recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elgiganten: 1 mdr rep er helt i orden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElgiganten: 1 mdr rep er helt i orden

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Emne: Elgiganten: 1 mdr rep er helt i orden
    Sendt: 10-Marts-2011 kl. 14:35
Bare til orientering:

Jeg har haft en 2 mdr gammel ps3 til rep. hos elgiganten. Den har nu været hos dem i 3 uger og jeg kontaktede dem derfor for at give dem indtil i morgen ellers ville jeg have pengene tilbage eller en ny maskine.

De sender mig bl.a. følgende linie tilbage:

"Da den har været afsted i under en måned er der desværre ikke grundlag for at give pengene retur"

Som jeg ser det, er det i direkte strid med dansk forbrugerlovgivning? (ved godt der ikke direkte står 3 uger, men fra en tidligere sag i forbrugerklagenævnet ved jeg at der regnes med 3 uger som maks, særligt når man ikke får stillet et andet prd til rådighed)

Normalt ville man få info om forløbet af rep. på deres website... men problemet er bare at de ikke opdaterer siden ...




Redigeret af edtwodth - 10-Marts-2011 kl. 14:37
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 14:41
Hedder det sig ikke bare at reparationen skal udføres indenfor "rimelig tid"? Og så er det jo der hvor den store diskussion kan blive hvad "rimelig tid" er.

PS: er forbrugerklagenævnet ikke bare en form for uafhængig organisation der kun kan udstede bøder eller lign, og ikke direkte kan definere reglerne/lovgivningen?
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 14:47
jo, men lovgivningen er der, og i de fleste sager er skæringslinien som sagt 3 uger, særligt når man ikke har fået stillet et erstatningsprodukt til rådighed.

Det er heller ikke så meget de 3 uger, men det, at de finder en hel måned acceptabelt ;) Og det er jeg 100% sikker ikke er lovligt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Hedder det sig ikke bare at reparationen skal udføres indenfor "rimelig tid"? Og så er det jo der hvor den store diskussion kan blive hvad "rimelig tid" er.

PS: er forbrugerklagenævnet ikke bare en form for uafhængig organisation der kun kan udstede bøder eller lign, og ikke direkte kan definere reglerne/lovgivningen?
 
Jo.
 
Sakset fra linket ovenfor:
 
"Hvis en vare har en mangel, skal manglen afhjælpes eller varen ombyttes inden for ”rimelig tid”. Hvor lang tid, ”rimelig tid” er, afhænger af flere ting. Fx hvilken vare der er tale om, hvad der er galt med den, hvor besværligt det er for dig at undvære den, og om sælger har lånt dig en anden vare.

Som udgangspunkt er ”rimelig tid” nogle få uger, men sælger har i nogle tilfælde ret til at bruge længere tid.
Nogle typiske eksempler på, hvornår sælger kan bruge mere end et par uger på afhjælpning eller ombytning:

  • Hvis der er tale om en vare, du ikke bruger hver dag og kan undvære uden de store problemer
  • Hvis der er tale om en periodisk fejl, altså en fejl som kun viser sig af og til
  • Hvis det er en vare, der er lavet specielt til dig, fx skræddersyet tøj, eller en vare, du specielt har bestilt hjem
  • Hvis der er tale om teknisk kompliceret produkt, som er vanskeligt at undersøge og reparere
  • Hvis der skal skaffes reservedele eller lignende hjem
  • Hvis sælger har lånt dig en anden vare i mellemtiden
  • Hvis du på trods af manglen stadig kan bruge varen, fx mens du venter på reservedele"

Ergo: Der er ikke nogen fast regel om at 3 uger er defineret som rimelig tid. Elgiganten tilbyder vel reelt at hvis der går yderligere en uge, så kan OP få sine penge tilbage. Jeg har svært ved at se det odiøse i dén politik - specielt når der er tale om et luksusprodukt, og ikke et nødvendighedsprodukt (som f.eks. et tv eller en telefon).

Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 15:05
Otto, en måneds rep. er at overskride rimeligt. 

Jeg bruger den faktisk hver dag som mediacenter til at se mit video indhold på.

Jeg kontaktede hotlinien og de var enig, i dette her tilfælde er en måned slet ikke acceptabel.

Men jo, det kan variere fra sag til sag, så meget er vi enige om ;)
Til top
Molotow Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 15:19
Jeg er helt enig i at en mdr er alt for langt tid, når der ikke stilles et andet produkt til rådighed. Og når produktet er så nyt, burde EL bare kunne sende "lortet" videre til producenten(Sony Danmark) og så give dig en ny... Hvis de havde bekymret sig om deres kunder, så var det det de havde gjort.
B&O BeoVision 8-40,B&O BeoSound 1,B&O BeoSound 9000 + Airport Express
B&O MX7000,Apple TV3
Tvix N1, Qnap NAS TS409Pro
Panasonic DVD
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Status: Offline
Point: 1330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 15:21
Det er jo en forfærdelig historie... 

Jeg ved ikke hvad der fiskes efter, men kan jo se allerede i dit første indlæg at approachen med at "true" er blevet standard i butikkerne herhjemme. Godt man ikke er butiks-ansat længere. :-) 

Som Otto skriver, de 3 uger er ikke defineret nogen stedet. Så giv dem en chance for at få lavet/ombyttet din maskine. Det ville ikke undre mig hvis der fx skete noget indenfor en uges tid. Hvis din rma-sag så går over en måned, så er vi måske over det der er acceptabel/rimelig tid og så kan jeg godt forstå at du retter henvendelse. Men husk man kommer længst med en saglig tone. 




Redigeret af Jakabov - 10-Marts-2011 kl. 15:27
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 15:26
jeg fikser ikke efter noget.

Jeg gør bare opmærksom på at elgiganten finder en måneds rep. tid uden at stille et erstaningsprodukt til rådighed helt i orden.

Så er det op til den enkelte om vedkommende kan acceptere dette, ingen tvinger jo nogen til noget ;)

Og dette er jura-forummet hvor disse regler faktisk kan diskuteres ;)
Til top
thcleaner Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 15:36
problemet med playstation 3 er at det kun er nordisk film der må lave dem og man ikke kan benytte andre værksteder for sony

Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 15:37
det er jo selvf et problem ... men kan aldrig blive det for forbrugeren. 
Til top
thcleaner Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 15:39
det er noget jeg ved for jeg har arbejdet i elgiganten og normal rep tid er mellem 7-14 dage med "normale" produkter man kan lave på andre værksteder
Til top
thcleaner Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 15:40
jeg siger bare at det er normal rep tid for en ps3 uanset hvor man køber den
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu