:35

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Man kunne formentlig godt have undtaget privat kopiering, således at forbuddet mod at omgå effektive tekniske foranstaltninger kun ville gælde for handlinger som i øvrigt var forbudt efter ophavsretsloven (kopiering til andre eksempelvis).


Ja, men det ville så ikke have harmoneret med forbudet i direktivet.

Et mindretal i folketinget fremsatte faktisk forslag om at skrive ind, at brugere havde ret til at omgå spærringen med henblik på sædvanlige brugshandlinger. Hvad det så end er.

Onkyo 875 I PS4 I Sony 46hx920 I Oppo BDP-103 I B&W DM683 I QED kabler
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Så vidt jeg husker var Brian Mikkelsen (som jo var kulturminister da den blev indført) ret stærkt imod loven i den udformning den har [...]


Det tvivler jeg på. Brian er indholdsindustriens mand, ikke forbrugernes.
Sorry - det var reglerne om parallelimport, ikke kopisikring han var uenig i. Se dette link, der iøvrigt også uddyber en del omkring intentionerne bag direktivet.

http://www.kum.dk/sw5485.asp
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Så vidt jeg husker var Brian Mikkelsen (som jo var kulturminister da den blev indført) ret stærkt imod loven i den udformning den har [...]


Det tvivler jeg på. Brian er indholdsindustriens mand, ikke forbrugernes.
Sorry - det var reglerne om parallelimport, ikke kopisikring han var uenig i. Se dette link, der iøvrigt også uddyber en del omkring intentionerne bag direktivet.

http://www.kum.dk/sw5485.asp


Hvis du en dag har lidt tid til overs, så prøv at sammenholde Johan Schlüters forsikringer fra dengang (under lovbehandlingen) om hvad forbuddet skulle bruges til kontra hvordan det rent faktisk er blevet brugt i de senere år af samme Johan Schlüter, specielt sagerne mod Laserdisken.

Laserdisken skriver også lidt om det på deres webside..

Vi kan også tage dit link, og citere: "Når det gælder specialimport – dvs. tilfælde, hvor der ikke i forvejen findes en dansk distributør – mener jeg ikke, at de nye regler vil få nævneværdig betydning i praksis."

Det er simpelthen løgn!!

I øvrigt husker jeg ikke Brian som værende specielt aktiv i bestræbelserne på at få lavet denne tåbelighed om i EU regi...


Redigeret af JesperLund - 17-Juni-2009 kl. 18:51
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu