recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD-Cams
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD-Cams

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Emne: DVD-Cams
    Sendt: 03-Maj-2004 kl. 13:15

Da Hitachi kom frem med deres DVD-Cam var jeg ret begejstret - det var da genialt. Jeg havde også købt sådan et, hvis jeg havde råd - i stedet for blev det til et MiniDV kamaera fra Panasonic. Det er jeg glad for nu  efter at jeg er blevet lidt klogere på digital video. DV har jo en kvalitet på 216 MB i minuttet, mens DVD ligger på 30-70 MB i minuttet og er således ringere. DVD-Cams leverer altså for lidt kapacitet og for ringe videokvalitet.

Jeg vil derfor kun hoppe på DVD-Cams, hvis de kommer til at anvende plader med væsentligt højere kapacitet end idag. Dette kunne evt. komme med Blue-ray discs. Jeg mener dog, at man burde bruge kræfter på FMD teknologien i stedet for at spilde kræfterne på HD-DVD, dual-layer DVD og Blue-Ray. (Se nyt emne om FMD).

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2004 kl. 14:03

Hej Thorvald

Sikke mange tal Smile

Men pas på ikke at sammenligne pærer med æbler.

Mini-DV er 25 Mbit/s i DV kompresion (en JPEG lignende kompression).

DVD er op til 10 Mbit/s i MPEG2 kompression.

Mini-DV kræver en større båndbredde, flere Mbit/s, end MPEG2 for en sammenlignelig kvalitet.

Mini-DV ville slet ikke kunne fungere ordentligt ved kun 10 Mbit/s, ligesom MPEG2 ikke fungerer særlig godt ved under ca. 2 Mbit/s. Så her er man begyndt at bruge MPEG4, som er meget bedre end MPEG2 til de lavere bitrates. DivX benytter f.eks. MPEG4.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2004 kl. 14:14

Æææh, hva'?

Er det du siger, at følgende tal ikke siger noget om kvaliteten af video-optagelsen: (format / MB/min / kvalitet)

VCD    /  10 MB/min        /  good

SVCD  /  10-20 MB/min  /  very good

DVD    /   30-70 MB/min  /  excellent

DV       /   216 MB/min      /  excellent

- eller siger det kun noget om, hvor meget harddisk plads man har brug for, hvis man vil lagre rå video i ovennævnte formater.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2004 kl. 14:58

Hej Thorvald

Nej, desværre.

Det kan give dig et fingerpeg, men reelt kan du kun sammenligne bitrates, hvis det er samme kompression der er anvendt. DV benytter sin helt egen kompression, som er forskellig fra den MPEG2 som DVD benytter.

VCD benytter iøvrigt MPEG1, som igen ser anderledes ud en MPEG2.

Men din JVC konverterer formentlig det hele til MPEG2 når den optager det, men her må man så se på hvad det kommer fra. For slut-resultatet kan jo ikke være bedre end originalen, så selvom Mini-DV konvetreres om til MPEG2 med 25 Mbit/s, så er det ikke nødvendigvis bedre end et originalt MPEG2 signal med 10 Mbit/s som har været MPEG2 hele dets levetid.

Tro mig, den digitale verden kan være ganske kompleks! Smile

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu