recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med Lyngdorf CS-1 (/Kef Q150)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaringer med Lyngdorf CS-1 (/Kef Q150)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
FordPrefect Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FordPrefect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaringer med Lyngdorf CS-1 (/Kef Q150)
    Sendt: 07-Maj-2023 kl. 10:25
Jeg skal bruge fronthøjttalere til placering i 180 cm møbel under tv'et, forstærkeren er en Powernode n330.

Hifi klubben anbefaler ovennævnte højttalere da de er lavet til formålet (placering, frontvendt basport, vinklet diskant) - og de spiller så dybt, at jeg måske helt kan undvære en subwoofer.

Men de er relativt dyre, og de omtales stort set aldrig. 
Nogen derude der har erfaringer?

Alternativet jeg kigger på er Kef Q150, som er billige og lyder godt i butikken - men hvordan mon det påvirker SQ, at putte dem i skab bag (stof)låger med blot 10-15 cm luft bagved?

Hilsen FordPrefect
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2023 kl. 11:22
Lyngdorf leverer kvalitet. Jeg har ikke hørt dem du nævner, men væghøjttaleren MH-2 overraskede med en fuldkommen lyd, der ikke behøver en sub.

Placering i et lavt skab gør ikke noget godt for lyden. Diskanter skal sidde i ørehøjde, og bas buldrer for meget hvis den sidder tæt på gulv, væg og loft. Og det er helt spildt at give så meget for en god højttaler, og så gemme den væk i en dårlig placering nede ved gulvet.


Redigeret af Munch - 07-Maj-2023 kl. 11:27
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
FordPrefect Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FordPrefect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2023 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Placering i et lavt skab gør ikke noget godt for lyden. Diskanter skal sidde i ørehøjde, og bas buldrer for meget hvis den sidder tæt på gulv, væg og loft. Og det er helt spildt at give så meget for en god højttaler, og så gemme den væk i en dårlig placering nede ved gulvet.
Tak svaret.

Den rigtige/normale placering er ikke rigtig mulig i min stue desværre. Mine nuværende minipods er af samme grund hængt op under loftet...

CS-1 virker interessant, da de er lavet til netop at blive placeret i tilsvarende tv møbel - men de *er* dyre, så det ville være super med erfaringer inden evt køb (har selvfølgelig returret, men vil gerne undgå besværet så vidt muligt...)
Hilsen FordPrefect
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2023 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Lyngdorf leverer kvalitet. Jeg har ikke hørt dem du nævner, men væghøjttaleren MH-2 overraskede med en fuldkommen lyd, der ikke behøver en sub.

Placering i et lavt skab gør ikke noget godt for lyden. Diskanter skal sidde i ørehøjde, og bas buldrer for meget hvis den sidder tæt på gulv, væg og loft. Og det er helt spildt at give så meget for en god højttaler, og så gemme den væk i en dårlig placering nede ved gulvet.

Hvis ikke den lille MH-2 "behøver" en sub, så er der Ingen højttalere der behøver en. Heller ikke lyngdorf kan trylle filmlyd ud af en lille bitte væghøjttaler ;-)

Der følger i øvrigt en prop med til basporten i Q serien, til brug ved placering tæt på væggen. Den kunne man prøve hvis man sætter den i et skab og Q serien er kendt for at have god spredning, så det er nok et meget godt bud til brug i et skab.

Imo, begge vil have gavn af en sub og en forstærker med ordentligt sub delefilter.  Hvis Q350 kan være i skabet ville jeg vælge den, hvis ikke der kommer en sub på.



Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2023 kl. 13:30
Enig i at filmlyd kræver der er en sub. Men her var det ikke det der blev spurgt om og hvis jeg ikke havde velspillende højttalere i forvejen, ville jeg gå efter MH-2. Sjældent har jeg hørt bedre lyd fra en forholdsvis lille højttaler og til en fornuftig pris. Men held og lykke med dit valg.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2023 kl. 13:57
Jeg skulle ikke have skrevet filmlyd. Det giver forkerte associationer. Det var vist bare fordi der er billede af et TVmøbel. Imo, De små Lyngdorf du henviser til har brug for en sub, punktum. Det er helt klart det de er konstrueret til. De koster også 8000,- for et sæt. For de penge kunne man nok finde højttalere der passer til det der bliver spurgt til og som er bedre egnet til at spille uden sub.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2023 kl. 14:58
.

Redigeret af Munch - 07-Maj-2023 kl. 15:00
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
FordPrefect Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FordPrefect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2023 kl. 15:38
Fedt med alt input 👍

Der er åbenbart ikke stor tiltro til CS-1, så den er lagt på hylden for nu 🙃

Jeg behøver ikke den helt dybe bas - det er nok vigtigere det lyder godt ved lav lydstyrke (hvis det giver mening...).

MH-2 ser interessante ud - skal alligevel forbi hifiklubben for at hente et kabel, så vil jeg lytte til dem.
Sub'en ser ud til at være relativ flad - kan den mon placeres under en sofa?

Det ser ud til at Kef Q150/Q350 åbenbart kan bruges horisontalt. I så fald kan Q350 godt være i skabet (så er der dog kun 5 cm luft bagved). Kunne godt være løsningen hvis de giver lidt ekstra dybde i forhold til Q150.


 

Hilsen FordPrefect
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu