recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dvd-RAM bruges til hvad?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDvd-RAM bruges til hvad?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
A. Larsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Emne: Dvd-RAM bruges til hvad?
    Sendt: 07-Februar-2009 kl. 15:07

Håber (igen) ikke mit spørgsmål er for basalt. Jeg er jo lidt bagud i forhold til Blue-Ray og de nye medier.

Jeg har en gammel pio DVR-720H, som begyndte at gå ud og slukke netstrømmen selv i stand-by. Jeg har derfor købt en ny Panasonic harddisk optager.

Jeg har hidtil klaret mig med medier i -R og -RW og været glad for dette også til hjemmevideo optagelser.

Nu har jeg med min nye Pana fået 3 DVD-RAM skiver med, og jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg bedst kan udnytte dem. Jeg redigerer jo mine optagelser på harddisken, og kan ikke umiddelbart se fordele ved RAM formatet.

Kan nogen i forummet give mig nogle tips?

mange hilsner

A. Larsen
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2009 kl. 15:17
dem bruger man til overførelse af optagelse. Jeg bruger dem til at overføre mine optagelser til min pc og min popcorn a100. Så alle mine optagelser ligger på harddisk. De skulle holde op til 100.000 optag og slet. En dvd-rw holder måske 1000 gange, men så længe synes jeg ikke de holder. Har kun brugt 1 ram skrive endnu og uden problemer.

Hvis du kun gemmer på dvd, så skal du ikke bruge dvd-ram, men dvd-r som du sikkert har nogen liggende af.

dvd-ram er et gammelt format og har intet med Blue-Ray af gøre.






Redigeret af xcardman - 07-Februar-2009 kl. 15:19
Til top
A. Larsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2009 kl. 15:36

Dvs at dvd-RAM kan bruges som et transport medie mellem HDD og pc.

Jeg ved godt det er et gammelt medie, men de fleste tråde i forum handler jo om de nye.   Logisk nok.  Men jeg er selv gammel (halvgammel) og er altid glad  for at nogen vil beskæftige sig med sådanne "gamle" spørgsmål.

Jeg bruger altid Verbatim til mine optagelser af børnebørnene, fordi jeg her på siden har læst, at det er et medie, der holder længe.

Og så kan jeg jo bruge dvd-RAM til at afspille på min externe harddisk på pc'en.

Tak for svaret.

 

A. Larsen
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2009 kl. 15:40

Jeg bruge dem kun som transport mellem pc og optager. Så kan filen ligges direkte ind på ens pc, og så skal filen bare omdøbes til mpg.



Redigeret af xcardman - 07-Februar-2009 kl. 15:40
Til top
A. Larsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2009 kl. 15:48
Det må jeg jo så se om jeg kan finde ud af. Ellers vender jeg måske tilbage.
A. Larsen
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2009 kl. 15:53
du er meget velkommen
Til top
Puma Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 596
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 10:20

Hej A. Larsen

DVD-RAM kan du sammenligne med DVD-RW skiver altså skiver som kan genoverskrives....DVD-RAM er et super format som virker helt som en lille harddisk når vi taler redigering osv. Det eneste problem er at man helst skal bruge det i en Panasonic verden, idet det ikke understøttes af ret mange producenter af DVD-drev ud over Panasonic og nogle JVC maskiner.

DVD-RAM vandt desværre ikke i "formatkrigen" hvilket er lidt synd for det er kvalitetsmæssigt et super format som klart overgår DVD- og DVD+ på mange områder. 

Jeg har mange af dobbelt DVD-RAM skiverne i plastkassetter som er super godt beskydtet med ridser og fedt fingere fra ungerne... Jeg bruger dem bla. til at gemme gamle optagelser fra TV på når jeg rydder op på harddisk.....

Til top
kallek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1287
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 10:26
Sonys nye harddisk optagere kan også vise DVD-RAM
Lg 42 LA 667V
RDR-HX650 HDD
MARANTZ SR 4600
KEF HØJTALER 6,1
Blu-ray LG 730
Humax BXR-HD
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 10:39

Jeg har selv DVD-Ram skiver i huset, fordi jeg er ejer af en lidt (efterhånden) ældre Panasonic recorder, som i følge manualen desværre kun understøtter optagelse i ægte 16:9-format på harddisken - og på DVD-Ram. (Tak, Panasonic)

I teorien altså, for jeg har endnu ikke kunnet få skidtet til at fungere helt efter hensigten på DVD-Ram.  Men jeg er dog helt enig i, at redigerings-funtionerne på DVD-ram formatet er både smart og praktisk.



Redigeret af musicus - 15-Februar-2009 kl. 10:55
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu