recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY projekt: Transportabel Jukebox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDIY projekt: Transportabel Jukebox

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2011 kl. 22:16
Update 7: Jukebox v1.0 er færdig!

Så er det vist tid til en update, for nu er jukeboxen sådan set færdig. Eller, første udgave af den, for som nævnt tidligere har jeg også planer om at indbygge en stereo forstærker på et tidspunkt, så helt afsluttet er projektet endnu ikke.

Først lige et par billeder af det færdige resultat:



Det bliver små billeder, for har stadig ikke fået mit internet op og køre, så kører over internettet på min mobil, hvor jeg ikke har det hurtigste abonnement.
Som det ses er der kommet skum og gulvtæppe i låget. Det gør for det første at den som der er blevet holder på skærmen under transport, men også bare at det ser lidt mere lækkert ud end det rå krydsfiner som er inde under.
Lige et close-up af låget:

Gulvtæppe og skum er limet fast. Skummet er samlet af 2 stykker i samme størrelse som det største stykke på billedet ovenfor, som var den størrelse jeg købte dem i. Jeg kunne godt have købt det større, men så var det vist 2x2 meter (eller noget i den retning) og kostede en del mere - og da jeg ikke havde behov for mere end ovenstående og var lidt nærig, kan jeg godt overleve med at man kan se samlingerne.

Jeg har desværre ikke rigtigt så mange billeder af arbejdsprocessen fra de sidste par dage. Jeg gik på et tidspunkt i "nu-skal-den-være-færdig"-mode så der var ikke lige overskud og tid til at tage en masse billeder. Samtidigt har jeg arbejdet en del om aftenen hvor lyset bare ikke er så godt til at tage billeder med mit mobilkamera.

Et billede af "bagsiden" som den ser ud når skærmen er slået op.

Låget i midten kan vippes op (se et senere billede). I venstre side sidder strømstikket til "indgangsstrøm". I højre side er et strømstik hvor der kan kobles fx. en forstærker eller lignende på. Som jeg skrev tidligere var det tanken at så behøvede man kun at sætte 1 stik i væggen.

Et billede hvor man bedre kan se panelet til stikkene. De to tomme huller til venstre er til højtaler-stik når jeg engang får bygget forstærker ind i den. Yderst til højre sider 2x Phono stik og udover det er der et ethernet stik, et USB stik samt tænd-kontakt til pc'en.
I midten er et hul som jeg fik lavet i et mislykket forsøg på at skulle montere strømstikket. Jeg opgav at dække det til eller forsøgte at redde det. Istedet vil det blive brugt når jeg får sat forstærker i, til at montere en omskifter mellem intern forstærker eller ekstern via Phono.

Her er låget til hardwaren vippet op så man kan kommet til at rode med sagerne.

Læg mærke til det smukt udførte kabelrod. Der var så meget plads i venstre side af kabinettet, som jo ikke måtte gå til spilde, så jeg valgte at fylde det ud med ledninger. Af spændende ting på dette bilede er de to blæsere i toppen (venstre Ud, højre ind) og harddiskboksen i midten i låget.
Blæserne er som tidligere nævnt et par Yate Loon 120mm blæsere med blå dioder. Støjmæssigt er de ganske fine. Jeg har ikke rodet med blæserstyringen af dem (de er blot koblet på bundkortet med standardindstillingerne), men de kan skrues ned til et niveau hvor de stortset ikke kan høres og samtidigt give fint airflow. En af de ting der larmer mest ved dem (og som jeg ikke lige var opmærksom på inden) er blæsergitteret på fronten. Fordi det er tæt og fintmasket, så skabes der faktisk en del turbulens som kunne høres tydeligt da jeg havde dem koblet til som test og kunne flyttes gitteret igen. Det skal man lige være opmærksom på, men i mit tilfælde er det ikke det store problem, da maskinen jo skal spille musik som derfor i de fleste tilfælde alligevel vil overdøve blæserne.
Derudover er der harddisken. Som nævnt i et af de første indlæg har jeg valgt en (synes jeg selv) rigtigt smart løsning. Harddisken er monteret i et eksternt Icy Box kabinet fra Raidsonic. Det smarte er at med til dette kabinet er en holder til fastmontering af harddisken i et kabinet. Når disken sidder i holderen, er den koblet til direkte via SATA (der er et Esata stik på harddisken udover USB), så den opfører sig som en intern disk der kan bootes fra mm.

Når jeg skal lægge ny musik på, kan jeg bare pille disken ud og koble til min normale computer via USB og så overføre alt musikken uden at behøve at tænde for jukeboksen.

Nåh, videre skal vi.
Jeg sender en kæmpe tak til Michael9000 for hans forslag tidligere i tråden. Han foreslog at koble de to holdere til skærmen sammen (som jeg selv havde planer om) og derudover at sætte fjeder på så de fulgte automatisk med når skærmen blev vippet op. Fjederen havde jeg ikke selv overvejet, men det viste sig at være intet mindre end genialt. Her et billede af setuppet:

Det viste sig at være rimeligt nemt at få monteret. I skærmen var der allerede et hul jeg kunne bruge til at sætte den fast. Der har oprindeligt siddet en lille plastik-"bøjle" til at holde kabler fast med. Den har jeg pillet af (Den var i vejen, af med lortet!) og kunne så bruge hullet til dette. Beslaget der holder fjederne er bare en lille metalstang som jeg har bukket til at passe igennem hullet og samtidigt kunne holde fast på bagsiden. På beslaget var der også et hul i forvejen hvor jeg har sat samme beslag/bøjle fast.
Det gør at når jeg vipper skærmen op, så følger holderne med. Jeg skal så bare vippe den lidt længere frem end normalt hvorefter jeg kan høre at holderne "svupper" på plads og så kan skærmen vippes tilbage imod dem.
Det er simpelthen genialt og er en superlækker detalje der gør at den lige virker lidt mere prof.


Til sidst lige et par stemningsbilleder mens den er tændt:


Tak til alle for jeres kommentarer, opmuntringer og spørgsmål. Det er med til at gøre projektet mere spændende og det er også fedt at få så mange forskellige inputs.

Hvis der er spørgsmål til nogle detaljer fra de sidste par dage (som jeg jo ikke rigtigt har dokumenteret) kan I bare spørge, så skal jeg nok svare så godt som muligt.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 08:52
Mega-nice, som de unge siger Smile
 
Det ser super ud. Tillykke.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 08:54

Hvad tror du selve kassen har kostet, i forhold til at købe en standard 19" flightcase? (Fraregnet dit nye, lækre værktøj indkøbt til projektet, som du jo får glæde af længe fremover)

Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 09:10
Godt lavet Thumbs Up.

Det er en smart boks du har fået bygget der.

Så mangler vi bare lige en videodemonstration af boxen.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Hvad tror du selve kassen har kostet, i forhold til at købe en standard 19" flightcase? (Fraregnet dit nye, lækre værktøj indkøbt til projektet, som du jo får glæde af længe fremover)

Hvis vi kun snakker selve fligthcasen, så er der for ca. 800-900 kr. "flightcase-dele" (vinkellister, håndtag, butterfly låse mm.) og vel for et par hundrede kr. krydsfiner. Dette bliver nok dyrere hvis man vælger at købe "rigtigt flightcase" krydsfiner som er coated med phenol eller lignende for at gøre det lidt modtagelig overfor stød og anden hård behandling.
Dvs. prisen på kassen ligger nok på omkring 1.500 kr. - ikke medregnet arbejdstid.
En tilvarende fligthcase kan vel købes (som jeg husker det) for omkring 2.000-3.000 kr. afhængigt af hvor man køber og om den skal speciallaves.
Min har mål efter at skærmen skulle kunne være i bredden og længden, og at pc-hardware + skærmen kunne være der i højden. Kan man finde en standardstørrelse der kan bruges, så vil det nok gøre det billigere.
Der er dog ingen tvivl om at det slet ikke kan betale sig når man regner på den tid som jeg har brugt på det. der er lagt rigtigt mange timer i flightcasen alene.
Tilgengæld har det været et spændende projekt, og det er jo også lidt sjovt at kunne sige at men selv har lavet det hele.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Mega-nice, som de unge siger Smile
 
Det ser super ud. Tillykke.
Mange tak. Den ser endnu bedre ud i virkeligheden kan jeg afsløre ;-)

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Godt lavet Thumbs Up.

Det er en smart boks du har fået bygget der.

Så mangler vi bare lige en videodemonstration af boxen.
Tak Big smile

Jeg skal se hvad jeg kan klare med video. Det bliver nok først engang i næste uge. Jeg er ikke hjemme i weekenden, hvor jeg er i sommerhus med nogle venner og dyret skal få sin ilddåb.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Der er dog ingen tvivl om at det slet ikke kan betale sig når man regner på den tid som jeg har brugt på det. der er lagt rigtigt mange timer i flightcasen alene.
Tilgengæld har det været et spændende projekt, og det er jo også lidt sjovt at kunne sige at men selv har lavet det hele.


Det var ren  nysgerrighed. Jeg tror ikke du kan købe en tilsvarende fix og færdig flightcase til 1500 i den størrelse.
Og tilfredsstillelsen ved at lave det selv, så det bliver lige den rigtige størrelse er også noget værd :)
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2011 kl. 22:44
Thumbs Up
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Der er dog ingen tvivl om at det slet ikke kan betale sig når man regner på den tid som jeg har brugt på det. der er lagt rigtigt mange timer i flightcasen alene.
Tilgengæld har det været et spændende projekt, og det er jo også lidt sjovt at kunne sige at men selv har lavet det hele.


Det var ren  nysgerrighed. Jeg tror ikke du kan købe en tilsvarende fix og færdig flightcase til 1500 i den størrelse.
Og tilfredsstillelsen ved at lave det selv, så det bliver lige den rigtige størrelse er også noget værd :)
 
Man kan få en færdiglavet i nogenlunde samme størrelse til 11-1200 kr så vidt jeg husker.
Men det er da altid federe ud når det er selvgjort Smile
 
 
By the way, jonaskp, det blev et lækkert resultat Thumbs Up
 
Til top
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2011 kl. 23:25
Super fedt projekt :) er godt lavet.

Redigeret af staalorm - 21-Maj-2011 kl. 23:25
117", Atmos & DTS-X.
- Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D

Se mit projekt her:
staalorm's bif
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2011 kl. 14:09
Tak for alle roserne.

Jeg havde som nævnt jukeboxen med i sommerhus med vennerne, hvor den kunne blive testet igennem, og det var en succes. Nu var det ikke så meget party party hvor der blev spillet høj musik hele tiden, men mere bare hvor den stod og kørte autoplay, men den brændte da ikke sammen eller noget i den stil :-)

Dog kan jeg godt se at det bliver et must at få bygget forstærker ind i den. Det er bare lidt federe at man ikke også skal have et anlæg + højtalere (eller i vores tilfælde en boomblaster) med ved siden af kassen (som jo ikke er helt lille og vejer en smule). Så kan man nøjes med et par passive højtalere istedet for.

En tanke jeg har fået, er dog at undersøge muligheden for også at bygge et par højtalere ind i kassen, så man kan gøre den 100% selvkørende. Jeg ved bare ikke om det kan lade sig gøre at få noget ordentligt lyd ud af højtalere i den størrelse, med begrænset plads til at bygge kabinet rundt om.
Det skal helt klart undersøges inden jeg går igang med næste etape af projektet. Lige nu fungerer den fint og jeg får ikke tid til at rode med den før efter sommeren alligevel.

Jeg ser lige om jeg ikke kan tage en lille video af de forskellige "features" så man kan få en fornemmelse af hvordan den virker.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2011 kl. 14:24
Hej Jonas

Som forslag til en forstærker kan jeg anbefale et kit fra 41hz audio. Glimrende lydkvalitet og modulerne kan fåes i et utal af variationer. Denne lille fikse sag kan levere 2 x 25W i 4 ohm! - og kan bruges sammen med et 12V batteri

http://shop.41hz.com/showgraph.asp?ID=217 


Redigeret af Anima - 22-Maj-2011 kl. 14:25
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2011 kl. 14:25
Du kunne måske nok montere et par bil-højttalere og en tripath forstærker i kassen, den vil dog nok kun være egnet til lidt lavere lydstyrke. Helt personligt ville jeg nok bygge en form for "boomblaster" ved siden af i et tilsvarende design til når musikken skulle være lidt mere på festniveau.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu