recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er windows virkeligt stadig så bøvlet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er windows virkeligt stadig så bøvlet

 Besvar Besvar Side  <1 18192021>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 13:00
Spændende indlæg, især Kandersen's pointe omkring at først installere windows updates inden man installere andet software. Det gjorde jeg ikke. Igen jeg ville udnytte tiden, så jeg installerede software imens windows hentede (og muligvis også installerede) updates. Men jeg har altid troet at netop de vigtige ændringer i OS'et blev lavet når computeren lukkes eller starter, her står den jo ofte og installerer updates - antageligt for at undgå noget går galt. 

Det lyder som om jeg skal holde mig fra HP - desværre købte jeg netop HP, fordi jeg så tænkte at jeg undgik problemer. Cry

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Igen, det kan ikke være Microsofts problem, hvilke lo** printerproducenterne medleverer! Og specielt trådløs netværksprintere er (kan være) håbløse at få op og køre. Man skal sørge for at følge vejledningen SLAVISK! Mange tror at fordi de har lidt IT-indsigt, så kan de lige klare det med venstre hånd. Men den går sgutte (har prøvet det!).
 
Derudover kan du jo ikke gi' Microsoft skylde for, at du åbenbart sidder på både en håbløs langsom forbindelse, og sidder med en håbløs langsom bærbar - hvis det kan tage 6 timer(!) at hente og installere opdateringer.
 
M.v.h.

Jeg giver heller ikke MS skylden - men når fejlene sker i windows er det nærliggende at man som bruger "tror" at fejlen er hos netop windows. Og alle som ikke har IT forstand vil give MS skylden - Måske skulle de gør noget ved det... Ala strengere krav til hardware producenter så de sikrer en god oplevelse for deres brugere. 

Jeg har en 50Mbit forbindelse og en 2x2GHz i3 Laptop, så det skulle være relativt hurtigt. De 6 timer er samlet tid. Min win7 CD er nok 3 år gammel, så fair nok at der skal hentes nogle updates. Jeg har i princippet ikke noget i mod at det tager tid. Mit problem er at nogle updates fejlede og MS måde at håndtere de fejl på er meget dårlig. Som sagt skulle jeg bruge ½-1 time på ms hjemmeside for at finde noget obskurt software som kunne fikse problemet - igen hvorfor går den ikke bare det selv, når ms tilsyneladende ved hvad der skal til for at fikse problemet. 
Til top
FPP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2010
Status: Offline
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FPP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

som forbruger er jeg da helt enig med dig i din frustration. Som emnet vi debatter her, der er jeg derimod ikke enig, at det er windows der er noget lort.

Er helt enig i ovenstående.

Overskriften på indlægget vil nødvendigvis resultere at nogen går ind og forsvare Windows, da det typisk ikke er her hoveddelen af problemet ligger.

Det der angribes er vel i virkeligheden PC oplevelsen, hvor sammenspillet mellem hardware/software fra mange forskellige producenter kan give problemer, uden at ansvaret kan placeres et bestemt sted.

Jeg syntes dog sagtens man med rette kan kritisere Microsoft´s .NET opdateringer fra 3.5. Laver man en ren installation skal der en del genstarter og søgen efter opdateringer til før man har alle .NET opdateringerne, og det er også sket mere end en gang for mig at der sidder en opdatering "fast" der konstant fejler.

I forhold til både opdateringer og især printere sker der en del forbedringer med Windows 8. Se evt. http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/07/25/simplifying-printing-in-windows-8.aspx


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 12:16
Igen, det kan ikke være Microsofts problem, hvilke lo** printerproducenterne medleverer! Og specielt trådløs netværksprintere er (kan være) håbløse at få op og køre. Man skal sørge for at følge vejledningen SLAVISK! Mange tror at fordi de har lidt IT-indsigt, så kan de lige klare det med venstre hånd. Men den går sgutte (har prøvet det!).
 
Derudover kan du jo ikke gi' Microsoft skylde for, at du åbenbart sidder på både en håbløs langsom forbindelse, og sidder med en håbløs langsom bærbar - hvis det kan tage 6 timer(!) at hente og installere opdateringer.
 
M.v.h.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 11:37
Glemte lige at nævne en MEGET væsentlig ting.
Hvis der er tale om en helt ny PC, så undersøg om der evt. er en nyere bios. Det kan have en betydning, også i bærbar computere. Jeg har en ældre IBM som simpelthen bare ikke ville installer windows 7 overhovedet, (fik blue screen under installering), indtil jeg fik opdateret bios på den. Men okay, det var også en ældre IBM.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 11:32
Det er ikke MS' problem at HP ikke kan finde ud af at lave ordentlige drivere. Jeg har aldrig haft problemer med at installere mine Canon-printere. 

Dertil tager det mig 20 min. at installere Win 7 på min 5 år gamle laptop og ca. ½ time hvor den skal passe sig selv og hente opdateringer.

De eneste gange jeg har haft problemer, som IT-manden i vores familie, er når PC'en er købt "for billigt" og når jeg skal installere min fars HP multifunktionsprinter.

Grundlæggende er det for nemt at skyde skylden på MS når det oftest er en FEJL 40, for billigt udstyr eller en producent som udvikler selvstændigt software, når nu MS har mulighed for at levere nogle standarder som de burde følge.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 11:19
som forbruger er jeg da helt enig med dig i din frustration. Som emnet vi debatter her, der er jeg derimod ikke enig, at det er windows der er noget lort. Windows er faktisk blevet rigtig god og i virkelig annonym form, når det drejer sig om installation fra bunden, mest af alt fordi den genkender rigtig meget hardware i dag, og det VIRKER, når windows genkender det.
Min erfaring - Problemer opstår som regel altid bagefter windows er installeret. Og ja, som forbruger hjælper det dig lige lidt, om det er er windows eller HP, Dell eller anden producent som skaber dit problem. Det er frustrerende at komme igennem, ingen tvivl om det.
Jeg må bare understrege, ligesom andre også skriver her, at din oplevelse bestemt ikke er det der opleves tit mere. Lige med undtagelse af din erfaringer med Printeren, for det er nærmere reglen frem for undtagelsen, når vi snakker HP printere. Jeg gruer for det hvergang nogen i familien skal have installeret en HP printer. Der er kun eet at gøre. Start kaffemaskinen op og give sig RIGTIG god tid til det.
 
Lige et godt råd forøvrigt - Når man starter forfra på Windows, så er det en god ide at installer windows og alle servicepacks/updates, før man begiver sig i kast med andre programmer.
Jeg har set folk installer 117 andre ting samtidig med og før andre patches/service pakker. Specielt samtidig kan ikke tilrådes, selvom det i princippet burde gå godt, alt afhængig af, hvad det er man installer. Har sågar set en sysadmin installer driver og utilities til hans hardware Raid controler, samtidig med windows var igang med at installer en servicepack, som Raid controleren var afhængig af. Fjolset burde vide bedre, men tålmodig var ikke lige hans støreste forces, så han gad ikke vente på, at windows havde fundet og opdateret det hele. Det gik heller ikke godt for ham.
 
Min prioritetsrækkefølge er altid:

1. Windows standard
2. Evt. manglende drivere til hardware komponenter, som jeg SKAL bruge før jeg går videre. Eksempelvis GFX kort, netkort osv. Specielle drivere til BT host eller andet "ligegyldigt for resten af installationen på nuværende tidspunkt", det må ganske enkelt vente.
3. Automatisk Servicepacks/updates.
4. Manuelle updates - Med dette mener jeg, at jeg går hellere en gang ekstra ind i windows update for at se om der er noget der mangler, inden jeg begiver mig igang med at installer noget som helst andet. Det kan også være nyere drivere til enheder som jeg ved/har hentet på forhånd eller enheder som mangler at blive installeret. Det kan/vil oftest resultere i et par ekstra reboots. Og sådan er det bare!
 
5. Her er det en god ide at lave et image backup kopi af sit system drev.
 
6. Alle andre programmer såsom printere/perifide enheder, USB enheder, office, mail opsætning, browsere osv osv.
 
(7.) Evt. endnu et Image backup, hvis man er lidt smart. Dog skal man være klar over, at et image backup her også betyder, at perifide enheder er med. Eksempelvis en printer, som kan være udskiftet, når/hvis man genskaber sit system.
 
Jeg er ret sikker på jeg ikke er speciel unik på det her på, men der er nogle derude, som gør tingene anderledes. Det KAN måske have noget med forskellen i problemerne at gøre.
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nu skrives der ikke noget om, hvilken maskine der er tale om, hvilken windows der er tale om og ikke mindst hvilken internet forbindelse der er tale om. Disse tre ting er afgørende for tiden det tager at lave en windows installation - som udgangspunkt.
 
Der skrives heller ikke hvilken printer der er tale om.
Selvom jeg altid har kørt med HP printere, så er det bestemt ikke for deres software, som ALTID har været noget bras, og som rigtig ofte ikke har virket fra den medfølgende CD. Det er bestemt ikke noget man kan klandre Windows for. Det er printer producenten som har gevaldige problemer. Erfaringsmæssigt, så henter jeg altid driveren først. Og hvis jeg gider, så ryger resten af CD indholdet op maskine, (idag er det dog noget sværere at undvære andet end driveren, da de har deres eget kontrolpanel).
 
En standard Windows 7 maskine med forholdsvis opdateret komponenter, som jeg immervæk har lavet en hel del af, tager fra start til slut ca. 20 minutter. Derefter skal der opdateres med div patches fra Windows Update. Men under 1 time inkl. evt. service pack, det er normalen. Uden servicepack så snakker vi 30-40 minutter. Så er Windows 7 standard oppe og kører og klar til alt det andet, som så til gengæld kan tage ufattelig mange timer. Her snakker jeg om installeringer af div. bruger programmer, såsom Office, opsætning af mail osv osv. Men denne del er temmlig individuel, og absolut ikke noget som helst med Windows at gøre.
 
Eksempelvis - En total re-install af min egen workstation tager godt og vel 6-8 timer. Ungernes kan gøres på under 1 time, og så roder de selv med deres spil/programmer.
 

Du har sikkert ret i det du skriver. Men kan det virkeligt være mit "problem" som forbruger? Burde HP+dell+MS så ikke finde ud af hvordan de sikrer at tingene virker out-of-the-box istedet for at proppe en masse ubrugelig software i pakken sammen med printeren? Jeg mener MIN PRINTER KAN GÅ PÅ FACEBOOK?! hvorfor brugte de ikke de 5000 ingeniør timer på at lave en driver der fungerer? Jeg har prøvet at installere den "rå" driver, men den ville ikke genkende printeren - og jeg er HELT sikker på at det var den rigtige verison. Jeg tror HP prøver at "tvinge" brugerne til at installere deres software (Det er forresten en photosmart C310a AIO printer)

Min internet forbindelse er 50Mbit, så det er ikke den der sætter begrænsningen. Jeg har nu heller ikke noget imod at den skal downloade og installere en masse updates - det er fint. For det meste mærker man det knap som bruger. Min anke er bare at det er en ny installation af windows, alligevel går det galt og jeg skal bruge tid på ms hjemmeside for at finde en løsning, som ms udmærket kender - hvorfor gør windows det så ikke bare automatisk? Fair nok at "noget går galt", men hvor tit har i oplevet at "windows søger efter en løsning på problemet" dialog boksen rent faktisk har fundet en løsning - nej vel...

Jeg synes producenterne er slemme til at skyde skylden på hinanden. Hvem skal jeg ringe til som forbruger omkring mit printer problem, hvis jeg ikke er IT kyndig? I mit tilfælde kunne jeg ringe til HP, som sikkert ville skyde skylden på Dell, som igen vil sige at det er et windows problem - og så sidder jeg der. Jeg ville gerne købe en printer som var garanteret at virke sammen med en dell maskine og Win7 Home 64bit, og tilsyneladende er det ikke svært hvis jeg skal følge mærkningen på printerne. Men virkeligheden er en anden. Men heldigvis så kan jeg jo bare uploade det jeg vil printe til facebook og udskrive via printerens facebook app Clap

Jeg kan da godt huske hvordan det var i win95/98 tiden og det er bestemt blevet bedre. Men jeg synes bare at de problemer jeg har haft er beklagelige for både dell, ms og HP og det er ærgerligt at det ikke kan lade sig gøre at installere uden de problemer. Jeg skal nok løse problemerne, men jeg kom bare til at tænke på alle de alm. brugere, som køber en PC+printer i elmutanten med den forventning at det bare virker - de bliver skuffede...
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 10:20
Nu skrives der ikke noget om, hvilken maskine der er tale om, hvilken windows der er tale om og ikke mindst hvilken internet forbindelse der er tale om. Disse tre ting er afgørende for tiden det tager at lave en windows installation - som udgangspunkt.
 
Der skrives heller ikke hvilken printer der er tale om.
Selvom jeg altid har kørt med HP printere, så er det bestemt ikke for deres software, som ALTID har været noget bras, og som rigtig ofte ikke har virket fra den medfølgende CD. Det er bestemt ikke noget man kan klandre Windows for. Det er printer producenten som har gevaldige problemer. Erfaringsmæssigt, så henter jeg altid driveren først. Og hvis jeg gider, så ryger resten af CD indholdet op maskine, (idag er det dog noget sværere at undvære andet end driveren, da de har deres eget kontrolpanel).
 
En standard Windows 7 maskine med forholdsvis opdateret komponenter, som jeg immervæk har lavet en hel del af, tager fra start til slut ca. 20 minutter. Derefter skal der opdateres med div patches fra Windows Update. Men under 1 time inkl. evt. service pack, det er normalen. Uden servicepack så snakker vi 30-40 minutter. Så er Windows 7 standard oppe og kører og klar til alt det andet, som så til gengæld kan tage ufattelig mange timer. Her snakker jeg om installeringer af div. bruger programmer, såsom Office, opsætning af mail osv osv. Men denne del er temmlig individuel, og absolut ikke noget som helst med Windows at gøre.
 
Eksempelvis - En total re-install af min egen workstation tager godt og vel 6-8 timer. Ungernes kan gøres på under 1 time, og så roder de selv med deres spil/programmer.
 
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 10:19
For det første så virker Windows 7 Out of the box uden problemer. printere er altid noget skidt, men det er fordi HP eller de andre producenter stopper 250 forskellige stykker software og management tools ved. EN ting der skal bruges er de rene drivere og så virker det hver gang. i mit daglige arbejde er jeg for mange år siden noget til den konklusion at når man installere en enhed så installere man ikke fra en setup fil men fra enhedshåndtering på den måde installere man kun driveren til enheden. og ikke alt det software som man ikke skal bruge alligevel også i øvrigt gør maskinen langsom fordi der starter 17 programmer op til en HP printer hver gang du starter den.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 10:03
Hvis du skal starte en XP installation op, er det helt normalt med et par hundrede opdateringer. Når det er sagt, er HP printer rigtig bøvlet at få i gang. Især de billigere hjemmeprinter kræver en CD for at installere; alternativ skal man hente en fuld CDsoftware på hjemmesiden 3-400 MB med sløv hastighed.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 10:01
Man kan jo også vende problematikken, og kigge lidt på de producenter, der laver softwaren til de forskellige enheder.
Det er ikke MS ansvar, at deres styresystem fungerer fejlfrit, med andre producenters software, drivere o.lign. Denne opgave skal sikres af de pågældende producenter, og næste issue er så, hvad har man ellers installeret. Der er oceaner af kompatibilitetsforhindringer, men med mine win7 maskiner, kan jeg ikke nikke genkendende til problemerne. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 09:29
Har snart installeret rigtig mange win 7 maskiner.

Syntes at det altidgår fin og nemt.   Bevares bruger manen gammel win 7 skiveer der endel opdateringincl service pack.

Men jeg bruger omkring en time og så er de i luften.   Nogle printere kan være tunge at få til at virke, men har du husket at bruge de rigtige drivere, der er tit forskel mellem 32/64 bit udgaverne.

Har leget lidt med win8 og her går det meste rigtig nemt, så der er forbedringer på vej

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 18192021>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu