recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flytte varme fra teknik skab
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flytte varme fra teknik skab

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Flytte varme fra teknik skab
    Sendt: 03-Juli-2012 kl. 15:48
Hej jeg har for nyligt flyttet alt mit grej til tv'et ud i et garderobeskab hvor det står på øverste hylde.

på hylden har jeg min forstærker, boxee box, nas server og sonos bridge. 

Så der bliver relativt varmt på hylden jeg har indtil jeg får lavet noget bare ladt skabet stå på klem så det kunne komme af med varmen, Men ville gerne finde en bedre løsning. 

Jeg ville gerne have noget hvor jeg kunne stikke et flexrør ned i skabet som kunne suge luften ud, men kan ikke finde ud af hvad jeg skal sætte til og suge. 

Er der nogen der har lavet noget lignende som måske har nogle ideer. 
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 16:27
Hvad med bare at bruge en almindelig ventilator som der feks bruges på badeværelser? Men hvor vil du helt nøjagtigt flytte luften hen?
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 16:28
Jeg vil flytte den op på loftet. har et stort loft hvor der ikke står andet end nogle flytte kasser.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Jeg vil flytte den op på loftet. har et stort loft hvor der ikke står andet end nogle flytte kasser.


Prøv ligve at kravl på loftet først og mærk, hvor varmt der er i dag. Det kan være at du får modsatte effekt.......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 17:14
hvis jeg suger varmen fra skabet der op? vil den så ikke fjerne den varme luft og smide den ud på loftet?

eller vil den ikke kunne det fordi der er varmt der oppe i forvejen?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

hvis jeg suger varmen fra skabet der op? vil den så ikke fjerne den varme luft og smide den ud på loftet?


Jo, hvis luften kan komme ud fra loftet. Jeg ved at mit eget loft på mit snart 90 år gamle hus er så tæt at der er pissevarmt deroppe lige nu. Lukker jeg loftslemmen op, kommer der varm luft ned, så kan man blæse lige så meget opad man vil, men der vil også trække luft den anden vej.

Dit skab må heller ikke være for tæt, for så er der ingen luft til at trække ud af skabet.

Har du ikke mulighed for at sætte et par riste i skabet?. En under hylden, en i selve hylden og en i sidevæggen øverst i skabsrummet, hvor du har dine ting stående.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 17:27
så skal jeg suge luften nedad og ud i bunden af skabet.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1838
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

så skal jeg suge luften nedad og ud i bunden af skabet.

Du kan godt blæse luften ud på loftet, men du skal også tænke på at der skal luft ind i skabet.

Hvor vil du have det skal komme fra ? derfor skal du lave nogle huller i bunden og i hylder.

( varme søger opad )

Men jeg vil nu være lidt forsigtig med at lave hul til loftet, der kan måske opstå nogle varme/kulde  broer.

Så ville jeg hellere montere en blæser i siden af skabet ( tilsluttet en USB port ) 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

så skal jeg suge luften nedad og ud i bunden af skabet.


Det bliver svært - idet den varme luft vil stige opad.

Nap lige et billede af skabet, så vi kan se det.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
michael79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 21:07
Eller bor nogle huler i bund og top af skabet det giver en naturligt flov
Til top
mlm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Januar-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mlm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 21:35
Hej

Det være en rigtig dårlig ide at blæse varm luft fra skabet, og dermed fra boligen op på loftet.

Om vinteren er der jo koldt deroppe og når den varme luft fra boligen kommer derop fortættes den fugt der er i luften og sætter sig som kondens på træværket med råd til følge.

Hvis du ikke vil have den varme luft fra skabet ud i boligen og bidrage til opvarmningen (om vinteren er varme jo meget godt) skal du fører røret helt ud i det fri.
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 22:03
har taget 2 hurtige billeder. jeg har undersøgt lidt, problemet er der er et hulrum mellem skab og loft. Men har tænkt på at bore et hul i det ud i rummet og sætte en blæser som kan puste ud. og så lave en i bunden af hylde og bunden af skab som kan suge luft ind, tror i det vil være bedre?


  

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu