recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY projekt: Transportabel Jukebox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDIY projekt: Transportabel Jukebox

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2011 kl. 13:29
Igår kom der lidt grej ind af døren (eller op ad døren, for GLS havde bare efterladt det til mig mens jeg ikke var hjemme).
Et lille udpluk af de herlige sager:


Har desværre ikke tid til at rode med det i dag (noget med en familiefødselsdag, bah Smile), men imorgen bliver det igen værkstedstid og forhåbentligt render jeg ikke ind i alt for store problemer, så man kan begynde at fornemme hvordan slutresultatet bliver.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 23:18
Update 2:

Kassen saves over og lukkelister saves til


Det blev ikke til så meget som håbet, da jeg gik lidt ned på udstyr i dag. Den popnittetang som jeg godtroende havde købt i Silvan viste sig ikke at være verdens bedste. Efter halvanden nitte i et stykker testtræ sprang den simpelthen fra hinanden.
Det resulterede i at jeg endte med at nøjes med at få savet lukkelisterne til, men uden at sætte dem fast. Desværre nåede jeg ikke mere.
Der skal lige læses lidt mere op på brugen af popnitter og evt. kigges på noget bedre værktøj.

Der er ikke så mange billeder undervejs.
Her er et efter at kassen er savet over, så der nu var både bund og låg. Her er kun bunden vist:


Her er låget, med lukkelisterne. Der er både lister til låg og bund sat på, for at måle om de passede. Der er også savet hul til den ene halvdel af butterfly-låsene, som er sat på for at illustrere hvordan det kommer til at se ud:


Her er så kassen samlet, med bund, låg, lukkelister og den øverste del af butterfly-låsene. Nu begynder man at kunne fornemme det færdige resultat, selvom de jo ikke er nittet fast endnu:


Som det ses er låget blevet en smule ridset i malingen. Dette har været svært at undgå og en af de ting jeg har lært af dette projekt allerede: Laver man en flightcase der skal være sort, så skal man købe krydsfiner der er coated til dette, da det giver en bedre finish samt også holder bedre til slitage.
Forhåbentligt får jeg snart tid til at save huller ud til alle butterflylåsene, samt får skåret kantlister til. Og så lærer jeg forhåbentligt også hvordan man arbejder med popnitter Embarrassed


Redigeret af jonaskp - 10-April-2011 kl. 23:18
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 01:45
Puha, jeg får helt ondt i hænderne igen bare ved tanken om popnitter Wacko - kan godt anbefale at låne/leje en tang til trykluft/el.
 
Angående ridser i sort maling, kan du overveje om en gang sort gulv linoleum/vinyl kan presses ind under lukkelisterne.

Redigeret af michael9000 - 11-April-2011 kl. 01:45
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 11:31
Lukkelister og beslag sættes fast:

Næste etape er fuldført. Lukkelisterne var målt og savet til, så nu var det "bare" at sætte dem fast med nitter. Det var dog ikke så nemt som det lyder, da der jo også lige skal bores huller til nitterne i både lister og trækasse, så det tog lige en helvedes tid.
Inden min første popnittetang gik i stykker, nåede den dog at give et indtryk af at det ville blive et helvedes arbejde.
Så jeg indkøbte sådan et monstrum her:

En trykluft kompressor fra Einhell, købt i Silvan. Pris: 599,95 (som jeg så fik til 499,- fordi den var pakket ud af kassen - Kaching!) samt 10 m slange til 150,-
Dertil popnitte (Blindnitte) trykluft pistol købt hos Harald Nyborg til 798,-
I alt godt 1.550 kr.
Og allerede i går var de tjent hjem i forhold til besparet besvær, sved og tårer over at skulle bruge en manuel tang. Det er simpelthen en fantastisk opfindelse, og hvis der nogensinde er nogen der skal popnitte i samme stil, så vil jeg klart anbefale det.
Igår nåede jeg at skyde godt 70 nitter (svarende nok til ca. halvdelen af hvad der skal nittes i alt), og det tager, med den her pistol nok 3 sekunder per nitte inkl. isætning - og jeg har ikke ondt i hænderne i dag.
Jeg overvejede at leje, men lejning af pistolen koster 300 kr om dagen der hvor jeg kunne finde og da jeg skulle bruge den i wekeenden, tager de vel leje for fre-man = 4 dage - og så har jeg allerede brugt de penge som jeg har givet i indkøb.
Det var desuden skideskægt Smile. Det føltes og lød lidt ligesom at skyde med trykluftgevær i tivoli.

Samtidigt kan kompressoren jo også også bruges til sømpistoler, sprøjtemaling, trykluft rensning mm. så den skal nok blive brugt på et andet tidspunkt også


Anyway, videre med kassen. Her er der savet hul ud til butterfly låsen i både låg og bund. Det blev målt meget nøje, savet meget præcist hvorefter der alligevel skulle files lidt før det passede helt.


Og ja, jeg har boret hullerne til lukkelisten lidt skævt, men fuck nu det. Man må også gerne kunne se at det er hjemmelavet LOL.

Så skal der Popnittes - Muahahaha!

Jeg valgte at sætte alle popnitterne i hullerne, da det umiddelbart virkede nemmere end at sætte dem i pistolen og så sætte dem i hullet. Det gik også ganske fint.
Jeg startede dog ellers - i sidste weekend - med at have lidt problemer med nitterne. Jeg testede dem for at se hvordan de fungerede (og fandt ud af at tangen var no-go, hvilket var grunden til at jeg upgradede mit udstyr i løbet af ugen), men kunne ikke helt gennemskue det. Mit indtryk af popnitter er at de trækker sig sammen og "lukker" på bagsiden af de ting man nitter sammen, så der ligesom dannes en skive. Dette er også tilfældet ved normale nitter, men nu har jeg jo ikke købt normale nitter!
Dem jeg har købt (efter læsen og anbefalen hos Discosupport) er en type specielle nitter de kalder "woodgrip"-nitter - specielt beregnet til at nitte ting som disse fast i krydsfiner. Disse nitter trækker sig også sammen, men istedet for at lukke på bagsiden, så udvider de sig inde i træet. Hvor en normal nitte har 1 "buk" (det på bagsiden), så har woodgrip-nitterne 3 buk, der udvider sig til 3 buler inde i træet. Dette gør at de får fat i de forskellige lag i træet, og samtidigt har man ikke en nitte på indersiden der kan ridse ens grej - skidesmart og det holder også godt.
Efter at jeg havde fået dette forklaret på telefon af Gert fra Discosupport.dk, så var jeg lidt bedre forberedt på hvordan de fungerede.
Det er også værd at bemærke at fordi nitterne trækker sig sammen, så gør det ikke noget at hullerne er måske lidt skæve (som en del af mine). Dette gjorde at nitten ikke lagde sig plant med skinnen da jeg satte den på. Samme øjeblik som jeg trykkede på pistolen, hev den sig ind på plads og sad perfekt, så det har altså ikke nogen betydning.

Her afmåles vinkellisterne til kanterne - igen MEGET præcist (eller noget). Hjørnerne bliver dækket af et kuglehjørne, så det gør ikke noget at de ikke sidder milimeterpræcist op ad hinanden - gudskelov for det!


Planen var at det skulle måles så præcist at det ikke gjorde nogen forskel om man vendte låget den ene eller den anden vej, men det gik alligevel lidt galt. Det betyder hvis man vender låget forkert, så er der lidt mellemrum mellem nogle skinnerne der gør at låsene ikke kan lukkes. Jeg skal lige have fundet på en smart måde at markere hvordan låget skal vende, uden at det bliver skidegrimt.

Til sidste et mock-up af hvordan det sådan ca. kommer til at se ud når det hele er samlet. Det tog lidt længere tid end beregnet at popnitte, men det var mere pga. boring af huller og afmåling til Butterfly-låsene mm. end selve processen med at popnitte, for det gik som sagt pænt stærkt.



Nu har kassen taget så meget form at min kæreste sagde: "Nåh, det er sådan det skal se ud" LOL.
Det udvendige er stortset også færdigt. Listerne er skåret til og de skal "bare" nittes fast (inkl. boring af huller). Så skal kuglehjørnerne nittes fast og det samme skal håndtaget.
Herefter kan jeg gå igang med "det sjove" - nemlig elektronikken indeni.

Jeg har fået arbejdet lidt videre med planen til hvordan jeg skal holde skærmen oprejst (og nej, det indbefatter ikke at der som skrivebordsbaggrund er billeder af halvnøgne damer), men det er ikke testet og afprøvet endnu.

Jeg når desværre nok ikke noget i påsken, men håber dog på at jeg snart kan blive færdig da jeg har en plan om at skulle bruge den i midten af maj måned - som ligepludseligt nærmer sig med hastige skridt...


Redigeret af jonaskp - 17-April-2011 kl. 11:32
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Puha, jeg får helt ondt i hænderne igen bare ved tanken om popnitter Wacko - kan godt anbefale at låne/leje en tang til trykluft/el.
 
Angående ridser i sort maling, kan du overveje om en gang sort gulv linoleum/vinyl kan presses ind under lukkelisterne.
Tak for anbefalingen. Som du kan se fik jeg ret tidligt selv samme ide, så det blev løst. Og jeg er glad for at jeg ikke forsøgte at stå med en manuel popnittetang. Udover at det havde været hårdt ad helvede til så har jeg også en teori om at det ikke var blevet ligeså pænt. Jeg tænker lidt at fordi at pistolen trækker nitten i et tag, så lukker den rigtigt sammen, hvor at med tangen så trækker man af flere omgange, hvilket måske gør at den ikke på samme måde "trækker sig sammen" og fx. løser de issues jeg havde med at have boret lidt skæve huller. Men det er bare en tanke.

Jeg havde overvejet om jeg skulle gøre noget ved malingen, men besluttede at dropper det. Det gør ikke noget at den får lidt ridser, og det hjælper også på det når der kommer kuglehjørner på så den ikke står direkte på malingen.
Men næste gang (hvis der bliver en næste gang) så bygger jeg helt sikker med krydsfiner der er belagt med phenol (eller hvad det nu hedder).
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 00:58
Det var så lidt.
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg har fået arbejdet lidt videre med planen til hvordan jeg skal holde skærmen oprejst (og nej, det indbefatter ikke at der som skrivebordsbaggrund er billeder af halvnøgne damer), men det er ikke testet og afprøvet endnu.
 
Det kunne ellers se ski'e godt ud hvis der stod et par letklædte damer og holdte skærmen Tongue men de bliver nok lidt svære at implementere i flightcasen Wink
 
 
 
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 00:59
PS. Køb 4 gummifødder til at sætte under bunden så den ikke skrider rundt på bordet
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 08:58
Jeg er 2 skridt foran - er allerede gjort Wink.
Jeg havde oprindeligt købt 4 stk. som nok er lige en tand for lave. Når kuglehjørnerne kommer på, så kan fødderne vist ikke nå bordet, så måtte købe 4 i en større størrelse også.
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 785
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 19:54
Det ser spændende ud, følger opmærksomt med Smile
Til top
KenneK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 13:41
det ser godt ud. er du ved at være færdig med den??
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 16:11
Nej desværre ikke. Manglede nogle stumper, som jeg ikke havde fået bestilt sidst, så de skal lige leveres før jeg kan komme videre. Men det eneste der mangler på at færdiggøre selve kassen er sådan set vinkellisterne til kanterne, kuglehjørnerne og så at sætte håndtaget fast.
Herefter er det alt indmaden der skal ordnes, hvilket dog nok ikke er så slemt igen. Det er lidt nemmere at arbejde med, da det ikke kræver at skulle bruge en masse udendørsplads (som når jeg har savet og boret), så det derfor bare kan stå fremme indendørs så det kan laves lidt ad gangen. Håber på at have den klar i starten af maj.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 21:31
Kassen færdiglavet (udvendigt):

Så er der sgu sket noget. Yderkassen er nu helt færdig, så det "eneste" der mangler nu er elektronikken indvendigt.
Synes selv at den er blevet ret flot og på afstand ser den sgu ret prof ud. Det er kun når man kommer tæt på at man kan se at nogle af beslagene sidder lidt skævt og at nitterne ikke altid er helt overfor hinanden - men fuck nu det, jeg har selv lavet den! Big smile.
Først et billede af det færdige resultat:

Desværre ikke i dagslys, da jeg ikke nåede at tage billeder af den udenfor, men det ser da alligevel ganske pænt ud.
Det der er lavet i dag er at få sat alle vinkellisterne på kanterne, 8 stk. kuglehjørner på hjørnerne samt 8 stk. vinkelbeslag i hjørnerne af lukkelisterne - de ses lige til venstre og højre for butterfly-låsene på billedet ovenover.
Antal nitter i alt: 172 stk.
Som der som sagt lige skal bores huller til først - HOLY CRAP! Nogen gange tager ting lige lidt længere tid end man forventer. "Der skal jo bare lige sættes nogle lister og nogle kuglehjørner på"... Confused
Men nu er den samlet.

Indvendig fik jeg også lavet lidt, da jeg fik tilpasset den "bund" der skal ligge mellem skærm og computerhardware så den passer ned i kassen - den var jo selvfølgeligt afmålt til de præcise mål på kassen. Og fjols som jeg er, så havde jeg jo ikke tænkt over at når jeg sætter lukkelisterne på (de sættes udover træet) så bliver hullet lige 2-3 mm mindre på hver side Embarrassed. Så der skulle lige saves og høvles lidt, men det lykkedes.
Der skal jo noget til at holde bunden, og til det er der brugt nogle træklodser jeg havde liggende. 9,5cm i højden, hvilket er lige præcis nok (efter hvad jeg har målt) så nu håber jeg det passer.
Det ser såden her ud nede i kassen:

Der er to i toppen, for det er bare til hjørnerne. Grunden til at der er en lang klods i bunden er ganske udspekuleret (synes jeg selv). Lige nu er håndtaget i bunden (altså sammen med den lang klods). Klodsen er sat fast med 4 skruer, så sidder fast i håndtaget (istedet for nitter i 4 af hullerne). Bunden skrues fast i klodsen, og skærmbeslagene skrues fast i bunden (og klodsen om muligt).
Det betyder at når jeg løfter i håndtaget, så har jeg fat i klodsen og dermed fat i skærmen, som forventligt er det tungeste af det indvendige hardware. Ganske godt tænkt synes jeg selv.

Her har jeg så lagt bunden i:


Skærmen, med beslag til at holde den, samt til at støtte den (det har jeg nemlig fundet en løsning på, mere om det næste gang jeg opdaterer) skal sidde i den bredde del (til højre).
Grunden til hullet i midten er sådan set bare for at kunne komme lidt til hvis det skulle blive nødvendigt. Alt hardware i installeres inden jeg sætter bunden fast.
Der er indtil videre ikke planer om at male det indvendige, men det kommer nok på et tidspunkt, for at gøre den lidt kønnere...
Der kommer til at være et låg, hvorpå de to udluftningsblæsere kommer til at sidde. To stk. Yate Loon 120mm. med blå dioder for at gøre det lidt spændende at se på også. Derudover så siger blæserne næsten ikke noget, hvilket jo også er rart (selvom de som udgangspunkt jo forventes at blive overdøvet af musikken Party.

Sidste billede er et Close-up, så man rigtigt kan se mit übernice craftmanship:



Som en sidenote så er der kommet en opdatering af hardwaren. Jeg har nemlig udskiftet min PSU (som kun var en plan, den er aldrig indkøbt) med en PicoPSU alligevel. Jeg fandt dem på mini-itx.com hvor fragten ikke var helt så voldsom. De sender kun fra England og ikke USA og jeg risikerede derfor heller ikke told. Den har været sat til og det så ud til at spille helt fint.
Jeg købte 2 (skal også bruge en til et andet projekt) + 2 powerbriks og lidt diverse molexkabler og omformere.
I alt gav jeg 1750,- inkl. fragt. Altså omkring 1.600,- for PSU'erne (inkl. fragt) hvilket giver 800,- pr. stk. Det er dyrere end en lowpower ATX PSU, men ikke så voldsomt igen synes jeg, så jeg besluttede mig for at gå den vej, simpelthen for at simplificere hardwaren mest muligt, få den til at fylde mindst muligt samt at være mere energieffektiv.

Det var hvad denne opdatering kunne blive til. Næste opdatering bliver sandsynligvis når jeg får kigget nærmere på skærmen og beslag, evt. får jeg også proppet PC-hardwaren i bunden af kassen.
Derudover skal jeg lige have indkøbt noget powerswitch (både en "hovedafbryder" samt en tænd-knap til PC'en. Planen er at skille dette ad så jeg godt kan bruge skærmen uden PC'en, hvis jeg får brug for dette.

Alt i alt var det en rigtigt god dag hvor jeg fik nået alt det planlagte og kom et godt stykke videre med projektet.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu