recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY TV bord a'la Clic/Frislev
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDIY TV bord a'la Clic/Frislev

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
phb Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Emne: DIY TV bord a'la Clic/Frislev
    Sendt: 17-Marts-2010 kl. 22:43
Jeg er meget tæt på at gå igang med et lille TV bord a'la Frislev/Click (http://www.clic.dk/files//ClicBilleder/221-2/0062.jpg), men jeg har et par områder hvor jeg gerne vil have et par gode råd inden jeg går igang for alvor. Håber der sidder nogle med lidt erfaring derude som gider svare på et eller flere af understående punkter:
 
[Stof til låger]
Min tanke er højtaler stof, da jeg ønsker at de infarøde signaler skal kunne nå igennem lågerne ind til enhederne, men reelt set ønsker jeg ikke, at man skal kunne se, hvad der er inde i møblet.
 
[Blæser + styreenhed]
Forestiller mig at jeg vil placere 2 blæsere i bunden af skabet som suger kold luft ind i møblet, naturligvis så lydløst som muligt. Den varme luft forstiller jeg mig transporteres ud gennem stoffet i lågerne. Blæserne skal være tilsluttet en styreenhed som regulerer ud fra temperatur. En meget vigtig ting til styreenheden er, at den ikke må være synlig igennem stoflågerne. Sagt med andre ord den skal ikke stå og lyse i alle mulige farve, når den er aktiv
 
[Hængsler]
Jeg har haft "hands on" et Clic møbel, og deres låger åbner ved at man giver dem et lille tryk. Nogen der ved hvor man kan købe sådanne hængsler?
 
Det var smøren. Er der nogen som har gode råd til projektet så lad mig endlig høre. På forhånd tak

 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 02:13
Jeg kan anbefale dig at kigge på køkkenmodulerne fra Ikea, kaldet Faktum.
Den slags der hedder overskabsstel til køl/ frys, er den der passer til hifi i dybden:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/54180410

Lågerne og hængslerne er jeg sikker på du kan finde noget fornuftigt i Ikea også. De har et utal af forskellige låger til dem, og de har jo nogle sindsyg smarte lukkeløsninger.

Edit: Ved godt at lågerne er af træ, men de modeller hvor der yderst er en form for ramme og så en fordybning på midten, kan du pille den plade i midten af, og montere højttalerstoffet rundt om rammen, eller på bagsiden, hvis du gerne vil have så du kan se rammen.


Redigeret af Nagash - 18-Marts-2010 kl. 02:24
Til top
phb Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 08:58
Tak for info med skabene fra Ikea. Jeg kan godt se at man med sådan en løsning kan komme meget nemt i mål. Men jeg har lovet fruen i huset (og mig selv) at lave en "feinsmecker" løsning som skal fremstå unden samlinger evt med en skrå ramme som clic systemerne har det. Samtidigt vil jeg også gerne selv kunne styre dimensionerne helt præcist. Så jeg VIL selv bygge rammen/skelettet.
 
Jeg har tidligere fået malet nogle gamle skabslåger hos en tidligere autolakerer, så jeg ved hvor suverænt selve malingen kan komme til at fremstå hvis man ofrer de ekstra kroner på det.
 
Men igen tak for info/tips . Det var præcis indlæg som dit jeg ønskede med min tråd.
Til top
twilight Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 12:19
Jeg har lavet et tv bord lidt ala det, du vil til.

Stoffet til lågerne er http://monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-tilbehoer/vnr/129240/ i sort. Det er som sådan ikke gennemsigtigt, men lysdioder og displays kan ses igennem, hvis der er mørkt i stuen.

Møblet selv er lavet i 26mm bøgebordplade fra jem&fix.

Som låger har jeg brugt 18 mm MDF plade, hvor jeg fræsede nogle huller i - så kan anlægget fjernbetjenes med lukkede låger.
Hængsler til lågerne var nogle, jeg havde til overs efter en badeværelsesmontage. Da jeg ikke har brugt clik-magnet har jeg monteret et lille alu-knap-håndtag istedet. Om man kan købe clik-magnetsysteme løst, det ved jeg ikke.

Da det er nødvendigt med blæsere og aktiv køling pga mine effektforstærkere har jeg sat en 120mm pc blæser i hvert kammer (yate loon). Den suger så luften igennem stoffet på lågen og blæser ud bagtil, hvilket har fordel og ulempe: fordel - støvet bliver siddende i frontstoffet, så anlægget ikke skal støves af så tit. Ulempe - stoffet på lågen skal støvsuges.
Det er temmelig meget luft, og dermed støv, der bliver blæst ind over dit anlæg, hvis du vælger at blæse luften den anden vej. Støvet bliver så bare fanget på indersiden af lågen, og så skal du støve af plus støvsuge lågen.
Husk at montere blæserne i gummiophæng, så eventuelle vibrationer ikke overføres til møblet.

Som blæserstyring har jeg brugt http://www.scythe-usa.com/product/acc/028/km01_detail.html (kan ikke lige finde den på en dansk hjemmeside) og så en billig pc strømforsyning (jump den grønne ledning til en sort i det store stik, så starter forsyningen også uden et motherboard).

Strømforsyning og blæserstyring blev hængt op i lidt 1 mm stålplade.

Blæserstyring, strømforsyning osv tager naturligvis lidt plads, men da jeg lavede 8 rum kunne jeg godt undvære et enkelt til "maskinrum". Der er så også plads at gemme fjernbetjeningerne, en netværksswitch og en lille asrock ion pc væk.

Edit: husk lige vægten, hvis du overvejer at skrue det i væggen - mit vejer 90 kg uden udstyr......

Go fornøjelse Smile

Redigeret af twilight - 18-Marts-2010 kl. 12:21
Til top
baekgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 502
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 21:43
Fantastisk tråd, jeg leder også efter et tv møbel, og de skabe fra ikea er perfekte.
Til top
phb Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2010 kl. 11:04

Nå jeg har fået nogle gode input allerede som er taget med videre i projektet.  Yderligere har jeg læst nogle af de andres beskrivelser af møbler herinde og har erfaret at den kolde luft ikke bare lige suges ind igennem stoffet i lågen, som jeg først havde antaget. Det havde jeg egentlig formodet, men folk siger generelt at det gør det ikke, så det forholder jeg mig til som udgangspunkt.

Derfor er jeg gået i tænkeboks omkring ventilationen i skabet. Og jeg synes det er lidt svært at få til at gå op nok primært fordi at mit møbel hænger på væggen, og at jeg absolut ikke vil kunne se et udluftningsgitter/hul eller lignende når man kigger på møblet udefra (i lukket tilstand altså).
 
Jeg har prøvet at tegne lidt på det og smidt nogle billeder her:
 
 
Prøv at kig dem og kom gerne med kommentarer til dem. (Pt. er det kun venstre side af skabet i skal forholde jer til. Højre side kommer til at ligne bare et par andre enheder. En XBox360 formegentligt)
 
Til det hele skal siges at jeg ikke er HIFI freak og derfor ikke voldsomme enheder der afgiver ekstremt meget varme, så min løsning omkring ventilation behøver formegentlig ikke være det ypperste, men jeg kan jo lige så godt lave airflowet så fornuftigt som muligt med de 2 blæsere jeg har ialt til projektet. 


Redigeret af phb - 16-April-2010 kl. 21:45
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2010 kl. 11:18
Jeg ville foreslå, at lave en lang, men smal udskæring i toppen af møblet. Her kan du lave en lille ramme som du beklæber med sort stof. Hermed kan luften komme ud, og det vil give, efter min mening, et pift til udseendet.
Til top
phb Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2010 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg ville foreslå, at lave en lang, men smal udskæring i toppen af møblet. Her kan du lave en lille ramme som du beklæber med sort stof. Hermed kan luften komme ud, og det vil give, efter min mening, et pift til udseendet.
 
Tror du at ventilationen vil have svært ved at presse luften nedenud af møblet? Det er netop en af de bekymringer jeg har.
 
Jeg vil umiddelbart helst undgå at lave noget som helst som er synligt på toppladen, selv om jeg ved at det er langt den bedste måde at komme af med varmen på.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2010 kl. 12:21
Har du planer om at lågerne skal sidde inden i rammen af selve skabet (altså ligesom det møbel du linker til) eller skal de sidde uden på, og dække hele fronten så man slet ikke ser rammen af skabet når de er lukket?
Jeg står selv og mangler nogle hængsler til den første løsning, og jeg har ikke rigtigt fundet dem endnu.

Mit skab er så ikke nær så meget DIY, det er bare et Ikea møbel hvor jeg selv har lavet lågerne i noget MDF, fræset et firkanet hul i midten og beklædt med noget stof. Men hængslerne mangler jeg stadig, så jeg følger lige med i tråden Smile
Til top
phb Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2010 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Har du planer om at lågerne skal sidde inden i rammen af selve skabet (altså ligesom det møbel du linker til) eller skal de sidde uden på, og dække hele fronten så man slet ikke ser rammen af skabet når de er lukket?
Jeg står selv og mangler nogle hængsler til den første løsning, og jeg har ikke rigtigt fundet dem endnu.

Mit skab er så ikke nær så meget DIY, det er bare et Ikea møbel hvor jeg selv har lavet lågerne i noget MDF, fræset et firkanet hul i midten og beklædt med noget stof. Men hængslerne mangler jeg stadig, så jeg følger lige med i tråden Smile
 
Lågerne skal sidde inde i rammen, da min ramme er lavet skrå som clic også gør det. Jeg har været lidt rundt og kigge på hængsler, og fandt nogle hos XL Byg og HTH byg selv. Har i øvrigt læst af de skulle have en masse i IKEA også .
 
De "billigeste" var i HTH Byg selv, og der kostede det 150 kr. pr. sæt/låge. 1 sæt består af 2 hængsler (uden fjeder) samt en magnet anordning som er den der giver "push" funktionaliteten.
Til top
martinbf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-November-2007
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2010 kl. 18:52
Mvh.
Martin
Til top
twilight Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2010 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af phb phb skrev:

Tror du at ventilationen vil have svært ved at presse luften nedenud af møblet? Det er netop en af de bekymringer jeg har.

Varm luft bevæger sig jo som bekendt opad - men hvis du har nok blæs på, så kC jeg ikke se, at blæserne ikke skulle kunne trykke luften nedenud.
Men som du selv siger, så vil noget af den varme luft nok løbe langs med bunden af møblet og blive suget ind igen.
Du kunne måske forlænge bagpladen nedad med f.eks 10 cm, for at lave en spærre og dermed forhindre recirkulation af luften. Så har du et "udstødningsrør" i hver side...?!? Kan ikke lige forestille mig, om det vil se godt ud.

Hvad med luftfilter foran indsugningshullerne? Du får nemlig en del mere luft og dermed støv forbi din forstærker ved tvangskøling end ved naturlig konvektion.


Redigeret af twilight - 21-Marts-2010 kl. 20:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu