recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - [Final]HTPC - Endelig del beslutning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket[Final]HTPC - Endelig del beslutning

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ShadowDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Emne: [Final]HTPC - Endelig del beslutning
    Sendt: 26-Maj-2009 kl. 13:10

Hej igen :)

Uni kan tage mere tid fra dig end man skulle tro. - Eksamenerne er overstået - Med flotte karakterer - og nu skal det endelige og sidste HTPC opsætningsvalg på plads


Det skal bemærkes at denne HTPC skal servicere flere TV og services som bl.a. backup og nas hvorfor delene er stærkere end man ellers ville have valgt til en ren HTPC.

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------


Hardware - Bekræftet dele:
  • Intel Q9550
    • God stærk CPU - Så er jeg sikret mht. kræfter har også TDP på 95w, hvilket jeg syntes er fint.
  • 2-3 x Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB
    • Billig, god, hurtig og støjsvag harddisk
  • LiteOnDH-4O1S
    • Da hastigheden kan skrues ned - Jeg går ikke ud fra der er et bedre bluray drev?
  • DE FloppyDTV DVB-C x 1
  • DE FloppyDTV DVB-S x 1
  • Irdeto CAM by SMIT x 2
    • Ovenstående er det bedste man kan få som jeg har forstået på alle :) - Så bør ikke være en overraskelse.
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------

Software:

  • Alt relevant er købt og klart
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------

Kabinet - I tvivl her


Jeg er lidt indifferent om det skal ligge under TV'et eller gemmes væk :)
  1. Antec VERIS Fusion Max Remote Black
    1. Indbygget IR?
  2. Silverstone LC-17
    1. Flot, med plads til meget - Måske for stort under Tv'et?
  3. Antec P183 - Nyeste antec
    1. Jeg kan sagtens gemme det væk fra stuen, og P183 er rost og en videreudvikling af P182 som jeg er vild med.
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------

Fjernkontrol - Hjælp

Logitech synes til at være valget blandt de fleste, men:

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------

Extendere - Hjælp

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------

Bundkort og lyd - Hjælp

Overvejer stærkt et bundkort + GFX kort(F.eks. 4550 eller 4670) for at kunne få 7.1 kanals lyd - Men er det, det værd? Eller er onboard tilstrækkeligt?

Separat:
Samlet

Tak
Til slut - På forhånd tak til alle dem der gider bruge der fritid på at besvare mine spørgsmål og komme med gode råd :) - Er glad for at der findes communities som dette til at få svar.



Redigeret af ShadowDK - 28-Maj-2009 kl. 13:51
Til top
xeon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2009 kl. 13:25
Kabinet: Du går ikke galt i byen med Antec Fusion. Jeg har det almindelig Fusion (uden remote) og det er super lækkert. Jeg har dog ikke haft fingrene i "max-udgaven" men jeg kunne ikke forstille mig at det er dårligere kvalitet.

Bundkort + lyd

Jeg ville nuppe et Gigabyte GA-E7AUM-DS2H. Det har alt hvad man skal bruge til en god HTPC og indbygget firewire til dine FloppyDTV's. Det er med Nvidia-chipset.

Er du mere til Intel-chipset så bør du kigge på Asus P5Q-EM. Det kan det samme som ovenstående, det har bare dårligere 3D-performance.

Begge har har HDMI, decoder blueray i hardwaren og har 7.1 lyd.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2009 kl. 13:50
Hvordan har du forestillet dig, den skulle servicere flere TV?

Hvilket software har du valgt?
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
ShadowDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2009 kl. 13:51

Umiddelbart var tanken gennem extendere i første omgang. I omgang 2 nok ved hjælp af flere tunere - Hvis vi kommer så langt :)

Software: Vista Ultimate x86 - Powerdvd og hvad der ellers skulle vise sig nødvendigt, diverse småprogrammer - Noget specifikt du leder efter? :)


Redigeret af ShadowDK - 26-Maj-2009 kl. 13:52
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2009 kl. 16:58

Dvs. du vil satse på en mediacenterløsning...
Skal den ikke være baseret på windows 7, for at få alle funktioner med (subtitles f.eks.).

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om de i for sig meget fine koncept med extendere overlever...
Nogle kendte mærker (som linksys  udgår f.eks.
Er det fordi det skal er erstattes af noget andet eller er det igen sædvanlige frygt for kopiering, der er inde i billedet?

Andre software løsninger kunne være f.eks. DVBviewer, mediaportal, sagetv som har egentlige klient/server løsninger, hvor de centrale resourcer er TV-korterne og diskplads.

 

 

 



Redigeret af avh - 26-Maj-2009 kl. 16:58
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
ShadowDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 09:33

Windows 7 er helt klart med i overvejelserne - Pt. er den største hindring dog selv hardwaren, idet jeg ikke kan lave noget foruden ;)

Tager hjertens gerne imod flere råd omkring hardware :)
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 18:06
Du skal have en Transciever/Reciever til IR alt afhængigt af hvilket kabinet du vælger at købe. Harmony 525 er KUN en fjernbetjening - Der er ingen modtager til PC. Hvis du kun skal styre et media center eller en extender der står ved (hver sit)fjernsynet er harmony 525'eren en fin løsning. Stadigvæk skal du dog have en Transciever til din Media Center Box. Der er en indbygget i Veris Fusion, hvis du skulle vælge dette kabinet - ellers skal denne købes seperat.

Hvis du selv vil have kontrol over det hele fra centralt sted bør du overveje en Universal Transciever fx USB-UIRT + programmet Girder, eventuelt sammen med en Harmony 895, eller hvis du vil anvende Harmony 525 skal du lave et IR repeating Scheme. (Fx Xantech connecting blocks osv. Dette er pålideligt, men er kompliceret og kræver meget arbejde hvis du skal retrofitte)

Mht kabinet, hvis du kan gemme det væk, så ville jeg gå efter et kabinet med så mange eksterne 3½ slots som muligt (Typisk et rackkabinet). Disse slot kan både bruges til FLoppyDTV tunere og eller harddiske.

Køb evt to 1 TB diske og set dem i hardware raid mirror mode(RAID 1). Dette er max nice for datasikkerhed.....Ofte ligger man billeder på sit Media center hvis dette er en standalone....og så er datasikkerheden pludselig meget vigtigere...ellers overvej en WHS(Der med PowerPack to er fremragende med Media Center recordings osv).

HVis du har plads et sted hvor der må larme er Harmony 895 (plus transciever)Løsningen fremragende da denne har en z-wave ir ekstender med.... Således kan du kontrollere larmene Xbox 360 extendere fra dit soveværelse via radio bølger, og uden at skulle høre på susen.(Det er min opfattelse at Xbox 360'eren er den bedste extender på features og performance dette self antaget at man bruger windows 7.)

Jeg overvejer faktisk i øjeblikket om jeg gider at bruge min MCE box til andet end server og så kun have extenderne.....Men well, det er en anden snak....

Ellers kunne du måske overveje om du ville supplere dine tunere med en billig DVB-T tuner eller to til FTA (Så kan du aflaste lidt på de tunere der kan afkryptere)

Husk Windows 7 understøtter Fire tunere af hver slags....Dvs Fire DVB-T, Fire DVB-S og fire Analoge etc...(Husk også i denne sammenhæng at kabel tunere fra Digital Everywhere er DVB-T tunere når de installeres på VMC/7MC)




Redigeret af Patriarken - 27-Maj-2009 kl. 20:47
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
ShadowDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 13:56

Løsningen med Harmony 895+USB-UIRT lyder god - Men har hver extender og TV ikke deres egen fjernbetjening? 895 bruges vel kun til HTPC "serveren" eller hvordan? - Jeg tænker nemlig på at bruge denne maskine som backend og så ellers have extendere i resten af værelserne. - Ville jo næppe være smart hvis man kun har en fjernkontrol til 3 tv

Godt tip med raid 1 - Ville nok blive slagtet hvis feriebillederne forsvandt

Men nu er jeg mest i tvivl om bundkortet - Nogen der kan hjælpe her? Indbygget GFX eller separat bundkort og gfx? Og hvilket bundkort?


Redigeret af ShadowDK - 28-Maj-2009 kl. 14:28
Til top
xeon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 13:59
Til blueray og andet HD-content er det indbygget GFX-kort fint. Du får ikke mere ud af at sætte et andet i.
Til top
ShadowDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 19:10

Vil et onboard også være nok til at servicere extendere? - Det er det vel? Gfx bruges vel ikke ved servicering af extendere eller hvordan?
Til top
ShadowDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 16:00

Bump!
Spørgsmålet om extendere - Hvis ja så ville jeg vælge bundkortet Gigabyte GA-E7AUM-DS2H

Ligeledes mht. fjernkontrol :) Designmæssigt tiltaler Silverstone Lc-17 mig mest - Så hvilken IR modtager ting? Og en fjernkontrol eller hvordan og hvorledes? :)



Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu