recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DSLR til Ghana/Safari tur
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSLR til Ghana/Safari tur

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 12:39
I dette link: http://www.dpreview.com/forums/post/51023744 har fotografen været på safari med med den gamle model af det panasonic jeg henviste til tidligere i tråden, det er da ok billeder han har fremvist. Bemærk EXIF data på billedene, en del er taget på 108mm som er max zoom på denne model (24X) og som svare til 600mm på DSLR 24-36. Det er ikke fordi jeg syns du skal købe panasonic, men mere for at gøre dig opmærksom på at en tele/ zoom på 200mm slet ikke er nok. Med et Nikon DSLR som med en crop faktor på 1.5 vil du tilsvarende skulle bruge en 400mm tele for opnår samme udsnit som på ovenstående link.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
zczc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zczc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

...
 Bemærk EXIF data på billedene, en del er taget på 108mm som er max zoom på denne model (24X) og som svare til 600mm på DSLR 24-36 ...

Kan du forklare lidt om din beregning af "24X"?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af zczc zczc skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

...
 Bemærk EXIF data på billedene, en del er taget på 108mm som er max zoom på denne model (24X) og som svare til 600mm på DSLR 24-36 ...

Kan du forklare lidt om din beregning af "24X"?
Du tager objektivet korteste brændevidde som her på dette kamera DMC FZ 200 er 4.5mm og divider med den længste brændevidde som her 108mm = 24X. Da sensor/CCD er 1/2.3 eller 6.17 x 4.55mm hvilket giver en cropfactor på ca. 5.5.  5.5 x 4.5 = 24.75mm - 5.5x108mm = 594mm =Brændvidde svarende til 24-600mm 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
spaceman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-November-2013
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spaceman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2013 kl. 07:59
Hej. Fed tur , du skal på . Budgettet på max 3000 kr er tyndt. Kameraet kan du få indenfor budgettet , her ville brugt være en fordel, men der kører jo tilbud hele tiden på entry level dslr kameraer. De er gennemgåede ens i ydelse, altså ikke den store forskel. Jeg vil personlig ikke kigge efter pixel, men komfort. Hvordan ligger det i netop i din hånd. Hvordan er menu styring . Hvor højt er iso ydelse med hensyn til støj.
Dit største problem er objektiv siden , her følger der som regel et standard objektiv med, typisk 18 - 55mm Hvor blænde 3.5 er største . Om der er stabilisering på så kort en brændvidde , er efter min mening uinteressant , da lukketiderne er over 1/60 sec , som typisk minimum . . Ellers kunne en pose ris i stof eller plastik, være et godt støtte. Problet som er det største er brændvidden ud over de 55mm . De billige er rent ud sagt ubrugelige. Elementerne i objektiverne ( Linser ) afspejles jo netop i prisen. Et safari objektiv , ville være i mine øjne 200 - 500mm , men nu har man også en anden pris .
Med dit budget kan du få et kamerahus med standard objektiv , og så er festen slut. bevares du kan da købe et 70 - 300mm til 1000kr , men det bliver bare aldrig brugbart. Kvaliteten er simpelthen for ringe.
Problem nummer 3 er, at jo mere du skifter objektiver under safari, jo mere kommer der støv ind . Så køb swabs og sensor rens , til, at tage med og en pustebold .
Du kan med dit budget købe et Nikon 3200 med standard objektiv, du skal jo også have en lille taske, og hukommelses kort og ekstra batteri. Så er pengene også overskredet , medmindre du finder brugt, men desværre er brugt priserne stadig for høje.
mvh Space

Redigeret af spaceman - 30-November-2013 kl. 08:02
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2013 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af spaceman spaceman skrev:


Med dit budget kan du få et kamerahus med standard objektiv , og så er festen slut. bevares du kan da købe et 70 - 300mm til 1000kr , men det bliver bare aldrig brugbart. Kvaliteten er simpelthen for ringe.

Spaceman har ret i, at man ikke kan få alverden i telezoom for 1000 kr. - og hvis man skal en klasse op, er det meget dyrere.

Jeg har selv været på safari med et Nikon D70 (6 MP) med en 70-300 mm Nikon zoom (uden VR) til ca. 1000 kr. Ved en faktor 1,5 svarer det altså til max. 450 mm.

Og ja, det bliver ikke knivskarpt - men alligevel langt bedre end det, der kan laves med et normal objektiv eller et kompaktkamera.

Jeg har lagt et par billede i dropbox. De er taget på 300 mm, blænde F5,6, 1/250 sekund, ISO 400 (hjort løber) og 135 mm, blænde F6,3, 1/640 sekund, ISO 400 (zebraer) Det er taget i NEF/RAW, åbnet og gemt som jpg i Photoshop.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23908906/hjort%20l%C3%B8ber5.jpg

+ https://dl.dropboxusercontent.com/u/23908906/Zebraer%20drikker.jpg

Så har du da lidt indtryk af, hvad man kan få for 1000 kr.

vh. Thomas


Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 22:08
Hej
Tusind tak for alle de gode svar. Når jeg lige har fået klaret alle de praktiske ting med rejsen smutter jeg ned i en fotobutik og ser/prøver de forskellige kamera.

Hvis jeg nu ender med at købe f.eks. Nikon d3200/d5200 på dba fordi prisen er god, er der så nogle ting man kan gøre inden købet for at tjekke om kamera/objektiv er fejlfri? Jeg tænkte nogle testbilleder som ville kunne afsløre fejl.

Igen tak for hjælpen.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Oprindeligt skrevet af spaceman spaceman skrev:


Med dit budget kan du få et kamerahus med standard objektiv , og så er festen slut. bevares du kan da købe et 70 - 300mm til 1000kr , men det bliver bare aldrig brugbart. Kvaliteten er simpelthen for ringe.

Spaceman har ret i, at man ikke kan få alverden i telezoom for 1000 kr. - og hvis man skal en klasse op, er det meget dyrere.

Jeg har selv været på safari med et Nikon D70 (6 MP) med en 70-300 mm Nikon zoom (uden VR) til ca. 1000 kr. Ved en faktor 1,5 svarer det altså til max. 450 mm.

Og ja, det bliver ikke knivskarpt - men alligevel langt bedre end det, der kan laves med et normal objektiv eller et kompaktkamera.

Jeg har lagt et par billede i dropbox. De er taget på 300 mm, blænde F5,6, 1/250 sekund, ISO 400 (hjort løber) og 135 mm, blænde F6,3, 1/640 sekund, ISO 400 (zebraer) Det er taget i NEF/RAW, åbnet og gemt som jpg i Photoshop.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23908906/hjort%20l%C3%B8ber5.jpg

+ https://dl.dropboxusercontent.com/u/23908906/Zebraer%20drikker.jpg

Så har du da lidt indtryk af, hvad man kan få for 1000 kr.

vh. Thomas



Dine billeder kan ikke vises - desværre.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Hej
Tusind tak for alle de gode svar. Når jeg lige har fået klaret alle de praktiske ting med rejsen smutter jeg ned i en fotobutik og ser/prøver de forskellige kamera.

Hvis jeg nu ender med at købe f.eks. Nikon d3200/d5200 på dba fordi prisen er god, er der så nogle ting man kan gøre inden købet for at tjekke om kamera/objektiv er fejlfri? Jeg tænkte nogle testbilleder som ville kunne afsløre fejl.

Igen tak for hjælpen.


Jeg vil nærmere anbefale dig at øve dig med kameraet inden ferien. Øve dig i at tage billeder med zoom, øve dig i at vælge indstillinger, øve dig i skumringslys etc.
Du vil formodentlig overvurdere egne og kameraets evner, når du står og ser motiverne i afrika, og når du ser billederne efterfølgende, vil der være mange slørede eller fejlfokuserede billeder.

Skal du skifte objektiv undervejs, så øv dig i at gøre dette relativt hurtigt og rent.

Og så lad i øvrigt ikke din tur blive en foto-tur, men derimod en tur hvor du også oplever landet og naturen uden at det sker gennem et objektiv.

Som tidligere skrevet, mener jeg i øvrigt, at dit fokus er helt forkert.
Vælg i stedet et kamera som passer godt til resten af din tur. Safaribilleder og film kan ses på nettet og i TV. Du ser til gengæld sjældent hvordan det virkelige levende Afrika ser ud.
På din safaritur kan du så i stedet nyde naturen og more dig over alle turisterne som hysterisk skyder løs med deres kameraer.

Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2013 kl. 06:52
Det KAN faktisk være meget svært at fotografere noget så almindeligt som svaner og andre fugle... Længere nede er der også billeder af storke og en enkelt hejre: 
http://www.freewebsite-service.com/mnn/Gallerier.php#prettyPhoto Et 70 - 300 mm zoomobjektiv er brugt til de billeder med fuglene...
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2013 kl. 07:58
Jeg er faktisk også meget i tvivl om det skal være et spejlreflekskamera eller et mindre som jeg kan have i lommen hele tiden. Fx Sony rex100 som har større sensor end normalt og skulle tage rigtig gode billeder sammenlignet med et dslr. Til den pris kunne jeg sagtens købe et fx Nikon d3200/d5200 eller modellen før. I stedet for at bruge penge på en tele linse havde jeg tænkt på nikons 16-85mm objektiv som der er gode priser på dba til. Samlet vil det løbe op i samme pris som rx100.
Jeg er sgu ret meget i tvivl.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2013 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Hej
Tusind tak for alle de gode svar. Når jeg lige har fået klaret alle de praktiske ting med rejsen smutter jeg ned i en fotobutik og ser/prøver de forskellige kamera.

Hvis jeg nu ender med at købe f.eks. Nikon d3200/d5200 på dba fordi prisen er god, er der så nogle ting man kan gøre inden købet for at tjekke om kamera/objektiv er fejlfri? Jeg tænkte nogle testbilleder som ville kunne afsløre fejl.

Igen tak for hjælpen.


Jeg vil nærmere anbefale dig at øve dig med kameraet inden ferien. Øve dig i at tage billeder med zoom, øve dig i at vælge indstillinger, øve dig i skumringslys etc.
Du vil formodentlig overvurdere egne og kameraets evner, når du står og ser motiverne i afrika, og når du ser billederne efterfølgende, vil der være mange slørede eller fejlfokuserede billeder.

Skal du skifte objektiv undervejs, så øv dig i at gøre dette relativt hurtigt og rent.

Og så lad i øvrigt ikke din tur blive en foto-tur, men derimod en tur hvor du også oplever landet og naturen uden at det sker gennem et objektiv.

Som tidligere skrevet, mener jeg i øvrigt, at dit fokus er helt forkert.
Vælg i stedet et kamera som passer godt til resten af din tur. Safaribilleder og film kan ses på nettet og i TV. Du ser til gengæld sjældent hvordan det virkelige levende Afrika ser ud.
På din safaritur kan du så i stedet nyde naturen og more dig over alle turisterne som hysterisk skyder løs med deres kameraer.

Du har fat i noget af det rigtige.
 
Jeg køber tit en bog eller en stak postkort med alle de smukke billeder.
 
Så bruger jeg mit pocket kamera til de sjove situationer som lige opstår.
 
Nogle siger at det bedste kamera er det man har i lommen.
 
Men selvfølgelig skal der være plads til folk som ønsker at tage beautishots i en god kvalitet. Trådstarter skal bare nøje overveje hvad han ønsker med kameraet. Det lyder lidt som en dillle der ikke er gennemtænkt. Hvis trådstarter var foto entusiast havde han nok ikke spurgt her.
 
Så mit råd vil være at nøje genoverveje.SmileSmileSmile
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 20:36
Lige en opdatering til jer som var venlige at svare på mine spørgsmål. Jeg endte med at købe Sony RX100. 

Mine overvejelser var netop mobiliteten og det at jeg kan have det med overalt i lommen. Til prisen skulle det være det bedste kompaktkamera på markedet og har en stor sensor, sammenlignet med andre kompaktkameraer. 
Selvfølgelig vil jeg mangle noget zoom i forhold til et spejlrefleks med lang zoom, men jeg ved at jeg vil få taget flere billeder med det jeg købte netop fordi det er nemmere at have med overalt.

Jeg havde tænkt på at købe et 64 Gb SDXC kort til. Jeg vil både tage en masse billeder, men også optage video. Jeg har min bærbar med, hvor jeg kan tømme kortet over på.

Vil det kort være nok eller skal jeg købe et ekstra? 

Jeg har købt et ekstra batteri,oplader, neopren sleeve til når det skal ligge i lommen samt en mere hårdfør kamerataske når jeg skal ud på "tur". 



Redigeret af piddy - 30-December-2013 kl. 20:42
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu