recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med netværk over el-nettet, søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketErfaringer med netværk over el-nettet, søges

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
frold Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaringer med netværk over el-nettet, søges
    Sendt: 19-November-2011 kl. 19:53
Jeg har problemer med dækning af mit WIFI i mit hjem særligt fra min router og NAS til mit TV, hvilket giver streamingsproblemer.

Jeg kunne overveje at opsætte et acess point og jeg har også en ekstra trådløs router der sikkert kan benyttes til det formål, men inden jeg gør det søger jeg erfaringer med at bruge el-nettet til fordeling af LAN.

Jeg har forstået at man kan koble sin Router til el-nettet (altså ikke som strøm) og så bruge hjemmets kobber til fordeling af LAN.

Er der noget om det?

Har I nogen praktiske erfaringer hermed?

Er der nogle produkter der kan anbefales?

På forhånd tak.
mvh

Frederik


TV: Panasonic P50VT30Y | Konsol: PS3 Slim 250gb
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 20:31
Uden undtagelse vil alle her på sitet anbefale dig at kable med netværkskabel, især når det omhandler streaming. Du kan anskaffe dig meget og godt kabel for prisen af diverse Homeplugs med varierende resultater til følge.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 20:40
Fælles for wifi og powerline (netværk via strømkabler) er at andres erfaringer ikke nødvendigvis gælder for dig. Effektiviteten af wifi afhænger af afstande, bygningsmaterialer, udstyr i begge ender, og ikke mindst antal konkurrerende netværk i området (I kæmper om de samme 2-3 frekvenser, og med tæt bebyggelse er det alles kamp mod alle). Effektiviteten af powerline afhænger af kvaliteten af din lokale el-installation, samt opdeling på grupper (men ikke kun det).

Det er kun hvis du trækker ethernet kabler, og udfører arbejdet korrekt (eller får det udført korrekt), at der kan gives egentlige garantier.

Wifi og powerline er af YMMV typen (your milage may vary).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
frold Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 20:50
Det er ikke tæt bebyggelse - det er en etplans villa bygget i 1960erne.


mvh

Frederik


TV: Panasonic P50VT30Y | Konsol: PS3 Slim 250gb
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af frold frold skrev:

Det er ikke tæt bebyggelse - det er en etplans villa bygget i 1960erne.


Man bliver jo helt misundelig, sådan et hus har et loft der er skabt til at trække kabler på......


Klaus
(murmesterhus fra 1923 i 2 etager)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mark RL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 22:16
Som Klaus siger. Fat boremaskinen og få trukket nogle kabler ;)
Med venlig hilsen

Mark
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 23:19
powerline adaptere er ikke nødvendigvis ondt eller dårligt. problemet er stabiliteten da de fleste kun laver et punkt til punkt setup. Det er sådan at hvis der installeres mere end 2 enheder i netværket (altså der anvendes mere end 2 poweline adaptere) så øges stabiliteten idet der opbygges en gridlignende struktur og dermed giver bedre stab. At de så generelt performer temmelig dårligt er så en helt anden ting, men desværre eneste udvej i visse tilfælde.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2011 kl. 11:55
Har lige selv trukket gigabit netværk i vores 70'er villa. Benyttede kombination af loft og skunk til at komme rundt. Fik sågar ført kabler skjult i hulmuren på stueplan, på den varme side af isoleringen.

Det hele blev samlet i switch på loftet. Router fik jeg ved samme lejlighed placeret på toppen af et skab lige midt i huset i stueplanet så jeg kan dække samtlige 200m2 med wifi derfra.

Overvejede også powerlineplugs, men følte det var en usikker og halv løsning, samtidig generede det mig at bruge strøm på disse plugs rundt om i huset, ligesom to accespoints virkede dumt når nu det kunne klares med den i routeren, bare den var placeret optimalt.

Det tog vel 2-3 dage at etablere dobbelt ethernet stik og antenne 6 steder i huset. Men det var også fordi jeg ville føre alle kabler helt skjult bag vægge og lofter. Det tager lidt længere tid end at snyde og trække nogle af dem synligt.


Redigeret af Letten - 22-November-2011 kl. 07:43
Til top
nenne Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2006
Status: Offline
Point: 96
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2011 kl. 15:55
Som de fleste er inde på er det eneste rigtige at trække netværkskabler.
Jeg prøvede selv med Zyxel powerline adaptere, og resultatet var at stabiliteten var god men hastigheden var væsentlig lavere end mit N WIFI, så HD video kunne ikke lade sig gøre. Huset er fra 1961 og forbindelsen gik hen over en fase.
Jeg har idag fået trukket gigabit netværk og det spiller hver gang :)

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu