recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er det lovligt at lave en kopi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr det lovligt at lave en kopi

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Tjaa, du er vel nødt til at lægge filmen uden kopibeskyttelse ned på en DVD - hvordan skulle du ellers afspille den på din Linux-box?

Strengt taget er det vel ikke nødvendigt - du kopierer vel heller ikke DVD'en for at afspille den i Windows?!

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Strengt taget er det vel ikke nødvendigt - du kopierer vel heller ikke DVD'en for at afspille den i Windows?!

Næh, men skyldes det ikke at afspillerne på Windows understøtter CSS og dem på Linux gør ikke?

-Kent
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 12:01

Selvom der allerede er blevet svaret på spørgsmålet, vil jeg henvise til min artikel om emnet:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1354&zoneid=3

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 12:15

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nu er der specifikt tale om at kopiere en dvd film. Og nej, det må du ikke på en Linux. Du må bryde kopibeskyttelsen, hvis det er nødvendigt for at kunne afspille den, (det må du altid, uanset om det er Linux eller andet der kræver det). Men du må ikke gøre det, for at kopiere filmen.

Tjaa, du er vel nødt til at lægge filmen uden kopibeskyttelse ned på en DVD - hvordan skulle du ellers afspille den på din Linux-box? Jeg har da ikke plads til alle mine film på min harddisk...

-Kent

Det er IKKE lovligt, under ingen omstændigheder.
Loven tager kun stilling til problemet omkring afspilning, da det er et krav for dit køb, at du overhovedet har mulighed for at kunne se din film.

Men, som jeg nævnte tidligere, så er der tænkt store tanker om disse love.. Og ja, det var i den grad ironisk ment. Tåberne bag disse love aner ganske enkelt ikke hvad det er de har med at gøre. Og derfor er det desværre blevet formet som det er. 
Det betyder blot at nogle vælger at blive lovovertrædere i stedet. Det virker en hel del nemmere end at forsøge følge (og fatte) loven

Jeg er dog af den opfattelse, at langt de fleste folk ved godt, hvornår den er gal, og derfor er det op til deres egen moral. Men at tro man må kopiere en dvd (bryde kopibeskyttelsen) fordi man har en pc med linux på, den er altså lidt gal

 

 

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 12:29
Tjaa, et er vel også hvordan loven håndhæves i praksis - jeg har endnu ikke hørt om ét tilfælde hvor nogen er kommet på skideren kun fordi de har kopieret børnenes CD'er/DVD'er og gemt originalerne væk (her i huset har skiverne en stærkt begrænset levetid, pga. den til tider lidt hårdhændede behandling) 

Dermed ikke sagt at det er i orden at gøre - man skal selvfølgelig overholde landets love.

-Kent

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 12:55

Jamen, det er skam ikke anderledes hjemme hos mig.
Det viser jo desværre også en af hagerne ved lovgivning. Når folk ikke forstår den eller ikke kan se meningen med den, så tager de den ikke seriøst.
Så længe kopieringen foregår inden for hjemmets 4 vægge, og det er ud fra originale værker (eksempelvis som backup for ungernes kastens rundt med skiverne, eller som jeg, kopiere til mit medie center), så har jeg på ingen som helst moralske skrubler ved det. Tværtimod bør det være tilladt at håndtere sin retsmæssige erhvervet eksemplar fuldstændigt som man selv ønsker. Så længe det ikke skader ophaveren økonomisk.

Men noget så simpelt kan disse mennesker bag lovgivningen ikke rigtig forstå

 

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Men, som jeg nævnte tidligere, så er der tænkt store tanker om disse love.. Og ja, det var i den grad ironisk ment. Tåberne bag disse love aner ganske enkelt ikke hvad det er de har med at gøre. Og derfor er det desværre blevet formet som det er.


Det er den multinationale musik- og filmindustri, som står bag disse love (via WIPO Copyright Treaty fra 1996). De er skam hverken dumme eller tåber, i hvert fald ikke i dette spørgsmål. Tåberne er de politikere, med Kultur Brian i spidsen, som har vedtaget denne stupide regel, formentlig uden at vide hvad det var som de gjorde...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 13:33

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Men, som jeg nævnte tidligere, så er der tænkt store tanker om disse love.. Og ja, det var i den grad ironisk ment. Tåberne bag disse love aner ganske enkelt ikke hvad det er de har med at gøre. Og derfor er det desværre blevet formet som det er.


Det er den multinationale musik- og filmindustri, som står bag disse love (via WIPO Copyright Treaty fra 1996). De er skam hverken dumme eller tåber, i hvert fald ikke i dette spørgsmål. Tåberne er de politikere, med Kultur Brian i spidsen, som har vedtaget denne stupide regel, formentlig uden at vide hvad det var som de gjorde...

Jeg er delvist enig, Jesper. Det med Brian er jeg ikke enig i. Han er minister, og derfor pr. definition aner han nada om det han beslutter

Jeg er heller ikke enig i, at det er den multinationale musik og filmeindustri. De har som udgangspunkt intet med lokal lovgivning at gøre.

Her i DK lider vi af, at nogle få organisationer er dem der får lov at styre showet. Der kommer musikbranchen og APG ind som de (efter min mening) helt store syndere. APG ser rødt, hvergang ordet kopi nævnes. For dem er alle pr. definition pirater. Og de skal jagtes som man jægede hekse for flere hundrede år siden.
Musikbranchen har indset løbet er kørt for dem. Det kræver enorme summer at beskytte de musikalske værker, og ofte mere end de kan indbringe. Derfor er de reddet med på bølgen og tæller kroner i stedet for. Hvilket resulterede i at blankbåndsafgiften blev sat op, ud fa devicen, ´If you can´t beat them, join them´.
Jeg kommer mig aldrig over dengang hvor musikbranchen påstod, at der blev solgt 22mill cdére alene til ulovlig kopiering herhjemme hvert år. Og derfor ville de have hævet blankbåndsafgiften. Det kan man sgu da kalde for organiseret kriminalitet  Det mest chokerende er, at de kom sgu igennem med det. På trods af at deres "undersøgelse" manglede en hel del, og efter min mening ene og alene var baseret på gætterier.
Jeg havde et større skænderi med en af folkene bag. Og da jeg endte med at kalde det for mafiametoder, så hørte jeg ikke mere derfra

Anway - Hele dette cirkus med kopiering, lovligt/ikke-lovligt, det har faktisk ligget mig på sinde lige siden. Jeg kan ikke begribe at embedsmændene ikke kan se tåblighederne i lovgivningen, og havde egentlig sat mig for at forsøge råbe dem op. Det er desværre bare ikke så nemt. Der skal nogle temmelig store medier til, (og helst også en valgperiode), før det overhovedet er muligt at blive taget en smule seriøst.
Efterhånden som tiderne udvikler sig, og der teknologisk set bliver et større behov for muligheden for at kopiere film og musik, så vil jeg tro tingene ændre sig. Men indtil da, så tror jeg ikke man når langt.
En dag har jeg dog i sinde at forsøge igen. That´ll be the day!- D-day!

 

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg er heller ikke enig i, at det er den multinationale musik og filmeindustri. De har som udgangspunkt intet med lokal lovgivning at gøre.


MPAA & RIAA (og betalte politikere i USA) -> WIPO Copyright Treaty -> Infosoc EU direktiv -> OHL §75c

Hvis de danske politikere en dag fjerner §75c, vil RIAA og MPAA betale Blackwater for at invadere Danmark. Vi kommer aldrig af med den paragraf.



Redigeret af JesperLund - 26-November-2007 kl. 13:44
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 11-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Fimpe Fimpe skrev:

Du må gerne:
  • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
 • Bryde en dvd-regionskode

Det betyder så bare at du skal have en PC med Linux. Så må man gerne bryde krypteringen.

Nu er der specifikt tale om at kopiere en dvd film. Og nej, det må du ikke på en Linux. Du må bryde kopibeskyttelsen, hvis det er nødvendigt for at kunne afspille den, (det må du altid, uanset om det er Linux eller andet der kræver det). Men du må ikke gøre det, for at kopiere filmen.

Du har ret, det er beskrevet meget godt her:

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/digital-kopi/hvad-maa-d u/

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 14:08

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg er heller ikke enig i, at det er den multinationale musik og filmeindustri. De har som udgangspunkt intet med lokal lovgivning at gøre.


MPAA & RIAA (og betalte politikere i USA) -> WIPO Copyright Treaty -> Infosoc EU direktiv -> OHL §75c

Hvis de danske politikere en dag fjerner §75c, vil RIAA og MPAA betale Blackwater for at invadere Danmark. Vi kommer aldrig af med den paragraf.

Blackwater er det ikke dem der har travlt med at skyde irakere

Vi skal ikke nødvendigvis af med 75c. Vi skal bare have omskrevet den, så det er lovligt at bryde en kopibeskyttelse til eget brug/brug inde for husstanden.

Det er faktisk uhyre simpelt, og ingen tager skade af det, heller ikke ophaveren.

 

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Vi skal ikke nødvendigvis af med 75c. Vi skal bare have omskrevet den, så det er lovligt at bryde en kopibeskyttelse til eget brug/brug inde for husstanden.


Det er det samme som at afskaffe §75c -- den eneste type digital kopiering som er tilladt efter OHL §12 er privat kopiering til brug inden for husstanden.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu