recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et begynder kamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et begynder kamera

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 08:45
Mht til megapixels, så er de kameraer der findes på markedet ALT rigeligt. Jeg bruger et Nikon D40 som er et 6 megapixel kamera. Det tager stadig bedre billeder end mit olympus Mju Tough 8000 som er et 12 megapixel kamera. Mit Olympus kan jeg så tage billeder af sønnen under vand Wink

Se evt. http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 08:51
Jeg vil også sige, at B-CLG har fat i en meget vigtig pointe.
Det undre mig dog, at han ikke har Canon og Nikon på listen over kameraer....

Jeg benytter selv spejlrefleks (omtales tit som digital SLR eller DSLR), medens kæresten benytter et kompakt kamera. Vi benytter begge Nikon, hvilket kan farve min holdning lidt (så er det sagt).

Min vurdering er meget kortfattet:

Nyrer kompakt kamera'er tager faktisk rigtig gode billeder og tit er min kærestes billeder lige så gode som mine, så som udgangspunkt vil jeg nok anbefale et sådant, specielt fordi det er så nemt at tage med. Pris siden er typisk 1000-2000kr.

DSLR store fordel er, at tage billeder under dårligere lysforhold, f.eks. aften, nat, på museum etc. Dette skyldes primært to forhold, det ene er, at linsen er så meget større og derfor lukker mere lys ind. Den anden er, at du har et meget bedre greb på kameraet og da det vejer mellem ½ til 1kg er det også meget nemmere at holde stille (stor masse flytter sig ikke så let som en lille masse).
Pris siden her er typisk 4000-10000kr.

Dit valg omkring kamera type må i første omgang afhænge af:

Kompakt kamera: Nemt at have med, tager rigtig gode billeder under normale lysforhold. Modeller med rimelig bred optisk zoom er at foretrække. De fleste vil være glade for en zoom der går ned i vidvinkel området, jeg vil sige 26mm eller lavere.

DSLR: Hvis foto mere er et spørgsmål om at tage det bedst mulige billede i de fleste situationer og ikke bare for at have nogle minder. Jeg tror som B-CLG at rigtig mange DSLR kamera tit ender i en skuffe og sjældent bliver brugt, da man ikke gider at slæbe rundt på det og eventuelt ekstra udstyr.

Man kan også sige det på en anden måde...

Tager man i Zoo for at hygge sig og se nogle dyr og ønsker nogle minder med hjem, så er det et kompakt kamera man skal have. Tager man i Zoo for at tage billeder, så er det et DSLR kamera man skal have. Det er sjældent så firkantet, men så må man afgøre hvad der er tættest på.

Med din udtalelse "Vi har til dato taget vores billeder med iphone og lignende. Uden at have været glade for disse billeder..." har jeg meget svært ved at se hvad kamera I "har brug for". Iphone har ry for at tage forholdsvis gode billeder, hvilket godt kunne tale for, at I skal kikke på DSLR.

Mvh Peter
Til top
smitty Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smitty Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 09:37
Tjek her, der er mange gode råd. www.fotostart.dk

Mit råd vil være at købe et peg-og-skyd kamera. Hvis interessen udvikler sig, så kan du altid købe et spejlrefleks senere.

At købe et spejlrefleks kamera til mange tusindkroner og bare bruge autofunktionerne giver i min verden ikke meget mening.

Husk - det bedste kamera er det du har med dig :-)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af smitty smitty skrev:

Tjek her, der er mange gode råd. www.fotostart.dk

Mit råd vil være at købe et peg-og-skyd kamera. Hvis interessen udvikler sig, så kan du altid købe et spejlrefleks senere.

At købe et spejlrefleks kamera til mange tusindkroner og bare bruge autofunktionerne giver i min verden ikke meget mening.

Husk - det bedste kamera er det du har med dig :-)
Et spejlreflekskamera giver da bestemt mening, det tager fremragende billeder via automatik - og udvikler interessen sig for billeder og motiver, så er man godt rustet til at kunne lege med de mange forskellige indstillingsmuligheder. Men ved man på forhånd at man bare vil tage et billede - jamen så findes der mange billigere alternativer.
 
Jeg bruger ind i mellem ofte min iPhone 4S til billeder, men for pokker hvor jeg krymper mig når jeg vil ændre noget i billedet via min PCSmile


Redigeret af Hother - 21-November-2013 kl. 10:12
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 10:27
>silentbob<

Vil du godt slette dine mega indlæg. De fucker forummet helt op!!!
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 10:35
Sikke en masse svar og ikke mindst svar med forklaring:)..

Mht Iphone, så er problemet ofte at man er nødt til at holde mobilen 100% i ro for at få et klart billede. Ligeledes skal lysforhold også være iorden.

Så jeg kunne godt forestille mig det skulle være noget spejlrefleks så. Iphone/mobiler kunne nemt gå for et "aktivt" kamera ved dette behov. 

Der hvor jeg har været glad for det omtalte lånte kamera er når jeg har taget billeder for at få et flot billede og ikke et billede at noget som minde. - Hvis det gir mening?

Jeg har en lille på vej og vil derfor gerne fremadrettet kunne tage gode billeder uden at skulle være 100% afhængig af lysforhold og steadyhand:)..
Til top
smitty Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smitty Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 10:37
@Hother:

Nej, det bliver vi aldrig enige om. Et spejlreflekskamera er altså ikke et begynderkamera. Mit svar gives i forhold til tråd-starter, som jo er nybegynder.

Det er jo også lidt økonomi i det. Hvis interessen ikke er der og han har købt et dyrt kamera er der hurtigt tabt mange penge.

At du selv tager billeder med din iPhone 4 er jo lidt ironisk. Du havde sikkert også været bedre tjent med et peg-og-skyd kamera, som fylder mindre og er nemmere at tage med



Redigeret af smitty - 21-November-2013 kl. 10:38
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 10:44
Der er som sagt andre muligheder end almindeligt kompakt og spejlrefleks kamera. De nye 4/3 spejlløse systemkameraer kører med samme sensorer som DSLR kameraerne (for manges vedkommende), så hvis du vil page og skyde så får du samme kvalitet i et meget mindre format end DSLR.

Kig f.eks på Nikon 1, Fuji's X-M1 (hedder de vidst) eller lignende.

/ask

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af smitty smitty skrev:

@Hother:

Nej, det bliver vi aldrig enige om. Et spejlreflekskamera er altså ikke et begynderkamera. Mit svar gives i forhold til tråd-starter, som jo er nybegynder.

Det er jo også lidt økonomi i det. Hvis interessen ikke er der og han har købt et dyrt kamera er der hurtigt tabt mange penge.

At du selv tager billeder med din iPhone 4 er jo lidt ironisk. Du havde sikkert også været bedre tjent med et peg-og-skyd kamera, som fylder mindre og er nemmere at tage med

Vi behøver heller ikke at blive enige, men du vildeder en anelse med at f.eks. en Canon EOS ikke kan benyttes af en nybegynder. Sæt programindstillinger på "Program", så kører det hele auto, selv mit barnebarn på 12 tager perfekte billeder med et EOSSmile
 
Nu har jeg jo altid min iPhone har jeg jo altid ved hånden når der opstår en sjov situation i dagligdagen. Men skal jeg skyde rigtige billeder og jeg ved det i forvejen - så er mit Canon på pletten. 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1838
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 10:51
Til top
smitty Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smitty Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Oprindeligt skrevet af smitty smitty skrev:

@Hother:

Nej, det bliver vi aldrig enige om. Et spejlreflekskamera er altså ikke et begynderkamera. Mit svar gives i forhold til tråd-starter, som jo er nybegynder.

Det er jo også lidt økonomi i det. Hvis interessen ikke er der og han har købt et dyrt kamera er der hurtigt tabt mange penge.

At du selv tager billeder med din iPhone 4 er jo lidt ironisk. Du havde sikkert også været bedre tjent med et peg-og-skyd kamera, som fylder mindre og er nemmere at tage med


Vi behøver heller ikke at blive enige, men du vildeder en anelse med at f.eks. en Canon EOS ikke kan benyttes af en nybegynder.


Hov hov du - læs lige mit råd igen. Jeg har på intet tidspunkt sagt at et Canon EOS ikke kan benyttes at en nybegynder.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Så jeg kunne godt forestille mig det skulle være noget spejlrefleks så.


Igen:

Hvad skal du bruge det til?


Jeg kender en del der har spejlreflekskameraer - og langt de fleste af disse bliver aldrig brugt, fordi de er store og klodsede at have med. Derfor har jeg også selv valgt kun at have et "Point and Shoot", men et der har muligheder for lidt mere end blot trykke af.

Jeg vil - som mangeårig Canon bruger - anbefale dig at købe et Canon kamera. Deres PowerShot lineup dækker mange forskellige modeller og kendetegnende for dem alle er et forholdsvis logisk og overskueligt (igen - det er min mening) menusystem. Det sidste er vigtigt, for er det svært at finde rundt i kameraet, får man aldrig brugt de funktioner der er til rådighed.

Kan man først menusystemet på et lille lommecanon, så bliver man glædeligt overrasket, hvis man køber et større. De bruger samme grundprincipper i alle kameraer.

Et kompaktkamera er i mine øjne at foretrække. Det får man taget med og får brugt. Opstartstiden på kameraet skal også gerne være så kort som mulig. Når i tager ud og kigger på kameraer, så kig også efter, hvor stor linsen er. Jo større "øje" jo bedre er det til at tage billeder hvor der ikke er så meget lys.

Mit råd - Gå i Elgiganten og kig på følgende:
PowerShot A2600
PowerShot SX50
PowerShot S120
PowerShot G16

Så har du set på alt fra lille lommekamera til "halvstort håndholdt".

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu