recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR1 kl 21.25 fiber feber
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDR1 kl 21.25 fiber feber

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 13:26
10 år er skudt under. Banedanmark har haft fiber nede i meget længere tid, og mig bekendt har de ikke nogle nævneværdige nedbrydelsestegn.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Konklution:
Fibernettet er på ingen som helst måde unikt. Teknologien er unik, og den rummer nogle enorme muligheder. Men udnyttelsen som den er i dag, den er langt fra unik. El-selskaberne vil derimod gerne gøre deres til at man skal tro den er unik, hvorfor de så selv mener, at de dels kan bede deres kunder om at betale for noget, de allerede har betalt for, og dernæst tage en abb. pris, som ligger voldsomt meget højere end andre alternativer, som rigtige mange allerede har mulighed for i dag.

Smart? Ja, hvis man er ejer af el-selskabet.. Hmm, hov!! Det er jo netop det vi er.. (Undtagen DONG, det er statsejet).  

Som jeg hører dig erkender du at potentialet i teknologien er der, men at det langt fra udnyttes med dagens brug og derfor er det en dårlig ide at bruge alle de penge på at lægge det fiber ned.

Det svarer jo lidt til at vi aldrig skulle have bygget en storebæltsbro fordi færgerne passede fint til trafikmængden dengang.

Men da broen først stod der, så kom der fa... gang i trafikken og der er vist ikke mange bromodstandere tilbage fra dengang.

Mon ikke der kommer til at ske det samme med fibernet?. Når først det er der og der er tilstrækkelig mange der har det, så kommer der også nogle løsninger/indhold som man slet ikke kan forestille sig i dag? (nogle af dem har jeg nævnt i mit tidligere indlæg).

Så, lad nu være med at være "bromodstander" , det kunne jo være at det var ekstremt fremsynet.

Og så lige en ting mere. Hvis man er utilfreds el-kunde må man også være lidt selvkritisk. Har man deltaget aktivt i sit medlemskab?, valg?, generalforsamlinger? læser man det der kommer fra el-selskabet eller ryger det bare ud med det samme? osv.

Man kunne med andre ord have søgt noget indflydelse i tide, istedet for at sidde og være sur bagefter fordi man er uenig med det de fremmødte har besluttet.


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 14:57
Bromodstander, kan ikke se hvorfor man er "bromodstander" fordi man synes at EL-selvskaberne er satset fuldstændigt forkert.

Der er i forvejen stor viden og erfaring hos teleselvskaberne for at udbyde internet forbindelser. Mon ikke snart de ikke også kommer med fiber til danskerne.

DVS at el-selvskaberne kommer ind på et marked med stor konkurrence, hvor de sandsynligvis vil tabe en masse penge på.
Utroligt de ikke har taget ved lære af deres andre forsøg(f.x. avl af tomater). De burde blive ved det de kan noget om.

Mon ikke de mange mia ville være bedre brugt på forskning / udbygning af vedvarende energi. De ville kunne få en global føreposition med deres viden, og sandsynligvis tjene en masse penge i udlandet.

Jeg kan se at DONG har en række spændene projekter i gang, f.x. en El-bil samt Biogas 2. generation. Her vil der være penge at tjene.


Men nej lad os bygge et fiber net til Danskerne. Nej forresten, lad os bygge en masse små forskellige fibernet til danskerne, som vi aldrig vil komme til at tjene på.

P.s. Er ikke bromodstander....




Redigeret af lahan - 09-Oktober-2008 kl. 14:58
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 15:17
Broen er vel er meget god sammenligning. Den kostede en hulens bunke penge. Der var rigtig mange modstandere, som mente det var fuldstændig vanvittigt. Den udviddede kapaciteten over Storebælt helt enormt og der kom også helt nye rejseformer f.eks. dagsture mellem landsdelene.

Så du kan sammenligne DSB færgerne med TDC, og så kan Cybercity være vognmandsruten - tja, hvad skal vi dog med den bro når vi har eksperter i færgedrift

Om pengene kunne være brugt bedre andre steder skal jeg ikke kunne sige. Jeg synes bare det er uklogt at kritisere projektet som helhed, med udgangspunkt i dagens data-behov og prisniveauer, når man ved at de kabler kommer til at ligge der de næste 50 år.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Broen er vel er meget god sammenligning. Den kostede en hulens bunke penge. Der var rigtig mange modstandere, som mente det var fuldstændig vanvittigt. Den udviddede kapaciteten over Storebælt helt enormt og der kom også helt nye rejseformer f.eks. dagsture mellem landsdelene.

Så du kan sammenligne DSB færgerne med TDC, og så kan Cybercity være vognmandsruten - tja, hvad skal vi dog med den bro når vi har eksperter i færgedrift

Om pengene kunne være brugt bedre andre steder skal jeg ikke kunne sige. Jeg synes bare det er uklogt at kritisere projektet som helhed, med udgangspunkt i dagens data-behov og prisniveauer, når man ved at de kabler kommer til at ligge der de næste 50 år.

Synes nu ikke du kan sammenligne med broen.

Jo hvad nu hvis Arla byggede broen, så en liter mælk kom til at koste en 50kr.
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Broen er vel er meget god sammenligning. Den kostede en hulens bunke penge. Der var rigtig mange modstandere, som mente det var fuldstændig vanvittigt. Den udviddede kapaciteten over Storebælt helt enormt og der kom også helt nye rejseformer f.eks. dagsture mellem landsdelene.

Så du kan sammenligne DSB færgerne med TDC, og så kan Cybercity være vognmandsruten - tja, hvad skal vi dog med den bro når vi har eksperter i færgedrift

Om pengene kunne være brugt bedre andre steder skal jeg ikke kunne sige. Jeg synes bare det er uklogt at kritisere projektet som helhed, med udgangspunkt i dagens data-behov og prisniveauer, når man ved at de kabler kommer til at ligge der de næste 50 år.


El-selskaber er sat i verden af en eneste grund, og det er at levere strøm til virksomheden Danmark, INTET ANDET.

Jeg er 100% sikker på når elnettet inden for en ikke uoverskulig fremtid skal til at renoveres, så er der ingen penge fordi de er brugt til fiber eventyret som aldrig nogensinde bliver rentabelt for elselskaberne.

Da jeg arbedede i TDC var jeg til et fordrag med Henning Dyrmose, hvor han bl.a fortalte at for det:

1. Så har TDC allerede (det her er ca. 4 år siden) Danmarks største fibernet (iirc omkring 20000 km fiber) men blev/bliver brugt til virksomheder da det ikke var rentabelt for TDC at udbyde til private.......endnu.
Når TDC beslutter at gå ind på markedet med fibernet, vil de lynhurtig blive markedsleder også på fiber.

2. Elselskaber kommer ind på et markedet hvor der i forvejen er ekstrem konkurrence og de er oppe mod selskaber som er eksperter både på at konkurrere men også at drive tele/internet drift.

3. Dyremose nævnte også at elselskaberne regnede med alt for mange kunder, da for det første etaberlingsomkostninger er alt for høje og for det andet, vi har ikke noget at bruge de høje hastigheder til, som Kandersen ivørigt også ganske fornuftig har beskrevet.
Og ja HDTV er fremtiden og sikkert også på nettet, MEN vi snakker stadig år frem i tiden. (min vurdering ikke Dyremoses)

Selvfølgelig var det fordrag et partsindlæg, men indtil videre er der ikke meget der taler for at Dyremose ikke har ret.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 16:25

Som du selv skriver var Dyremose's holdning et partsindlæg og hvad man kunne forvente. Han følte med rette at TDC var truet på sigt og bestemt ikke havde brug for endnu en konkurrent til at hamre et søm i telefonkablernes ligkiste.

Som tingene har udviklet sig for TDC (eller snarere afviklet) efter kapital fondenes overtagelse, tror jeg bestemt ikke man skal forvente en renovering af dansk internet infrastruktur fra den kant. De har ikke ressourcerne til det.

Al den sank om at elselskaber skal producere strøm holder ikke en meter, så lavede Apple stadig kun computere og der var ikke noget der hed Ipod og iPhone. Og der er mange mange andre eksempler.

Historisk set er nogle af de helt store teknologi-fremskridt netop sket fordi nogle fra en helt anden branche er kommet ind og har gjort tingene på en ny måde. De etablerede har tit tendens til at gøre tingene som de plejer. Og TDC har bestemt IKKE drevet udviklingen i Danmark. Tænk bare på hvordan de stadig markedsførte ISDN til private, selvom ADSL var kommet. De skulle da lige have det optimale ud af deres investering i ISDN. Når TDC ikke ruller fiber ud er det fordi de igen malker en tidligere investering, denne gang i ADSL. Bare vent og se om nogle år vil TDC sikker også lovprise fiber som det eneste rigtige.

 

Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 16:51

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Broen er vel er meget god sammenligning. Den kostede en hulens bunke penge. Der var rigtig mange modstandere, som mente det var fuldstændig vanvittigt.

Ja hvis fibernettet bliver en ligeså god investering så ja og det kan man da kun håbe med de mia. de har kastet i det. Med deres tidligere projekter i mente så kan man da frygte det værste.

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 16:54

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Broen er vel er meget god sammenligning. Den kostede en hulens bunke penge. Der var rigtig mange modstandere, som mente det var fuldstændig vanvittigt. Den udviddede kapaciteten over Storebælt helt enormt og der kom også helt nye rejseformer f.eks. dagsture mellem landsdelene.

Så du kan sammenligne DSB færgerne med TDC, og så kan Cybercity være vognmandsruten - tja, hvad skal vi dog med den bro når vi har eksperter i færgedrift

Om pengene kunne være brugt bedre andre steder skal jeg ikke kunne sige. Jeg synes bare det er uklogt at kritisere projektet som helhed, med udgangspunkt i dagens data-behov og prisniveauer, når man ved at de kabler kommer til at ligge der de næste 50 år.

Synes nu ikke du kan sammenligne med broen.

Jo hvad nu hvis Arla byggede broen, så en liter mælk kom til at koste en 50kr.

,  men hvis den sammenligning skal holde skulle det være fordi Arla efterfølgende tog 700 kr. for en enkelt billet, for de andre der ville bruge broen, også kunne det godt være færgerne stadig sejlede.

Jeg tror de fleste ville være ligeglade med hvem der byggede broen, når de efterfølgende har fundet ud af at de har noget fornuftigt at bruge den til.

Nu kan man måske heller ikke påstå at elselskaberne er helt uden for egen branche. De er forsyningsselskaber. De har stor ekspertice i netplanlægning, nedgravning af kabler (som er en meget stor del af det her) osv., der hvor det er nyt for dem er indholdet i kablerne.

Og tænk engang hvis de oven i købet formåede at overføre den forsyningssikkerhed vi er vant til på el til dataforbindelser. Hvor tit hører man egentlig om at en hel bydel er uden strøm kontra uden telefoni/internet?, bare en tanke.

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Broen er vel er meget god sammenligning. Den kostede en hulens bunke penge. Der var rigtig mange modstandere, som mente det var fuldstændig vanvittigt.

Ja hvis fibernettet bliver en ligeså god investering så ja og det kan man da kun håbe med de mia. de har kastet i det. Med deres tidligere projekter i mente så kan man da frygte det værste.

Fibernettet ligger i det mindste tættere op ad deres forretning end tomat-avl. Jeg tror ikke det er spild af penge, men det kan godt være det er nogle år for tidligt. Omvendt tror jeg også at vi er nødt til at have det før der kommer nogle tjenester som gør det attraktivt.

Indenfor mobil-teknologien var selskabet 3, meget alene i de første år, og krittikere sagde de ville knække halsen og hvad skulle man iøvrigt også med al den båndbredde, der var alt for dyr. De samme kritikkere sidder nu i toget med ders bærbare og surfer på mobilt bredbånd.

 

Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Al den sank om at elselskaber skal producere strøm holder ikke en meter, så lavede Apple stadig kun computere og der var ikke noget der hed Ipod og iPhone. Og der er mange mange andre eksempler.

Historisk set er nogle af de helt store teknologi-fremskridt netop sket fordi nogle fra en helt anden branche er kommet ind og har gjort tingene på en ny måde. De etablerede har tit tendens til at gøre tingene som de plejer. Og TDC har bestemt IKKE drevet udviklingen i Danmark. Tænk bare på hvordan de stadig markedsførte ISDN til private, selvom ADSL var kommet. De skulle da lige have det optimale ud af deres investering i ISDN. Når TDC ikke ruller fiber ud er det fordi de igen malker en tidligere investering, denne gang i ADSL. Bare vent og se om nogle år vil TDC sikker også lovprise fiber som det eneste rigtige.

 



Forskellen mellem Apple og EL-Selskaberne er at Apple er sat i verden for at tjene penge.
Samfundet kan godt undvære Apple men samfundet kan ikke undvære El-selskaberne. Der er en verden til forskel i den sammenligning.

Ja TDC malker kobbernettet som ALLE selskaber malker et produkt som er markedsleder, men TDC har altså ret i at som nettet ser ud i dag har ekstrem få mennesker brug for de hastigheder som fiber giver mulighed for.

"Historisk set er nogle af de helt store teknologi-fremskridt netop sket fordi nogle fra en helt anden branche er kommet ind og har gjort tingene på en ny måde. De etablerede har tit tendens til at gøre tingene som de plejer."

Enig langt hen ad vejen, det er bare ikke El-selskaberne som skal bruge dine og mine penge på at drive fibernet. Jeg gider dælme ikke at betale ekstra i strøm når selskaberne skal til at renovere og måske endda udbygge el-nettet om få år, men har jeg et valg NEJ fordi politikkerne har givet dem lov til dette her tåbelige eventyr.

Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Broen er vel er meget god sammenligning. Den kostede en hulens bunke penge. Der var rigtig mange modstandere, som mente det var fuldstændig vanvittigt.

Ja hvis fibernettet bliver en ligeså god investering så ja og det kan man da kun håbe med de mia. de har kastet i det. Med deres tidligere projekter i mente så kan man da frygte det værste.

Fibernettet ligger i det mindste tættere op ad deres forretning end tomat-avl. Jeg tror ikke det er spild af penge, men det kan godt være det er nogle år for tidligt. Omvendt tror jeg også at vi er nødt til at have det før der kommer nogle tjenester som gør det attraktivt.

 



Tættere op af deres kerneforretning??????
De har ikke det mindste begreb om hvordan man agere på tele/internet/TV markedet, ikke engang gravearbejdet kunne de budgettere korrekt


Redigeret af mufcdk1974 - 09-Oktober-2008 kl. 17:14
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu